Ny iMac. Råd og vejledning.
Fra : Michael Corfitsen

Dato : 24-08-11 10:24

Nu er det lige før jeg springer ud i et køb.

I derude har tidligere rådgivet mig, men jeg vill gerne lige have den
sidste afpudsning inden investeringen - små 25 kilo og det er rasende
mange penge så jeg vil da gerne bruge dem bedst muligt.

Min nuværende iMac er en 24" købt medio 2007. Dejlig pålidilig maskine,
men den er så 4 år gammel og FW 800 er stået af, men den kunne sikkert
nok køre mange år endnu. Jeg ønsker ikke at løfte den til Løven, bl.a.
på grund af manglende Rosetta.
Specifikationerne er:
2,8GHz, 4GB hukommelse, 500GB HD. OS X 10.6.8. Grafik radeon HD2600,
256MB.

Jeg arbejder meget med FCP (også X), PS m.m. - altså AV. Alle mine
arkiver er på externe HDer. iMac-ens HD bruges alene til styreprogram og
programmer.

Mit ønske er igen en iMac, nu 27", 3,4 GHz i7, 8GB hukommelse, 1TB +
256GB SSD, grafik HD 6970 2GB. Og den bliver med Løven. Min brug af
maskinen vil være som tidligere.
Som jeg forstår det kan jeg vælge, at programmer og styreprogram kører
fra SSD-en (det fylder pt. ca. 190GB). Derudover vil jeg have 1TB til
rådighed.
Den kunne jeg sådan set undvære og kun køre med SSD, men det er vel
meget godt af have en intern HD udover SSDen.

Hvis jeg opfylder mit ønske skulle jeg da være godt kørende nogen tid
frem med mit AV-behov.

Er det helt tosset det jeg har gang i.
Jeg vil være glad for alle kommentarer.

Michael C.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-08-11 11:37

Michael Corfitsen <michael-corfitsen@stofanet.invalid> wrote:

> [...]
> meget godt af have en intern HD udover SSDen.
>
> Hvis jeg opfylder mit ønske skulle jeg da være godt kørende nogen tid

Det er ikke helt tosset ... smid så meget ram i som du har råd til ..
evt. skru ned for CPU og op for RAM hvis det er det der får det til at
gå op mht. pris.

/thomas

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 24-08-11 12:34

> Det er ikke helt tosset ... smid så meget ram i som du har råd til ..
> evt. skru ned for CPU og op for RAM hvis det er det der får det til at
> gå op mht. pris.

Altså måske gå ned på en 3,1GHz CPU og så op på 16GB RAM.

Michael C.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-08-11 13:39

> Altså måske gå ned på en 3,1GHz CPU og så op på 16GB RAM.

jep ... jeg kan ikke mærke når jeg går fra en lidt ældre maskine til en
nyere sålænge der er masser af ram ... og en SSD ... SSD er godt :)

/thomas

Fra : Øyvind Rise

Dato : 24-08-11 14:08

> jep ... jeg kan ikke mærke når jeg går fra en lidt ældre maskine til en
> nyere sålænge der er masser af ram ... og en SSD ... SSD er godt :)

Er ikke minneprisene svært høye i Apple Store? Sist jeg handlet i
netthandel fikk jeg 2*4GB DDR3 SO-DIMM 1333MHz, til riktignok en eldre
iMac med 2 ledige spor, for 380,- DKK.

--
Øyvind Rise

Fra : Kent

Dato : 24-08-11 20:16

Thomas von Hassel har bragt dette til verden:

> jep ... jeg kan ikke mærke når jeg går fra en lidt ældre maskine til en
> nyere sålænge der er masser af ram ... og en SSD ... SSD er godt :)

Det er vel bare at købe med så lidt RAM som muligt og så selv købe og
sætte RAM i maskinen.

Det jeg fandt igennem kingston.com (KTA-MB1333/4G) koster hos Proshop
(første hit i google) kr. 217 for en klods dvs. under kr. 1000 for 16GB
og det er vel ikke galt.

Kent

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-08-11 20:18

Kent <kbm@invalid.invalid> wrote:

> [...]
>
> Det jeg fandt igennem kingston.com (KTA-MB1333/4G) koster hos Proshop
> (første hit i google) kr. 217 for en klods dvs. under kr. 1000 for 16GB

Det er peanuts når jeg tænker på hvad jeg har givet for de 10GB der
sidder i min Mac Pro....

/thomas

Fra : Kent

Dato : 24-08-11 20:26

Thomas von Hassel kom med denne ide:

> Det er peanuts når jeg tænker på hvad jeg har givet for de 10GB der
> sidder i min Mac Pro....

Har du tjekket, hvad du skulle give for det samme i dag? Prisen på RAM
ser ikke ud til at være for høj i hvert tilfælde i DDR2 og DDR3.

Kent

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-08-11 20:32

Kent <kbm@invalid.invalid> wrote:

> Thomas von Hassel kom med denne ide:

> Har du tjekket, hvad du skulle give for det samme i dag? Prisen på RAM
> ser ikke ud til at være for høj i hvert tilfælde i DDR2 og DDR3.

Ca. 50% ... det er jo FB DIMM med køleribber så de er lidt dyrere
stadigvæk

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-08-11 20:19

Kent <kbm@invalid.invalid> wrote:

> Thomas von Hassel har bragt dette til verden:

> Det er vel bare at købe med så lidt RAM som muligt og så selv købe og
> sætte RAM i maskinen.

Uhvertfald lige chekke om det ikke kan fåes billigere fra 3. part ... så
længe man holder sig til f.eks. Kingston og ikke går totalt bumbus ram
så går man ikke galt i byen.

/thomas

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 24-08-11 21:17

> Det er vel bare at købe med så lidt RAM som muligt og så selv købe og
> sætte RAM i maskinen.

Tillæg for 16GB er hos Apple kr. 4.620,- (4x4GB).
De 2x2 der følger med maskinen er så "spildt", da de skal udskiftes med
2x4 - der er så vidt jeg kan se fra manualen ialt 4 pladser til
hukommelseskort.

> Det jeg fandt igennem kingston.com (KTA-MB1333/4G) koster hos Proshop
> (første hit i google) kr. 217 for en klods dvs. under kr. 1000 for 16GB
> og det er vel ikke galt.

Det lyder meget rimeligt, men hvorfor er der den kolosale prisforskel.
Apple vil have 4 gange din pris.

Og hvordan med hastighed, er den det samme. De skriver om KTA-MB1333/4G:
Hukommelse, 4 GB, SO DIMM 204-pin, DDR3, 1333 MHz / PC3-10600, ikke
bufferet, Ikke-paritet. Jeg er ikke teknisk - hvad betyder det i forhold
til de RAM man køber hos Apple?.

Noget andet, at man selv udvider hukommelsen påvirke vel ikke
garantiforholdet.

Michael C.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-08-11 21:21

> [...]
> hukommelseskort.

> Det lyder meget rimeligt, men hvorfor er der den kolosale prisforskel.

Fordi de kan ? ... sådan har det altid været ...

> [...]
> Hukommelse, 4 GB, SO DIMM 204-pin, DDR3, 1333 MHz / PC3-10600, ikke
> bufferet, Ikke-paritet. Jeg er ikke teknisk - hvad betyder det i forhold

Sikkert intet .. faktisk er det nok nøjagtigt samme type/fabrikat chips
der sidder på klodserne ...

> Noget andet, at man selv udvider hukommelsen påvirke vel ikke
> garantiforholdet.

nix, Ram er det Apple kalder "user servicable part" ... så ingen
problemer der.

/thomas

Fra : Kent

Dato : 25-08-11 18:35

Michael Corfitsen skrev:
> [...]
> Hukommelse, 4 GB, SO DIMM 204-pin, DDR3, 1333 MHz / PC3-10600, ikke
> bufferet, Ikke-paritet. Jeg er ikke teknisk - hvad betyder det i forhold

Du kan sagtens købe andre mærker end Kingston, men kingston.com har en
nem guide til at finde de kombinationer der er muligt (fra Kingston) på
din maskine. Chancen for fejl er næppe ret stor da jeg går ud fra, at
Kingston har et sammenarbejde med Apple på det område. Og er det nemme
valg at købe efter, hvis man ikke er for sikkert ud i RAM-opbygning.

Du kan selvfølgelig også nøjes med 8GB ekstra, så de Apple monterede
4GB ikke bare skal smides væk. Det er en 5 minutters operation.
http://support.apple.com/kb/ht1423#1

Kent

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-08-11 08:00

> [...]

> Det jeg fandt igennem kingston.com (KTA-MB1333/4G) koster hos Proshop
> (første hit i google) kr. 217 for en klods dvs. under kr. 1000 for 16GB

Jeg sad lige og fandt det samme frem, da jeg havde læst de første indlæg
i tråden, men jeg kan se nu, at jeg ikke er den eneste. Det er godt nok
blevet billigt. Jeg har gjort det samme med de sidste par Mac'er, jeg
har købt.
Hvis Apple lige er begyndt på en ny Type RAM, så er den som
regel dyr. Så plejer jeg at vente lidt med at købe RAM. Priserne falder
hurtigt. Jeg købte en 27" iMac sidste år, og 16 GB RAM af samme type,
som bruges til de nye iMac, kostede vist op mod kr. 4.000,- dengang. Jeg
klarede mig så med de 4 GB RAM, computeren kom med. Efter nogle måneder
var prisen faldet til lidt over kr. 2.000,-, og så købte jeg 16 GB
Kingston RAM af ovenstående type.
Nu er prisen mageligt under kr. 1.000,- med porto og det hele,
så det er en no-brainer at opgradere en ny iMac til 16 GB RAM selv. Så
længe man køber Kingstons RAM, der er lavet til den model computer, man
har, er man sikker på at få det bedste.
Det kan altså være en fordel at vente, til prisen er faldet.
Omvendt skal man også købe RAM, mens den er billig. Når der om et par år
er kommet hurtigere RAM-typer, stiger priserne gerne på de ældre typer,
der ikke sælges så godt mere. Samtidig er man jo ikke tilbøjelig til at
ofre så mange penge på en computer med et par år på bagen. Så fyld
computeren med RAM, mens det er billigt. Man bliver glad for det, når
den bliver ældre, og den holder sig frisk længere.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 25-08-11 19:43

Den 25/08/11 09.00, Henrik Münster skrev:

> [...]
> i tråden, men jeg kan se nu, at jeg ikke er den eneste. Det er godt nok
> blevet billigt. Jeg har gjort det samme med de sidste par Mac'er, jeg

Er det nemt nok selv at skifte ramklodser i en iMac?

Mikkel

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-08-11 20:05

Mikkel Moldrup-Lakjer <mikkelml@gmail.com> wrote:

> Er det nemt nok selv at skifte ramklodser i en iMac?

ja

/thomas

Fra : Øyvind Rise

Dato : 25-08-11 20:20

Mikkel Moldrup-Lakjer <mikkelml@gmail.com> wrote:

> Er det nemt nok selv at skifte ramklodser i en iMac?

Ja.

<http://www.youtube.com/watch?v=RDwlIKRKqoA>

--
Øyvind Rise

Fra : Frank Bach

Dato : 24-08-11 15:28

Den 24/08/11 11.24, Michael Corfitsen skrev:
> [...]
> meget godt af have en intern HD udover SSDen.
>
> Hvis jeg opfylder mit ønske skulle jeg da være godt kørende nogen tid

Jeg har lige selv købt den "lille" 27" og så hældt 16Gb ram i. Jeg
arbejder selv med fx ps og har ikke noget at klage over mht hastighed.
Bruger resten af skillingerne på plugins i stedet, fx fra Niks og så en
Spyder der kan køre på løven når tid er til det.

MVH Frank Bach
Esbjerg

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 24-08-11 20:39

> Det er peanuts når jeg tænker på hvad jeg har givet for de 10GB der
> sidder i min Mac Pro....

Men om vi kan få de unge til at tro på det...