Aktiver Launchpad
Fra : Kent

Dato : 07-09-11 20:07

På min MacBook starter F8 Mission Control, hvilket F9 også gør. F10
viser programvinduer og F11 viser skrivebordet. F9, F10, F11 og F12
sidder vist anderledes på nyere MacBooks.

Jeg satte F8 til at åbne Launchpad i eftermiddags, hvilket også
virkede, men nu virker det ikke mere. Jeg kan ikke se, hvor F8 er sat
op til at starte Mission Control, men der må vel være en indstilling,
som jeg overser?

Jeg synes ikke rigtigt, at det giver mening at have Launchpad, hvis
ikke den kan åbnes uden en genvejstast. Hvis jeg skal bruge touchpad så
kan jeg jo lige så godt bruge mappen Programmer i Dock, som vil var den
gamle Launchpad.

Kent

Fra : Andreas Møller Hanse~

Dato : 07-09-11 20:14

Den 07/09/11 21.06, Kent skrev:
> [...]
> den kan åbnes uden en genvejstast. Hvis jeg skal bruge touchpad så kan
> jeg jo lige så godt bruge mappen Programmer i Dock, som vil var den

5-finger pinch åbner launchpad.

Andreas M. Hansen

Fra : Kent

Dato : 07-09-11 20:21

Andreas Møller Hansen skrev den 07-09-2011:

> 5-finger pinch åbner launchpad.

Jeg skulle have skrevet, at min MacBook er sent 2006, så Touchpad
understøtter kun op til 2-finger scroll. Jeg har godt nok en Magic
Trackpad, men det er jo kun brugbar på fast underlag eller virker
knapperne ikke.

Kent

Fra : Kent

Dato : 07-09-11 20:29

Kent udtrykte præcist:

> Jeg skulle have skrevet, at min MacBook er sent 2006, så Touchpad
> understøtter kun op til 2-finger scroll. Jeg har godt nok en Magic Trackpad,
> men det er jo kun brugbar på fast underlag eller virker knapperne ikke.

Men efter lige at have afprøvet, så kunne det godt være, at jeg bare
skal have min Magic Trackpad ved siden af bare til fingergymnastik. Her
giver det jo mening.

Kent

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-09-11 20:35

Kent <kbm@invalid.invalid> wrote:

> [...]
> understøtter kun op til 2-finger scroll. Jeg har godt nok en Magic
> Trackpad, men det er jo kun brugbar på fast underlag eller virker

Bruger du virkelig Launchpad ?

/thomas

Fra : Kent

Dato : 07-09-11 21:54

Thomas von Hassel udtrykte præcist:
> Bruger du virkelig Launchpad ?

Programmer mappen (jeg er ikke sikker på, hvad den hedder) i Dock har
den ulempe at jeg hele tiden skal lukke op til den app, som jeg vil
bruge. Altså skal jeg bruge Airport-værktøjet, så skal Programer åbnes,
så skal Hjælpeprogrammer åbnes og så kan Airportværktøj.app startes.
Hvor imod Launchpad åbner, som sidst brugt. Så jeg bruger Launchpad,
når jeg husker det.

Jeg synes ikke rigtig, at jeg har anden valg end at følge Apples formål
med Launchpad og Mission Control. Launchpad virker egentlig meget
fornuftigt, medens jeg savner Spaces i stedet for Mission Control.
Måske fordi jeg aldrig vænnede mig til at bruge Exposé.

Men det ville nok virke mere naturligt på en nyere MacBook med en
touchpad der understøttede de nyere gestures.

Kent

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-09-11 22:39

> [...]

> Men det ville nok virke mere naturligt på en nyere MacBook med en
> touchpad der understøttede de nyere gestures.

En rigtig god måde at åbne programmer på er at bruge Spotlight. Den
åbner du med cmd-space, og så taster du starten af programmets navn ind.
Som regel dukker programmet meget hurtigt op som det foreslåede, og så
trykker du bare enter (eller "ny linie"). Det går lynhurtigt, hvis man
altså ikke er langsom til at skrive, og man skal ikke engang have fat i
musen eller pegepladen.
Men ellers har jeg nu altid følt, at der ikke rigtig var nogen
god måde at åbne programmer på i Mac OS både før og under Mac OS X. Man
var nødt til at lave en genvej ved f.eks. at have programmets ikon
konstant i Dock, men det kan man jo kun have med de hyppigst anvendte
programmer. De andre skulle man ned i mappen med programmer efter. Eller
også skulle man bruge et trediepartsprogram. Det er nok denne mangel,
der gør, at Apple nu prøver med Launchpad.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Kent

Dato : 08-09-11 05:09

> [...]
> også skulle man bruge et trediepartsprogram. Det er nok denne mangel,
> der gør, at Apple nu prøver med Launchpad.

Det er mest værktøj jeg bruger ud over programmerne i Dock. Men jeg bruger
Spotlight hvis jeg skal i Hovednøgleringen (Keychain).

--
Kent