Bag kristendommen - Verus Israel
Fra : Cyril Malka

Dato : 04-09-11 05:46

Bag kristendommen
================
Historien om Jesus er meget ældre end kristendommen. Den har eksisteret
flere århundrede før evangelierne og kom oprindeligt fra Egypten. Fra
Egypten blev den importeret til Grækenland og derfra til Israel. Den
første til at importere den nye filosofi på disse kanter var Paulus,
som var gnostisker. Vi gennemgår teksterne og sammenligner dem med
ældre tekster, historiske kendsgerninger og anden litteratur.De kristne
som den ægte Israel
Israel, fra at være et land, blev, efter templets fald i 70, hurtigt
til et begreb. Tilbage var der farisæerne, som byggede på teksterne og
troen, og derfor ikke var afhængige af et land eller en by, og de
kristne. De kristne, som påkaldte sig at være 'verus Israel', det ægte
Israel. Jøderne skulle frarøves arven.
Flavius Josefus havde, gennem sine skrifter om jødernes historie,
forsøgt at overbevise romerne om, at Moseloven skulle være den
universelle lov. Hans skrifter nåede aldrig den populære masse.
Kristendommen gik den anden vej og ved at tilpasse deres tro til den
omkringliggende verden, kunne kristendommen tilpasses, så den passede
ind i romeriget. Det kostede blot et offer: jøderne.
De hedningekrisne og romeriget var enige om en ting: Jøderne var en
konstant forhindring og den skulle fjernes, man skulle påvise, at jøden
altid gik mod Rom og i øvrigt mod kristendommen. Romerne har bekæmpet
jøderne med våben, de kristne ville bruge teksterne. Manøvren er snu,
man beholder de jødiske skrifter som arv fra fortiden, og man skal
snuppe dem fra jøderne ved at påstå, at de ikke kunne finde ud af at
læse de pågældende skrifter. Jøderne kunne ikke indse, at fra den
første mosebog og til den sidste profet er alle skrifter blot en
forberedelse til Jesus. Jesus er "skrifternes skjulte skat", siger
Irenæus.
Alle skrifter skal nu tages allegoriske, og endda Moses' ord bliver til
Jesus ord. Alt peger mod Messias, alt peger mod Jesus, kun jøderne har
ikke fundet ud af det.
Den hebraiske bibel skifter hænder og skifter navn, fra at have været
"de hebraiske skrifter" bliver den til "Gamle Testamente" i modsætning
til det "Nye Testamente". Derudover bliver Bibelen konfiskeret af de
kristne: "Jeres skrifter, rettere sagt, ikke jeres skrifter, men vores
skrifter for vi lader os overbevise af dem, når I læser dem uden at
forstå dem", fortæller Justinus i sin bog "Dialog med Tryfon", en bog
om en dialog med en opfundet rabbi. Det var meget vigtigt for en
bevægelse, for at kunne blive religio licita (lovlig religion) i Rom,
at kunne påvise at man havde dybe rødder, da nyudsprungne religioner
ikke sås som andet end overtro. Det var derfor vigtigt at holde fast i
de hebraiske skrifter for at kunne få status som religion.
Desværre passede de hebraiske skrifter ikke med det, de kristne troede
på, hvorfor man blev nødt til at ændre meningen af det, der mentes i de
hebraiske skrifter. I nyere tid har man i stedet for direkte ændret de
hebraiske skrifter i den danske autoriserede bibeloversættelse af 1992,
så disse passede med de kristne skrifter. Efter at have givet de
hebraiske skrifter en helt anden mening end den, de havde, kunne man
ændre dem, så teksten passede til den mening, man havde forkyndt.
Efter at have snuppet jødernes forfædre begyndte de første kristne
forfattere at anklage jøder for at have 'myrdet Herren'. Jøder bliver
til Gudsmordere, profetmordere, rebeller, hadefulde mod Gud, de går mod
loven, har modstanden mod nåden, forsager deres forfædres tro, de er
djævelens sammensvorne, en race af snoge, af bagtalere, med formørkede
hjerner og farisæisk surdej ... Superlative mangler ikke.
Matthæus skriver om disse 'hykleriske farisæere', Johannes syder over
'jøderne' kort efter at have forkyndt, at 'frelsen kommer fra jøderne'.
Det er i de interne stridigheder mellem de to bevægelser, man skal se
løsningen. Der er tale om en slags broderstrid, som Apostlenes
Gerninger, i et sidste forsøg, forsøger at sammenlægge ved at
proklamere, at kristendommen har sine rødder i jødedommen. Kirken vil
ikke acceptere en sådan idé, hvorfor man påpeger, at fra det tidspunkt
Jesus genopstod, kom der et brud med jødedommen.
I 386, i Antioch, bliver der udtalt kraftige angreb mod jøderne i de
forskellige prædikener.
Da kejser Konstantin blev døbt på sit dødsleje, blev kristendommen
Romerigets officielle religion. Sammenlægningen af kirken og Rom giver
de kristne fri hænder til at gå i konflikt med jøderne, som er en stærk
konkurrent på det monoteistiske marked.
Man vil så se de forskellige kejsere skiftevis lade jøderne leve i fred
eller forfølge dem på barskeste vis afhængigt af, om de forskellige
kejsere følger det kristne pres eller ej.
Slået som militærmagt i 70, knust som nation, er jøderne ikke en
direkte trussel længere, det er de kun på det religiøse plan blot ved
deres tilstedeværelse. Kirken, som ellers slog på tanke- og
religionsfrihed, slår hårdt ned på dem, der ikke accepterer de
forskellige dogmer, og forfølgelse og mord bliver til et trosspørgsmål,
da man jo kan til hver en tid "overgives til Satan, så det kødelige kan
ødelægges, for at ånden kan frelses på Herrens dag." (1.kor. 5:5)
Brudet, som startede omkring slutningen af det første århundrede,
fortsatte i flere århundreder. Det blev først rigtigt alvorligt med
jødeforfølgelsen i middelalderen, men de ovennævnte angreb fortsatte
igennem den periode og gennem pogrommer, jødeforfølgelser i Europa,
jødefejden i København i 1819, shoahen i 1940'erne, og den antijødiske
holdning ses stadig i dagens kristendom.
Stadig kan man høre og læse, at jøderne ikke kender til deres skrifter
eller ikke tolker dem rigtigt, stadig kan man læse, at man skal tage
afstand fra jødedommen, stadig opfattes jødedommen som en således
trussel, at man er nødt til at forsøge at holde den nede, stadig
anklages jøder for at have slået Jesus ihjel. Mange kristne har stadig
et problem med den arv, de uberettiget har tilegnet sig.(Cyril Malka)
Citater fra dagens kristendommen
(Fra Usenet - ID-numre er klikbare)
Er jeg den eneste, som får en dårlig smag i munden over denne
forherligelse af jøderne?
På GT's tid var de ganske vist Herrens ejendomsfolk, men på NT's tid
slog de Kristus ihjel, og jeg har umådeligt svært ved at se noget
rationelt ved jødernes opførsel i disse tider. Hvis man læser NT fuld
ud, vil man opdage, at selv jøderne må anerkende Kristus som Messias -
se Johs. Ã…b. Det bliver en stor dag!
Lad os ikke som kristne forfalde til at forherlige jøder, uanset deres
opførsel som nation, fordi de engang har været Herrens ejendomsfolk,
denne førstefødselsret har de forlængst smidt ud.
Bodil Grove Christensen (Mormon) - 18. april 2004
===
Message-ID:qi6ic.148191$jf4.7849846@news000.worldonline.dk
Det er ikke den slags ting som forebygger antisemitisme, snarrere tværtimod!
Fordi du *bekræfter* folks allerede eksisterende fordomme.

Mogens Kall - Den 23. april 2004
===
Uanset hvordan du vender og drejer det, så ER det jo altså ikke
Kristendom, der læres i synagoger - men derimod oftest snarere det
direkte modsatte.
Jeg mener selvfølgelig at man må tolerere at jøder praktiserer denne
deres antikristne tro, men de bør til gengæld heller ikke komme og
blande sig i Kristendommen, sådan som de har travlt med i forbindelse
med Gibson-filmen.
Der var virkelig en indædt, religiøs foragelse i luften, men de må
altså bare lære at udholde deres egen vansindige forargelse og lade
være med at te sig som dumme, forkælede unger, bare fordi de ikke VIL
acceptere Kristus...
Surt for dem og deres egenstolte, selvdyrkende forfængelighed at vi
andre altså er uenige!
> Det eneste du opnår herved, det er at bringe *skam* over din Herre og
Hans frelsesbudskab.
Gør du egentlig ikke selv det? Du bestræber dig jo tilsyneladende
ivrigt på at omgås jøder og skælder omvendt medkristne ud for at gøre
indsigelse imod deres antikristne bespottelse af Kristus? Hvem tjener
du egentlig?
Anders Peter Johnsen - Den 29. april 2004
===
Kilder
- Dansk nyhedsgruppen dk.livssyn.kristendom
- Dansk autoriseret bibel fra 1992
- La guerre des juifs (Flavius Josèphe)
- Les antiquités juuives 3. bind (overs. Etienne Nodet)
- Ecrits apocryphes chrétiens, bind 1 - (Bovon/Geoltrain)
- Dialogues avec Tryphon (Justin)
- Contre Celse (Origene)
- Contre Marcion 4. bind (Tertullien)
- Jésus après Jésus (Mordillat/Prieur)

Fra : Mogens Kall

Dato : 05-09-11 08:18

On 4 Sep., 06:46, Cyril Malka <malka@nytestamente.org> wrote:
> [...]

> - Les antiquités juuives 3. bind (overs. Etienne Nodet)
> - Ecrits apocryphes chrétiens, bind 1 - (Bovon/Geoltrain)

Hej Cyril,

Jeg faldt lige over denne din meddelse på Google. Du er ellers sat i
mit kill-filter!

Du *fordrejer* mit udsagn ved at flå det ud af dets kontekst; dets
oprindelige sammenhæng!

Fra : Kall, Mogens

Dato : 05-09-11 15:49

"Mogens Kall" skrev ...

[ ... cut af Kall (i denne fil: file 13202) ... ]

> [...]

Og denne min udtalelse følger jeg så selv op med en tilføjelse:

> Det er ikke den slags ting som forebygger antisemitisme, snarrere tværtimod!

samt ...

> [...]

aldrig fortrudt!

(Bare ærgeligt at Google ikke også kan indføre et sådant kill-filter!)

=== citat slut (file 13201) ===

13202

Fra : Patruljen

Dato : 05-09-11 08:50

On 5 Sep., 16:18, Mogens Kall <mogensk...@gmail.com> wrote:

> læs mere »

Prøv at skrive en en almindelig form. Så kan det være at nogen orker
at læse det -

Fra : Kall, Mogens

> læs mere »

Prøv at skrive en en almindelig form. Så kan det være at nogen orker
at læse det -

=== citat slut ===

Dokumentationen (hvad det helt præcist ér, Cyril skriver) skulle med, fordi
Cyril har det med at *slette* sine nyhedsindlæg.

Men i sådanne tilfælde plejer jeg at komme med en *redigeret* opfølgning,
hvor det overflødige er klippet bort. Du var bare - tidsmæssig set - for hurtig
på aftrækkeren (+/- 1 minut).

Med venlig hilsen,
Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no: 13203