At runne som root
Fra : Kurt Hansen

Dato : 25-08-11 04:23

Hvordan bærer man sig ad med at "run xxx as root"?

Jeg er eneste mand på maskinen, så jeg er vel root/administrator, skulle
man tro, men nej ...
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 25-08-11 04:27

Den 25/08/11 05.23, Kurt Hansen skrev:
> Hvordan bærer man sig ad med at "run xxx as root"?
>
> Jeg er eneste mand på maskinen, så jeg er vel root/administrator, skulle
> man tro, men nej ...

Har forsøgt med "sudo -s" i et terminalvindue, men den beder om password
og sådan et har jeg ikke. Jeg hedder bare "kh" og uden password.

Hvis nødvendigt, hvor kan jeg så komme ind og lave et password?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 25-08-11 05:33

http://support.apple.com/kb/HT1528?viewlocale=da_DK

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-08-11 06:00

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> wrote:

> Har forsøgt med "sudo -s" i et terminalvindue, men den beder om password
> og sådan et har jeg ikke. Jeg hedder bare "kh" og uden password.
>
> Hvis nødvendigt, hvor kan jeg så komme ind og lave et password?

System Preferences -> Accounts

/thomas

Fra : Lyrik

Dato : 25-08-11 13:03

Den 25/08/11 06.59, Thomas von Hassel skrev:

> System Preferences -> Accounts
,,,,,,,,,,,,,,,
Har han nu en dansk maskine, så skal det jo være "Systemindstillinger"=>
"Konti"

Jens

Fra : Terje Rydland

Dato : 25-08-11 14:58

> System Preferences -> Accounts

Administrator of root er ikke det samme. Du kan ikke definere en bruker
som root i System preferences. Tror du må aktiverer root fra Terminal.

Terje

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-08-11 15:02

Terje Rydland <terjery@idi.ntnu.no> wrote:

> Administrator of root er ikke det samme. Du kan ikke definere en bruker
> som root i System preferences. Tror du må aktiverer root fra Terminal.

Korrekt, men med en admin konto og et password kan du få lov til at køre
ting uder sudo

/thomas