Min rejse til USA: 2 forskellige lektioner~
Fra : Martin Andersen

Dato : 28-08-11 01:40

For 2 uger siden rejste jeg for første gang i mit liv til USA. Først og
fremmest for at besøge en ven jeg ikke havde set i næsten 10 år, dernæst
for at mødes med flere ”venner fra Internettet” og 4 dage senere igen,
for at rejse til Washington D.C., hvor jeg blandt andet ville besøge
nogle af Smithsonian instituttets mange nationalmuseer.

Jeg opdagede inden rejsen, at parret jeg skulle besøge i Kentucky, boede
omtrent 5 minutter fra det kontroversielle 'Creation Museum' (fremover
forkortet 'CM') og efter en afvejelse af fordele og ulemper, besluttede
jeg mig for at lægge kursen forbi både det og National Museum of Natural
History i D.C. (fremover 'NMNH').
Ideen var at jeg ville tage nogle billeder og sammenligne de to, på hver
sin måde ærke-amerikanske, institutioner.

Så her er resultatet, i form af et par links til gallerier med nogle af
de billeder jeg tog mens jeg var "over there":
NMNH: http://tinyurl.com/3vfx5fu
CM: http://tinyurl.com/43uhwfu

Hvis ikke andet har nogle af billederne måske en hvis
underholdningsværdi. :)

Skulle der være spørgsmål til hvad billederne viser, eller hvad der
måtte have stået på skiltene ved en given udstilling, så besvarer jeg
gerne de spørgsmål efter bedste evne.
Så frem i en kommentar vil henvise til konkrete billeder i galleriet, så
foreslår jeg at man åbner billedet ved at trykke på ”Full size” linket
for at få en eksakt sti, da adressen i browseren ellers ikke refererer
til det konkrete billede man ser på.
Dernæst kan den adresse gøres kortere, f.eks. ved at bruge en tjeneste
som tinyurl.com

PS: Ved indgangen til NMNH skal man igennem en metaldetektor og hvis man
har tasker med, bliver de gennemrodet af en vagt. Dem jeg var med, sagde
den kontrol var blevet indført efter 9/11.
Til sammenligning benytter CM sig af solbrillebærende, pistolbevæbnede,
privatejede betjente, som står ude foran bygningen og dirigerer folk ind
på parkeringspladsen. Jeg har ingen billeder af dem, men jeg tog dette
billede af et af deres køretøjer:
http://tinyurl.com/3z675xs

PPS: CM har en stor grund og selve bygningen er også enorm, men NMNH er
endnu større og har udstillinger på mindst 3 forskellige niveauer.

PPPS: Hvor NMNH var velbesøgt af en broget flok af turister, så var CM
hovedsageligt overrendt af grupper fra diverse kristne trossamfund, ofte
med identiske T-shirts som havde påtrykte bibelcitater.

PPPPS: Alle Smithsonian Instituttets museer har fri entré. CM kostede
$25 inkl. 6% sales tax og er imho ikke egnet for børn.