Indre missionsk ordbog !
Fra : Per

Dato : 28-08-11 07:50

Hej !

Her står lidt om hvad de forskellige ord betyder i Indre Mission.

Der er nogen gode imellem

http://www.kristendom.dk/artikel/429108:Indfoering--Indre-Missionsk-Dansk-Ordbog?all=1

Mvh. Per

Fra : Lyrik

Dato : 28-08-11 20:23

Den 28/08/11 08.50, Per skrev:
> Hej !
>
> Her står lidt om hvad de forskellige ord betyder i Indre Mission.

> [...]
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Deres vigtigste ord mangler. Det ord de taler mest om:
Helvede.

kan vi få en populær forklaring på dets betydning?

MvH
Jens

Fra : Harald Mossige

Dato : 28-08-11 21:01

Den 28.08.2011 21:23, skreiv Lyrik:

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
>
> Deres vigtigste ord mangler. Det ord de taler mest om:
> Helvede.
>
> kan vi få en populær forklaring på dets betydning?

Og så mangler vi forklaring på begrepet "gid" og "satan".

HM

Fra : E.Dalgas

Dato : 28-08-11 21:45

On Sun, 28 Aug 2011 21:23:09 +0200, Lyrik wrote:

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
>
> Deres vigtigste ord mangler. Det ord de taler mest om:
> Helvede.

Det er vist lang tid siden at IM har haft dommedags prædikanter ansat, men
opdater gerne hvis jeg skulle tage fejl.

> kan vi få en populær forklaring på dets betydning?

Kirkefolk vil modernisere helvede

Hos Indre Mission forsvarer man dog forståelsen af helvede som en
fortabelse, også efter døden.

– Det kan virke som en rar tanke, at der ikke findes nogen fortabelse, men
uden helvede er der ingen himmel. Bibelen lærer os, at der netop er det,
som teologer betegner som den dobbelte udgang, nemlig frelsen og
fortabelsen, lyset og mørket, livet og døden, siger Anders Dalgaard,
formand for Indre Mission.

Artikkel her :
http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/281163:Kirke---tro--Kirkefolk-vil-modernisere-helvede

--

E.D

Fra : Ole Madsen

Dato : 29-08-11 05:08

"E.Dalgas" <e.b.d@live.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> som teologer betegner som den dobbelte udgang, nemlig frelsen og
> fortabelsen, lyset og mørket, livet og døden, siger Anders Dalgaard,

http://www.degamlestier.dk/artikler/gamle_tekster/den_kommende_verden.php

denne lille bog af John Bunyan er ret god

mener jeg har læst at han prøvede at gøre selvmord og fik et syn af helvede

KH

Ole

Fra : Lyrik

Dato : 29-08-11 08:52

Den 28/08/11 22.44, E.Dalgas skrev:
> [...]

> som teologer betegner som den dobbelte udgang, nemlig frelsen og
> fortabelsen, lyset og mørket, livet og døden, siger Anders Dalgaard,
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Hvis der er et Helvede, så udsletter Gud sig selv.
For Gud er kærlighed og den der ikke elsker kender ikke Gud.

Hvis man er kærlighed, så torturerer man ikke folk i evighedernes evigheder.

Så hvis der er et tortursted, så er der ingen kærlig Gud. Gud er ophørt
med at eksistere.

MvH
Jens

Fra : Patruljen

Dato : 29-08-11 02:00

On 29 Aug., 09:52, Lyrik <jenserikb...@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Så hvis der er et tortursted, så er der ingen kærlig Gud. Gud er ophørt

Der står vist intet om et helvede i Biblen. Der står noget, som reelt
refererer til en losseplads. Resten er magthavernes magtredskaber.

Fra : kjaer

Dato : 29-08-11 09:25

Per wrote:
> Hej !
>
> Her står lidt om hvad de forskellige ord betyder i Indre Mission.

> [...]

indre mission = stupid opførsel over for andre

Fra : Ole Madsen

Dato : 29-08-11 09:29

"kjaer" <sikkenoej@gmail.com> skrev i meddelelsen

super atteist = uværdig opførsel over for andre og som ikke kan tåle at der
eksistere kristne mennesker

jeg kan ikke lade være med at spørge, ha ri super atteister ikke noget liv
selv, siden i herinde prøve at ødelægges andres?

er det ikke fattigt?

KH

Ole

Fra : kjaer

Dato : 29-08-11 20:35

Ole Madsen wrote:
> [...]
>
> jeg kan ikke lade være med at spørge, ha ri super atteister ikke
> noget liv selv, siden i herinde prøve at ødelægges andres?

Der er den igen, den studide holdning! Enten er man med i indremission eller
også er man ateist.

Fra : kjaer

Dato : 29-08-11 20:53

kjaer wrote:

> Der er den igen, den studide holdning! Enten er man med i
> indremission eller også er man ateist.

Jeg mener selvfølgelig den 'stupide' holdning. Jeg bliver bare lidt ivrig
når jeg møder den.