MS Windows
briani 27239
Fra HDD til SSD og fra Vista til W7
Fra : Jim Andersen

Dato : 24-08-11 10:40

Hej gruppe,

Jeg har i øjeblikket Vista 64 med 2 drev, et recovery FACTORY_IMAGE (D:) og
så blot et kæmpe C:drev.
Jeg påtænker at opgradere min PC med et SSD-drev, som jo er lille.

Jeg vil også gerne skifte til W7 samtidig.

Er der en guide et sted ang. et sådant skift? Eller har I nogen tips?

Skal jeg lave noget dual boot (hvordan), derefter en ren win7 på SSD, og så
noget flytte-program der kan lægge mine hyperlinks, mails, browsergemte
brugernavne og kodeord og al den slags på en usb, og så ind på Win7'en?
Hvis jeg er bootet på SSD-W7'en kan jeg vel samtidig tilgå HDD'en som et
data-drev?

Eller skal jeg opgradere fra Vista til W7, repartitionere så jeg får et
C-drev med Windows og Office og andre essentielle programmer der skal
startes hurtigt op, og så flytte alle mine data-dokumenter på et D-drev, og
SÅ sætte SSD-drev i og flytte c-drevet fra HDD til SSD?

Licenser er ikke et problem. I den forbindelse: Hvilken udgave af W7 er
bedst til privat brug (surf, office, hjemmebio)? Er det den her:
Windows 7 Home Premium N (x64) - DVD (Danish)
De større Enterprise-udgaver er vel blot fyldt med en masse grej til
kontor-landskabs-PC'er som jeg ikke får brug for?

pft
Jim

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 24-08-11 13:38

Se inline:

On Wed, 24 Aug 2011 11:40:06 +0200, "Jim Andersen"
<jim@officeconsult.invalid> wrote:

>Skal jeg lave noget dual boot (hvordan), derefter en ren win7 på SSD, og så

Laves automatisk af Windows hvis du ikke laver en opgradering.

>noget flytte-program der kan lægge mine hyperlinks, mails, browsergemte
>brugernavne og kodeord og al den slags på en usb, og så ind på Win7'en?

Findes i Windows.

>Hvis jeg er bootet på SSD-W7'en kan jeg vel samtidig tilgå HDD'en som et
>data-drev?

Ja.

>Eller skal jeg opgradere fra Vista til W7, repartitionere så jeg får et

Bedre at starte med en reninstallation da du herved får ryddet op i
det "snavs" der med tiden er kommet i dit Windows bibliotek.

>Licenser er ikke et problem. I den forbindelse: Hvilken udgave af W7 er
>bedst til privat brug (surf, office, hjemmebio)? Er det den her:
>Windows 7 Home Premium N (x64) - DVD (Danish)

N betyder bare at Windows Media Player 12 og tilhørende programmer som
Windows Media Center og Windows DVD Maker ikke er installeret (Media
Player kan downloades)

>De større Enterprise-udgaver er vel blot fyldt med en masse grej til
>kontor-landskabs-PC'er som jeg ikke får brug for?

Se eventuelt her:
http://windows.microsoft.com/da-DK/windows7/products/compare

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Jim Andersen

Dato : 25-08-11 09:00

Jens Peter Karlsen wrote:
> Laves automatisk af Windows hvis du ikke laver en opgradering.

Smart.

> Findes i Windows.

Fundet!

> Ja.

Ok. Så fremgangsmåden hedder:
Slukke PC.
Ploppe SSD-disk i kabinettet.
Starte PC og gå i BIOS. Se at den genkender disken.
Ændre boot-sekvens til DVD-drev, og SSD som no 2, HDD som no 3, og sætte
win7 dvd i. Genstarte.
Installere win7 på ssd.
Spørgsmål: Hvis det er en 64 gb ssd, bør jeg så opdele den yderligere i
partitioner/drev?
Genstarte PC og gå i BIOS. Ændre boot-sekvens til SSD->HDD->DVD.
Genstarte PC, starte programmet Windows Overførsel, pege den hen til
Windows-mappen på HDD som helt af sig selv har fået drevbogstav E (fx)

Hvis der så er noget jeg "mangler" kan jeg ændre boot-sekvens så HDD er
først, og så har jeg min "gamle" Windows tilbage.

> http://windows.microsoft.com/da-DK/windows7/products/compare

Tak for al din hjælp.

/jim

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 25-08-11 14:55

Se inline:

On Thu, 25 Aug 2011 09:59:44 +0200, "Jim Andersen"
<jim@officeconsult.invalid> wrote:

>Spørgsmål: Hvis det er en 64 gb ssd, bør jeg så opdele den yderligere i
>partitioner/drev?

64GB er ikke så meget i vore dage så det ville jeg ikke besvære mig
med.

>Genstarte PC, starte programmet Windows Overførsel, pege den hen til
>Windows-mappen på HDD som helt af sig selv har fået drevbogstav E (fx)

Du skal først køre Wizarden i Vista, gemme resultatet et sted. Senere
køres den tilsvarende Wizard i WIN 7 og den peger du på det der blev
gemt fra Vista.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : jim

Dato : 25-08-11 10:01

On 25 Aug., 15:54, Jens Peter Karlsen <jpkarl...@mvps.org> wrote:
> [...]
>
> Du skal først køre Wizarden iVista, gemme resultatet et sted. Senere
> køres den tilsvarende Wizard i WIN 7 og den peger du på det der blev

Hmm... Uddrag fra hjælpeteksten i Vista
"Sørg for at starte Windows Overførsel på den nye computer.... Du skal
ikke starte Windows Overførsel på den gamle computer (den computer du
vil overføre filer og indstillinger fra."

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 25-08-11 20:42

Ja, hvis du overfører via netværk hvad der ikke er tale om her.

Regards Jens Peter Karlsen.