kabinet til harddisk
Fra : thohei

Dato : 09-09-11 06:54

Min udulige NAS må nu lade livet så jeg skal finde en box til min 1tb
wd 3.5" disk. Det er ikke så nemt for mig at vide præcis hvor den
passer ind.
Duer den her fx
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=all&pid=5051878
Den skal bare være billig, støj betyder ikke noget. Hvad ellers skal
man holde øje med? Kan man også finde en box hvor man kan forbinde
med både usb og fw?
Tak.
Thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-09-11 14:03

thohei <heinesen@mail.dk> wrote:

> [...]
> http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=all&pid=5051878
> Den skal bare være billig, støj betyder ikke noget. Hvad ellers skal

intet, they all suck ...

> Kan man også finde en box hvor man kan forbinde
> med både usb og fw?

Ja, men hvis du vil have FireWire så ryger priser også op.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-09-11 16:22

Thomas von Hassel wrote:

> Ja, men hvis du vil have FireWire så ryger priser også op.

Men ydelse bliver også mindst dobbelt så høj...

Et godt og driftssikkert kabinet er denne OWC Mercury Elite-AL med både
USB, FW400/800 og eSATA.
http://macupgrade.eu/catalog/owc-m-2.html

Jeg bruger udelukkende Mercury kabinetter. Den ældste, jeg har, er fra
1998, og den kører 24/7 som backup. - De nye Elite-AL fås både til 1, 2
og 4 diske... Og priserne er ca. de samme som direkte fra OWC, men man
sparer bøvlet med moms og told, hvis man køber via MacUpgrade.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-09-11 19:50

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Men ydelse bliver også mindst dobbelt så høj...

ja, men som jeg bliver ved med at sige, det rigtige værktøj til den
rigtige opgave. Hvis du bare skal have noget til at køre f.eks.
TimeMachine backup så er en lille USB kabnet sikkert rigeligt.

Hvis du skal rode med video, not so much

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-09-11 21:20

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> TimeMachine backup så er en lille USB kabnet sikkert rigeligt.
>
> Hvis du skal rode med video, not so much

Ikke bare til video, men sandelig også, hvis du afspiller musik over et
netværk. - Her er selv FW400 langt mere stabil end USB. Og til backup
bruger jeg absolut ikke TM, men fuld bootable backup, og i de få
tilfælde, jeg har været nødsaget til at starte fra den, går det temmelig
meget stærkere end fra en USB disk, - /det/ har jeg prøvet.!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-09-11 22:50

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Ikke bare til video, men sandelig også, hvis du afspiller musik over et
> netværk.

Sludder ...

> - Her er selv FW400 langt mere stabil end USB. Og til backup
> bruger jeg absolut ikke TM, men fuld bootable backup, og i de få
> tilfælde, jeg har været nødsaget til at starte fra den,

Jeg bruger begge dele til forskellige formål ...

/thomas

Fra : thohei

Dato : 09-09-11 07:05

> intet, they all suck ...

Hvad betyder det?
At jeg skal smide disken ud?
Thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-09-11 14:10

> Hvad betyder det?
> At jeg skal smide disken ud?

næh, men de fleste eksterne kabinetter er bygget til absolut laveste
pris ... så hvis USB bridge eller strømforsyning ryger efter et par mdr.
så skal du ikke undre dig*

Du siger du havde en NAS ... var det noget med en ny(ere) NAS ... jeg
har en 4 bay Synolgy stående som jeg ikke bruger mere

/thomas

* du kan købe kvalitetskabinetter, men så koster de efterhånden mere end
selve disken.

Fra : Franz Berliner

Dato : 09-09-11 20:38

> Du siger du havde en NAS ... var det noget med en ny(ere) NAS ... jeg
> har en 4 bay Synolgy stående som jeg ikke bruger mere

Er det en DS eller RS?
--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-09-11 22:50

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:

> Er det en DS eller RS?

DS411j

/thomas

Fra : thohei

Dato : 09-09-11 07:14

On Sep 9, 3:10 pm, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> Du siger du havde en NAS ... var det noget med en ny(ere) NAS ... jeg
> har en 4 bay Synolgy st ende som jeg ikke bruger mere

Det bliver vist for stort til mig.

> * du kan k be kvalitetskabinetter, men s koster de efterh nden mere end
> selve disken.

Ja, det kan jeg jo se når jeg kigger priser - disken er billigere end
kabinettet.

Thomas

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 09-09-11 14:46

> [...]

> Den skal bare være billig, støj betyder ikke noget. Hvad ellers skal
> man holde øje med? Kan man også finde en box hvor man kan forbinde

Jamen hvis det er en almindelig 3,5" SATA disk i normal højde, så kan du
bruge den æske. HD æsker med FW og USB koster KASSEN, så hvis høj
overførselshastighed ikke er meget vigtigt, så hold dig til USB 2.0.
--
Jesper
Hvad udad tabes skal indad vindes.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 09-09-11 15:27

thohei <heinesen@mail.dk> writes:

> man holde øje med? Kan man også finde en box hvor man kan forbinde
> med både usb og fw?

Som udgangspunkt er det noget seriøst bøvl både at tilgå disken via
netværk (fordi så skal NAS'en være server og styre disken) og USB/FW
(fordi så skal NAS'en holde fingrene væk og lade klienten styre
disken), men selvfølgelig kan det lade sig gøre.

Spørgsmålet er om der er nogen kommercielt tilgængelige produkter der
muliggør det (for så er jeg interesseret :D)

Fra : thohei

Dato : 09-09-11 12:26

On Sep 9, 4:26 pm, nospam0002+20110...@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen, 20110909) wrote:

> [...]
> (fordi så skal NAS'en holde fingrene væk og lade klienten styre
> disken), men selvfølgelig kan det lade sig gøre.

Tanken var ikke både at bruge drevet som nas og alm ekstra disk. Jeg
dropper nas'en og vil bare bruge disken løst - altså med et ny
kabinet.
Thomas