MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Omdøb dvd drev i win7 ? Ikke drevbogstav,~
Fra : Svend

Dato : 24-08-11 18:10

Hvorledes kan man give et dvd drev et andet navn end det navn
windows 7 tildeler det?
Drevbogstavet på dvd drevet og hardiskene kan jeg ændre, navnet på
hardiskene kan jeg ændre, men ikke navnet på dvd drevet?

/Svend

Fra : Fietsenmaker

Dato : 25-08-11 07:19

Den 24-08-2011 19:09, Svend skrev:
> [...]
> Drevbogstavet på dvd drevet og hardiskene kan jeg ændre, navnet på
> hardiskene kan jeg ændre, men ikke navnet på dvd drevet?

1. start Windows stifinder
2. Find det drev du vil ændre navn på
3. Højreklik på drevet
4. I det menu der frmkommer klikker du på egenskaber
5. Nu kan du et felt hvor du kan udfylde det navn du vil give drevet,
hvis der står et navn i forvejen sletter du det bare.
6. Klik på anvend og derefter på OK
Nu har du givet drevet et nyt navn som Windows vil vise fremover

Fra : Ole C

Dato : 25-08-11 08:33

Fietsenmaker skrev blandt andet:

> [...]
> 6. Klik på anvend og derefter på OK
> Nu har du givet drevet et nyt navn som Windows vil vise fremover

Og du er ganske sikker på at den opskrift holder for dvd-drevet, som er det
spørgsmålet drejer sig om?

--
vh
Ole C

Fra : emjeppesen

Dato : 25-08-11 09:54

Ole C skrev:

>Og du er ganske sikker på at den opskrift holder for dvd-drevet, som er det
>spørgsmålet drejer sig om?

Det holder netop ikke på DVDdrevet.

Hilsen emj

Fra : Ole C

Dato : 25-08-11 10:26

emjeppesen skrev blandt andet:

> Det holder netop ikke på DVDdrevet.

Det vidste jeg godt

--
vh
Ole C

Fra : Fietsenmaker

Dato : 26-08-11 05:53

Den 25-08-2011 09:32, Ole C skrev:

> Og du er ganske sikker på at den opskrift holder for dvd-drevet, som er
> det spørgsmålet drejer sig om?

Nej det er jeg ikke sikker på.
Jeg havde overset at det drejede sig om et DVD-drev for der er der ikke
mulighed at ændre navnet.
Beklager fejlinformation

Fra : Cykelsmeden

Dato : 26-08-11 08:30

Den 26-08-2011 06:53, Fietsenmaker skrev:
> Jeg havde overset at det drejede sig om et DVD-drev for der er der ikke
> mulighed at ændre navnet.
> Beklager fejlinformation
det var så en fejlinformation mere

//finn

Fra : Cykelsmeden

Dato : 26-08-11 08:42

Den 26-08-2011 09:29, Cykelsmeden skrev:
> det var så en fejlinformation mere
>
> //finn

kør følgende .regfil:
http://dl.dropbox.com/u/2768449/Drevnavne.reg

//finn

Fra : Cykelsmeden

Dato : 25-08-11 10:25

> [...]
> Drevbogstavet på dvd drevet og hardiskene kan jeg ændre, navnet på
> hardiskene kan jeg ændre, men ikke navnet på dvd drevet?

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\DriveIcons\F\DefaultLabel]
@="fdisken"

-
Mappen \F\ skal være det bogstav som DVDdrevet har, og "fdisken" skal
erstattes med dit ønske.
Nb. defaultnavnet overtages jo hvis skiven du sætter i har sit eget
navn/icon

//finn

Fra : Cykelsmeden

Dato : 25-08-11 11:03

Den 25-08-2011 11:24, Cykelsmeden skrev:

> [...]
> erstattes med dit ønske.
> Nb. defaultnavnet overtages jo hvis skiven du sætter i har sit eget
skal det være særlig fint, kan du også selv bestemme iconen:

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\DriveIcons\F\DefaultIcon]

> @="c:\icons\icon.ico"

hvor stien naturligvis skal være en valid sti til en icon.

//finn

Fra : Svend

Dato : 25-08-11 17:28

On Thu, 25 Aug 2011 11:24:57 +0200, Cykelsmeden <afsender@not2old.dk>
wrote:

>[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\DriveIcons\F\DefaultLabel]
>@="fdisken"

Ok jeg kan finde
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\DriveIcons]
og selv tilføje 2 keys " \F\DefaultLabel"
men hvad er @="fdisken" for en størelse?
stringvalue @ har værdien fdisken?

/Svend

Fra : Cykelsmeden

Dato : 25-08-11 18:15

Den 25-08-2011 18:27, Svend skrev:

> [...]
> [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\DriveIcons]
> og selv tilføje 2 keys " \F\DefaultLabel"
Det letteste havde været at klistre det ind i en .regfil, men:

først ser du hvad drevbogstav dit DVDdrev har eks D:

I /DriveIcons/ laver du nu en ny nøgle som hedder D
i denne nøgle laver du nu en ny nøgle som hedder DefaultLabel
i denne [dannes måske automatisk] en stringværdi som hedder enten
Default eller Standard.
Hvis denne ikke dannes automatisk, laves den. I min Ultimate er navnet
ligegyldigt på dansk eller engelsk Default eller Standard.(="@" i regfiler)

Denne værdi tildeles det navn du ønsker, eks. "CD in my DVD"

spørg igen hvis det ikke lykkes - det SKAL virke (ikke mange tror det

//finn

Fra : Svend

Dato : 25-08-11 19:14

On Thu, 25 Aug 2011 19:15:00 +0200, Cykelsmeden <afsender@not2old.dk>
wrote:

>Det letteste havde været at klistre det ind i en .regfil, men:
>
>først ser du hvad drevbogstav dit DVDdrev har eks D:
>
>spørg igen hvis det ikke lykkes - det SKAL virke (ikke mange tror det

Ok nu eksporterede jeg den key jeg havde lavet til en .reg fil:
"
Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\DriveIcons\M\DefaultLabel]
@="MinDVD"
"
Nu fårstår jeg dit brug af @= symbolet ,
altså sætter jeg værdien af default til "MinDVD" uden coloner"".

Win7 wil bare ikke forstå at mit DVD drev, tildelt drevbogstavet M,
altid skal ligge længere nede i visning end harddiskene C,D,E,F etc.

Med ovenstående key i registreringsdatabasen viser min oversigt:
Cdrev
Ddrev
DVD RW Drive - Audio CD
Edrev
Fdrev
..
..

Det SA....! "DVD RW Drive" bliver ved at rode rundt i midten af
harddiskenes navneområde.
Også efter nedlukning og genstart af pc.

/Svend

Fra : Cykelsmeden

Dato : 25-08-11 19:25

Den 25-08-2011 20:14, Svend skrev:
> [...]
> .
> .
>
> Det SA....! "DVD RW Drive" bliver ved at rode rundt i midten af
har jeg ikke været ude for.
Men efter reg. er den så OGSÅ vist som MinDVD (M:) ?
eller er den kun repræsenteret som "DVD RW Drive - Audio CD"

//finn

Fra : Cykelsmeden

Dato : 25-08-11 19:39

Den 25-08-2011 20:25, Cykelsmeden skrev:
> har jeg ikke været ude for.

og dog, hvis jeg nu forstår dig korrekt, så er det en W7 "feature" ikke
fejl.
[Denne] Computer er i w7 (ligesom mange andre) blevet en virtuel mappe,
som består af flere fysiske mapper. De forskellige lagerenheder er nu
grupperet i virtuelle mapper "Harddiskdrev" "Enheder med flytbare
medier" "Netværksplaceringer" osv.

Derfor kommer enhederne ikke i samlet bogstavfølge, men grupperet.
Du kan rette lidt på visningsformen med den 3'sidste knap "flere
indstillinger" i den øverste kommandolinie, men kun begrænset.
Men betegnelsen "DVD RW Drive - Audio CD" bør kunne fjernes.
Kan det være et 3'part program som driller?
eller det kan være en driver som giver drevet forskellige bogstaver som
CD eller DVD

//finn

Fra : Cykelsmeden

Dato : 25-08-11 20:06

Den 25-08-2011 20:38, Cykelsmeden skrev:
> Du kan rette lidt på visningsformen med den 3'sidste knap "flere
> indstillinger" i den øverste kommandolinie, men kun begrænset.
man lærer hele tiden, så det passer heller ikke.

højreklik inde i computer. Vælg "Sorter efter Navn" og "Stigende"

- hvor svært mon det kan gøres

//finn

Fra : Svend

Dato : 25-08-11 19:40

On Thu, 25 Aug 2011 20:25:17 +0200, Cykelsmeden <afsender@not2old.dk>
wrote:

>har jeg ikke været ude for.
>Men efter reg. er den så OGSÅ vist som MinDVD (M:) ?
>eller er den kun repræsenteret som "DVD RW Drive - Audio CD"

Ja det er med

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\DriveIcons\M\DefaultLabel]
@="MinDVD"

indsat i registreingsdatabasen og efter en genstart
at jeg genser "DVD RW Drive" , " MinDVD" findes ikke.
DVD drevet har helt sikkert drevbogstavet "M" .

Problemet er googlet og jeg finder intet der virker.

/Svend

Fra : Cykelsmeden

Dato : 25-08-11 19:50

Den 25-08-2011 20:39, Svend skrev:
> [...]
> at jeg genser "DVD RW Drive" , " MinDVD" findes ikke.
> DVD drevet har helt sikkert drevbogstavet "M" .

Hmmm vil du prøve at åbne regedit, gå helt ind i nøglen og vælge
"eksport" og give den et filnavn drevm.reg så lad os kigge sammen på den
hvis ikke du kan se en fejl umiddelbart.

> Problemet er googlet og jeg finder intet der virker.
nej - heller ikke mig

men jeg ved det kan virke.
//finn

Fra : Svend

Dato : 25-08-11 20:14

On Thu, 25 Aug 2011 20:50:01 +0200, Cykelsmeden <afsender@not2old.dk>
wrote:

>Hmmm vil du prøve at åbne regedit, gå helt ind i nøglen og vælge
>"eksport" og give den et filnavn drevm.reg så lad os kigge sammen på den
>hvis ikke du kan se en fejl umiddelbart.

Det har jeg gjort tidliger og vist indholdet af .reg filen som:
"
Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\DriveIcons\M\DefaultLabel]
@="MinDVD"
"

Der kan ikke veddlægges filer i denne gruppe, men der står intet andet
end det i mellem de 2 colon " " tegn i regfilen for den key.
Det er copy and paste fra .reg filen i mellem de to coloner.

/Svend

>nej - heller ikke mig

Næh jeg går nok også lidt i banerne med at omdøbe mine harddiske til:
aCdrev, aDdrev, aEdrev , aFdrev .

>men jeg ved det kan virke.
Under windows 7 ultimate?

/Svend

Fra : Cykelsmeden

Dato : 25-08-11 20:30

Den 25-08-2011 21:13, Svend skrev:
> Næh jeg går nok også lidt i banerne med at omdøbe mine harddiske til:
> aCdrev, aDdrev, aEdrev , aFdrev .

> Under windows 7 ultimate?
JEP, det er den jeg kører. - den bedste af alle windows

Men jeg forstår du ikke er dus med regedit.
Det er en værktøj hvor man manuelt laver det som .regfilen gør.
Her kan man se grafisk den nævnte sti og dermed kontrollere at det står
korrekt - ligesom i eksplorer, kan man bevæge sig rundt i
mapper(=nøgler) og navne (=værdier)
Du skal nok ikke skrive heri når du ikke er dus, men du kan sagtens kigge.
i startknappens søgefelt skriver du "regedit" og der kommer en
explorerlignende dialog op.
den 3' linie er "HKEY_LOCAL_MACHINE og herfra fortsætter man stien.

kig ind i nævnte sti. - eller kør den regfil jeg sendte linken på.
hvor kun M er aktiv

Fra : Cykelsmeden

Dato : 25-08-11 20:02

Den 25-08-2011 20:39, Svend skrev:
> [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\DriveIcons\M\DefaultLabel]
> @="MinDVD"

har lige testet denne regfil med dine værdier, og det virker her. Mit
Mdrev hedder nu MitDVD

Fra : Svend

Dato : 25-08-11 20:37

On Thu, 25 Aug 2011 21:01:59 +0200, Cykelsmeden <afsender@not2old.dk>
wrote:

>har lige testet denne regfil med dine værdier, og det virker her. Mit
>Mdrev hedder nu MitDVD
>http://dl.dropbox.com/u/2768449/Drevnavne.reg
>//finn

Ok det er ved at være sengetid, vi må bare konstatere at win7 og win7
er forskellige ting afhængingig af version og øvrige installationer.
Tak for hjælpen, det virker i din opsætning af win7, men ikke i min
opsætning. Sådan er der så meget mærkeligt.

M.v.h.
/Svend

Fra : Cykelsmeden

Dato : 25-08-11 20:42

Den 25-08-2011 21:37, Svend skrev:
> [...]
> Tak for hjælpen, det virker i din opsætning af win7, men ikke i min
> opsætning. Sådan er der så meget mærkeligt.

Det virker også i din, og får du lyst, finder vi årsagen til besværet

godnat

//finn

Fra : Svend

Dato : 25-08-11 20:53

On Thu, 25 Aug 2011 21:41:55 +0200, Cykelsmeden <afsender@not2old.dk>
wrote:

>Det virker også i din, og får du lyst, finder vi årsagen til besværet
>
>godnat
>
>//finn

Tak for dit meget venlige svar, lad os snakkes ved i morgen.
Det er et vanskeligt problem, når den samme regkey virker forselligt
på 2 win 7 systemer.
Nå dynerne kalder, vi snakkes.
/Svend

Fra : Svend

Dato : 31-08-11 21:27

wrote:

>Det virker også i din, og får du lyst, finder vi årsagen til besværet

Registreringsnøgle:
"
Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\DriveIcons\M\DefaultLabel]
@="MinDVD"
"

Giver min DVD et default label medens drevet er tomt,
Det irriterende navn "DVD RW Drive" bevares, tomt
heder drevet:
"DVD RW Drive -MinDVD" og det eksterne drev hedder:
"DVD RW Drive"
Altså begge drev har navnet " DVD RW Drive" , navnene
er svære at adskille og navnene roder midt i mine klassiske harddisk
navne.

/Svend

Fra : Cykelsmeden

Dato : 01-09-11 10:26

Den 31-08-2011 22:26, Svend skrev:
> [...]
> Altså begge drev har navnet " DVD RW Drive" , navnene
> er svære at adskille og navnene roder midt i mine klassiske harddisk
Hmm!

Jeg forstår udmærket at det irriterer
Men vi kan altså konkludere at Reg filen virker, men at den lægger sig
på/efter en label som dannes andetsteds?
Denne label lægges på alle DVDdrev?
Er de begge "DVD RW"?
Er de begge samme fabrikat?
Er der installeret nogen form for drivere?
- eller et fancy brænderprogram?

nu var du ikke "regnørd", men det kunne være interessant at søge efter
"DVD RW Drive" i registry, og finde den nøgle som giver navnet.

//finn

Fra : Svend

Dato : 01-09-11 14:22

On Thu, 01 Sep 2011 11:25:40 +0200, Cykelsmeden <afsender@not2old.dk>
wrote:

> [...]
>
>nu var du ikke "regnørd", men det kunne være interessant at søge efter
>"DVD RW Drive" i registry, og finde den nøgle som giver navnet.

Der er tale om om tre størrelser 1. drevbogstav 2. drevnavn
3. drevetikette (eng. drive label).
Det er drevnavn der er problemet.

Tidligere omtalte regkey henvender sig kun til drevetiketten på
drevbogstavet M og sætter ikke et drevnavn, men en default etikette.
Begge DVDer er RW med samme drevnavn.
DVDerne er ekstern Samsung og intern Plextor, begge RW.
Ashampoo anvendes som brænder program.

Bruger du windows 7 og kan du ændre drevnavnet på din dvd?

Jeg har kigget nettet igennem og bliver nok nødt til at tildele mine
hardiske navnene aCdrev, aDdrev, aEdrev etc. .

Det er noget klamp at MS tilsyneladende tildeler alle DVD RW drev det
samme dumme navn.

--
/Svend

Fra : Cykelsmeden

Dato : 01-09-11 16:16

Den 01-09-2011 15:21, Svend skrev:
> Bruger du windows 7 og kan du ændre drevnavnet på din dvd?

Yep!
Men det viser sig at det KUN gælder det dvd-drev jeg har sat i en
usb-boks, som egentligt var beregnet til en harddisk, men virker fint
med DVD
Jeg har nu prøvet med en "Født USB-DVD" og har samme problem som dig.
Det er første gang jeg oplever en anderledes funktionalitet på mit
hjemmebiksede usb-drev.

> [...]
> hardiske navnene aCdrev, aDdrev, aEdrev etc. .
>
> Det er noget klamp at MS tilsyneladende tildeler alle DVD RW drev det

Enig, - men var altså overbevist om noget andet, da det åbenbart kun er
dvd-er der er låst. Mit kamera kan jeg også omdøbe.

//finn

Fra : Svend

Dato : 01-09-11 20:54

On Thu, 01 Sep 2011 17:16:09 +0200, Cykelsmeden <afsender@not2old.dk>
wrote:

>Men det viser sig at det KUN gælder det dvd-drev jeg har sat i en
>usb-boks, som egentligt var beregnet til en harddisk, men virker fint
>med DVD

Aha det var en god "fejl" at have, på den måde kan du altså ændre
navnet på din DVD.

--
/Svend

Fra : Cykelsmeden

Dato : 02-09-11 10:31

Den 01-09-2011 21:54, Svend skrev:
> Aha det var en god "fejl" at have, på den måde kan du altså ændre
> navnet på din DVD.

Ja, kan ses her
http://dl.dropbox.com/u/2768449/mydevices.jpg
Jeg har også skiftet icon.

Jeg tror det er en programmørbug at det ikke virker på ægte DVDdrev.

//finn

Fra : Cykelsmeden

Dato : 02-09-11 10:38

Den 01-09-2011 21:54, Svend skrev:
> Aha det var en god "fejl" at have, på den måde kan du altså ændre
> navnet på din DVD.

Det er ugså underligt, at på andre devices er det rent faktisk Navnet
det ændres med "DefaultLabel"

Navnet er foranstillet, og label er efterstillet: Navn (X:) Label

//finn

Fra : Cykelsmeden

Dato : 25-08-11 18:26

Den 25-08-2011 18:27, Svend skrev:
> og selv tilføje 2 keys " \F\DefaultLabel"
> men hvad er @="fdisken" for en størelse?
> stringvalue @ har værdien fdisken?
det korte:

mit eksempel drejer sig om drev f:\ som jeg har givet navnet fdisken