<b> eller <strong>
Fra : Asger-P

Dato : 08-09-11 17:51

Hejsa

Er der en god grund til at bruge <strong> </strong>
i stedet for <b> </b>
Jeg spørger fordi det er hvad SharePoint vælger at gøre
når jeg trykker på Bold knappen.

På forhånd tak
Venlig hilsen
Asger-P

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 06-09-11 22:45

Asger-P wrote:
> Hejsa
>
> Er der en god grund til at bruge <strong> </strong>
> i stedet for <b> </b>
> Jeg spørger fordi det er hvad SharePoint vælger at gøre
> når jeg trykker på Bold knappen.

For en seende bruger gør det ingen forskel. Men for en blind, der får siden
læst op af en talesyntese, har det betydning - du bør bruge <strong>, hvis
det skal have betydningen "tryk på udtalen".

Erik Ginnerskov

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 08-09-11 21:59

Den 06-09-2011 23:44, Erik Ginnerskov skrev:

> For en seende bruger gør det ingen forskel. Men for en blind, der får siden
> læst op af en talesyntese, har det betydning - du bør bruge<strong>, hvis
> det skal have betydningen "tryk på udtalen".

Ganske rigtigt. Men det kan tilføjes at
en af de hyppigste brugere af enhver
hjemmeside er blind. Hans/hendes navn er
Google.

Uden at vide det vil jeg tro, at Google lægger
større vægt på en *strong* tekst end en *b* tekst.

--
Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-09-11 22:15

Jørgen Farum Jensen wrote:
> Men det kan tilføjes at
> en af de hyppigste brugere af enhver
> hjemmeside er blind. Hans/hendes navn er
> Google.

Værd ikke at glemme.

> Uden at vide det vil jeg tro, at Google lægger
> større vægt på en *strong* tekst end en *b* tekst.

Også vigtigt.

Erik Ginnerskov

Fra : Asger-P

Dato : 08-09-11 19:42

Hi Erik

On the: 06. of september-2011 At: 23:44 Erik Ginnerskov wrote:

> [...]
> hvis
> det skal have betydningen "tryk på udtalen".

Tak Erik

Venlig hilsen
Asger-P

Fra : Rune Jensen

Dato : 09-09-11 06:25

On 8 Sep., 09:50, Asger-P <j...@asger-p.dk> wrote:
> Hejsa
>
> Er der en god grund til at bruge <strong>  </strong>
> i stedet for <b>  </b>
> Jeg spørger fordi det er hvad SharePoint vælger at gøre
> når jeg trykker på Bold knappen.

<b> bruges til at fremhæve en del af teksten visuelt, og ændrer ikke
trykket på den omhegnende tekst. I teorien svarer den 100% til:

....omend at <b> kan "forstås" af en browser med CSS slået fra, eller
hvis CSS ikke forstås.

<strong> bruges, hvis den fremhævede del har særlig betydning, og man
gerne vil lægge (sprogligt) tryk på det indhegnede. Eks.:

<strong>Vigtigt:</strong> Gør ikke dette hjemme!

<strong> betyder ekstra tryk, og bruges ved alt som VIGTIGT!,
INFORMATION OBS ell. lignende hvor man både sprogligt og visuelt vil
gøre opmærksom på en del af en tekst.

Der er nogle steder, hvor <b> rent faktisk er bedre at bruge end en
span, fordi den er rent henvendt til den seende. Det er, hvis man vil
fremhæve ord for den læsende, som skimmer en tekst. Her har kun
udseendet betydning - den blinde skimmer en tekst helt anderledes.
Læg mærke til, hvordan Jacob Nielsen her fremheæver dele af teksten
med fed, for at lette skimmingen, men at det ikke ændrer betydningen
af teksten - her bør nok bruges <b>:
http://www.useit.com/alertbox/whyscanning.html

En anden, <em>, betyder almindeligt eftertryk, og kan ændre en teksts
betydning:

Sætningerne er ikke helt ens betydning, og de udtales forskelligt pga.
forskelligt tryk, og der er sikkert bedre eksempler end dem.
Modsætningen til <em> er <i>, som rent visuelt laver en omhegnet tekst
italic (skrå), og som svarer til

Jeg kan ikke huske, om <i> stadig er validt i HTML5.

MVH
Rune Jensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-09-11 22:18

Rune Jensen wrote:

> Jeg kan ikke huske, om <i> stadig er validt i HTML5.

Den skulle være god nok:

http://dev.w3.org/html5/spec/text-level-semantics.html#the-i-element

Erik Ginnerskov

Fra : Rune Jensen

Dato : 12-09-11 08:15

On 10 Sep., 14:18, "Erik Ginnerskov" <erik.ginners...@live.dk> wrote:

> Den skulle v re god nok:
>
> http://dev.w3.org/html5/spec/text-level-semantics.html#the-i-element

OK - og jeg bemærker, at <i> ikke længere kun er til udseende. I HTML5
har den yderligere fået en betydning i forbindelse med skærmlæsere,
hvor stemmen ændres. Desuden betyder <i> ikke længere italic heller.
Så det er da ikke meget der er tilbage af den oprindelige mening.

MVH
Rune Jensen

Fra : Allan Vebel

Dato : 12-09-11 22:16

Rune Jensen skrev:

> Desuden betyder <i> ikke længere italic heller.
> Så det er da ikke meget der er tilbage af den
> oprindelige mening.

Det er snart lige som i valgkampen, hvor meninger
skifter hele tiden

Hvor finder vi lige en meningsmåling på html-
elementer?

--
Allan Vebel
http://vebel.dk/wdg