Html samarbejde med en anden html.
Fra : Yasser

Dato : 26-08-11 07:57

Hejsa Html folk,

Er der en super hjælper der kan afhjælpe mit problem ;)?

Jeg står her og mangler et meget simpelt system..

Jeg har brug for en fælles system, som jeg er igang med at
udvikle til vores klub.
Den skal indeholde fælles file, og i den skal alle data vises.
Data kommer fra en anden file, som hedder fx anita.html, så kan
anita gå ind i hendes file, og skrive et pa' ting, sætte tal, og
tattaaaa, når hun trykker gem, skal den vise i faelles.html. og
det samme med Nick.html, når Nick vil skrive noget så viser den i
faelles.html.

Grundet det skal være i html, er fordi jeg vil ha det kører på en
intern pc, og den pc skal vise det på en stor skærm sådan så
filen fælles opdatere hele tiden selv. :)

Nogle der kan hjælpe med det? altså mest med html til html, altså
input fra anita.html til faelles.html :)

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Stig Johansen

Dato : 26-08-11 08:49

Yasser wrote:

> Nogle der kan hjælpe med det? altså mest med html til html, altså
> input fra anita.html til faelles.html :)

Umiddelbart kan du sagtrens installere f.eks xampp på en intern PC.

Men hvis det skal være ren HTML kunne du lave faelles.html med en refresh
på, hvor indholdet er et sæt af <iframe>, der peger på hver sin HTML-fil.

Stig Johansen

Fra : Yasser

Dato : 26-08-11 09:24

Stig Johansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> på, hvor indholdet er et sæt af <iframe>, der peger på hver sin HTML-fil.

Desværre må vi ikke installere programer på vores pcer :), det er også en
god årsag til jeg ikke vil lave det i php/asp

Fed ide Stig, men jeg har endnu ikke fået svar på hvordan jeg kan lave det
sådan så:
Når Nick skriver fra hans nick.html,
viser den i faelles.html, Under boxen: Nick siger:
og Når anita skriver noget.. kommer den også i fælles filen men under
anita siger: ...

Nåååår? :D er det noget man kan i html?
altså input osv?

Fra : Stig Johansen

Dato : 26-08-11 10:08

Yasser wrote:

> [...]
> viser den i faelles.html, Under boxen: Nick siger:
> og Når anita skriver noget.. kommer den også i fælles filen men under

Det spurgte du ikke om ;)
Er det en slags debatsystem, du vil lave?

Man kan godt lave et Ajax drevet system ud fra lokale filer[1], men hvis man
skal 'flette' filerne baseret på kronologisk orden, kan det godt blive
noget bøvl (for brugerne), da de selv skal lave afsnit og tid for at skille
indlæggene ad.

Du må starte fra en ende af og fortælle hviolket program, og hvilket format,
brugerne kan skrive deres meddelser i.

[1] https://developer.mozilla.org/En/Using_XMLHttpRequest

Stig Johansen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 26-08-11 13:53

Yasser formulerede Friday:
8X
> Nåååår? :D er det noget man kan i html?
> altså input osv?

Svaret er Nej.
Eneste mulighed er iframe, der kan tage en anden fil som parameter. Om
det går at hente ren tekst, ved jeg ikke - prøv.
<iframe ... src="anita.html">

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : scootergrisen

Dato : 26-08-11 05:22

Du kan ikke lave det i HTML.
HTML kan ikke gemme data til filer.

Du kan godt lave en formular i HTML som her :

<form method="post" action="script.php">
<input type="text" name="data">
<input type="submit" value="send">
</form>

Men du mangler "script.php" filen som skal lave arbejdet med at gemme
data til faelles.html filen og det kan du ikke da du ikke må installer
programmet på computeren.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 26-08-11 16:17

On 26-08-2011 08:56, Yasser wrote:
> [...]
>
> Nogle der kan hjælpe med det? altså mest med html til html, altså
> input fra anita.html til faelles.html :)

Lad Anita og Nick bruge en helt simpelt txt-editor - de må vel godt
gemme deres filer på pc'en?

Så laver du en "faelles.html":

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<!--<!DOCTYPE html>-->
<head>
<title>Fælles</title>
</head>
<h1>Ping-Pong</h1>
<h2>Anita siger:</h2>
<iframe src="anita.txt" width="40%" height="130">
</iframe>
<h2>Nick siger:</h2>
<iframe src="nick.txt" width="40%" height="130">
</iframe>

Du skal blot afpasse charset efter det system du bruger. Hvis det er
Windows, så prøv med charset=windows-1252.

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://twitter.com/kechriste

Fra : Yasser

Dato : 29-08-11 08:58

Så er Problemet løst, tak til Karl Erik.

Fra : scootergrisen

Dato : 29-08-11 09:36

Må i se løsningen ?

Fra : scootergrisen

Dato : 29-08-11 09:36

On 29 Aug., 17:35, scootergrisen <scootergri...@gmail.com> wrote:
> Må i se løsningen ?

Eller må VI se det.

Fra : Yasser

Dato : 01-09-11 14:41

Karl Erik Christensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
>
> Du skal blot afpasse charset efter det system du bruger. Hvis det er
> Windows, så prøv med charset=windows-1252.

Karl ved du om man kan lave det samme bare med xls?
og jeg har prøvet men i stedet for den viser så går den selv ind og giver
muligheden til åbne eller save?

Andre typer som kan vise XLS på en html?

Fra : Birger Sørensen

Dato : 01-09-11 14:58

Yasser formulerede spørgsmålet:

> Karl ved du om man kan lave det samme bare med xls?
> og jeg har prøvet men i stedet for den viser så går den selv ind og giver
> muligheden til åbne eller save?
>
> Andre typer som kan vise XLS på en html?

XLS?
Det nærmeste vi kommer er M$-excel filer...?
Det du viser i iframes skal være almindelig tekst. Lad dem (Anita,
Svend Knud og Valdemar - og hvem der ellers skal kunne skrive) bruge
f.eks notepad, eller tilsvarende, og gem som almindelig .txt fil.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 01-09-11 15:04

On 01-09-2011 15:41, Yasser wrote:

> Karl ved du om man kan lave det samme bare med xls?
> og jeg har prøvet men i stedet for den viser så går den selv ind og giver
> muligheden til åbne eller save?
>
> Andre typer som kan vise XLS på en html?

Excell er et specifikt Microsoft produkt, og er derfor ikke velegnet til
hjemmesider (min påstand).

Google har vist "et eller andet" som kan bruges, men det har jeg ikke
forsket i. Måske andre ved noget?

Hvis det bare drejer sig om at vise regneark, skulle det vel kunne
omsættes til en .txt-fil?

Karl Erik.

Fra : Stig Johansen

Dato : 02-09-11 07:50

Karl Erik Christensen wrote:

> Hvis det bare drejer sig om at vise regneark, skulle det vel kunne
> omsættes til en .txt-fil?

Ifølge knægtens (nyere Excel), kan data gemmes som XML.

Hvis de ligger som XML burde det være 'ligetil' at hive dem ind, og merge
vha Ajax.

Stig Johansen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 02-09-11 10:27

On 02-09-2011 08:49, Stig Johansen wrote:

> Ifølge knægtens (nyere Excel), kan data gemmes som XML.
>
> Hvis de ligger som XML burde det være 'ligetil' at hive dem ind, og merge
> vha Ajax.

Ok - men er det ikke en stor mundfuld for novicer?

Karl Erik

Fra : Stig Johansen

Dato : 02-09-11 10:32

Karl Erik Christensen wrote:

> Ok - men er det ikke en stor mundfuld for novicer?

Jo, og det bedste ville være at installere f.eks. xampp, men det må han
åbenbart ikke.

Hvis jeg var OP ville jeg sige NEJ til opgaven under de forudsætninger.

Kan man ikke levere det nødvendige værktøj, kan man ikke forvente opgaven
udført.

(Det virker som om det er noget 'gratis-noget' til en klub, så giv opgaven
til en anden).

Stig Johansen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 26-08-11 16:45

Den 26-08-2011 08:56, Yasser skrev:

> Grundet det skal være i html, er fordi jeg vil ha det kører på en
> intern pc

Som du kan se af de andre svar, er det ikke så nemt, når det
skal være på pc'en, og du har begrænsede muligheder på den.

Men hvis du har adgang til internettet fra pc'en, bliver det
til gengæld rigtigt nemt. Så kan du bruge php på en
webserver uden problemer med rettigheder på pc'en, og du kan
også finde stort set færdige systemer, som du kan tilrette.

Du kan måske få klubben til at betale de 10-15 kroner, det
kan koste om måneden for et billigt webhotel, og ellers er
det vel et beløb, brugerne kan splejse til.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hold dit livs drømmeferie i Thailand: