iMac opfører sig mærkeligt...
Fra : Jesper Christopherse~

Dato : 01-09-11 18:12

Hej.

Jeg er relativ ny Mac mand og oplever pludseligt følgende:

Når maskinen har stået i dvale med slukket skærm, og jeg så skal bruge
den igen og skal til at logge mig på, så bipper og bipper maskinen
vildt...og det bliver den ved med også efter at jeg har logget ind.

Biplyden forsvinder hvis f.eks. højre klikker på musen og vælger ny
mappe eller andet. Men når jeg så kommer tilbage til skrivebordet, så
går maskinen amok igen....Der er intet galt, når jeg starter op helt fra
at maskinen har været helt slukket - det kommer første efter at maskinen
har været i dvale.

Nogle som har en ide om hvad der sker og hvordan det løses?

mvh

Jesper

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-09-11 18:18

Jesper Christophersen <christop@post1.dknet.*.dk> wrote:

> [...]
> har været i dvale.
>
> Nogle som har en ide om hvad der sker og hvordan det løses?

Kan du lokalisere hvor de bip kommer fra ?... højtalerne ?

/thomas

Fra : Jesper Christopherse~

Dato : 01-09-11 18:50

Den 01-09-2011 19:17, Thomas von Hassel skrev:

> Kan du lokalisere hvor de bip kommer fra ?... højtalerne ?
>
> /thomas

Det er umiddelbart opfattelsen at det kommer fra selve maskinen og ikke
højtalerne - det lyder lidt som om når man på en pc ved en fejl har lagt
noget oven på tastaturet i lang tid....men lyden er bare meget høj
her...bip lyd er måske ikke det helt rigtige ord....men svært at
beskrive. Lyden forsvinder hvis jeg f.eks. markerer noget nederst i
docken (eller hvad det nu hedder der hvor genvejen til alle programmer
m.v. ligger) men så snart jeg fører curseren tilbage til skrivebordet
igen kommer lyden. Umiddelbart virker maskinen ellers fint...

mvh

Jesper

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-09-11 19:44

> [...]

> m.v. ligger) men så snart jeg fører curseren tilbage til skrivebordet
> igen kommer lyden. Umiddelbart virker maskinen ellers fint...

Lad os antage at det _ikke_ er højtaleren .. i så fald er det en eller
anden komponent på hhv. bundkort eller strømforsyning som er ved at død

/thomas

Fra : Jesper Christopherse~

Dato : 01-09-11 19:48

Den 01-09-2011 20:43, Thomas von Hassel skrev:

> Lad os antage at det _ikke_ er højtaleren .. i så fald er det en eller
> anden komponent på hhv. bundkort eller strømforsyning som er ved at død
>
> /thomas

Jeg fik lige den ide at slå højtaleren fra - og så forsvinder
lyden...altså det kommer fra højtaleren... - men hvad pokker kan det
så være....?

mvh

Jesper

Fra : Jesper Christopherse~

Dato : 01-09-11 20:01

Den 01-09-2011 20:47, Jesper Christophersen skrev:

> [...]
>
> Jeg fik lige den ide at slå højtaleren fra - og så forsvinder
> lyden...altså det kommer fra højtaleren... - men hvad pokker kan det

Har lige konstateret, at det med at maskinen ellers virker fint er lige
en overdrivelse - når jeg markerer f.eks. en menu med musen så er det
lige som om den står og hopper frem og tilbage mellem de forskellige
menuer - for til sidst, hvis jeg er heldig, at vælge det jeg ønsker.

Ved ikke hvordan jeg skal forklare det, men det er lige som om at et
eller andet er aktiveret ved en fejl - og derfor larmer maskinen og
musen kan ikke anvendes korrekt.

Jeg bruger trådløst Logitech mus og tastatur og der har for nyligt været
en opdatering til det - det kan ikke udelukkes, at fejlen er opstået
efter den opdatering.....blot en tanke....

Men kan man "stille" en Mac tilbage til tidligere som man kan med en pc
via systemgendannelse til en dato tilbage i tiden...?

mvh

Jesper

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-09-11 20:33

> [...]

> en opdatering til det - det kan ikke udelukkes, at fejlen er opstået
> efter den opdatering.....blot en tanke....

Du kan jo prøve med et andet tastatur/mus hvis du har det ...

> Men kan man "stille" en Mac tilbage til tidligere som man kan med en pc
> via systemgendannelse til en dato tilbage i tiden...?

Hvis du kører Time Machine backups så kan du ....

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 01-09-11 21:09

Jesper Christophersen <christop@post1.dknet.*.dk> writes:

> [...]
> det lige som om den står og hopper frem og tilbage mellem de
> forskellige menuer - for til sidst, hvis jeg er heldig, at vælge det

Prøv at låne en anden mus og se om den opfører sig på samme måde (husk
at pille den nuværende mus helt af - batterierne ud hvis den har sådan
nogen).