John Pedersen prøver MacBook Air
Fra : Esben

Dato : 01-09-11 22:15

Fra : Dan

Dato : 01-09-11 23:13

On 01-09-2011 23:14, Esben wrote:
> <http://fpn.dk/digitalt/computer/article2530111.ece>
>
> vh esben
-------------
Jeg stoppede med at læse efter dette vrøvl

"Installationen af en Windows 7-pc fra bunden tager lang tid. Min
tommelfingerregel siger omkring fem til syv timer..."

Fra : Kurt Hansen

Dato : 02-09-11 02:54

Den 02/09/11 00.12, Dan skrev:

> Jeg stoppede med at læse efter dette vrøvl
>
> "Installationen af en Windows 7-pc fra bunden tager lang tid. Min
> tommelfingerregel siger omkring fem til syv timer..."

Ja, det er ikke en rimelig udtalelse og misvisende i sammenhængen, MEN ...

Min erfaring er, at det tager et par dage, før man er helt oppe at køre.
Hvorfor? Ja, det er netop her journalistens forudsætninger halter.

Nå jeg skriver "to dage" er det i de sjældne tilfælde, hvor jeg har
høvlet maskinen ned til det rå jern og valgt at starte på en frisk og
skal konfigurere maskinen som den var før.

Installation fra en DVD tager naturligvis tid og hvis der er kommet en
eller endda to servicepacks i mellemtiden kan der hurtigt gå nogle timer.

Det der efterfølgende tager tiden er selve brugertilpasningen og her er
der formentlig en kulturforskel. En Mac bruges af mange sikkert som den
er, hvilket tildels skyldes, at OS X indeholder stort set alt hvad en
gennemsnitsbruger har behov for.

Men, som John Pedersen ganske rigtigt skriver, er mange Windowsbrugere
nok mere nørdede end flertallet af Macbrugere. For mig ville en
standardinstallation af Windows aldrig kunne dække mine behov og ønsker.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-09-11 07:09

Dan <blabla@lalaland.dk> wrote:

> -------------
> Jeg stoppede med at læse efter dette vrøvl
>
> "Installationen af en Windows 7-pc fra bunden tager lang tid. Min
> tommelfingerregel siger omkring fem til syv timer..."

"fra bunden" og til hvad .. med alle programmer ? restore af masser af
personlige data ?

/thomas

Fra : Lyrik

Dato : 02-09-11 19:38

Den 02/09/11 00.12, Dan skrev:

> -------------
> Jeg stoppede med at læse efter dette vrøvl
>
> "Installationen af en Windows 7-pc fra bunden tager lang tid. Min
> tommelfingerregel siger omkring fem til syv timer..."
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Efter "skrivebord" kommer utallige opdateringer som nærmest lammer maskinen.
Han kunne gøre det på 5-7 timer. Med Windows Vista på min PC tager det
omkring 3 dage inden det druknende maskineri dukker op af vandet og kan
trække vejret frit.

Så jeg ser det nærmere som realisme end overdrivelse.
Og hvis du først mener den er klar når den lader dig i fred til dine
egne gøremål, så kan du vente fra nu af til juleaften. Du får aldrig
fred til at være alene med et tyst og roligt system.

Og så begår den selvmord tilsidst alligevel.

MvH
Jens

Fra : Kent

Dato : 02-09-11 22:35

Lyrik forklarede den 02-09-2011:
> [...]
> være alene med et tyst og roligt system.
>
> Og så begår den selvmord tilsidst alligevel.

Nu er der temmelig stor forskel på Window 7 og Vista. Dataene tager
selvfølgelig samme tid, men installation af styresystem er væsenligt
hurtigere med Windows 7 end Vista.

Window 7 inkl. service pack, Norton Internet Security, Firefox,
Thunderbird, Foxit Reader, Libreoffice og Picasa tager ikke lang tid,
men nu har jeg også en hurtig forbindelse så download er ikke det store
problem. Mere end et par timer, men ikke mere end en aften.

Jeg har ikke testet, hvor lang tid det tager med restore af min MacBook
fra Time Capsule, men måske skulle jeg få testet.

--

Kent

Fra : Kurt Hansen

Dato : 03-09-11 07:34

Den 02/09/11 20.37, Lyrik skrev:

> [...]

> Han kunne gøre det på 5-7 timer. Med Windows Vista på min PC tager det
> omkring 3 dage inden det druknende maskineri dukker op af vandet og kan

Som sædvanligt, kunn jeg fristes til at skrive, fortryder jeg nu at jeg
overhovedet skrev i denne tråd, men nu har du jo væltet din kop og så
kan jeg jo lige så godt vælte min også.

Afhængigt af hvor langt henne du er i et styresystems levetid, kan der
komme opdateringer, der er udkommet siden din DVD og hurra for det. Til
Windows hedder de servicepacks og jeg kan ikke mindes andre end SP1 og
SP2, men jeg sprang også over Vista.

Så lang tid tager det altså heller ikke at hente og installere to
servicepacks!

Denne tråd kørte skævt allerede fra starten og udgangspunktet (artiklen)
gjorde det ikke bedre. Hvis man skal foretage en rimelig og retfærdig
sammenligning, bør forudsætninger være ens. I artiklen nævnes der intet
om hvad manden fik de "fem til syv timer" til at gå med, men der har
helt sikkert været mere end blot en grundinstallation + eventuelle
servicepacks, for det bør kunne gøres på en time - maks. to.

Som jeg skrev: Det der for MIG tager tiden, er brugertilpasningen bagefter:

.. Opsætning af mail og newskonti med restore af disses arkiver
.. Restore af mine data i almindelighed
.. Hentning af de nyeste versioner af 3. parts freeware og installation
.. Installation af købte programmer
.. o.s.v.

Hvis det er en Aldi-maskine og Windows kommer præinstalleret som OEM, er
den befængt med 30-dages prøverversioner af alt muligt skrammel, bl.a.
Norton Security, lyd- og videoprogrammer o.s.v. - altsammen noget som
tager en helvedes tid at fjerne HELT.

I de følgende dage dukker der hele tiden noget op: "Åh ja, jeg havde jo
også det-og-det", som man så skal ud at hente på nettet, eller restore
fra en backup.

Altsammen noget som ikke er Windows-specifikt og derfor ikke hører med,
når man skal sammenligne med hvor lang tid det samme ville have taget på
en Mac.

Jeg konkluderede, med den fordomme jeg nu engang har, at en
Windows-bruger typisk vil bruge meget mere tid på brugertilpasning end
en Mac-mand og det er jeg stadig overbevist om er rigtigt.

Inden det ender i det rene udokumenterede æwl, synes jeg vi skal stoppe
tråden nu, da ingen (inklusive jeg) vel gider at spænde to maskiner op i
en skruestik og foretage en "videnskabelig" test.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Franz Berliner

Dato : 04-09-11 10:53

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> wrote:

> [...]
> . Restore af mine data i almindelighed
> . Hentning af de nyeste versioner af 3. parts freeware og installation

Pointen er, at restorer du fra din Timemachine backup får du din
brugertilpasning med og skal altså ikke bruge tid på det bagefter - du
skal højst lige autorisere enkelte programmer igen.

Du kan også bare klone din gamle disk med Superduper eller lign og så
får du ligeledes en ny maskine med et system identisk med det gamle
incl. alle dine personlige indstillinger.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Franz Berliner

Dato : 04-09-11 10:55

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:

> Du kan også bare klone din gamle disk med Superduper eller lign og så
> får du ligeledes en ny maskine med et system identisk med det gamle
> incl. alle dine personlige indstillinger.

Samme koncept som du måske kender fra Windows med hjælpeværktøjer som
Ghost og den slags (hvor de bare er lidt mere følsomme over for hvilket
hardware der befinder sig i maskinerne)
--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 02-09-11 16:44

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> writes:

> [...]
> høvlet maskinen ned til det rå jern og valgt at starte på en frisk og
> skal konfigurere maskinen som den var før.

Du siger lige til når du skal skifte disken til en ny og større i din
maskine. Så skal du nemlig prøve at reetablere en Time Machine
sikkerhedskopi.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 03-09-11 06:25

Den 02/09/11 17.43, Thorbjørn Ravn Andersen, 20110901 skrev:

> Du siger lige til når du skal skifte disken til en ny og større i din
> maskine. Så skal du nemlig prøve at reetablere en Time Machine
> sikkerhedskopi.

What's your point? Går det bare lynhurtigt, eller tager det også to dage?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 03-09-11 08:39

> What's your point? Går det bare lynhurtigt, eller tager det også to dage?

Man lader den gumle uovervåget, og vips har du samme maskine som før du
satte den blanke disk i.