HTML5 musikafspiller
Fra : Martin Ploug

Dato : 04-09-11 12:16

Hej

Jeg eksperimenterer med en helt simpel lyd-/ musikafpiller
vha. HTML5. Det skulle gerne ende med at kunne fungere i
de mest gængse browsere uden at man er nødt til at installere
forskellige plugins.
Jeg er klar over, at jeg nok er nødt til at tilføje
en source-linje med en mp3 fil som alternativ.

Men lige nu vil jeg bare gerne have valideringen på
plads.

Afspilleren og kildekoden ligger her:
http://www.mpsite.dk/lyd/lyd.htm

Valideringsfejlene stå her:
http://tinyurl.com/3dq6jvh

Kan jeg rette de fire fejl, og hvordan gør jeg det i så
fald?

På forhånd tak.

Venlig hilsen
Martin

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 04-09-11 12:40

On 04-09-2011 13:16, Martin Ploug wrote:
> [...]
>
> Valideringsfejlene stå her:
> http://tinyurl.com/3dq6jvh
>
> Kan jeg rette de fire fejl, og hvordan gør jeg det i så

HTML5?? - hvorfor laver du så et xhtml 1.0 strict dokument?

HTML5 audio-tagget er beskrevet her:
http://www.w3schools.com/html5/tag_audio.asp

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://twitter.com/kechriste

Fra : Martin Ploug

Dato : 04-09-11 12:58

> HTML5?? - hvorfor laver du så et xhtml 1.0 strict dokument?
>
> HTML5 audio-tagget er beskrevet her:
> http://www.w3schools.com/html5/tag_audio.asp
>
> Karl Erik.

Mange tak, der kan du selvfølgeligt have en pointe

Nu får jeg:
Element source not allowed as child of element audio in this context.
(Suppressing further errors from this subtree.)

der, hvor der nu står:
<source src="electric-drill-2.mp3" type="audio/mp3" />

Hvad betyder det?

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 04-09-11 13:05

On 04-09-2011 13:58, Martin Ploug wrote:

> [...]
> (Suppressing further errors from this subtree.)
>
> der, hvor der nu står:
> <source src="electric-drill-2.mp3" type="audio/mp3" />

Det betyder at du ikke gør som du skal

<audio controls="controls">

Karl Erik.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 04-09-11 13:09

On 04-09-2011 14:04, Karl Erik Christensen wrote:

> Det betyder at du ikke gør som du skal
>
> <audio controls="controls">
>
> Karl Erik.

Jeg har lavet en side om <audio> og <video> i html5, idet det ikke er
uden problemer:

http://webdesign.ranunkelvej.com/video/video.html

Karl Erik.

Fra : Martin Ploug

Dato : 04-09-11 13:16

Den 04-09-2011 14:09, Karl Erik Christensen skrev:

> Jeg har lavet en side om <audio> og <video> i html5, idet det ikke er
> uden problemer:
>
> http://webdesign.ranunkelvej.com/video/video.html
>
> Karl Erik.

Som jeg forstår det har du ikke problemet, fordi du kun har en source i
dit audio tag.
Afspilleren virker til gengæld ikke i f.eks. IE9, fordi IE ikke
understøttter ogg.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 04-09-11 13:38

On 04-09-2011 14:15, Martin Ploug wrote:

> Som jeg forstår det har du ikke problemet, fordi du kun har en source i
> dit audio tag.
> Afspilleren virker til gengæld ikke i f.eks. IE9, fordi IE ikke
> understøttter ogg.

Præcis

Som du ser er audio og video noget rod. Mest pga. Microsoft som er
protektionistiske vedr. deres wma og wmv formater.

Ogg ville være det perfekte format, men men men .....

W3C laver en fejl idet i hvert fald Firefox "går i stå", hvis der er
flere sourcer, hvoraf den ikke genkender nogle. Chrome er lige glad,
bare den genkender et af dem.

Karl Erik.

Fra : Martin Ploug

Dato : 04-09-11 13:08

Den 04-09-2011 13:58, Martin Ploug skrev:

> [...]
> (Suppressing further errors from this subtree.)
>
> der, hvor der nu står:
> <source src="electric-drill-2.mp3" type="audio/mp3" />

Så vidt jeg kan se skyldes det, at man ikke må have flere sources inden
for samme audio-tag.

Jeg har lige testet med en anden variant, og den validerer:
http://www.mpsite.dk/lyd/lyd2.htm

Så skal man måske ud i noget, hvor man tester på, hvilken browser der
bliver brugt, og hvor man så laver noget if else halløj.

Jeg synes forresten, at Opera har problemer med at starte lydfilen.
Min Opera er version 11.51. Kan det skyldes, at jeg skal have tilføjet
et 3. lydformat eller andet?

Men tak for hjælpen, nu er jeg blevet lidt klogere

Fra : Rune Jensen

Dato : 05-09-11 08:18

On 4 Sep., 04:58, Martin Ploug <mpl...@pc.dk> wrote:

> Nu får jeg:
> Element source not allowed as child of element audio in this context.
> (Suppressing further errors from this subtree.)

Dit source-tag er et child til audio-tagget, og det tillades ikke
(åbenbart).

> der, hvor der nu står:
> <source src="electric-drill-2.mp3" type="audio/mp3" />
>
> Hvad betyder det?

Prøv at sætte src som en attribut til <audio> i stedet, <audio
src="audio.mp3" />

Også bemærk, at HTML5 er ikke færdigt, derfor kan standarden stadig
variere i forskellige browsere. Særligt lyd og video Derfor kan du
godt risikere, du skal kigge flere "standarder" (måske blogs?) igennem
for at finde noget passende.

Jeg har selv haft varierende held med forskellige browsere, men
Epiphany lader til at være ret langt fremme i Webkit-familien med
<audio>. Faktisk den eneste, som jeg har kunnet få til at makke ret
ved manipulering af <audio> også i Javascript. Så prøv din side i den
browser, hvis du har muligheden.

Læg også mærke til, du kan ikke bruge alle audioformater i alle
browsere (selv om det ikke er det, som er problemet her).

MVH
Rune Jensen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 04-09-11 14:14

Martin Ploug frembragte:
> [...]
>
> Valideringsfejlene stå her:
> http://tinyurl.com/3dq6jvh
>
> Kan jeg rette de fire fejl, og hvordan gør jeg det i så

Hvorfor bekymre sig om at validere noget, der måske bliver ændret i
eftermiddag?

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : scootergrisen

Dato : 04-09-11 12:50

> Hvorfor bekymre sig om at validere noget, der måske bliver ændret i
> eftermiddag?

Jeg vil sige det samme som Birger.

Hvorfor bruge tid og energi på at validere noget HTML 5 kode når
specifikationen ikke engang er helt på plads endnu ?
W3C HTML 5 validatoren er experimental så du kan ikke regne med den
alligevel.

Om man skal skrive <audio controls> eller <audio controls="controls">
eller <audio controls="true"> ser ikke ud til at være på plads endnu
så på min hjemmeside har jeg gjort det at jeg bare sige nu bruger jeg
<audio controls="controls"> i alle mine eksempler og hvis jeg så
finder ud af det skal hedder noget andet så kan jeg rette det til den
tid.

Du kan se de sider jeg har skrevet om <audio> og måske lære noget :
http://scootergrisen.dk/htmlgrisen/kode_audio_formater.php
Skriv gerne din kommentar til siderne.

Med den kode du har skrevet...

<audio controls="controls">
<source src="Fart.ogg" type="audio/ogg" />
<source src="electric-drill-2.mp3" type="audio/mp3" />
</audio>

....der virker det i de 5 mest brugte browsere. Altså de nyeste
versioner af dem.