ændring af bruger
Fra : thohei

Dato : 07-09-11 11:53

Jeg har fået en ældre macbook med 10.6.8.
Jeg har skiftet bruger, så jeg nu i users står som eneste bruger og -
selvfølgelig - administrator.
Lukker System Preferences. Genstarter.
Mit navn står nu oppe i højre hjørne når jeg klikker, men i
findervinduet og på harddisken under brugere er det stadig det gamle
brugernavn der er anført. Hvordan kommer jeg af med det så det kun er
mig og mit nye brugernavn der figurerer alle steder i computeren.
På forhånd tak.
Thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-09-11 18:57

thohei <heinesen@mail.dk> wrote:

> Jeg har fået en ældre macbook med 10.6.8.
> Jeg har skiftet bruger,

Skiftet ? .. altså oprettet en ny bruger ?

/thomas

Fra : thohei

Dato : 07-09-11 12:06

On Sep 7, 7:56 pm, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> Skiftet ? .. alts oprettet en ny bruger  ?
>
> /thomas

Ved ikke rigtig.
Går ind i systemindstillinger/konti.
Der står et navn. Det ændrer jeg og skifter password.
Nu står det nye navn i venste side af 'konti'-vinduet.
Lukker indstillinger og genstarter.
Er det ikke godt nok?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-09-11 19:38

> [...]

> Går ind i systemindstillinger/konti.
> Der står et navn. Det ændrer jeg og skifter password.
> Nu står det nye navn i venste side af 'konti'-vinduet.

jo, men ikke hvis du også vil have /Users/<brugernavn> ændret ...

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-09-11 20:41

> jo, men ikke hvis du også vil have /Users/<brugernavn> ændret ...

Jeg synes, det er noget rod at skifte brugernavn. Man skal ændre ret
meget dybt nede i systemet, hvis man vil have alt ændret. Er det en ny
computer, er der vel ikke alverden af data, nøgleringe og den slags på
den. Det nemmeste og bedste er at oprette en ny bruger med det ønskede
navn. Så overfører man alt fra den gamle bruger og sletter den. Man kan
selvfølgelig vente nogen tid med at slette den, hvis man ikke er helt
sikker på at have fået alt med over.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-09-11 20:43

> [...]
> navn. Så overfører man alt fra den gamle bruger og sletter den. Man kan
> selvfølgelig vente nogen tid med at slette den, hvis man ikke er helt

man kan også slette den gamle bruger og bede om at den lader den gamle
brugermappe ligge ... så kan men nemt fiske tingene ud af den igen ..

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-09-11 22:49

> man kan også slette den gamle bruger og bede om at den lader den gamle
> brugermappe ligge ... så kan men nemt fiske tingene ud af den igen ..

Men hvor ligger den så, og hvem har adgang til den?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-09-11 06:09

> Men hvor ligger den så, og hvem har adgang til den?

Når du sletter brugeren og lader hans mappe ligge så bliver den gjort
tilgængelig for alle brugere ...

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-09-11 06:11

> Når du sletter brugeren og lader hans mappe ligge så bliver den gjort
> tilgængelig for alle brugere ...

arh, det er da typisk ... du skal åbenbart selv ændre rettigheder på
mappen og dens undermapper først..

/thomas

Fra : thohei

Dato : 07-09-11 15:45

On Sep 7, 9:43 pm, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> man kan også slette den gamle bruger og bede om at den lader den gamle
> brugermappe ligge ... så kan men nemt fiske tingene ud af den igen ..
>
> /thomas

Nå, det gik ikke så godt. Jeg har i hvert fald ikke længere adgang
til den gamle brugermappe, der er sådan et 'indkørsel forbudt'-tegn på
alle dens mapper. Men skidt med det, resten er ok, altså jeg har nu
en ny administrator og det navn går igen i hele computeren.
Tak

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-09-11 22:55

> [...]

> alle dens mapper. Men skidt med det, resten er ok, altså jeg har nu
> en ny administrator og det navn går igen i hele computeren.

Det er da klart, hvis du forsøger at se mapperne fra den nye bruger. Det
er netop en af de helt store fordele ved Mac OS X (og Unix). Brugerne er
isolerede fra hinanden. Hvis du vil flytte noget fra den gamle til den
nye konto, kan du anbringe det i fællesmappen, når du er logget ind i
den gamle konto. Derefter kan du logge ind i den nye konto og hente det
i fællesmappen. Man kan også eksportere det til en ekstern harddisk, når
man er logget ind som den gamle bruger, og importere det til den nye,
når man er logget ind som den nye bruger.
Det er lidt omstændigt, og der er sikkert langt nemmere metoder,
hvis man ved mere om computere end jeg gør. Jeg tør ikke rode rundt med
tilladelser og den slags. Til gengæld er brugernavnet helt i orden alle
steder i systemet, og det vil fungere perfekt fremover. Du kan jo slette
den gamle konto i "Systemindstillinger", hvis du vil det.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-09-11 06:09

> [...]

> alle dens mapper. Men skidt med det, resten er ok, altså jeg har nu
> en ny administrator og det navn går igen i hele computeren.

Slettede du den gamle bruger også ?

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-09-11 06:12

> Slettede du den gamle bruger også ?

ach, du skal lige ændre rettighederne på mappen:

<http://dl.dropbox.com/u/693028/users.png>

/thomas

Fra : thohei

Dato : 07-09-11 23:15

On Sep 8, 7:10 am, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> arh, det er da typisk ... du skal benbart selv ndre rettigheder p
> mappen og dens undermapper f rst..
>
> /thomas

Ja, det er nok det der er sket. Jeg slettede den gamle bruger. Jeg
kunne stadig se den gamle bruges mapper i Brugere, men havde ikke
adgang til dem. Nu har jeg kylet det hele ud og det gør sikkert ikke
noget.
Nu ved jeg til næste gang hvordan man gør.
Thomas