Formaninger!
Fra : Lyrik

Dato : 03-09-11 19:56

Rens jer for alt der besmitter legeme og ånd og gennemfør hellighed i
gudsfrygt!

Moseloven var en lovsamling med straf indbygget. Gjorde du noget så
havde lovbogen en straf.

De kristne er ikke underlagt en lov. De kristne er under nåde! Lovbogen
er brændt og med den strafudmålingen.

Det vil sige at når Paulus kommer med formaninger, så har det ikke nogen
lovmæssig konsekvens at overtræde formaningerne!
Overtrædelserne har kun den konsekvens som handlingen naturligt afføder!
Altså er du utugtig, så får du måske aids! Eller klamydia. Eller noget
andet. Måske sker der ingenting.

Når du gifter dig skal du blive hos din ægtefælle. Gør du det ikke får
du ærgrelser, hun får ærgrelser, eller måske sker der ikke noget.
Som kristen er du i stand til at bedømme når du har hørt formaningerne.

Når du går fra din ægtefælle skal du prøve at løse problemerne og
genoptage ægteskabet.
Gør du det ikke så bør du ikke gifte dig igen. Gør du det alligevel, så
får du måske et nyt nederlag. Eller måske sker der ingenting. Måske er
du taknemmelig for en ny start.

Alle tingene er formaninger. Nogle fra mennesket Paulus, andre fra Gud
som kender os bedre.
Men det er ikke love som dem i Moseloven. Der er ikke straf forbundet
med ikke at følge det slavisk.

Derfor er de straffe som for eksempel indre Mission giver folk der
gifter sig igen helt ude af proportioner!
De ofrer mennesket for en slags ny Moselov! De hævder i ramme alvor at
gengifte bedriver den værste synd der er i verden!
Det er jysk kartoffelkristendom!

MvH
Jens

Fra : Ole Madsen

Dato : 03-09-11 21:31

"Lyrik" <jenserikbech@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> De ofrer mennesket for en slags ny Moselov! De hævder i ramme alvor at
> gengifte bedriver den værste synd der er i verden!

Hej Jens

jeg har altid haft problemer med, at nogle vers siger nej til a gifte sig
igen, men set i lyset af David og Hosea, så skal vi måske genoverveje
hvordan vi læser de vers

KH

Ole

Fra : samkbh63

Dato : 03-09-11 18:05

> Alle tingene er formaninger. Nogle fra mennesket Paulus, andre fra Gud
> som kender os bedre.
> Men det er ikke love som dem i Moseloven. Der er ikke straf forbundet
> med ikke at følge det slavisk.

For det første er Paulus formaninger også Guds formaninger. Bibelen er
Guds ord og udtryk for hans vilje, uanset om det er Paulus eller nogen
anden der skriver ordene.

Og du kan nok sige at man som Kristen ikke modtager nogen straf for at
synde. Men det betyder jo ikke man skal være ligeglad med synden! "v1
Hvad følger nu heraf? Skal vi blive i synden, for at nåden kan blive
så meget større? v2 Aldeles ikke! Hvordan skulle vi, som er døde fra
synden, stadig kunne leve i den?" (Rom 6) Vi bliver aldrig syndfri,
men som Kristen skulle man gerne undergå en livslang helliggørelse,
som til stadighed mindsker ens synd.

Fra : Lyrik

Dato : 04-09-11 09:22

Den 04/09/11 02.05, samkbh63 skrev:

> For det første er Paulus formaninger også Guds formaninger. Bibelen er
> Guds ord og udtryk for hans vilje, uanset om det er Paulus eller nogen
> anden der skriver ordene.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Bibelen fandtes ikke da Paul skrev sine formaninger. Så udtrykket
"Bibelen er Guds ord" afføder spørgsmålet:"Hvilken Bibel? Hvilke skrifter?"

Bibelen er ikke udtryk for Guds vilje. For den siger forskellige ting.
Øje for øje og tand for tand, hvorefter Jesus siger at der er sagt til
de gamle:"Øje for øje og tand for tand, men jeg siger Jer modstå ikke
den der er ond...vend den anden kind til! Overvind det onde med det gode"
Her anerkender Jesus at "Guds vilje" ændrer sig med årene. Vi kan
konkludere at love er tidsbestemte! Det ser vi jo også i det kristne
samfund der er udsprunget af Jesus Kristus. Vi bruger ikke længere
"Jyske Lov", men Karnows Lovsamling.

> [...]
> synden, stadig kunne leve i den?" (Rom 6) Vi bliver aldrig syndfri,
> men som Kristen skulle man gerne undergå en livslang helliggørelse,
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Rigtig nok Vi bliver aldrig syndfri. Hvis man accepterer mennesket som
en synder og ønsker at de skal:"Vær altid glade!"
Så må vi få mennesket til at acceptere sig selv som en synder.
Det er ikke lykkedes for os på grund af pres fra de "Hellige" Vi har
depression som en folkesygdom.
Det skyldes Luthers udsagn om sig selv, hvor han netop vil pointere at
"Jeg er kun deres majestæts ringe tjener!":

"Hvem er Luther? kun en rådden sæk på Vorherres mødding!"
Hvis hans disciple ser sig selv som rådne sække på en mødding, så har vi
et svar på de mange depressioner.

Du er en god dreng Sam fra København, født i 1963?

MvH
Jens

Fra : samkbh63

Dato : 04-09-11 16:41

On Sep 4, 10:22 am, Lyrik <jenserikb...@gmail.com> wrote:
> [...]
> et svar på de mange depressioner.
>
> Du er en god dreng Sam fra København, født i 1963?

Der er jo næppe noget nyt i mit svar for dig, men bliver jo nødt til
at skrive det når du spørger.
Hvad NT angår, er det jo nogen skrifter der beskriver Jesus og hans
disciples liv og gerninger, samt de første Kristnes forhold, i vid
udstrækning i form af breve. Og hvorvidt man vil opfatte Bibelen som
Guds ord er, ligesom troen på Jesus, et spørgsmål om tro! Det er
Helligånden der skaber troen på Jesus, og det er efter min mening også
Helligånden der åbenbarer for en at Bibelen faktisk ER Guds ord.

Da Jesus kom til jorden indførte han jo den nye pagt, med nye
spilleregler. Loven er ikke længere vejen til frelse, nu er det
”kærlighedens lov” der gælder. Så selvfølelig hedder det ikke længere
”øje for øje” o.s.v. Du kalder det at Guds vilje har ændret sig, men
der er masser af profetier i GT der viser hen til Jesus, så Jesus
komme til jorden, og den nye pagt, har hele tiden været planlagt af
Gud. Han vilje har altså ikke ændret sig, han er bare kommet videre i
de planer han hele tiden har haft, og som han for længst havde
Ã¥benbaret for os, gennem profetierne. SÃ¥ ja, Moseloven var
tidsbestemt, men Gud har ikke åbenbaret noget om at der er en 3. pagt
i vente, så jeg tror på at den ”lov” der gælder nu, gælder til
tidernes ende.

Altså nu tror jeg slet ikke der er så mange mennesker i danmark der
tager Kristendommen så alvorligt så det medfører noget større omfang
af depressioner!
Men det er da rigtigt at dem der ligger under for ”sort Kristendom”
har det svært. Problemet er når Kristendommen for nogle mennesker går
hen og bliver en gerningsreligion. Når de – bevidst eller ubevidst –
går hen og gør deres frelse afhængig af en hellig livsførelse. De har
glemt at have fokus på nåden.

Og nu du snakker om Luther, så var hans store pointe jo netop at vi er
frelst af nåde, i modsætning til Katolicismen, som delvis er en
gerningsreligion. Han formaner selvfølgelig også strengt til hvad det
at være Kristen indebærer for ens livsførelse, men der står jo også i
Bibelen at ”Tro uden gerninger er død”. Jeg synes da også jeg er en
stor synder og en ”rådden sæk”, men jeg tror på at Jesus har sonet
mine synder, og at jeg er frelst af Guds nåde. Så det giver mig ikke
anledning til noget sortsyn. Men jeg ønsker at blive bedre, og jeg
arbejder dagligt på det. Det er det jeg tidligere omtalte som
helliggørelse.

Og så vil jeg godt lige fortælle at jeg personligt aldrig kunne finde
på at slå en ikke-Kristen i hovedet med Bibelen, og sige at han skal
gøre sådan og sådan, og ikke må gøre sådan og sådan! Jeg tror på at
når man først er blevet Kristen, og læser i Bibelen o.s.v. o..s.v., så
skal Helligånden nok gøre en opmærksom på hvad der er rigtigt og
forkert, og vejlede en i den rigtige livsstil.

Ja jeg er fra ’63.

† Guds fred †
Sam

Fra : samkbh63

Dato : 03-09-11 18:07

Fra : tkruse

Dato : 07-09-11 05:14

On 3 Sep., 20:56, Lyrik <jenserikb...@gmail.com> wrote:
> [...]
>
> MvH
> Jens

De kristne er ikke underlagt en lov. De kristne er under nåde!

men hvis du så alligevel stjæler
så er Lovbogen sikkert åben igen

hvis jeg bliver bestjålet og må ærge mig i flere år på grund af tabet
hvad skal tyven så betale med ?
skal han betale med de ærgrelser han skaber
som den der dræber med sværd skal dræbes med sværd

vis kun velsignelser kan udviske ærgrelser
så har tyven fået noget at bestille for at udviske hans skyld

Fra : Andreas Falck

Dato : 18-09-11 17:25

Lyrik skrev i

> [...]
> Overtrædelserne har kun den konsekvens som handlingen naturligt afføder!
> Altså er du utugtig, så får du måske aids! Eller klamydia. Eller noget

Og dermed siger du at alle mennesker bliver frelst, - uanset hvordan de
lever deres liv: om de er mordere, svindlere, ægteskabsbrydere. Der er ikke
længere noget der er syndigt.

Og dermed har du også helst afskaffet korset og Jesu forsonende død.

Du har med andre ord udslettet kristendommen og alt hvad kristendommen står
for.

Hvad skal kristendommen med fjender som malka-klanen når kristendommen har
en som Jens Bech til indefra at aflive kristendommen og ugyldiggør alt hvad
Jesus og de første disciple stod for?

--
Med venlig hilsen Andreas Falck
http://bibeltro.dk/ + *DebatForum*