Genstart automatisk
Fra : Henrik Münster

Dato : 06-09-11 10:39

I kontrolpanelet Energibesparelse er der et afkrydsningsfelt, der
hedder: "Genstart automatisk, hvis computeren fryser". Var det der også
før 10.7 Lion? Det er nu ganske smart, da jeg stort set får en kernel
panic dagligt. Så er det jo smart, at computeren selv sørger for at
genstarte. Det er også smart, at den selv åbner alle de programmer og
vinduer, der var åbne, da den fik kernel panic. Så kan man arbejde
videre efter ret kort tid.
Det er bare lidt irriterende med de kernel panics trods alt. Om
ikke andet, kan jeg ikke lide tanken om, at computeren ikke er stabil.
Jeg går med et lønligt håb om, at det bliver rettet i en opdatering til
Mac OS X 10.7 Lion.
Desværre synes jeg ikke, jeg læser så meget om problemet hos
andre. Jeg frygter derfor, at jeg er alene med det, og at det er et
hardwareproblem. Det håber jeg nu ikke, for det er trods alt besværligt
at skulle have sin computer til reparation.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 06-09-11 10:51

Hej,

> I kontrolpanelet Energibesparelse er der et afkrydsningsfelt, der
> hedder: "Genstart automatisk, hvis computeren fryser". Var det der også
> før 10.7 Lion?

Nej.

> Det er nu ganske smart, da jeg stort set får en kernel
> panic dagligt.

Hvis du får kernel panic daglig er der noget galt. Undersøg årsagen til
dine kernel panics ved at kigge i systemets logfile og ved at se, om du
kan finde et mønster i, hvornår de optræder.

Det skyldes sandsynligvis installation af defekte tredjeparts-drivere,
defekt hardware eller lign.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-09-11 11:15

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Nej.

Det mente jeg heller ikke. I og med, jeg er begyndt at få kernel panics
efter opgradering til Lion, så kan jeg ikke lade være med at tænke på,
om der måske er en grund til, at Apple har indført dette.

> [...]
> kan finde et mønster i, hvornår de optræder.
>
> Det skyldes sandsynligvis installation af defekte tredjeparts-drivere,

Sikkert. Problemet er først kommet, efter opgradering til Lion. Ellers
har min iMac været klippestabil. Vi har også en ældre sort Core 2 Duo
MacBook og en MacBook Pro late 2007 kørende på Lion uden problemer. De
to sidste Mac skal jeg lige have vristet fra min ældste søn, så jeg kan
opgradere dem. Jeg har lige fjernet mine plug-ins til Safari, men det er
nok ikke dem. Jeg frygter lidt, det er mit anti-virus software, men
Intego påstår, det er kompatibelt med Lion. Nu er jeg ikke en ørn til at
læse log-filer, men jeg faldt da over følgende (jeg kan ikke finde
dagens kernel panic for en times tid siden):

Mon Sep 5 22:54:47 2011
panic(cpu 2 caller 0xffffff80002c268d): Kernel trap at
0xffffff7f81fc221e, type 13=general protection, registers:
CR0: 0x000000008001003b, CR2: 0x000000010afbc000, CR3:
0x0000000090731000, CR4: 0x0000000000000660
RAX: 0x0000000000000000, RBX: 0xb1058d48e5894855, RCX:
0x0000000009000000, RDX: 0xffffff81c8dfa078
RSP: 0xffffff81d2963d20, RBP: 0xffffff81d2963d30, RSI:
0x00000000299e7310, RDI: 0xffffff80338d4f88
R8: 0xffffff81c8d4d3b8, R9: 0x0000000000000d6c, R10:
0x39154b5735aa2aca, R11: 0x00007ff06b3f99b8
R12: 0xffffff81d2963dc7, R13: 0x0000000000000001, R14:
0x0000000000000000, R15: 0xffffff8026df1db0
RFL: 0x0000000000010286, RIP: 0xffffff7f81fc221e, CS:
0x0000000000000008, SS: 0x0000000000000000
CR2: 0x000000010afbc000, Error code: 0x0000000000000000, Faulting CPU:
0x2

Backtrace (CPU 2), Frame : Return Address
0xffffff81d29639e0 : 0xffffff8000220702
0xffffff81d2963a60 : 0xffffff80002c268d
0xffffff81d2963c00 : 0xffffff80002d7a3d
0xffffff81d2963c20 : 0xffffff7f81fc221e
0xffffff81d2963d30 : 0xffffff7f81fc2452
0xffffff81d2963d50 : 0xffffff7f81fc25ee
0xffffff81d2963d80 : 0xffffff7f81fc18fa
0xffffff81d2963e00 : 0xffffff8000596d7a
0xffffff81d2963e40 : 0xffffff8000580a6d
0xffffff81d2963e80 : 0xffffff80005871a2
0xffffff81d2963f50 : 0xffffff80005ca88b
0xffffff81d2963fb0 : 0xffffff80002d8383
Kernel Extensions in backtrace:

com.intego.kext.VirusBarrier.AppBarrierKPI(10.6.13)[20EED087-D04B-9B24-B
745-75FA012BBD2A]@0xffffff7f81fc1000->0xffffff7f81fc3fff

BSD process name corresponding to current thread: WebProcess

Mac OS version:
11B26

Kernel version:
Darwin Kernel Version 11.1.0: Tue Jul 26 16:07:11 PDT 2011;
root:xnu-1699.22.81~1/RELEASE_X86_64
Kernel UUID: D52AAB80-B2BC-3C6E-BBEA-78BD28064998
System model name: iMac11,3 (Mac-F2238BAE)
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 06-09-11 11:56

Hej,

> Det mente jeg heller ikke. I og med, jeg er begyndt at få kernel panics
> efter opgradering til Lion, så kan jeg ikke lade være med at tænke på,
> om der måske er en grund til, at Apple har indført dette.

Du tager fejl.

> Sikkert. Problemet er først kommet, efter opgradering til Lion.

Hvilket gør det endnu mere sandsynligt.

> opgradere dem. Jeg har lige fjernet mine plug-ins til Safari, men det er
> nok ikke dem.

Nej, det er usandsynligt, så det er ikke et naturligt sted at starte.

Afinstaller dit antivirus-software (eller se om du kan opgradere det til
en nyere version). Når du får kernel panics hver dag vil du jo hurtigt
kunne se om det har hjulpet. Det virker sandsynligt at det vil løse dit
problem.

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-09-11 12:22

> Du tager fejl.

Det var også ment lidt i spøg.

> [...]
> en nyere version). Når du får kernel panics hver dag vil du jo hurtigt
> kunne se om det har hjulpet. Det virker sandsynligt at det vil løse dit

Det er selvfølgelig nyeste version, og Intego påstår, det er kompatibelt
med Lion. Jeg kan jo prøve at slå det fra i første omgang. Hvis det ikke
hjælper, må jeg fjerne det helt. Det er vel heller ikke enormt
nødvendigt med anti-virus software til en Mac. Nogle gange bliver man
bare påvirket af at læse artikler, hvor de truer med bål og brand, for
nu kommer der nok snart virus til Mac. Det er lidt ligesom de, der taler
for, at man skal have kodeord på sit trådløse netværk.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-09-11 13:23

> Det er lidt ligesom de, der taler
> for, at man skal have kodeord på sit trådløse netværk.

Det er der nu andre gode grunde til ....

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-09-11 11:57

> Det mente jeg heller ikke. I og med, jeg er begyndt at få kernel panics
> efter opgradering til Lion, så kan jeg ikke lade være med at tænke på,
> om der måske er en grund til, at Apple har indført dette.

næppe .. jeg har ingen kernelpanics ...

> [...]
> læse log-filer, men jeg faldt da over følgende (jeg kan ikke finde
> dagens kernel panic for en times tid siden):

er måske et sted at starte ...

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 06-09-11 11:09

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> [...]
> ikke andet, kan jeg ikke lide tanken om, at computeren ikke er stabil.
> Jeg går med et lønligt håb om, at det bliver rettet i en opdatering til

Det lyder sært. Rapporterer den til Apple?

Bortset fra det, måske var det en ide med en frisk 10.7 installation?
Du går jo og gendanner fra forskellige backups med jævne mellemrum, det
bevarer jo dit problem.

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-09-11 11:42

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110906 <nospam0002+20110906@gmail.com> wrote:

> Det lyder sært. Rapporterer den til Apple?

Det tror jeg ikke. Jeg får jo mulighed for at se log-filen i Konsol, men
jeg mener ikke, der er en knap, hvor jeg kan sende noget til Apple.

> Bortset fra det, måske var det en ide med en frisk 10.7 installation?
> Du går jo og gendanner fra forskellige backups med jævne mellemrum, det
> bevarer jo dit problem.

Tænker du på, at der bliver gendannet automatisk, når man genstarter
efter en kernel panic? Jeg går ikke selv og gendanner noget. Normalt
kører min og husets andre Mac fuldstændig stabilt i årevis uden kernel
panics eller andre væsentlige problemer. Jeg har stort set aldrig brug
for at geninstallere eller lignende.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 06-09-11 13:27

> Det er der nu andre gode grunde til ....

Hovedårsagen er at udbydernes forretningsmodel bygger på at den enkelte
kunde ikke deler sin forbindelse med andre.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-09-11 13:31

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110906 <nospam0002+20110906@gmail.com> wrote:

> Hovedårsagen er at udbydernes forretningsmodel bygger på at den enkelte
> kunde ikke deler sin forbindelse med andre.

Det er selvfølgelig én af grundende ... men uanset hvad jeg laver så vil
jeg da helst ikke have mine pakker flyvende rundt uden kryptering hvis
en skummel mand kan sidde i min hæk og lytte med ...

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-09-11 13:33

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110906 <nospam0002+20110906@gmail.com> wrote:

> Hovedårsagen er at udbydernes forretningsmodel bygger på at den enkelte
> kunde ikke deler sin forbindelse med andre.

OK, jeg synes bare ikke, det plejer at ligge den enkelte computerbruger
meget på sinde, hvad virksomhederne har i tankerne. Man plejer da ikke
at tage hensyn til virksomhedernes indtægt. Tværtimod. Hvis det på nogen
måde er muligt, tiltusker man sig tingene gratis, og man brokker sig
højlydt, hvis der er for mange kopisikringer og den slags.
Nu skal det lige siges, at jeg bor i eget hus. Jeg kan godt se,
det er noget andet, hvis man bor i lejlighed. Der kan fem naboer jo
bruge ens forbindelse fast. Jeg er i hvert fald forundret over den
enormt lange liste over trådløse netværk, man ser, når man befinder sig
i en etageejendom.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 06-09-11 14:38

> Det er selvfølgelig én af grundende ... men uanset hvad jeg laver så vil
> jeg da helst ikke have mine pakker flyvende rundt uden kryptering hvis
> en skummel mand kan sidde i min hæk og lytte med ...

Det er derfor https er opfundet. Og VPN.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-09-11 16:13

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110906 <nospam0002+20110906@gmail.com> wrote:

> Det er derfor https er opfundet. Og VPN.

Det er sku da nemmere at sætte WPA2 på sit netværk and be done with it ?

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 06-09-11 14:40

> [...]

> måde er muligt, tiltusker man sig tingene gratis, og man brokker sig
> højlydt, hvis der er for mange kopisikringer og den slags.

Absolut, men hvorfor har folk det indtryk af hvad man skal og ikke skal
som de har? Hvorfor deler vi ikke bare internetforbindelsen som du jo
har gjort tidligere?

> [...]
> bruge ens forbindelse fast. Jeg er i hvert fald forundret over den
> enormt lange liste over trådløse netværk, man ser, når man befinder sig

Det havde helt klart fungeret bedre hvis der kun havde været et netværk
med en ordentlig snabel ud. Men det giver ikke så mange penge til TDC.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 06-09-11 16:46

> Det er sku da nemmere at sætte WPA2 på sit netværk and be done with it ?

Du bruger aldrig andre netværk end dine egne?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-09-11 16:51

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110906 <nospam0002+20110906@gmail.com> wrote:

> Du bruger aldrig andre netværk end dine egne?

joda, men her snakker vi jo om vi skal, eller ikke skal, sikre vores
_eget_ netværk.

/thomas