Var Jesus jøde?
Fra : Henrik V Blunck

Dato : 29-08-11 09:04

Var Jesus jøde?

Det at være jøde indbefatter stor respekt for Guds Lov. Når du ser dig
omkring i den jødiske verden vil du opdage, at der er respekt om Toraen
– Guds lov. Det er ikke en bog med forslag, men bud – mitzvot.

I Matthæus 5:21-22 læser vi: “I har hørt, at der er sagt til de gamle:
[...] Men jeg siger jer…” Sådanne udtalelser findes overalt i det
såkaldte “nye testamente” som kristne mener er inspireret. Du kan se
gentagelser i vers 27-28 og 31-32 m.fl.

Ingen jøde ville nogensinde tale på den måde Jesus citeres for at tale
om Loven. At sætte sig selv op som en lov for sig selv ville være tæt
på blasfemi – i hvert fald viser det stor despekt for Guds Lov.

Det historiske perspektiv
Da jøderne oprindeligt vandrede i ørkenen i 40 år var det ikke fordi de
manglede en GPS som nogle sarkastisk har sagt i denne moderne
tidsalder. Det var fordi de havde forbrudt sig mod Guds lov. Han gav
dem en god lektion i det at adlyde, og alligevel kan vi læse i 2.
Mosebog kapitel 32 om guldkalven der blev rejst. Gud lader sig ikke
holde for nar, og det har været forrest i alle jøders bevidsthed lige
siden de kom ind i det forjættede land, at Loven skal adlydes.

Når tingene ses i dét perspektiv er det ret tydeligt at Jesus ikke
havde den fornødne respekt for Guds Lov – og følgelig ville han aldrig
kunne anses for at være jøde. Hvis han havde levet i dag ville han være
latterliggjort som vantro – og sikkert også indlagt på en
mentalinstitution. Enhver der vover at påstå: “den, der har mistet sit
liv på grund af mig, skal redde det” (Matthæus 10:39) ville blive anset
for suicidal efter vores målestok.

At kalde sig for Guds søn er lige så underligt, og der er mange
antydninger af forhøjet selvcentrering der ville passe på folk med en
mental sygdom.

Selvom nogle finder dette stødende, er jeg nødt til at sige, at det kan
være svært at tro på udtalelser der går så tydeligt imod fornuft som
dem der læses i de græske skrifter når det sammenlignes med Guds ord i
de hebraiske skrifter. Uanset om en person erklærer sig for jøde, så
betyder det ikke, at vedkommende virkelig er det. Det er et af de
dilemmaer som kristne personligt må forholde sig til. De må tro hvad de
vil, men denne tro ændrer ikke på hans status som utro i forhold til
Toraen.

Kommentarer: <http://www.blunck.dk/judaica/2011/08/var-jesus-jode/>

Henrik V Blunck
Kristendommens Mangler
http://www.blunck.dk/kristendommens_mangler

Fra : Dybbøl

Dato : 29-08-11 11:41

Den 29-08-2011 10:04, Henrik V Blunck skrev:
> [...]
> dilemmaer som kristne personligt må forholde sig til. De må tro hvad de
> vil, men denne tro ændrer ikke på hans status som utro i forhold til

Vrøvl og vås fra ende til anden! Karl Marx var jøde, han mente at
religion var opium for folket! Freud mente noget lignende, han var også
jøde. "Ingen jøde ville sige sådan..." - kan du nu selv se at du er et
latterligt vrøvlehoved, Henrik?

Fra : Patruljen

Dato : 29-08-11 04:45

On 29 Aug., 12:40, Dybbøl <dybb...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> religion var opium for folket! Freud mente noget lignende, han var også
> jøde. "Ingen jøde ville sige sådan..." - kan du nu selv se at du er et

Du mangler nok en klar definition på, hvad det vil sige at være jøde.
Kan du forklare hvordan du definerer en jøde?

Fra : Lars jensen

Dato : 01-09-11 17:12

"Henrik V Blunck" <henrik@blunck.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> manglede en GPS som nogle sarkastisk har sagt i denne moderne
> tidsalder. Det var fordi de havde forbrudt sig mod Guds lov.

Sludder alle der vandret i Sinai ved at det er fysisk umuligt at opholde sig
der i 40 år uden vand, det kan ikke lade sig gøre. Der er en kristen præst
der har skrevet en hel bog om samme emne og med samme resultat.

Fra : tkruse

Dato : 01-09-11 19:43

On 1 Sep., 18:12, "Lars jensen" <ljen...@hotmail.com> wrote:

> Sludder alle der vandret i Sinai ved at det er fysisk umuligt at opholde sig
> der i 40 r uden vand, det kan ikke lade sig g re. Der er en kristen pr st
> der har skrevet en hel bog om samme emne og med samme resultat.

hvis kilden til glæde er det at fokusere på selve følelsen af glæde
så tror du end ikke at du har ret til at fokusere på glæde vis du har
sparket din nabo i røven med urette
eller gramset på din vens kone
så vil du dyrke kilden til glæde
må du gøre de tig som giver dig ret til at dyrke kilden
en tyv kan godt i et splitsekund føle glæde og fryd over sit rov
men han kan aldrig føle ret til at dyrke kilden til glæde
han vil nægte dens eksistens
selv om den befinder sig midt i ham selv