Hvorfor fylder formularer så meget
Fra : Kurt G

Dato : 03-09-11 11:09

Hej.
Jeg har nogle formularer, der er anbragt i tabeller.
Under formularerne er der meget luft til tabelkanten nedenunder. Se
http://www.hsra.dk/
Jeg kan ikke mindske højden ved at indstille højden af cellen.

Hvorfor fylder formularerne så meget og hvad kan man gøre ved det?

Mvh Kurt

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 03-09-11 11:39

On 03-09-2011 12:08, Kurt G wrote:
> [...]
> Jeg kan ikke mindske højden ved at indstille højden af cellen.
>
> Hvorfor fylder formularerne så meget og hvad kan man gøre ved det?

Lade være med at bruge tabel

Højden af cellerne på en række, bestemmes af den celle der er højest.

Du kan undlade at bruge <br> og <p>, samt style tabellens padding med
css. Men det løser ikke det grundlæggende problem.

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://twitter.com/kechriste

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 03-09-11 11:43

On 03-09-2011 12:39, Karl Erik Christensen wrote:

> [...]
>
> Du kan undlade at bruge <br> og <p>, samt style tabellens padding med
> css. Men det løser ikke det grundlæggende problem.

Brug text-align="top" samt fjern rammen, så ser det ikke så tåbeligt ud

Karl Erik.

Fra : Kurt G

Dato : 03-09-11 11:56

"Karl Erik Christensen" <karlerik@none.invalid.com> skrev i en meddelelse
> [...]

Ja, det er jo det ideelle, men når man skal præsentere data til input til en
database er det nu nærliggende.
Og til præsentation af data ser jeg ikke rigtig anden mulighed!
Men du har måske en ide?

> Brug text-align="top" samt fjern rammen, så ser det ikke så tåbeligt ud
>

> Karl Erik.

Jeg lod cellekanterne være synlige for at man bedre kunne se problemet.
Jeg plejer at fjerne kanterne og bruge farvet baggrund i stedet.
Spørgsmålet er affødt af, at jeg præsenterer data fra en database i en tabel
og første kolonne indeholder en formular, hvor man kan trykke på en 'knap'
(her et lille ikon) for at redigere den pågældende række. Og med mange
rækker er der meget spild, når der er så meget luft under 'knappen'!

Det undrer mig, at der ikke er lige meget luft over og under felterne.

Fra : Kurt G

Dato : 03-09-11 12:35

De er fjernet

Præcist hvordan?
Hvad hedder de ting, som har med formen at gøre?

> Brug text-align="top" samt fjern rammen, så ser det ikke så tåbeligt ud
>

> Karl Erik.

Rammen var kun med for at tydeligøre problemet, normalt har jeg til ingen
ramme, men bruger baggrundsfarve!

Jeg har tilføjet yderligere for at pinde det lidt mere ud.

Problemet er mest markant, når jeg viser data fra en database. Den første
kolonne indeholder da ofte en 'knap' til at bringe rækken op i en
redigeringstabel. Det er den, der nu er vist øverst, og her generer
pladsspildet ikke meget!
Men i selve visningen af data er der et stort spild under 'knappen', og det
er det spild, jeg gerne vil undgå, så der vises flest muligt rækker på
skærmen!
Er der en anden fornuftig måde at vise data fra database end tabeller?

Mvh Kurt

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 03-09-11 15:13

On 03-09-2011 13:35, Kurt G wrote:

> Præcist hvordan?
> Hvad hedder de ting, som har med formen at gøre?
>

> Mvh Kurt

td {
   padding: 0;
}

Så er der slet ingen padding på.
Det ser sikkert tåbeligt ud, men så leger du bare lidt med padding

Prøv:
padding: 5px; - her får du 5px hele vejen rundt.

Padding: 5px 10px; - her 5px top og bund, 10px højre og venstre.

Karl Erik.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 03-09-11 17:12

On 03-09-2011 16:12, Karl Erik Christensen wrote:

> [...]
> padding: 5px; - her får du 5px hele vejen rundt.
>
> Padding: 5px 10px; - her 5px top og bund, 10px højre og venstre.

Det er derfor "Box-modellen" er så vigtig at kende. Den kan bruges på
alle elementer.

http://webdesign.ranunkelvej.com/csseksempler/index.php

Karl Erik.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 03-09-11 18:23

Karl Erik Christensen har bragt dette til os:

> Det er derfor "Box-modellen" er så vigtig at kende. Den kan bruges på alle
> elementer.
>
> http://webdesign.ranunkelvej.com/csseksempler/index.php
>
> Karl Erik.

Prøv dit og prøv dat...
Har du set på koden, før du forsøger at finde ud af hvor det uønskede
mellemrum kommer fra?
Det er et <p>, der indeholder &nbsp;
Så før man begynder at rode med alt muligt andet, var det måske en ide
at fjerne den.
I hvert fald fjerner man ikke mellemrummet, ved at rode med CSS for
andre ting, andre steder på siden...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 03-09-11 18:38

On 03-09-2011 19:22, Birger Sørensen wrote:

> [...]
> at fjerne den.
> I hvert fald fjerner man ikke mellemrummet, ved at rode med CSS for

Lad nu være med at skabe dig Birger.
Hvis du læser mit første indlæg i tråden, vil du se at jeg skrev:

"Du kan undlade at bruge <br> og <p>"

Er du søvnig eller bare almindelig misundelig?

I øvrigt er det meget lærerigt at prøve forskellige muligheder.

Karl Erik.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 04-09-11 00:12

Den 9/3/2011, skrev Karl Erik Christensen:

> [...]
>
> Er du søvnig eller bare almindelig misundelig?
>
> I øvrigt er det meget lærerigt at prøve forskellige muligheder.

Selvfølgelig er det lærerigt at pille ting skilt ad og samle dem
forkert.
Syntes måske bare at alt det pilleri forvirrer mere end det gavner, når
det ikke har noget med problemet at gøre...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Kurt G

Dato : 04-09-11 09:20

> [...]
> padding: 5px; - her får du 5px hele vejen rundt.
>
> Padding: 5px 10px; - her 5px top og bund, 10px højre og venstre.

Nu har jeg fjernet alle <p>,</p> og sat padding to 0, men det ser ikke ud
til at gøre nogen forskel, der er stadig meget luft under.
Sætter jeg padding til f.eks.10, kan jeg godt se, at det tager mere plads.

Mvh Kurt

Fra : Kurt G

Dato : 04-09-11 09:23

"Kurt G" <kurt_g@guldbaek.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> til at gøre nogen forskel, der er stadig meget luft under.
> Sætter jeg padding til f.eks.10, kan jeg godt se, at det tager mere plads.

Men når jeg sætter FORM's padding til 0, hjælper det!
Så ved jeg det.
Tak for hjælpen.

Mvh Kurt

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 04-09-11 11:16

On 04-09-2011 10:22, Kurt G wrote:

> Men når jeg sætter FORM's padding til 0, hjælper det!
> Så ved jeg det.
> Tak for hjælpen.
>
> Mvh Kurt

Velbekomme

Så er der bare et par ting, som du bør være opmærksom på, for god ordens
skyld:

Du centrerer dine div'er efter tabel-metoden. Det kan give dig nogle
problemer som vil være svære at gennemskue:

Dine div'er fylder 100% i bredden, men indholdet centreres.

Det ville være bedre at sætte en bredde på:

div {
   width: 500px; //eller hvad du finder passende.
   margin: auto;
   padding: 0;
}

Margin: auto; vil også centrere din div, og så fylder den ikke mere end
nødvendigt i bredden.

Karl Erik.

Fra : scootergrisen

Dato : 04-09-11 12:55

> Men når jeg sætter FORM's padding til 0, hjælper det!

Hvorfor sætte du ikke bare en doctype som jeg skrev ?

Fra : Kurt G

Dato : 05-09-11 22:56

"scootergrisen" <scootergrisen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Men når jeg sætter FORM's padding til 0, hjælper det!

Hvorfor sætte du ikke bare en doctype som jeg skrev ?

Nok mest fordi jeg var inde på et andet spor og ville gøre det færdigt
først.
Tror du i øvrigt, at det vil hjælpe? Jeg kunne ikke lige se hvilken
smmenhæng det skulle have med problemet!
Hvis du mener det, må du forklare mig det!
Siden var kun en testside, derfor simpel.

Mvh Kurt

Fra : Birger Sørensen

Dato : 05-09-11 23:56

Kurt G frembragte:
> [...]
> det skulle have med problemet!
> Hvis du mener det, må du forklare mig det!
> Siden var kun en testside, derfor simpel.

Uden doctype, er browserne i quirks-mode. De ved ikke det er en test du
bare laver for at forvirre dem.
Og i quirksmode, er der ingen garanti for at noget ser ud som man
forventer det, og standarder overholdes ikke...

Doctypen fortæller browserne hvordan din kode skal fortolkes.
Uden doctype, gætter de.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Kurt G

Dato : 06-09-11 07:41

"Birger Sørensen" <sdc@bbsorensen.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> forventer det, og standarder overholdes ikke...
>
> Doctypen fortæller browserne hvordan din kode skal fortolkes.

OK.
Mvh Kurt

Fra : scootergrisen

Dato : 06-09-11 03:56

On 5 Sep., 23:56, "Kurt G" <kur...@guldbaek.net> wrote:

> [...]
> smmenhæng det skulle have med problemet!
> Hvis du mener det, må du forklare mig det!
> Siden var kun en testside, derfor simpel.

Jeg prøvede det jeg skrev før jeg skrev det.
Hvis du fjerner alle dine <p> og </p> og sætter en doctype så er
mellemrummet væk.
Det fordi når man sætter en doctype så kan man være mere sikker på at
siden vises som man ønsker.
Ellers er der nogle små forskellige og ting stå ikke altid helt
præcist og sådan uden doctype.
Du kan se her : http://scootergrisen.dk/test/test0083.html

Det fint nok det bare er en test side men hvis sådan noget som
mellemrum har betydning og tingene skal stå rigtigt så start helt
klart med at angiv en doctype.

Du bestemmer selv hvad doctype du vil bruge men det er let hurtigt at
skrive <!doctype html> øverst i filen hvis du vil se om der er nogen
forskel... Den doctype betyder at din side er skrevet i HTML 5 jeg har
bare brugte den fordi den er let at skrive istedet for de lange
doctype for HTML 4.01 og ligende.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 06-09-11 11:26

scootergrisen:
8X
> Det fordi når man sætter en doctype så kan man være mere sikker på at
> siden vises som man ønsker.

Var det bare så simpelt...
Man skal skrive sin kode i den standard man angiver i doctype, ellers
er det ligemeget.

8X
> [...]
> forskel... Den doctype betyder at din side er skrevet i HTML 5 jeg har
> bare brugte den fordi den er let at skrive istedet for de lange

Det nytter ikke at bruge doctype HTML, hvis man skriver XHTML - eller
doctye HTML5 når koden er HTML4.01.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 03-09-11 04:46

On 3 Sep., 03:08, "Kurt G" <kur...@guldbaek.net> wrote:
> [...]
> Jeg kan ikke mindske h jden ved at indstille h jden af cellen.
>
> Hvorfor fylder formularerne s meget og hvad kan man g re ved det?

Hvis du nu fusker lidt, så burde du kunne lave en række mere og så
bruge rowspan=2 til cellen i midterkolonnen. Ved ikke, om det virker,
men prøv.

MVH
Rune Jensen

Fra : scootergrisen

Dato : 03-09-11 04:35

Tilføj følgende øverst i filen :

<!doctype html>

Fjerne alle dine <p> og </p>

Lav eventuelt din tredie <tr> om til <tr style="vertical-
align:bottom;"> eller <tr style="vertical-align:top;">

Fra : Birger Sørensen

Dato : 03-09-11 12:48

scootergrisen udtrykte præcist:
> [...]
>
> Lav eventuelt din tredie <tr> om til <tr style="vertical-
> align:bottom;"> eller <tr style="vertical-align:top;">

Nåh ja - man kan jo også holde sig til en gældende doctype, det behøver
jo ikke nødvendigvis være noget der ikke er anbefalet til brug endnu...
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
f.eks.

Men det vil helt sikker hjælpe at fjerne p'erne uden indhold.

Birger

http://bbsorensen.dk