MS Windows
briani 27239
Windows 7 HP Familie Pakke, Opgradering
Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 22-08-11 17:38

Denne her:

http://www.computercity.dk/Products/Product.aspx?id=4913558

Er der nogen der kan oplyse, om det er OEM'er, eller om de vil kunne
flyttes efterfølgende? Jeg har et par Vista HP, som ikke er OEM og som
jeg vil opgradere.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 22-08-11 21:28

Sælges slet ikke som OEM. Kun enkelt licenser sælges som OEM.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 22-08-11 22:20

Jens Peter Karlsen <jpkarlsen@mvps.org> wrote:

> Sælges slet ikke som OEM. Kun enkelt licenser sælges som OEM.

Tak for oplysningen. Embalagen ligner en FPP.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 23-08-11 00:49

> Tak for oplysningen. Embalagen ligner en FPP.

Hov! Nu kom jeg igen i tvivl!

Jeg - gravede den lige frem - har en pakke, MS Office til hjemmet og
studiet 2007. Købt i Bilka. Den er i øvrigt aldrig blevet åbnet eller
installeret. Jeg købte efterfølgende en "rigtig" FPP i Fona som jeg
benytter, men lad det nu ligge.

På forsiden står der - med småt foroven: "Givet i licens til
ikke-kommerciel brug *." Det er altså en henvisning, stjernen.

Midt på pakken står der med rødt: "Dette produkt kan kun købes sammen
med udvalgte tjenester, udvalgte hardware eller ekstraudstyr."

Der blev i øvrigt ikke købt nogen udvalgte tjenester etc sammen med
software pakken.

Med småt, bag på pakken står der ved en * - en stjerne: "Givet i licens
til 3 pc'er. Må ikke bruges til kommercielle, velgørende eller
indtægtsgivende forretningsaktiviteter eller statslige opgaver."

På linket fra Computercity kan man ikke se en tilsvarende tekst: "Givet
i licens til ikke-kommerciel brug" og/eller ""Givet i licens til 3
pc'er". Men det kunne man heller ikke på Bilka's hjemmeside. Jeg kiggede
efter. Emballagen flad og firkentet og identisk med en DVD film, atså
ikke med det runde hjørne, hvor man vipper indholdet - som den emballage
Fona pakken har.

Jeg tolkede det som en OEM med 3 licenser.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Leif Neland

Dato : 23-08-11 16:18

Den 23-08-2011 01:48, Axel Hammerschmidt skrev:

> [...]
> til 3 pc'er. Må ikke bruges til kommercielle, velgørende eller
> indtægtsgivende forretningsaktiviteter eller statslige opgaver."

Så må man vel heller ikke bruge den til lige at lave et dokument man
skal bruge på arbejdet næste dag...

Hvordan mon det kan kontrolleres? En kode i dokumentet, så det ikke kan
åbnes af pc'er i et domæne?

Leif

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 23-08-11 16:31

Strengt taget ikke, der skal man have den der hedder "til hjemmet og
kontoret". men en ting er hvad licensen siger og så hvad man kan gøre.
På samme vis er det heller ikke tilladt at køre bil på fortovet men
der er intet i bilen der forhindrer det.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Jesper Lund

Dato : 22-08-11 21:59

Axel Hammerschmidt wrote:

> [...]
>
> Er der nogen der kan oplyse, om det er OEM'er, eller om de vil kunne
> flyttes efterfølgende? Jeg har et par Vista HP, som ikke er OEM og som

Der er forbavsende få information om hvad man kan opgradere fra? Vista?
XP? Windows Me?

--
Jesper Lund

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 22-08-11 22:20

Jesper Lund <usenet@jesperlund.com> wrote:

> Der er forbavsende få information om hvad man kan opgradere fra? Vista?
> XP? Windows Me?

Det lader sig ofte gøre at opgradere med flere end de nævnte.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 22-08-11 22:42

Jesper Lund skrev den 22-08-2011:

> Der er forbavsende få information om hvad man kan opgradere fra? Vista?
> XP? Windows Me?

Der skrives at det er muligt på en ren maskine.
https://groups.google.com/group/dk.edb.system.ms-windows/browse_thread/thread/6eecd6bc274afb9a/bb84f13e84d70205?hl=da&ie=UTF-8&oe=utf-8&q=

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 22-08-11 22:50

Alle WIN7 opgraderingspakker støtter opgradering fra XP og Vista.
Ingen andre versioner er supporteret.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 23-08-11 06:25

Jesper Lund <usenet@jesperlund.com> crashed Echelon writing

> Der er forbavsende få information om hvad man kan opgradere fra? Vista?
> XP? Windows Me?

XP og Vista, men ved XP bevares dine filer og programmer ikke, så den
udfører reelt en ren installation.

--
Bjarke Andersen

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 23-08-11 06:33

hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) crashed Echelon writing

> Er der nogen der kan oplyse, om det er OEM'er, eller om de vil kunne
> flyttes efterfølgende? Jeg har et par Vista HP, som ikke er OEM og som
> jeg vil opgradere.

Jeg har endnu ikke haft MS i røret angående flytning udover du bliver nødt
til at tale med dem (ægte person) når licensen skal flyttes.

Dog har MS ikke helt styr på licenserne. Jeg købte Family Pack i 2009 og
det virkede fint på alle 3 maskiner indtil den tredje maskine måtte til
reparation og have udskiftet bundkortet. Et restore af image jeg have lavet
gav klagesang om uægte Windows hvor hardwaren var væsentlig anderledes end
det oprindelige.
Jeg ringer til MS automatiske telefonsystem for verifikation, og efter en
masse tasteri kommer spørgsmålet, hvor mange maskiner er denne licens brugt
på, hertil svarer jeg 3. Nu fortæller MS så at produktet er kun gyldig til
1 maskine, farvel.

Da det var midt i en weekend og jeg ikke gad bruge for megen krudt valgte
jeg at anvende en dirty løsning i mellemtiden, jeg har som det vigtigste
licensen i orden på papiret.

Derudover, upgrade mediet kan også bruges til rene installationer, dog
virker den medfølgende licennøgle ikke til dette.
Her er tricket så at du laver en ren installation med midlertig nøgle via
dit family pack medie, og derefter inde fra Windows starter endnu en
installation, men her vælger du opgradering.

--
Bjarke Andersen

Fra : Edmund

Dato : 23-08-11 15:59

Den 23-08-2011 07:32, Bjarke Andersen skrev:

> Derudover, upgrade mediet kan også bruges til rene installationer, dog
> virker den medfølgende licennøgle ikke til dette.

Forstår jeg ikke, virker da fint her.

--
Mvh Edmund

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 25-08-11 06:44

Edmund <nospamm@surfpost.dk> crashed Echelon writing

> Forstår jeg ikke, virker da fint her.

Så er det mon rettet efter SP1

--
Bjarke Andersen

Fra : Edmund

Dato : 25-08-11 09:57

Den 25-08-2011 07:44, Bjarke Andersen skrev:
> Edmund<nospamm@surfpost.dk> crashed Echelon writing

> Så er det mon rettet efter SP1

Min skive er ikke med SP1

men man kan vel ikke en gang købe en Windows7 med SP1

--
Mvh Edmund

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 25-08-11 10:08

> Min skive er ikke med SP1
>
> men man kan vel ikke en gang købe en Windows7 med SP1

Jo, tror det er spørgsmål om tid, hvis ikke de allerede leverer skiver med
SP1 integreret, men ellers kan man jo lave dem selv, og det er på sådan en
besked jeg fik licenskode udgyldig (ren installation med upgrade medie og
upgrade licens kode).

Da jeg i dette tilfælde igen valgte at bruge midlertidig kode og derefter
prøvede at skifte inde fra Windows kom beskeden at jeg anvender en upgrade
key på en reninstalleret maskine.

--
Bjarke Andersen

Fra : Efter

Dato : 23-08-11 07:14

"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der nogen der kan oplyse, om det er OEM'er, eller om de vil kunne
> flyttes efterfølgende? Jeg har et par Vista HP, som ikke er OEM og som

Jeg har lige opgraderet en vista 64bit og en xp 32 bit med denne
opgraderings familiepakke.

Det var ret smertefrit. Eneste problem var at xp maskinen manglede lyden
efter opgraderingen men der kunne en driver til vista bruges.

Så kører de Vista burde du ikke have problemer.

Mvh Efter

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 23-08-11 07:47

"Efter" <efter@efterår.com> crashed Echelon writing

> Det var ret smertefrit. Eneste problem var at xp maskinen manglede lyden
> efter opgraderingen men der kunne en driver til vista bruges.

Det er næppe Microsofts problem at hardwareproducenterne ikke gider bruge
krudt på nye drivere til al deres hardware.

--
Bjarke Andersen

Fra : mitnavner

Dato : 23-08-11 08:55

"Bjarke Andersen" <bjarke.andersen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det er næppe Microsofts problem at hardwareproducenterne ikke gider bruge
> krudt på nye drivere til al deres hardware.

Efter ?? Har da ikke skrevet det var Microsofts problem ??

Det var vist bare en konstatering !

Man kan køre MS hardware tjek før opgradering til WIN7, så kan man se hvad
der giver problemer.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 23-08-11 09:02

"mitnavner" <mitnavner@fedeskygge.dk> crashed Echelon writing

> Efter ?? Har da ikke skrevet det var Microsofts problem ??
>
> Det var vist bare en konstatering !
>
> Man kan køre MS hardware tjek før opgradering til WIN7, så kan man se
> hvad der giver problemer.

Men "Efter" har i en anden tråd givet udtryk for at man netop ikke kan
tjekke Win7 kompabilitet med ældre hardware, da han, som han også skriver i
denne tråd, havde problemer med et lydkort.

--
Bjarke Andersen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 25-08-11 17:21

> [...]
>
> Er der nogen der kan oplyse, om det er OEM'er, eller om de vil kunne
> flyttes efterfølgende? Jeg har et par Vista HP, som ikke er OEM og som

Nu har jeg anskaffet den - MM Vision på Ringstedvej, vest for Roskilde
til 979,- kr.

Der står ikke noget på pakken om OEM eller flytning.

På pakken står der bl.a: "Opgradering, udviklet til Windows Vista".

MS har jo behandlet Vista kunder ret dårligt, så mon ikke den lave pris
skal være et plaster på såret?

Jeg tror iøvrigt det kommer an på hvad det er for en licens man
opgraderer fra.

Mine 2 Vista er FPP, som jo kan flyttes.

Hvis det bliver aktuelt, at flytte en eller begge licenserne, og jeg
skal kontakte MS, vil jeg holde mig til, at den licens der opgraderes
fra er en FPP, som kan flyttes og at Windows 7 opgraderingen har været
brugt til at opgradere denne licens og i så fald osse skal kunne
flyttes.

--
Ikke ham på Facebook.