Crucial RAM - er det godt?
Fra : Kurt Brixen

Dato : 04-09-11 16:41

Efter at have downloadet et program fra Crucial, fortæller det mig at
jeg kan opdatere min iMac med dette ram:
http://www.crucial.com/eu/store/mpartspecs.aspx?mtbpoid=D7403679A5CA7304

Er Crucial ikke et OK mærke? Det er jo ret billigt at opdatere fra 8
til 16 GB nu, men jeg er lidt i tvivl om jeg kan mærke forskel på 8 og
16 GB. Kan man det?

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Ukendt

Dato : 04-09-11 16:49

Hej,

> Er Crucial ikke et OK mærke?

Det er cirka lige så udmærket som alle de andre, ja!

> Det er jo ret billigt at opdatere fra 8 til
> 16 GB nu, men jeg er lidt i tvivl om jeg kan mærke forskel på 8 og 16
> GB. Kan man det?

Det kommer jo an på, om du har behov for mere end 8 GB. Har du ikke det,
så kan du ikke mærke den store forskel.

Prøv at følg med i aktivitetsovervågning når du bruger computeren som du
plejer.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 04-09-11 16:51

Kurt Brixen <kbrixen@gmail.invalid> writes:

> Er Crucial ikke et OK mærke? Det er jo ret billigt at opdatere fra 8
> til 16 GB nu, men jeg er lidt i tvivl om jeg kan mærke forskel på 8 og
> 16 GB. Kan man det?

Det kommer an på hvad du laver. Hvis du tit ser en badebold, vil det
formentlig hjælpe - og endda en del. Til småsurfen vil du nok ikke
kunne mærke forskel.

Men som udgangspunkt er levetiden for maskinen længst når den er fyldt
helt op med ram.

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-09-11 23:13

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110904 <nospam0002+20110904@gmail.com> wrote:

> [...]
> kunne mærke forskel.
>
> Men som udgangspunkt er levetiden for maskinen længst når den er fyldt

Det er også den vigtigste årsag til, at jeg fylder mere RAM i mine
computere. Jeg kunne overhovedet ikke mærke forskel, da jeg gik fra 4
til 16 GB RAM i min iMac. Jeg regner bare med, at når maskinen bliver
ældre, så stiller styresystem og programmer større krav, og bliver jeg
glad for, at den er fyldt op med RAM. Til den tid er det meget
sandsynligt, at RAM er steget i pris. Så vil det nemlig være en gammel
type RAM, min iMac bruger. Derfor plejer jeg i hvert fald gerne at fylde
mine computere op med RAM, hvis det kan gøres billigt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Kurt Brixen

Dato : 05-09-11 10:28

On 2011-09-04 22:12:37 +0000, Henrik Münster said:

> [...]
> type RAM, min iMac bruger. Derfor plejer jeg i hvert fald gerne at fylde
> mine computere op med RAM, hvis det kan gøres billigt.

Det med levetiden lyder som et godt argument, så nu er det bestilt hos Crucial.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 05-09-11 05:20

Den 04/09/11 17.50, Thorbjørn Ravn Andersen, 20110904 skrev:

> Det kommer an på hvad du laver. Hvis du tit ser en badebold, vil det
> formentlig hjælpe - og endda en del.

Den der badebold, eller snurrende lykkehjul, er jeg træt af. Jeg har som
regel en del programmer kørende, her iblandt Excel, som næsten
konsekvent fremkalder lykkehjulet. At kopiere en celles indhold til
clipboardet kan tage flere sekunder og der er altså træls, når man
bruger det hele tiden.

Kan man selv montere ram i en iMac? Nu har jeg ikke lige styr på hvor
meget jeg har i forvejen i min 21" iMac, men en fordobling vil jeg da
overveje, hvis prisen er rimelig. Hvor meget cirka og hvor, når man bor
i provinsen?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-09-11 07:18

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> wrote:

> [...]
> konsekvent fremkalder lykkehjulet. At kopiere en celles indhold til
> clipboardet kan tage flere sekunder og der er altså træls, når man

ja, det er enda nemt ...

> Nu har jeg ikke lige styr på hvor
> meget jeg har i forvejen i min 21" iMac, men en fordobling vil jeg da
> overveje, hvis prisen er rimelig. Hvor meget cirka og hvor, når man bor
> i provinsen?

Jeg har hørt man kan bestille ting over internettet ...

Fra : Ukendt

Dato : 05-09-11 07:32

Hej,

> [...]
> konsekvent fremkalder lykkehjulet. At kopiere en celles indhold til
> clipboardet kan tage flere sekunder og der er altså træls, når man

Du skal lige være opmærksom på, at det ikke er sådan at badebolden kun
kommer frem i de tilfælde, hvor man er i behov for RAM. Dit problem med
Excel skyldes næppe at du mangler RAM, og du vil derfor sandsynligvis
ikke se en forbedring der, når du opgraderer med mere RAM.

> overveje, hvis prisen er rimelig. Hvor meget cirka og hvor, når man bor
> i provinsen?

Du mangler lige at specificere, hvad det er for en iMac, du har. Er det
en 2009, 2010 eller 2011 model?

Men er det fx en 2009 model kan du købe 8 GB inkl. porto for 381 kr.
ifølge edbpriser.dk:

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?q=KTA-MB1066K2%2f8G&sp=all&pid=514549

Er det en nyere model kan du fx tage fat i denne 4 GB klods til 228 kr:

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?q=KTA-MB1333&sp=all&pid=782607

Det kan være muligt at finde produkter fra andre producenter til endnu
lavere pris, ovenstående er bare et eksempel. Uanset hvad er det lige nu
meget billigt at opgradere med en masse ekstra RAM.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 05-09-11 12:23

Den 05/09/11 08.31, Jens Kristian Søgaard skrev:

> [...]
> Excel skyldes næppe at du mangler RAM, og du vil derfor sandsynligvis
> ikke se en forbedring der, når du opgraderer med mere RAM.

Aha, det er jo interessant. Hvad skyldes det så?

> Du mangler lige at specificere, hvad det er for en iMac, du har. Er det
> en 2009, 2010 eller 2011 model?

Den er 3 mdr. gammel, så jeg håber da det er en 2011-model.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 05-09-11 12:35

Hej,

> Aha, det er jo interessant. Hvad skyldes det så?

Umiddelbart vil jeg sige spørg Microsoft, da det virker som en bug i
Office. Alternativt kan du gå i gang med et systemanalyseværktøj for at
finde ud af årsagen på netop dit system.

Fra : Kurt Brixen

Dato : 06-09-11 14:00

On 2011-09-04 15:41:13 +0000, Kurt Brixen said:

> [...]
>
> Er Crucial ikke et OK mærke? Det er jo ret billigt at opdatere fra 8
> til 16 GB nu, men jeg er lidt i tvivl om jeg kan mærke forskel på 8 og

Der er hurtig levering. Bestilt mandag formiddag, leveret tirsdag middag.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen