Steve Jobs stopper som CEO
Fra : Dan

Dato : 24-08-11 23:49

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-08-11 00:35

Dan wrote:
> http://www.engadget.com/2011/08/24/steve-jobs-resigns-as-ceo-of-apple/

...Og New York Times har lige bekræftet det for 13 min. siden...
http://bits.blogs.nytimes.com/2011/08/24/steve-jobs-resigns-as-apple-chief-executive/?hp

Smart, de lige ventede til, aktiemarkedet var lukket... Aktierne steg
d.d. med +2,58...
http://www.google.dk/search?hl=en&source=hp&q=aapl+stock&aq=0&aqi=g10&aql=&oq=aapl+

Gad vide, om hans afgang får nogen indflydelse...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-08-11 01:35

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> [...]
> http://www.engadget.com/2011/08/24/steve-jobs-resigns-as-ceo-of-apple/
>
> ...Og New York Times har lige bekræftet det for 13 min. siden...

Jeg plejer altid at chekke apple.com/pr ... må jo være den vigtigste
kilde ...

> [...]
> &oq=aapl+
>
> Gad vide, om hans afgang får nogen indflydelse...

På kursen ? På kort sigt måske ... på lang sigt, nej

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-08-11 02:50

Thomas von Hassel wrote:

> Jeg plejer altid at chekke apple.com/pr ... må jo være den vigtigste
> kilde ...

Det gjorde jeg også, - der var intet, men det er der så nu.....
http://www.apple.com/pr/library/2011/08/24Steve-Jobs-Resigns-as-CEO-of-Apple.html

> På kursen ? På kort sigt måske ... på lang sigt, nej

Tja, det vil jo vise sig i morgen, hvis det i det hele taget er sandt, -
selvom Apple iflg. engadget.com har bekræftet det. Det underlige er, at
de få breve, jeg har set og læst, skrevet af Steve Jobs, ikke var /så/
kortfattede og stilstramme...

Jeg tror desværre, manden er mere syg, end vi aner. - Kirsten døde jo af
sin nyresygdom, så jeg kender desværre symptomerne lidt /for/ godt...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-08-11 06:00

> [...]

> Tja, det vil jo vise sig i morgen, hvis det i det hele taget er sandt, -
> selvom Apple iflg. engadget.com har bekræftet det.

Eh, tror Apple ville komme i monster problemer ikke mindst hos SEC for
at villede markedet hvis det bare var for sjov ....

> Det underlige er, at de få breve, jeg har set og læst, skrevet af Steve
> Jobs, ikke var /så/ kortfattede og stilstramme...

Hvad vil du have ... en lang stil ? ...

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-08-11 06:36

> På kursen ? På kort sigt måske ... på lang sigt, nej

Jeg har den modsatte bekymring. Nu har vi ligesom vænnet os til, at
Steve Jobs er syg, og at han kan være væk fra Apple i lange perioder. På
længere sigt er det derimod spørgsmålet, om Apple kan bevare det
momentum, der har bragt det så langt de sidste 13 år.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-08-11 12:53

Henrik Münster wrote:

> [...]
> længere sigt er det derimod spørgsmålet, om Apple kan bevare det
> momentum, der har bragt det så langt de sidste 13 år.

Og det momentum, tror jeg ikke, Tim Cook evner at videreføre. Han er
ganske enkelt /for/ svag en lederrype.

Jeg kan ikke huske navnet, men de skulle have beholdt hende
'qvindmennesket', som Steve Jobs sparkede ud, da han kom tilbage til
Apple...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-08-11 14:00

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Og det momentum, tror jeg ikke, Tim Cook evner at videreføre. Han er
> ganske enkelt /for/ svag en lederrype.

1: Tim Cook har været ved roret i nu to omgange mens Jobs var på
sygeorlov, intet jeg har hørt indikerer at han ikke har 100% kontrol
over Apple.

2: Jobs har samlet en masser personer omkring sig som alle er
"opflasket" med Apple's og Jobs' filisofi ... der er ingen grund til at
tro at de skulle tage en helt anden kurs.

jeg tror de næste 5-10 år vil den mest brugte sætning i HQ nok være:
"What would Steve do ?"

> Jeg kan ikke huske navnet, men de skulle have beholdt hende
> 'qvindmennesket', som Steve Jobs sparkede ud, da han kom tilbage til
> Apple...

Hvilken stilling skulle hun have haft ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-08-11 14:29

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> tro at de skulle tage en helt anden kurs.
>
> jeg tror de næste 5-10 år vil den mest brugte sætning i HQ nok være:

Ja, ja... Men lige nu er Apple aktier faldet med -9,28 i forhold til
slutkursen i går... - Svinger lige nu omk. -8,93 og -9,78....

Øverste link live opdateres hvert 30. sek.
http://www.google.dk/search?hl=en&source=hp&q=aapl+stock&aq=0&aqi=g10&aql=&oq=aapl+

> Hvilken stilling skulle hun have haft ?

Hun var director of department for development and management. Hendes
nærmeste underordnede var Julian Gomez, der forlod Apple i protest mod
hendes fyring. - Svjv. er nu nu hos SUN-Oracle...

Hun var bl.a. den, der stod bag udviklingen af OS 9.5 Rhapsody, som
Steve Jobs skrottede med 24 timers varsel, da han kom tilbage - samtidig
med, hun fik 24 timer til at indstille alle sine aktiviteter og forlade
Apple 'for good'. - Ugen efter Sagde Julian Gomez op i protest mod Steve
Jobs' diktatoriske styring.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-08-11 14:32

> [...]

> slutkursen i går... - Svinger lige nu omk. -8,93 og -9,78....
>
> Øverste link live opdateres hvert 30. sek.

Det er forventet at den tager et dyk på mellem 3-5% ... men nu er Nasdaq
indexet i sig selv nede med ca. 1% så mon ikke vi lige skal slå koldt
vand i blodet ?

> [...]
> hun fik 24 timer til at indstille alle sine aktiviteter og forlade Apple
> 'for good'. - Ugen efter Sagde Julian Gomez op i protest mod Steve Jobs'

Vand under broen ... og Rhapsody var _ikke_ fremtiden ... det har OS X
vist bevist til fulde.

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-08-11 14:33

> Det er forventet at den tager et dyk på mellem 3-5% ... men nu er Nasdaq
> indexet i sig selv nede med ca. 1% så mon ikke vi lige skal slå koldt
> vand i blodet ?

Realtime qoutes her:

<http://www.nasdaq.com/aspx/nasdaqlastsale.aspx?symbol=AAPL&selected=AAP

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-08-11 14:36

> Realtime qoutes her:
>
> <http://www.nasdaq.com/aspx/nasdaqlastsale.aspx?symbol=AAPL&selected=AAP

Jeg havde en hemmelig plan om at købe hvis den dykkede ned under $350
men det ser vist ikke ud til at ske alligevel.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-08-11 14:49

Thomas von Hassel wrote:

> Det er forventet at den tager et dyk på mellem 3-5% ... men nu er Nasdaq
> indexet i sig selv nede med ca. 1% så mon ikke vi lige skal slå koldt
> vand i blodet ?

Selvfølgelig er der en generel uro, men der er åbenbart lidt panik lige
nu. AAPL svinger nu mellem -4,73 og -11,53 i forhold til kursen i går. -
Det er faktisk ret store udsving på mindre end 3 kvarter siden åbning af
børsen.

> Vand under broen ... og Rhapsody var _ikke_ fremtiden ... det har OS X
> vist bevist til fulde.

Kender du noget til Rhapsody? - Hvis du gjorde, ville du også vide, at
det system var totalt uafhængig af hardware teknik. Systemet var ca. 2x
hurtigere på en 667mhz PowerMac G4 end SnowLeopard er på en 3ghz Intel
baseret Mac. - Og så fyldte / fylder den kun godt 1000mb - fuldt
installeret med både WorldScript 3 (videreudv. af WS 2) TTS og SR...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-08-11 14:54

> [...]

> nu. AAPL svinger nu mellem -4,73 og -11,53 i forhold til kursen i går. -
> Det er faktisk ret store udsving på mindre end 3 kvarter siden åbning af

Ligenu følger den bare markedet, måske et nok lavere ...

> Kender du noget til Rhapsody?

ja ...

> [...]
> det system var totalt uafhængig af hardware teknik. Systemet var ca. 2x
> hurtigere på en 667mhz PowerMac G4 end SnowLeopard er på en 3ghz Intel

Det vil jeg da gerne se ...

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 25-08-11 15:00

Hej,

> Kender du noget til Rhapsody? - Hvis du gjorde, ville du også vide, at
> det system var totalt uafhængig af hardware teknik.

Det er vrøvl og passer ikke.

Det virker lidt som om du ser Rhapsody som noget helt andet end Mac OS X
og glemmer at det grundlæggende var det samme system.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Snorre Berg

Dato : 25-08-11 16:31

Den 25.08.11 15.49, skrev Erik Richard Sørensen:
> [...]
> baseret Mac. - Og så fyldte / fylder den kun godt 1000mb - fuldt
> installeret med både WorldScript 3 (videreudv. af WS 2) TTS og SR...

Da jeg var ung og uerfaren kom jeg i diskusjon med en PC-tilhenger om
Mac vs PC. Temaet multitasking kom på bane. Jeg spurte en venn av meg
med mer innsikt om hva det innebar. Han forklarte hva det betyr og så sa
han: Det er ikke skikkelig multitasking på en Mac, derfor unngår vi det
temaet i diskusjoner.

Fra : Ukendt

Dato : 25-08-11 16:57

Hej,

> [...]
> med mer innsikt om hva det innebar. Han forklarte hva det betyr og så sa
> han: Det er ikke skikkelig multitasking på en Mac, derfor unngår vi det

Hvorfor skulle der ikke være ordentlig multitasking på en Mac?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-08-11 17:46

Snorre Berg <snorreberg@gmail.com> wrote:

> [...]
> med mer innsikt om hva det innebar. Han forklarte hva det betyr og så sa
> han: Det er ikke skikkelig multitasking på en Mac, derfor unngår vi det

Det passede måske før OS X ...

/thomas

Fra : N/A

Dato : 25-08-11 16:25

Fra : Snorre Berg

Dato : 25-08-11 16:25

Den 25.08.11 15.25, skrev Erik Richard Sørensen:

> [...]
> med, hun fik 24 timer til at indstille alle sine aktiviteter og forlade
> Apple 'for good'. - Ugen efter Sagde Julian Gomez op i protest mod Steve

Skrotinga av det klassiske OS er noe av det fornuftigste de har gjort.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 25-08-11 17:21

<snip>

> [...]
> længere sigt er det derimod spørgsmålet, om Apple kan bevare det
> momentum, der har bragt det så langt de sidste 13 år.

Tja! HP frasælger nu deres computer aktiviteter. Af samme grund som IBM.

Hvad er der tilbage, hvis Apple gjorde det?

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-08-11 17:46

> <snip>

> Tja! HP frasælger nu deres computer aktiviteter. Af samme grund som IBM.
>
> Hvad er der tilbage, hvis Apple gjorde det?

Ikke sålænge deres salg af Mac bliver ved med at stige fra kvartal til
kvartal ...

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 25-08-11 18:50

> Ikke sålænge deres salg af Mac bliver ved med at stige fra kvartal til
> kvartal ...

Man kan godt ha' stigende omsætning med faldende fortjeneste.

Spørgsmålet bliver, om Apple fortsat kan differentiere sine produkter på
markedet for computere.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-08-11 20:05

> Man kan godt ha' stigende omsætning med faldende fortjeneste.

Det var også det jeg mente ...

> Spørgsmålet bliver, om Apple fortsat kan differentiere sine produkter på
> markedet for computere.

Jeg er ret fortrøstningsfuld ...

Fra : Hans Kruse

Dato : 26-08-11 09:42

On 2011-08-25 16:21:18 +0000, hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) said:

> Tja! HP frasælger nu deres computer aktiviteter. Af samme grund som IBM.

Det er kun PC delen de sælger fra og ikke servere, storage, netværk,
printere, etc.etc.

> Hvad er der tilbage, hvis Apple gjorde det?

Apple er ikke HP. Sammenligning giver ingen mening.

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 26-08-11 16:55

Hans Kruse <hans.kruse@mail.tele.dk> wrote:

> Det er kun PC delen de sælger fra og ikke servere, storage, netværk,
> printere, etc.etc.

Apples markedsandele på de områder er minimale.

> Apple er ikke HP. Sammenligning giver ingen mening.

De er på det samme marked, og det marked har udviklet sig henimod der,
hvor man køber computer - og iøvrigt osse printer osv - i Aldi.
Profitten er i bund.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-08-11 17:14

> Apples markedsandele på de områder er minimale.

ja, og ?

> De er på det samme marked, og det marked har udviklet sig henimod der,
> hvor man køber computer - og iøvrigt osse printer osv - i Aldi.
> Profitten er i bund.

Apple har over hele linien en Gross margin på 41.7 ... den er nok lavere
på cpu'erne, men jeg vil vædde en god hat på at deres fortjeneste er
højrere end resten af PC producenterne.

jeg er egenglig ikke helt med på hvad din pointe er ?

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 27-08-11 13:09

> ja, og ?

At der ikke er så meget tilbage - uden computersalg - for Apple at tjene
penge på.

> Apple har over hele linien en Gross margin på 41.7 ... den er nok lavere
> på cpu'erne, men jeg vil vædde en god hat på at deres fortjeneste er
> højrere end resten af PC producenterne.

Det ville osse nødvendigt, hvis det skal fortsætte.

> jeg er egenglig ikke helt med på hvad din pointe er ?

At de gode tider for computersalget ikke fortsætter.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-08-11 13:27

> At der ikke er så meget tilbage - uden computersalg - for Apple at tjene
> penge på.

den sætning giver ingen mening ...

> Det ville osse nødvendigt, hvis det skal fortsætte.

Kan du se at det ændrer sig ?

> At de gode tider for computersalget ikke fortsætter.

Hvis Apple's marked var low end computere og netbooks så ville jeg være
enig, men Apple tjener stadig mere per. maskine end alle de andre ...
hvad var det jeg hørte her den anden dag, Apple's markedsandel for
maskiner over $1000 er 75% ?

Og Apple formår at øge deres markedsandel i et skrumpende eller
stillestående marked ...

/thomas

Fra : Snorre Berg

Dato : 27-08-11 17:52

Den 27.08.11 14.27, skrev Thomas von Hassel:
snip

> [...]
> maskiner over $1000 er 75% ?
>
> Og Apple formår at øge deres markedsandel i et skrumpende eller

Det er en understatement å si at Apple gjør noe riktig på det område. De
lager god harware med glimrende styresystem som virker glimrende sammen.
Det er deres forretningskonsept, og det slår gjennom hos noen. Dog kan
det se ut til at inntekt ikke er deteneste utslagsgivende for hvem som
velger deres produkter.

Jeg har ikke store problemer med å bruke Windows, men gidder ikke finne
meg i alle nykkene i systemet. Så tross stram familieøkonomi har jeg
alltid kun investert i hardware fra Apple.

Min mor, som knapt vet hvordan hun kommer seg på nettbanken, har alltid
kjøpt billig ræl. Hun eier stor leilighet med uteleidel midt i Trondheim
og småbruk på landet med flere hus. Hun har en relativt dyr bil av nyere
modell som hun sørger for å kjøre servicer på med jevne mellomrom. Men å
kjøpe seg en pålitelig og stabil datamaskin ser hun seg ikke råd til.
Koster det over 5000 norske kroner så stegler hun.

Det er i sannhet underlig dette med smak og behag og løsninger folk velger.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 31-08-11 05:40

Den 27/08/11 14.27, Thomas von Hassel skrev:

> [...]
> maskiner over $1000 er 75% ?
>
> Og Apple formår at øge deres markedsandel i et skrumpende eller

Der er, så vidt jeg kan læse, nogenlunde enighed om, at salget af er
stagneret og at prisen/fortjenesten er presset i bund i markedet under
$1000. Der er ingen grund til at tro, at salget af maskiner mellem 1000
og 2000 dollars er i generel vækst.

Dem der efterspørger mere ydelse end en 600-dollarsmaskine kan tilbyde,
køber ikke en iMac til +1000 i stedet, da de ydelsesmæssigt svarer
nogenlunde til hinanden. Mac sælger på design, bekvemmerliged og smarte
features, men det kan Danske Bank ikke rigtig bruge til noget, når de
skal udskifte 5000 frontends i deres filialer.

En af Apples genistreger er, at det er lykkedes dem at skabe et marked
der ikke var der i forvejen. At udvikle nogle produkter, som folk er
villige til at betale +$1000 for. Med andre ord: en niche og så giver
jeg da pokker i at have en markedsandel på 75% og hvis den niche ikke er
så stor eller ikke kan blive ret meget større.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-08-11 05:43

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> wrote:

> [...]
> features, men det kan Danske Bank ikke rigtig bruge til noget, når de
> skal udskifte 5000 frontends i deres filialer.

Lige netop det marked har Apple jo aldrig været intereseret i ?

> [...]
> jeg da pokker i at have en markedsandel på 75% og hvis den niche ikke er
> så stor eller ikke kan blive ret meget større.

At Apple så sælger flere og flere Mac'er hvert kvartal modbeviser jo din
påstand om at det marked ikke er i vækst ...

/thomas

Fra : Kurt Hansen

Dato : 31-08-11 08:32

Den 31/08/11 06.42, Thomas von Hassel skrev:

> At Apple så sælger flere og flere Mac'er hvert kvartal modbeviser jo din
> påstand om at det marked ikke er i vækst ...

Min pointe/påstand er, at der er grænser for vækst i den prisklasse.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-08-11 10:36

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> wrote:

> Min pointe/påstand er, at der er grænser for vækst i den prisklasse.

Og jeg tror den grænse er endnu et stykke ude ..

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-08-11 16:52

> Og jeg tror den grænse er endnu et stykke ude ..

Man kan jo bare så på, hvordan Apple med iPhone lærte folk, at man godt
kan give kr. 5.000,- for en telefon. Det er jo ikke bare iPhone der
sælger. Salget af dyre smartphones er steget kraftigt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 31-08-11 17:39

> Og jeg tror den grænse er endnu et stykke ude ..

Det vil tiden vise. Og om Apple kan fortsætte den linie uden Jobs.

Eller ender det i det sædvanlige ævl og kævl? - som tidligere sket.

Hvor skal Apple hen, uden Jobs?

Dropper Apple Intel for Arm og OS X for iOS denne gang? Som rygterne
siger. Og vil kunderne så finde sig i det. Det er jo ikke første gang de
i kommer til at sidde tilbage med udstyr med få års alder og skal skifte
det hele ud.

Her kommer bloggeren med nogle interessante betragtninger om både HP og
Apple:

http://blogs.jp.dk/it-bossen/2011/08/30/skal-det-være-sa-frysende-usikke
rt/

Kort link:

http://tinyurl.com/3qxz5eh

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 31-08-11 18:32

<snip>

> [...]
> siger. Og vil kunderne så finde sig i det. Det er jo ikke første gang de
> i kommer til at sidde tilbage med udstyr med få års alder og skal skifte

Jeg læste et sarkastisk indlæg fra Carsten Levin på Politiken Online for
mange - ca 17 - år siden. Den gik sådan nogenlunde sådan: Hvis man var
PC ejer, skulle man skynde sig at købe en Mac. Så kunne PC boksen ellers
bruges som dørstop.

Jeg garanterer for, at der idag står langt flere Mac end PC som dørstop
i de små hjem.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Ukendt

Dato : 31-08-11 18:36

Hej,

> Jeg garanterer for, at der idag står langt flere Mac end PC som dørstop
> i de små hjem.

Det lyder som en hul garanti. Når du kigger på antallet af PC'ere i
Danmak i forhold til antallet af Macs lyder det meget urealistisk.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 31-08-11 19:15

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Hej,

> Det lyder som en hul garanti. Når du kigger på antallet af PC'ere i
> Danmak i forhold til antallet af Macs lyder det meget urealistisk.

En Mac vil være mere egnet som brevpresser

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Ukendt

Dato : 31-08-11 18:35

Hej,

> Dropper Apple Intel for Arm og OS X for iOS denne gang? Som rygterne
> siger.

Jeg tror du har hørt nogen rygter som andre ikke har hørt. Det lyder
hverken sandsynligt eller realistisk.

Der findes simpelthen ikke ARM-produkter med en ydelse tilsvarende den
du finder i produkter som MacBook Pro, iMac, Mac Mini og Mac Pro.

Jeg tror næppe der er mange, som vil stille sig tilfreds med en Mac Pro
med en tiendedel ydelse mod at den er mere miljøvenlig i strømforbrug og
en anelse billigere. Det giver ikke mening.

At de skulle bytte iOS med OS X giver heller ikke nogen mening, da det
jo er det samme grundlæggende system.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 31-08-11 19:20

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Hej,

> Jeg tror du har hørt nogen rygter som andre ikke har hørt. Det lyder
> hverken sandsynligt eller realistisk.

Google: apple arm laptop, eller: apple arm intel.

Eller, hvis du i Safari har Google som søgemaskine og i søgefeltet
starter med: apple arm, kommer der flere forslag.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Ukendt

Dato : 31-08-11 19:29

Hej,

> Google: apple arm laptop, eller: apple arm intel.

Kan du komme med noget konkret?

De ting som har været fremme og som Google kan finde henviser til rygter
om at Apple kunne overveje det i den lette ende af laptops. Ikke som en
generel udskiftning.

Noget helt andet er, at rygtet så vidt jeg kan se kun understøttes af
"ikke-tekniske". Det er jo lidt tankevækkende at der henvises til, at
ARM om måske 3 år kan levere en performance som kan svare til nogen af
de Intel CPUer, man bruger i dag... men hvor er Intel så til den tid?

Det er de færreste som kan spå om, hvad der sker om 3 år i IT-branchen.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-08-11 19:46

> Google: apple arm laptop, eller: apple arm intel.
>
> Eller, hvis du i Safari har Google som søgemaskine og i søgefeltet
> starter med: apple arm, kommer der flere forslag.

her er et hint: bare fordi en eller anden idiot skriver om det på
internettett så er det ikke nødvendigvis rigtigt.

Har du ikke en specifik kilde ?

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 31-08-11 21:31

> her er et hint: bare fordi en eller anden idiot skriver om det på
> internettett så er det ikke nødvendigvis rigtigt.
>
> Har du ikke en specifik kilde ?

Til begge. Kilden ville i så fald være mig selv. Det er nemlig en rigtig
god ide.

Der var andre end Apple, der legede med ideen, med en ultra bærbar
laptop dengang Air kom på markedet. Jeg kan dog ikke lige huske hvilket
mærke det var, men stuntet med at putte en Air i en konvolut satte
diskussionen igang; "Sådan een var vi igang med for et år siden.
Desværre tænkte vi ikke på ideen med at den kunne puttes i en konvolut
....".

Og det er vel efterhånden et spørgsmål, hvad almindelige mennesker skal
bruge alle de kræfter, det efterhånden ender med - Moores lov - til.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-08-11 21:36

> [...]
>
> Og det er vel efterhånden et spørgsmål, hvad almindelige mennesker skal
> bruge alle de kræfter, det efterhånden ender med - Moores lov - til.

Jeg køber ikke ideén. Selv om ARM om 2-3 år er på højde med de Intel i5
og i7 som ligger i de nyeste Air så kan jeg simpelthen ikke se hvorfor
Apple skulle gå igennem _endnu_ en arkitektur migrering ...

Og hvad du skal bruge de kræfter til ? en af de største bøffer imod de
første 2 generationer af Air's var at de ikke havde juice nok til at
erstatte folk "rigtige" computer, med mindre de ikke gjorde andet end at
skrive tekst og læse mails.

Folk redigerer jo billeder, roder med film, virtualisering, spil etc.
etc.

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 31-08-11 22:39

> [...]

> og i7 som ligger i de nyeste Air så kan jeg simpelthen ikke se hvorfor
> Apple skulle gå igennem _endnu_ en arkitektur migrering ...

Apple har gjort det før - 2 gange.

> [...]
> første 2 generationer af Air's var at de ikke havde juice nok til at
> erstatte folk "rigtige" computer, med mindre de ikke gjorde andet end at

Snowy kan bl.a osse udnytte GPUen

> Folk redigerer jo billeder, roder med film, virtualisering, spil etc.
> etc.

Det ka' de sgu' da osse godt med et moderne system. Det vi oplever idag
er overkill.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Ukendt

Dato : 31-08-11 22:50

Hej,

> Apple har gjort det før - 2 gange.

Det er vel ikke et argument for at gøre det igen nu.

> Snowy kan bl.a osse udnytte GPUen

Dvs. du forestiller dig et skift til ARM uden at skifte GPUen ud?!?

GPUen er vel netop en af de allerstørste strømslugere (og dermed
varmeudledere) i en moderne computer... så det harmonerer ikke rigtigt.

> Det ka' de sgu' da osse godt med et moderne system. Det vi oplever idag
> er overkill.

Hvordan ser du virtualisering fungere med en ARM CPU?

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 01-09-11 21:22

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Hej,

> Det er vel ikke et argument for at gøre det igen nu.

Det er heller ikke et argument for at la' være.

> Dvs. du forestiller dig et skift til ARM uden at skifte GPUen ud?!?
>
> GPUen er vel netop en af de allerstørste strømslugere (og dermed
> varmeudledere) i en moderne computer... så det harmonerer ikke rigtigt.

Min erfaring er anderledes. Jeg skruede ned for CPU'en i Vista på min
Macbook early 2009 og varmeudviklingen faldt- og batteritiden steg
markant.

Software eller hardware?

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Ukendt

Dato : 02-09-11 08:43

Hej,

> Det er heller ikke et argument for at la' være.

Det gør jo ikke din argumentation bedre.

> Min erfaring er anderledes. Jeg skruede ned for CPU'en i Vista på min
> Macbook early 2009 og varmeudviklingen faldt- og batteritiden steg
> markant.

Det er jo også en helt anden slags computer (bærbar) - og din
sammenligning giver ikke så meget mening. I din MacBook kan CPUen bruge
ca. 25W og grafikkortet (GPUen) 12W.

Hvis du kigger på en ny iMac kan CPUen æde 65W og GPUen ~35W.

Jeg sidder med en ARM A8 CPU med indbygget GPU i hånden. Den kan bruge
ca. 1,25W tilsammen.

Det lyder underligt at ville spare så meget på strømforbruget på en CPU,
hvis man så samtidigt vil smække et grafikkort ved som trækker 35W fx.

> Software eller hardware?

ARM har ikke egentlig hardwareunderstøttelse for den type
virtualisering, som folk gerne vil bruge. Så vælg selv...

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-08-11 23:20

> <snip>

> Apple har gjort det før - 2 gange.

ja, men kun fordi der rent faktisk var en god grund til det ...

> Snowy kan bl.a osse udnytte GPUen

og ?

> Det ka' de sgu' da osse godt med et moderne system. Det vi oplever idag
> er overkill.

jeg er uenig ...

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 01-09-11 21:22

> Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:

<snip>

> jeg er uenig ...

I Vista - og Windows 7 - kan man skrue ned for CPU'en i kontrolpanel,
strømstyring. Det kan f.eks være for at undgå varme og/eller spare på
batteriet.

På min Macbook early 2009 - 2GHz Core 2 Duo - står det til 40 pct. Det
mærker jeg ikke noget til i forbindelse med performance.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-09-11 07:09

> [...]
>
> På min Macbook early 2009 - 2GHz Core 2 Duo - står det til 40 pct. Det
> mærker jeg ikke noget til i forbindelse med performance.

Og hvad sidder du og laver ?

/thomas

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 01-09-11 09:18

> Jeg køber ikke ideén. Selv om ARM om 2-3 år er på højde med de Intel i5
> og i7 som ligger i de nyeste Air så kan jeg simpelthen ikke se hvorfor
> Apple skulle gå igennem _endnu_ en arkitektur migrering ...

Jeg kan se ideen som en mellemting mellem en iPad og en 11" MacBook Air.

Samme begrændsning til App store som iPad og lavere ydelse end intel
alternativer vil gøre at det ikke spiser salget af intel macs. Til
gengæld vil det være en bærbar som man forholdsvis trygt kan overlade
til folk der ellers let kommer i uføre på nettet.

Prisen skal selvfølgelig ned i samme lag som iPad.

Fra : Ukendt

Dato : 31-08-11 21:48

Hej,

> Til begge. Kilden ville i så fald være mig selv. Det er nemlig en rigtig
> god ide.

Og hvorfor er det så god en idé?

Hvad har du selv af praktiske erfaringer med ARM CPUer?

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 31-08-11 22:39

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Hej,

> Og hvorfor er det så god en idé?

Der er 3 vigtige begrænsninger ved en computer: heat, heat og heat.

Især når man laver slimline modeller. I det første nummer af Media Mac
var der en anmeldelse af Apple's 27" iMac. Han ku' mærke varmestrålingen
i ansigtet fra skærmen med den indbyggede computer.

> Hvad har du selv af praktiske erfaringer med ARM CPUer?

Hvad har det med sagen at gøre?

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Ukendt

Dato : 31-08-11 22:48

Hej,

> Der er 3 vigtige begrænsninger ved en computer: heat, heat og heat.

Du mener at man løber imod et varmeloft med nutidens Mac Pro, Mac Mini,
iMac, osv?

Og folk vil gerne have en computer med lavere ydelse mod at få mindre
varmeudvikling fra deres Mac Pro, Mac Mini, osv.?

> Især når man laver slimline modeller.

Det er vel kun mht. slimline modellerne.

> I det første nummer af Media Mac
> var der en anmeldelse af Apple's 27" iMac. Han ku' mærke varmestrålingen
> i ansigtet fra skærmen med den indbyggede computer.

Du har ikke tænkt på at det kunne skyldes skærmen?

> Hvad har det med sagen at gøre?

Det lyder bare som om du ikke har prøvet det.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 01-09-11 21:22

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Hej,

> Du mener at man løber imod et varmeloft med nutidens Mac Pro, Mac Mini,
> iMac, osv?

Det var svjv årsagen til, at Apple gik fra PPC til Intel.

> Og folk vil gerne have en computer med lavere ydelse mod at få mindre
> varmeudvikling fra deres Mac Pro, Mac Mini, osv.?

> Det er vel kun mht. slimline modellerne.

De fleste Apple computere er slimline modeller.

> Du har ikke tænkt på at det kunne skyldes skærmen?

Du har åbenbart ikke læst anmeldelsen. Hvis det var skærmen, så skulle
fænomenet osse optræde med stationære floor modeller.

> Det lyder bare som om du ikke har prøvet det.

Prøvet hvad?

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-09-11 23:00

Axel Hammerschmidt wrote:

> Det var svjv årsagen til, at Apple gik fra PPC til Intel.

Nej, det var pga., at Motorola ikke kunne levere de nye 4. gen. G4
processorer fra single og dual 1,8ghz til ren dual 2,4ghz og 5. gen.
single 2,2-2,6ghz og dual 2,4-3,0ghz til tiden. Motorola blev ved med at
trække det ud, så Apple opsagde ganske enkelt aftalen med Motorola.æ

Og at, - da de skulle genforhandle aftalen omk. G5 processorerne, kunne
de ikke blive enige med IBM, der allerede på det tidspunkt så småt var
begyndt at afvikle konsumprodukterne. - Så aftalen blev i enighed ikke
fornyet, og valget stod så mellem AMD og Intel...

> Du har åbenbart ikke læst anmeldelsen. Hvis det var skærmen, så skulle
> fænomenet osse optræde med stationære floor modeller.

Jo større aktivitet på skærm, jo mere varme afgiver den. Det gør begge
mine skærme (28" og 24"), selvom de er normeret som 'lavenergi skærme'.
- Selv mit 32" lavenergi TV bliver så varm, at jeg kan sidde i en meters
afstand (min normale afstand) og mærke varmen fra den, hvis den har kørt
en hel aften...

mvh. Erik Richard

Fra : Ukendt

Dato : 02-09-11 08:50

Hej,

> Det var svjv årsagen til, at Apple gik fra PPC til Intel.

Du besvarede ikke mit spørgsmål.

> De fleste Apple computere er slimline modeller.

Du snakker om at ALLE modellerne skal have ny arkitektur. Man kan
selvfølgelig diskutere hvad der er slimline - men en alm.
bærbarstørrelse mener jeg ikke er slimline. Macbook Air eller iPad vil
jeg gå med til at kalde slimline.

En Mac Pro, Mac Mini, iMac, MacBook Pro, osv. mener jeg ikke du kan
kalde for slimline.

> Du har åbenbart ikke læst anmeldelsen. Hvis det var skærmen, så skulle
> fænomenet osse optræde med stationære floor modeller.

Min erfaring med MediaMac siger mig, at man ikke kan stole på alt det,
de skriver. Jeg har selv praktisk erfaring med skærme. Jeg kan mærke
varmen fra dem. Alle specifikationer siger også, at skærmen udleder en
masse varme. Er det så svært at tro på?

Lige nu sidder jeg foran et par 24" skærme. Det er alm. fladskærme og
ikke gamle CRT-skærme eller lign. - alligevel bruger de hver ~75W. Det
giver altså noget varme medmindre du har en god udluftning.

> Prøvet hvad?

At køre alm. computerprogrammer (som man ville gøre det på en alm. Mac)
på en ARM CPU.

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-09-11 11:23

> [...]

> de skriver. Jeg har selv praktisk erfaring med skærme. Jeg kan mærke
> varmen fra dem. Alle specifikationer siger også, at skærmen udleder en

Tænk, er der virkelig kommet et dansk Mac-blad i papir? På en måde er
det jo meget hyggeligt. Før i tiden abonnerede jeg altid på den slags.
Om ikke andet så for at støtte Mac-samfundet. Nu om dage, hvor alle
nyheder omgående kan findes på nettet, ved jeg ikke rigtig, om det er
det værd.
Mht. skærme, så synes jeg ikke, min 27" iMac fra sidste år er
slem med varme. Jeg kan faktisk ikke mærke noget, men jeg sidder heller
ikke enormt tæt på. Jeg er blevet så gammel, at jeg skal et stykke væk
for at kunne læse skarpt
For nylig prøvede vi flere ultralydskannere henne på sygehuset.
Nu om dage er de altid med fladskærme. En af dem gav en tydelig
varmefornemmelse. Når man prøvede at mærke efter, hvor varmen kom fra,
var det egentlig lidt svært at mærke. Skærmen virkede sådan set ikke
varm at røre ved, men der strålede tydeligt varme ud fra den. De
konkurrerende skannere føltes ikke på samme måde. Jeg behøver vel ikke
at fortælle, at repræsentanten, der kom med skanneren, ikke kunne mærke
noget
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 02-09-11 11:38

Hej,

> [...]
> var det egentlig lidt svært at mærke. Skærmen virkede sådan set ikke
> varm at røre ved, men der strålede tydeligt varme ud fra den. De

Hellere en skærm, hvor man kan mærke varmen blæse ud fra end en skærm,
hvor luftflowet er sådan at varmen ikke afledes og den går i stykker
mange år før tid.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-08-11 23:20

> [...]
> var der en anmeldelse af Apple's 27" iMac. Han ku' mærke varmestrålingen
> i ansigtet fra skærmen med den indbyggede computer.

Det er skærmen ... Min Dell 24" kan varme mit kontor op helt af sig
selv...

> Hvad har det med sagen at gøre?

Du lader til at argumentere frygteligt hårdt for ARM ... vi er nok bare
nysgærreige ...

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 01-09-11 21:22

> her er et hint: bare fordi en eller anden idiot skriver om det på
> internettett så er det ikke nødvendigvis rigtigt.
>
> Har du ikke en specifik kilde ?

Media Mac, første nummer, afdelingen Rygter. Det står på papir - oven i
købet på *glittet* papir.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-09-11 07:09

> Media Mac, første nummer, afdelingen Rygter. Det står på papir - oven i
> købet på *glittet* papir.

ah ja, mediamac ..

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-08-11 09:59

Thomas von Hassel wrote:

> Lige netop det marked har Apple jo aldrig været intereseret i ?

> At Apple så sælger flere og flere Mac'er hvert kvartal modbeviser jo din
> påstand om at det marked ikke er i vækst ...

Som fx. at hele Springer koncernen skiftede fra et rent PC segment til
udelukkende at køre MacPro og MacBook Pro...

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik, Silkeborg

Dato : 01-09-11 16:26

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Som fx. at hele Springer koncernen skiftede fra et rent PC segment til
> udelukkende at køre MacPro og MacBook Pro...
>
> mvh. Erik Richard

Link?

Fra : Ukendt

Dato : 01-09-11 17:04

Hej,

http://tinyurl.com/3gqlds8

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-09-11 03:13

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Hej,

> http://tinyurl.com/3gqlds8

Ja, det giver jo ikke noget positivt resultat:

<http://apfelblog.ch/potpourri/steigt-axel-springer-doch-nicht-auf-mac-u
m>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-09-11 03:43

Henrik Münster wrote:

> Ja, det giver jo ikke noget positivt resultat:
>
> <http://apfelblog.ch/potpourri/steigt-axel-springer-doch-nicht-auf-mac-um>

Men går du til kommentaren:

"Renato: 5. Oktober 2009 um 17:19
@Julian: Genau, hier schulde ich Euch noch eine Antwort. Die
Pressestelle hat meine Anfrage abgeklärt und meint im grossen und
ganzen, dass das Projekt in der geplanten Timeline liegt. Es war nie
gedacht, dass ganze Unternehmen auf einmal umzustellen, sondern Schritt
für Schritt die Migration zu vollziehen. Das bedeutet auch, dass an
einigen Orten aktuell noch neue PC’s eingekauft werden und nicht direkt
durch Mac Computer ersetzt werden."

- Vil du se, at de /er/ skiftet, og at tidsplanen kørte, som den skulle.
- Springer koncernen er jo ikke just en lilleput med nogle få hundrede
maskiner, men noget nær et monster med adskillige tusinde computere. Og
det vil selvfølgelig tage sin tid at skifte dem ud og få cross-graded
til Mac versioner af div. grafiske programmer - primært - dengang - til
CS3, men også i nogle få distriktsafd. (bl.a. Kiel) fra MSPublisher til
CS...

Desuden skal der jo på visse felter også en omskoling til, før div.
admins kunne gå ind og styre / servicere et 100% Mac system. - Det er
altså ikke noget, man 'bare lige gør'.....

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-08-11 16:52

> [...]

> features, men det kan Danske Bank ikke rigtig bruge til noget, når de
> skal udskifte 5000 frontends i deres filialer.

Al den her snak om ydelse er typisk Windows-snak. I pc-verdenen kører
alle computere Windows, så det er sådan set ligegyldigt, om de hedder
HP, Lenove, Fujitsu eller Dell. Det eneste, der adskiller dem, er
ydelse. Derfor er pc-folk vant til kun at tale ydelse. Der er altså
andet her i livet.
Jeg kan heller ikke lide, når folk taler om, at Apple sælger på
design og smarte features. Begge dele kan let afvises som unødvendigt
pjank, og bliver det også af Apple-hadere. De fleste tror nemlig, at
design bare er udseende. Design er skam det hele, også materialevalg,
brugervenlighed, størrelse, vægt osv. Jeg køber altså Mac, fordi det
bare fungerer. Og det fungerer også på en lækker måde. Og her tænker jeg
faktisk mest på software.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Kurt Hansen

Dato : 31-08-11 05:20

Den 27/08/11 14.09, Axel Hammerschmidt skrev:

> Det ville osse nødvendigt, hvis det skal fortsætte.

Og det kan det kun sålænge Apple sælger nicheprodukter. Stiger deres
markedsandel, skal de også i stigende grad konkurrere på prisen.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-08-11 05:39

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> wrote:

> Og det kan det kun sålænge Apple sælger nicheprodukter.

iPad er vel ikke et nicheprodukt i dets segment, og den holder prisern
fint i forhold til konkurenterne ?

> Stiger deres
> markedsandel, skal de også i stigende grad konkurrere på prisen.

<http://thenextweb.com/gadgets/2011/08/03/aggressive-macbook-air-pricing
-presents-challenge-for-ultrabooks/>

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-08-11 18:43

Axel Hammerschmidt wrote:

> Apples markedsandele på de områder er minimale.

Ikke længere... Apples markedsandel på bærbare er støt og jævnt stigende
- og det på bekostning af store 'giganter' som HP og Lenovo - og det
bl.a. pga., at Apples bærbare er istand til at køre /både/ OS X OG Windows!

> De er på det samme marked, og det marked har udviklet sig henimod der,
> hvor man køber computer - og iøvrigt osse printer osv - i Aldi.
> Profitten er i bund.

Ja, og hvad er det så, du køber i ALDI? - Det er først og fremmest
Medion bærbare med noget nær de samme specs og hardware komponenter, som
tilsv. HP, Lenovo, Acer og Asus har - og til priser, der ligger
+1500-2500kr. under disse mærkevarecomputere. Hvad angår printere, så er
det udelukkende HP printere, ALDI forhandler. - Altså præcis de samme
printere, du kan købe i enhver computerbutik, men ofte flere hundrede
kroner billigere, og de printere kan altså også bruges på Mac....

mvh. Erik Richard

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 27-08-11 13:09

> [...]

> - og det på bekostning af store 'giganter' som HP og Lenovo - og det
> bl.a. pga., at Apples bærbare er istand til at køre /både/ OS X OG Windows!

Det hjælper ikke, når det er på markedet for (bærbare) computere hvor
profitmarginen krymper.

> Ja, og hvad er det så, du køber i ALDI?

Det har måske forbigået din opmærksomhed, at El-Giganten osse sælger
Apple:

"Vi vil være billigst".

Det er iøvrigt El-Giganten, der har de fleste annoncer i det nye high
end Mac-blad, Media Mac.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-08-11 14:05

Axel Hammerschmidt wrote:

> Det hjælper ikke, når det er på markedet for (bærbare) computere hvor
> profitmarginen krymper.

Det er jo netop på trods af den mindre margen, at Apples andel stiger...

> [...]
> Apple:
>
> "Vi vil være billigst".
>
> Det er iøvrigt El-Giganten, der har de fleste annoncer i det nye high

Jeg kunne ikke drømme om at købe noget som helst i EL-Giganten - og slet
ikke comput - hverken Mac eller andre mærker for den sags skyld.

EL-Giganten har så dårlig en kundeservice, så det turde være løgn.! -
Men de må åbenbart have penge nok, siden de reklamerer så voldsomt, som
de gør...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-08-11 14:09

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> EL-Giganten har så dårlig en kundeservice, så det turde være løgn.! -
> Men de må åbenbart have penge nok

kundeservice koster ... og folk der hander i El giganten kigger næsten
udelukkende på prisen ... simpelt regnestykke

/thomas

Fra : Per Falkjær

Dato : 28-08-11 08:18

Erik Richard Sørensen skrev:

> EL-Giganten har så dårlig en kundeservice, så det turde være løgn.! -
>
> mvh. Erik Richard

Nu er kundeservice jo mange ting. El-Giganten tilbyder 14-dages fuld
returret med pengene retur.

FONA giver et tilgodebevis - det er da ringere service.

mvh - Per

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-08-11 08:22

Per Falkjær <pefa@mail.dk> wrote:

> Nu er kundeservice jo mange ting. El-Giganten tilbyder 14-dages fuld
> returret med pengene retur.

Det er folk jo blevet vandt til når de handler online ...

> FONA giver et tilgodebevis - det er da ringere service.

Fysiske forhandlere har et kæmpe problem som de snart skal indse og få
løst hvis de ikke skal dø ..

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-08-11 11:05

Per Falkjær wrote:

> Nu er kundeservice jo mange ting. El-Giganten tilbyder 14-dages fuld
> returret med pengene retur.

Kun ved køb i deres netbutik, og så er det endda et hulens bøvl at få
dem til at acceptere en returnering og udbetale beløbet.

> FONA giver et tilgodebevis - det er da ringere service.

Øh nej. Fona har i princippet ingen returret ved køb i en fysisk butik.
Køber man gennem deres netbutik, er de også underlagt lovgivningen med
fuld tilbagebetaling minus porto.

Mht. returret i en fysisk butik, har jeg endda aftalt en returret med
dem flere gange både for andre og mig selv, og der har aldrig været tale
om tilgodebeviser.

mvh. Erik Richard

Fra : Kurt Hansen

Dato : 31-08-11 05:44

Den 26/08/11 19.43, Erik Richard Sørensen skrev:

> [...]
> tilsv. HP, Lenovo, Acer og Asus har - og til priser, der ligger
> +1500-2500kr. under disse mærkevarecomputere.

Hovsa, glemte du ikke at nævne Mac?

Med "specs og hardware" mener du vel computer, skærm, tastatur, mus og
nogle gange en printer i bundle. Rent /YDELSESMÆSSIGT/ får du vist lige
så meget i en ALDI-PC som i en iMac.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-08-11 07:00

> [...]

> Med "specs og hardware" mener du vel computer, skærm, tastatur, mus og
> nogle gange en printer i bundle. Rent /YDELSESMÆSSIGT/ får du vist lige

Du kan bare ikke sammenligne en MacBook Pro med en bærbar med de samme
"tekniske" specs .. Apple har altid solgt en pakke, inkl. det vigtigste:
Mac OS X ...

Og hvis du skal sammenligne så skal du sammenligne en Mac bærbar med en
ditto _mærkevare_ HP (så længe det varer) eller Lenovo.

Er der så så meget forskel på prisen ?

/thomas

Fra : Kurt Hansen

Dato : 31-08-11 08:30

Den 31/08/11 07.59, Thomas von Hassel skrev:

> [...]
>
> Og hvis du skal sammenligne så skal du sammenligne en Mac bærbar med en
> ditto _mærkevare_ HP (så længe det varer) eller Lenovo.

Måske fremgik det ikke tydeligt, me4n det var jo netop som hørende til
gruppen af mærkevarer jeg drog sammenligningen. Dem der sælger computere
i Mac's prisklasse har kastet håndklædet i ringen.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Hans Kruse

Dato : 27-08-11 18:10

On 2011-08-26 15:54:31 +0000, hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) said:

> De er på det samme marked, og det marked har udviklet sig henimod der,
> hvor man køber computer - og iøvrigt osse printer osv - i Aldi.
> Profitten er i bund.

HP har et meget mere omfattende produktprogram end Apple. Hvis du
prøver at kigge på hvad HP laver vil du forstå at sammenligning ikke
giver meget mening. HP dropper PC markedet ligesom IBM gjorde, bare
noget senere og på en måske lidt uelegant måde.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 27-08-11 23:51

> [...]

> giver meget mening. HP dropper PC markedet ligesom IBM gjorde, bare
> noget senere og på en måske lidt uelegant måde.

HP/IBM dropper PC markedet, de har andre muligheder. Hvad har Apple?

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-08-11 00:39

Axel Hammerschmidt wrote:

> HP/IBM dropper PC markedet, de har andre muligheder. Hvad har Apple?

Nu er det jo så ikke hele PC markedet, HP dropper, men kun konsum
produkterne - altså notepads, touchpads og de billige laptops. De har
ikke været ude - endnu - med, at de også dropper de professionelle
laptops og de store mediecentre. Og de har ikke ytret noget om, at det
også vil gælde for Compaq. - Det, der til gengæld undrer mig en del, er,
at de tilsyneladende vil vedblive med at lancere digitalkameraer, - men
det er jo nok heller ikke en afd., de poster ret meget i rent
udviklingsmæssigt, da de får dem lavet hos Kyocera ud fra prædefinerede
specs - akkurat på samme måde, som Medion gør det.

Skulle det så endelig sammenlignes med Apple, så vil Apple stadig kunne
leve godt af deres multimedie produkter som iPhone, iPod, iPad og ikke
mindst iTunesStore. Allerede nu udgør de mobile enheder + iTunesStore
mere end 60% af Apples nettoindtjening.

Men jeg tvivler stærkt på, Apple overhovedeet tænker på noget i den
retning, nu de lige sammen med Microsoft har opkøbt patenter en masse
for flere milliarder. - Det, Apple derimod skal passe på med, er, at de
ikke laver så uttreret og brugerfjendsk et styresystem som det revl og
krat, de har leveret med Lion. - Fortsætter de ad den vej, vil kunderne
flygte til Windows og Linux, og så kan vi godt skrive Apples dødsattest!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-08-11 07:11

> [...]

> ikke været ude - endnu - med, at de også dropper de professionelle
> laptops og de store mediecentre. Og de har ikke ytret noget om, at det

Compaq er bare et brandnavn ...

> Det, Apple derimod skal passe på med, er, at de
> ikke laver så uttreret og brugerfjendsk et styresystem som det revl og
> krat, de har leveret med Lion.

Du mangler stadig at linke til lidt mere baggrund for hvad du mener der
er galt i Lion ...

> - Fortsætter de ad den vej, vil kunderne
> flygte til Windows og Linux, og så kan vi godt skrive Apples dødsattest!

Nej, for Apple's brugere vil bare have noget der virker ... og Linux har
først en fremtid når det kan bruges uden at skulle i Terminalen for de
mest basale ting. Og Windows ...

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-08-11 07:11

> HP/IBM dropper PC markedet, de har andre muligheder. Hvad har Apple?

De har et økosystem som støtter sig selv .. Mac, Software, iOS, Musik og
video tjenester ...

/thomas

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 26-08-11 12:35

> [...]
> længere sigt er det derimod spørgsmålet, om Apple kan bevare det
> momentum, der har bragt det så langt de sidste 13 år.

Apples aktier handles til en P/E i samme lag som IBM, så forventningerne
til yderligere vækst er beherskede.

Markedet husker udmærket hvordan Microsoft blev overvurderet inden IT
boblen punkterede. Apple er stadig ikke så meget værd som Microsoft var
på toppen.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 25-08-11 06:56

Dan <blabla@lalaland.dk> writes:

> http://www.engadget.com/2011/08/24/steve-jobs-resigns-as-ceo-of-apple/

Så er der vist sat tid på hvor længe han kan holde endnu.

Mit bud er året ud :((

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 25-08-11 06:58

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:

> selvom Apple iflg. engadget.com har bekræftet det. Det underlige er,
> at de få breve, jeg har set og læst, skrevet af Steve Jobs, ikke var
> /så/ kortfattede og stilstramme...

Det er med pæn sandsynlighed ikke et brev der er særlig rart at skrive.
Især ikke hvis man gerne vil holde den slags for sig selv.

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-08-11 07:39

Dan <blabla@lalaland.dk> wrote:

> http://www.engadget.com/2011/08/24/steve-jobs-resigns-as-ceo-of-apple/

Jeg bliver næsten helt dårlig, når jeg læser nogle af folks kommentarer.
Det er utroligt, hvad folk kan skrive, men sådan er det næsten altid,
når det er noget med Apple.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-08-11 08:48

> Jeg bliver næsten helt dårlig, når jeg læser nogle af folks kommentarer.
> Det er utroligt, hvad folk kan skrive, men sådan er det næsten altid,
> når det er noget med Apple.

Ja, jeg er stort set holdt op med at læse kommentarer ... man bliver
bare deprimeret ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-08-11 13:14

Henrik Münster wrote:

> Jeg bliver næsten helt dårlig, når jeg læser nogle af folks kommentarer.
> Det er utroligt, hvad folk kan skrive, men sådan er det næsten altid,
> når det er noget med Apple.

Samme her... Jeg sidder nærmest med den tanke, at folk direkte er
skadefro over det, der er sket...

mvh. Erik Richard

Fra : Lyrik

Dato : 25-08-11 13:25

Den 25/08/11 14.14, Erik Richard Sørensen skrev:

> Samme her... Jeg sidder nærmest med den tanke, at folk direkte er
> skadefro over det, der er sket...
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Der bliver altid nogen skadefro glæde når diktatorer falder. Det går
mere på embedet end på manden, trøst dig med det.

MvH
Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-08-11 14:00

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> wrote:

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
>
> Der bliver altid nogen skadefro glæde når diktatorer falder. Det går
> mere på embedet end på manden, trøst dig med det.

Diktator ?

/thomas

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 25-08-11 13:30

On Thu, 25 Aug 2011 13:53:12 +0200, <Erik Richard Sørensen> wrote:

> Og det momentum, tror jeg ikke, Tim Cook evner at videreføre. Han er
> ganske enkelt /for/ svag en lederrype.

And developer Wil Shipley warns against underestimating Cook’s role in
Apple’s current success:

Years ago, when I was still invited to sit in VIP section of Stevenotes,
Apple was introducing a new product. […] The audience was shocked at the
performance AND the price. I turned to the Apple executive next to me,
and whispered “What? How is it so cheap? That’s better than competitors!
Apple’s never been cheaper. How did this happen?” Exec said two words:
“Tim Cook”.

--
Tor Einar Samdahl
"As usual I haven't really thought this out"

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 25-08-11 14:41

On Thu, 25 Aug 2011 15:28:33 +0200, <Erik Richard Sørensen> wrote:
> Ja, ja... Men lige nu er Apple aktier faldet med -9,28 i forhold til
> slutkursen i går... - Svinger lige nu omk. -8,93 og -9,78....

De har jo gått ned når Apple har presentert nye produkter. Når de
presenterer rekordresultater.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-08-11 14:55

Tor Einar Samdahl <teisam@online.no.vil.itj.ha.no.spam> wrote:

> De har jo gått ned når Apple har presentert nye produkter. Når de
> presenterer rekordresultater.

"Buy on the rumor, sell on the news"

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-08-11 15:17
Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 25-08-11 15:18

On Thu, 25 Aug 2011 15:54:37 +0200, <Thomas von Hassel> wrote:
> "Buy on the rumor, sell on the news"

Jeg så denne i twitterstrømmen min

"No we'll see if Steve Jobs has just been telling the time, or
if he has actually built a clock."

Passende.

Og jeg tror vel på det siste. Og uansett forsvinner han ikke helt ut med
det første (forhåpentligvis).

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 25-08-11 17:26

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> writes:

> Hej,

> Hvorfor skulle der ikke være ordentlig multitasking på en Mac?

Mon ikke det er fra OS 9 dagene?

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 25-08-11 18:50

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110825 <nospam0002+20110825@gmail.com> wrote:

> Mon ikke det er fra OS 9 dagene?

Før OS 9. OS 9 kan godt multitaske.

<http://en.wikipedia.org/wiki/Computer_multitasking>

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-08-11 20:05

> Før OS 9. OS 9 kan godt multitaske.
>
> <http://en.wikipedia.org/wiki/Computer_multitasking>

Den kunne os 8.x og 7.x også hvis du mener at du kunne have flere
programmer startet af gangen, men ægte preemptiv multitasking og process
kontrol fik du først med OS X

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 25-08-11 20:54

Hej,

> Den kunne os 8.x og 7.x også hvis du mener at du kunne have flere
> programmer startet af gangen, men ægte preemptiv multitasking og process
> kontrol fik du først med OS X

Der var også preemptive multitasking i OS 8, men kun for programmer som
var skrevet til det.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-08-11 20:21

Axel Hammerschmidt wrote:

> Før OS 9. OS 9 kan godt multitaske.
>
> <http://en.wikipedia.org/wiki/Computer_multitasking>

Selvfølgelig kan den det, men OS 9.x kræver både en hel del RAM og
ændringer i systemets håndtering af RAM, hvis den skal virke efter
hensignten. Jeg har modificeret adskillige OS 9.x systemer gennem årene
med det resultat, at langt hovedparten af de maskiner har kørt i årevis
uden ét eneste nedbrud.

Her var OS 9.5 også en del anderledes, da den havde en langt bedre
håndtering af systemets måde at bruge RAM på. - Først og fremmest ved,
at der er hel nyskreven kode til modulerne 'System Resources' og
'System'. Selve 'Finder' er også ændret og reduceret væsentlig i str. og
med langt bedre styringsevne og stabilitet fuldt på højde med en ren OS
X. Faktisk er den 'Finder', der anvendes i 'classic envirement' næsten
identisk med den 'Finder', der ligger i OS 9.5 Rhapsody. - Første gang,
man starter classic op, bliver man bedt om at opdatere OS 9.x, - "OS 9
har brug for nogle nye resourcer, vil du opdatere nu?". På de alm. G4
bliver den ny 'Finder' ver. til ver. 9.5.1 og på MDD og G5 til ver.
9.5.2. - OS 9.2.2 med 'Finder' 9.5.2 kører væsentlig bedre og hurtigere,
når der er startet op i OS 9.2.2 på G4.

mvh .Erik Richard

Fra : Ukendt

Dato : 25-08-11 20:53

Hej,

> Før OS 9. OS 9 kan godt multitaske.

> <http://en.wikipedia.org/wiki/Computer_multitasking>

Hvis du vil nitpicke så kunne OS 8 altså også multitaske...

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 25-08-11 18:47

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> writes:

> Hej,

> Muligvis, men så passer det jo ikke rigtigt ind i diskussionen omkring
> Rhapsody og Mac OS X.

Kan jo være det var en gammel vane.

SOm jeg har forstået det var Rhapsody ikke allemandseje og folk var
vant til bomben i ny og næ.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 25-08-11 19:00

hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) writes:

> Man kan godt ha' stigende omsætning med faldende fortjeneste.
>
> Spørgsmålet bliver, om Apple fortsat kan differentiere sine produkter på
> markedet for computere.

Om ikke andet så kan de sælge maskinerne til dem der skal lave Apps til
iOS-dimsern. Det giver vel også lidt i kassen?

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 25-08-11 20:22

> programmer startet af gangen, men ægte preemptiv multitasking og process

PÃ¥ dansk bruges "tvungen tidsdeling" (modsat "frivillig tidsdeling").

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-08-11 22:39
Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-08-11 07:40
Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 27-08-11 14:53

http://www.asymco.com/2011/07/20/apples-growth-scorecard-for-second-quarter-2011/

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 27-08-11 17:25

Tor Einar Samdahl <teisam@online.no.vil.itj.ha.no.spam> writes:

> http://www.asymco.com/2011/07/20/apples-growth-scorecard-for-second-quarter-2011/

Konklusionen må vel være at brugerne godt vil betale mere for at få
noget ordentligt?

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 28-08-11 08:16

> først en fremtid når det kan bruges uden at skulle i Terminalen for de
> mest basale ting. Og Windows ...

Du har ikke brugt Ubuntu til dagligt de sidste par år?

Det kan mere end man skulle tro.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-08-11 08:19

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110828 <nospam0002+20110828@gmail.com> wrote:

> Du har ikke brugt Ubuntu til dagligt de sidste par år?
>
> Det kan mere end man skulle tro.

Jeg installerer faktisk Ubuntu desktop en gang imellem bare for at se
hvad der sker, og du har ret, det er blevet _meget_ bedre.

Men vil du bede en "almindelig" bruger om at sætte en Ubuntu op ?

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 28-08-11 08:23

> Jeg installerer faktisk Ubuntu desktop en gang imellem bare for at se
> hvad der sker, og du har ret, det er blevet _meget_ bedre.

Prøv også at bruge den dagligt så.

> Men vil du bede en "almindelig" bruger om at sætte en Ubuntu op ?

Med Windows WUBI-dimsen? Absolut.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 28-08-11 08:26

> Det er folk jo blevet vandt til når de handler online ...

Det er nok der de har fået ideen fra.

> Fysiske forhandlere har et kæmpe problem som de snart skal indse og få
> løst hvis de ikke skal dø ..

Det er jo historien om de små købmænd om igen.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 31-08-11 16:59

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> Man kan jo bare så på, hvordan Apple med iPhone lærte folk, at man godt
> kan give kr. 5.000,- for en telefon. Det er jo ikke bare iPhone der
> sælger. Salget af dyre smartphones er steget kraftigt.

Det har man da kunnet længe. Bare se på Nokias Communicator (hed den
vidst) - den var klart tiltænkt dem med pengene i orden.

Den usynlige grænse der er blevet overskredet er den hvor man faktsik
kan undvære en computer udover telefonen.

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-08-11 22:48

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110831 <nospam0002+20110831@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Den usynlige grænse der er blevet overskredet er den hvor man faktsik
> kan undvære en computer udover telefonen.

Jeg mener bare, at folk begyndte at synes, det var en rimelig pris for
en telefon. Før syntes de fleste, at det var alt for dyrt, og at en
smartphone var en unødvendig gadget for de fleste. Da iPhone kom steg
salget af smartphones enormt. Dels købte mange jo en iPhone, fordi den
er så smart. Men mange valgte konkurrenterne, som sikkert også er
glimrende. Folk der ikke før kunne drømme om at ofre så meget på en
telefon. Pludselig var det, folk syntes var rimeligt at betale for en
telefon, steget markant. Apple hjalp således konkurrenterne til at sælge
mere ved at åbne et nyt marked.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 01-09-11 08:08

> [...]
> telefon. Pludselig var det, folk syntes var rimeligt at betale for en
> telefon, steget markant. Apple hjalp således konkurrenterne til at sælge

Det er jeg ikke helt enig i. Der var _intet_ på markedet der kunne
sammenlignes med en iPhone da den kom frem.

Det er min opfattelse at Android opfylder hullet for dem der gerne vil
have en smartphone men synes iPHone er for dyr.

Men nu kan man jo få en 8 Gb 3GS'er til 2500 kroner uden abbonnement.
Det kan da kun være for at fange Android folkene...

Fra : Kurt Hansen

Dato : 01-09-11 10:14

Den 01/09/11 09.07, Thorbjørn Ravn Andersen, 20110831 skrev:

> Det er jeg ikke helt enig i. Der var _intet_ på markedet der kunne
> sammenlignes med en iPhone da den kom frem.

Netop, et nyt nicheprodukt som var så nyskabende, at folk var villige
til at betale prisen.

> [...]
>
> Men nu kan man jo få en 8 Gb 3GS'er til 2500 kroner uden abbonnement.
> Det kan da kun være for at fange Android folkene...

"Monopolet" er brudt og det nye marked udvider sig. Flere konkurrenter
vil dog komme til og - i modsætning til hvad mange her åbenbart tror -
vil markedsmekanismerne med usvigelig sikkerhed falde (også på Apples
produkter).
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Henrik, Silkeborg

Dato : 01-09-11 16:26

> [...]
>
> Men nu kan man jo få en 8 Gb 3GS'er til 2500 kroner uden abbonnement.
> Det kan da kun være for at fange Android folkene...

Hvor dælen har du set den til den pris???

H.

Fra : Ukendt

Dato : 01-09-11 17:03

Hej,

> Hvor dælen har du set den til den pris???

http://www.3.dk/Privat/mobil/Mobiler/Apple-iPhone-3GS-8GB/?gclid=CMb4n--1_KoCFU3xzAod-Qx31Q

3 har den til 2644 kr. som mindstepris over 6 måneder... det er da nede
i nærheden af de 2500 kr.

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-09-11 03:13

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110831 <nospam0002+20110831@gmail.com> wrote:

> Det er jeg ikke helt enig i. Der var _intet_ på markedet der kunne
> sammenlignes med en iPhone da den kom frem.

Nu er det ikke noget, jeg har fundet på. Jeg har læst det i artikler på
nettet skrevet af journalister, der har forstand på den slags. Der var
da også avancerede telefoner til flere tusinde kroner, dengang iPhone
kom frem. Jeg kunne da ikke drømme om at give så meget for en telefon
dengang. Jeg plejede at give 1,- kr. Det fik iPhone lavet om på. Nu er
der mange, som synes, det er helt naturligt, at en telefon koster flere
tusinde.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 21-09-11 23:30

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> writes:

> Netop, et nyt nicheprodukt som var så nyskabende, at folk var villige
> til at betale prisen.

Tjah. Den der har grisen bestemmer prisen. Det der så er så
imponerende er at det er lykkedes for Apple at lave et produkt som ikke
har kunnet kopieres og sælges for en lavere pris. Folk vil have den
ægte vare.

Det er godt set, og godt udført.

> [...]
> vil dog komme til og - i modsætning til hvad mange her åbenbart tror -
> vil markedsmekanismerne med usvigelig sikkerhed falde (også på Apples

Vil mekanismerne falde? Eller vil priserne falde?

Bemærk at Apple bare laver en skrabet model (8 GB) der går helt ned og
fanger dem der ellers ville købe en sammenlignelig Android.
Topmodellerne koster stadig kassen.

Jeg tror der kommer til at gå mange år inden Apple bliver hentet. Alle
leverandørerne blev jo taget på sengen.