nyt batteri til ældre powerbook
Fra : tina holm

Dato : 26-08-11 11:22

jeg har lige erhvervet mig en 17" g4 alu, der trænger til et nyt batteri

har været rundt på nettet og fundet en del steder hvor det kan købes,
men priserne varierer fra omkring 1200 for et originalt til ca. 500 for
et uoriginalt

nogen erfaringer? kan det betale sig at købe et uoriginalt til den halve
pris, eller holder det så bare også halvt så længe?

pft

/tina

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-08-11 11:59

tina holm wrote:
> [...]
>
> nogen erfaringer? kan det betale sig at købe et uoriginalt til den halve
> pris, eller holder det så bare også halvt så længe?

Ja, der er forskel på de helt billige og så de bedre batterier, men om
halv pris er lig med halv holdbarhed, er lidt vanskeligt at sige. Det,
jeg har oplevet ved de billigste batterityper, er, at den elektronik,
der sidder i selve batteriet og styrer både opladning og forbrug, ofte
er /for/ spinkelt dimensioneret og bare brænder af.

Jeg har altid anbefalet NewerTechs NuPower batterier, hvis man ikke vil
købe originale. NuPower er rigtig gode og det er primært Panasonic /
Daimon, der leverer delene til dem. Desværre er der pt. ingen dansk
importør, men du kan få dem direkte fra OWC, der ejer NewerTech. OWC er
et godt og solidt firma, som jeg har handlet med siden 1998 og aldrig
haft et eneste problem med!

Newer Technology NuPower AL17 58 Watt-Hour Battery for all Powerbook G4
17" Aluminum Models. $99.00USd
http://eshop.macsales.com/item/NewerTech/BAP17AL54RS/

BEMÆRK: Check at det 'A' nummer, din PB har, er et af disse: *
A1013, A1052, A1085, A1107, A1139

De plejer at have den samme type i 65wh udgave til $119USd, men det har
de åbenbaret ikke lige pt..

/Hvis/ du er heldig, smutter den gennem tolden, uden der biver opkrævet
moms/told, - men eller kommer der dansk moms oveni og husk, momsen
opkræves af det totale beløb - varens pris + porto minus forsikring...
Pt. kan du regne med en omregning på 7,2Dkr. pr. USd, så har du varens
reelle pris leveret ved døren inkl. alle omk.. Leveringstid ca. 5 hverdage.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-08-11 12:00

tina holm <tina@nehaia.dk> wrote:

> [...]
>
> nogen erfaringer? kan det betale sig at købe et uoriginalt til den halve
> pris, eller holder det så bare også halvt så længe?

Hvis du giver 1200,- for et orginalt batteri så har du nok givet mere
for batteriet end for maskinen.

Jeg vil nok finde et uorginalt ...

/thomas

Fra : Langgaard

Dato : 26-08-11 06:25

On 26 Aug., 12:22, tina holm <t...@nehaia.dk> wrote:
> [...]
>
> nogen erfaringer? kan det betale sig at købe et uoriginalt til den halve
> pris, eller holder det så bare også halvt så længe?

Hej jeg valgte at prøve et uoriginalt, det billigste på ebay.de, "tre
klik med musen",jeg gav 342,- for det, incl porto!

Det fungerer fuldt tilfredsstillende, og holder strøm som det
originale. Jeg var endda noget overrasket over at der var den der
diode "power" måler i bunden af batteriet.

Held og lykke!

God weekend!

--
Langgaard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-08-11 15:08

Langgaard wrote:

> [...]
> originale. Jeg var endda noget overrasket over at der var den der
> diode "power" måler i bunden af batteriet.

Nu skal du lige tænke på, Tina skrev, at det er til en PowerBook og ikke
til en MacBook / MacBook Pro. Batterier til PowerBook G4 er generelt
noget dyrere end til MB/MBP...

mvh. Erik Richard

Fra : tina holm

Dato : 26-08-11 16:09

oki, tak for input
har fundet et til 495 + 49 i porto hos accessoryline.dk
tror jeg starter med at prøve sådan et
iøvrigt, jeg gav 1500 + en 12" og 17", der ikke virkede, for powerbooken
og en 320 gb hd til en imac g5 - og så er der 3 mndr. garanti

/tina

Fra : Langgaard

Dato : 26-08-11 10:15

On 26 Aug., 17:09, tina holm <t...@nehaia.dk> wrote:
> [...]
> iøvrigt, jeg gav 1500 + en 12" og 17", der ikke virkede, for powerbooken
> og en 320 gb hd til en imac g5 - og så er der 3 mndr. garanti

Undskyld men hvorfor give 550,- for det du kan få for 275,-?

http://www.ebay.de/itm/Akku-f-Apple-PowerBook-G4-15-Zoll-Titanium-Power-Book-/370368164227?pt=DE_Technik_Computerzubehör_Notebook_Akkus&hash=item563ba9b183#ht_5722wt_1141

--
Langgaard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-08-11 18:47

Langgaard wrote:

> Undskyld men hvorfor give 550,- for det du kan få for 275,-?

> [...]

En PowerBook G4 Titanium er _ikke_ en Alu-Book. - Det batteri, du
henviser til, passer ikke sammen med en 17" Alu-Book....

mvh. Erik Richard

Fra : tina holm

Dato : 26-08-11 19:26

In article
<743f175c-36f1-4c84-84ef-a3c39b235226@en1g2000vbb.googlegroups.com>,
Langgaard <langgaard@klarupnet.dk> wrote:

> http://www.ebay.de/itm/Akku-f-Apple-PowerBook-G4-15-Zoll-Titanium-Power-Book-/
> 370368164227?pt=DE_Technik_Computerzubehör_Notebook_Akkus&hash=item563ba9b183#
> ht_5722wt_1141

nu er det jo som erik sagde en alu, men under alle omstændigheder vil
jeg hellere betale lidt mere og så få et års garanti

Fra : Snorre Berg

Dato : 27-08-11 07:47

Den 26.08.11 20.25, skrev tina holm:
> [...]
>
> nu er det jo som erik sagde en alu, men under alle omstændigheder vil
> jeg hellere betale lidt mere og så få et års garanti

Da kan vel denne være et alternativ:

http://www.newertech.com/products/laptop.php

Fra : tina holm

Dato : 27-08-11 15:08

In article <sL6dnVmg4thoD8XTnZ2dnUVZ8783t52d@telenor.com>,
Snorre Berg <snorreberg@gmail.com> wrote:

> Da kan vel denne være et alternativ:
>
> http://www.newertech.com/products/laptop.php

jo, kunne det - har fundet det hos macupgrade.eu (vist i belgien eller
holland)

kan fås for ca. 720 incl forsendelse

så nu skal jeg bare bestemme mig

tak for hjælpen

/tina

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-08-11 16:25

tina holm wrote:

> jo, kunne det - har fundet det hos macupgrade.eu (vist i belgien eller
> holland)
>
> kan fås for ca. 720 incl forsendelse
>
> så nu skal jeg bare bestemme mig

Det er det NuPower batteri, jeg henviste til fra OwC, så om du bestiller
fra macupgrade.eu eller direkte fra OWC, bliver prismæssigt ca. det samme.

mvh. Erik Richard

Fra : tina holm

Dato : 27-08-11 17:45

In article <4e590c38$0$304$14726298@news.sunsite.dk>,
Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Det er det NuPower batteri, jeg henviste til fra OwC, så om du bestiller
> fra macupgrade.eu eller direkte fra OWC, bliver prismæssigt ca. det samme.
>
> mvh. Erik Richard

men hvis jeg bestiller fra europå er der ikke noget med told og moms, og
det er nok også lettere hvis nu der er noget galt og det skal returneres

/tina

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-08-11 19:17

tina holm wrote:

> men hvis jeg bestiller fra europå er der ikke noget med told og moms, og
> det er nok også lettere hvis nu der er noget galt og det skal returneres

Ja, du betaler den lokale moms dér, hvor du køber inden for EU, mens der
normalt tillægges fuld dansk moms fra USA. Mht. rep./omb., hvis uheldet
er ude, så kender jeg ikke til macupgrade.eu, men OWC er lynhurtige. OWC
sender kun med luftpost, mens inden for EU kommer det højst sandsynlig
med landbaseret fragt - postvæsen eller fragtfirma ala GLS.

- Jeg købte for et par år siden nogle Firewire kabinetter, hvor der
manglede harddisk skruer i den ene. Jeg sendte dem en mail, at de lige
skulle være opmærksom på, at den lille pose kunne mangle i nogle kasser.
Jeg ventede ikke noget, men 2 dage efter, ringede DHL på døren og
afleverede en lille pakke med et nyt sæt skruer. - Det kalder jeg da
service.!

Så ja, det er lidt et lotteri, hvis uheldet er ude, og SKAT 'fanger' en
pakke fra USA, - så er det bare fuld moms...

Jeg har lige checket lidt op på MacUpgrade, og det ser ud til, det er et
belgisk baseret firma, så priserne er inkl. 21% moms/VAT.

Men jeg bemærkede en ting... Jeg véd ikke, om OWC ejer MacUpgrade eller
ikke, men de første produkter, der dukker op, er annoncer for OwC
Mercury Elite-AL kabinetter. Desuden kan jeg se, at deres kataloger
stort set ser ens ud. - Så jeg tror roligt, du kan købe hos dem!

mvh. Erik Richard

Fra : Kurt Brixen

Dato : 29-08-11 12:05

On 2011-08-26 18:25:43 +0000, tina holm said:

> nu er det jo som erik sagde en alu, men under alle omstændigheder vil
> jeg hellere betale lidt mere og så få et års garanti

Derudover er der vel også 2 års reklamationsret.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Langgaard

Dato : 29-08-11 03:38

On 26 Aug., 20:25, tina holm <t...@nehaia.dk> wrote:

> nu er det jo som erik sagde en alu, men under alle omstændigheder vil
> jeg hellere betale lidt mere og så få et års garanti

Ok, men prisen er nok den samme, og vær ikke bange for at der ikke er
en velfungerende garanti på varer købt på ebay.de, der er selvfølgelig
garanti på varerne, og ofte er det hurtigere at sende frem og tilbage
end med pakkepost i DK. men valget er jo dit

--
Langgaard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-08-11 12:56

Langgaard wrote:

> [...]
> garanti på varerne, og ofte er det hurtigere at sende frem og tilbage
> end med pakkepost i DK. men valget er jo dit

Tja, bortset fra, at priserne på PowerBook batterier gennemsnitligt er
ca. 40% dyrere end batterier til MacBook/MacBook Pro.

Normalt vil jeg holde mig langt væk fra de helt billige 3.-parts
batterier, da de oftest er lavet af celler, der ikke har kunnet klare de
test, som mærkevareproducenter som Panasonic, Sanyo, Daimon osv. kræver.
- Så det er som at trække et lod i et lotteri. - Det kan gå godt, men
sandelig også gå rigtig skidt...

mvh. Erik Richard

Fra : Langgaard

Dato : 29-08-11 07:53

On 29 Aug., 13:55, Erik Richard Sørensen <tu...@tulle.dk> wrote:

> [...]
> test, som mærkevareproducenter som Panasonic, Sanyo, Daimon osv. kræver.
> - Så det er som at trække et lod i et lotteri. - Det kan gå godt, men

Det har du ret i, ligesom mit originale Apple Batteri til min MBP, det
døde inden det kunne holde sin 3 måneders fødselsdag

--
Langgaard