Slå sidst-åbnede-vinduer fra?
Fra : Steen

Dato : 22-08-11 21:12

Det er muligt det er smart i Lion, at når man åbner et program, så åbnes
seneste vindue også - jeg synes bare jeg mangler den indstilling der
slår det fra.
Fx hvis jeg åbner et Office-dokument, åbner man samtidigt det regneark
eller lignende.
Hvor slår man det fra?
--
Steen

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 23-08-11 07:23

Steen <isteen@gmail.com> wrote:

> [...]
> slår det fra.
> Fx hvis jeg åbner et Office-dokument, åbner man samtidigt det regneark

Systemindstillinger/Generelt: Fjern fluebenet ved: "Gendan vinduer, når
programmer afsluttes og genåbnes"

Mvh.
Kaj.
--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Helge Hammer

Dato : 23-08-11 13:30

Den 23/08/11 08.22, Kaj Christiansen skrev:

> Systemindstillinger/Generelt: Fjern fluebenet ved: "Gendan vinduer, når
> programmer afsluttes og genåbnes"

Det holder ikke; selvom fluebenet er fjernet, åbner sidst anvendte
programmer et vindue alligevel. Møgirriterende. Jeg har ikke fundet en
løsning, bortset fra at afslutte alle programmer inden jeg lukker ned.
Er der forresten genvej, der afslutter alle programmer på een gang?

--
Helge.

Fra : Steen

Dato : 23-08-11 15:09

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> Systemindstillinger/Generelt: Fjern fluebenet ved: "Gendan vinduer, når
> programmer afsluttes og genåbnes"
>
> Mvh.
> Kaj.

Takker - hvis det virker. Helge er inde på der ikke virker!
Nogle dage bruger jeg MS Office en hel del, og det er ret belastende at få
smidt et uvedkommende regneark lige i masken.
--
Steen

Fra : Hans Kruse

Dato : 23-08-11 15:38

On 2011-08-23 14:08:50 +0000, Steen <isteen@gmail.com> said:

> Takker - hvis det virker. Helge er inde på der ikke virker!
> Nogle dage bruger jeg MS Office en hel del, og det er ret belastende at få
> smidt et uvedkommende regneark lige i masken.

Hvis du lukker vinduer før du lukker programmet så åbnes de ikke igen
næste gang du åbner et (andet) dokument. Så enten kan man få åbnet
vinduer automatisk, men skal huske cmd-W for vinduer man ikke vil se
igen eller slå den feature helt fra.

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-08-11 21:12

Hans Kruse <hans.kruse@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
> næste gang du åbner et (andet) dokument. Så enten kan man få åbnet
> vinduer automatisk, men skal huske cmd-W for vinduer man ikke vil se

Hvis man skal følge Apples filosofi, så skal man vel også bare lukke
vinduer i stedet for programmer og så i øvrigt ikke bekymre sig om,
hvorvidt programmerne er åbne eller ej. Det styrer Lion selv. Pletten
under åbne programmer i Dock er jo forsvundet (men man kan gå slå den
til). Meningen med det er vel, at det for så vidt er ligegyldigt for
brugeren, om et program er åbent eller ej. Hvis det begynder at knibe
med RAM, vil Lion selv lukke de programmer, der ikke bruges.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 24-08-11 09:13

> [...]
> brugeren, om et program er åbent eller ej. Hvis det begynder at knibe
> med RAM, vil Lion selv lukke de programmer, der ikke bruges.

Nu har jeg stadig pletten i Docken, både efter en opgradering og senere
clean install.
Men det irriterer mig grænseløst, at Lion lukker programmer i flæng;
især når det er Lion selv der lukkes uden noget varsel - og det ikke
bliver nævnt i loggen... (Eller også er Lion rystende ustabil).

Mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Ukendt

Dato : 24-08-11 09:20

Hej,

> Men det irriterer mig grænseløst, at Lion lukker programmer i flæng;
> især når det er Lion selv der lukkes uden noget varsel - og det ikke
> bliver nævnt i loggen... (Eller også er Lion rystende ustabil).

Det lyder ikke som om din installation er korrekt. Hvad er det for
programmer du oplever bliver "lukket i flæng"? - og hvad mener du "Lion
selv der slukkes"?

Måske er der tale om at du har hardwarefejl.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 24-08-11 12:08

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Hej,

> Det lyder ikke som om din installation er korrekt. Hvad er det for
> programmer du oplever bliver "lukket i flæng"? - og hvad mener du "Lion
> selv der slukkes"?

Det er Lion der ofte bliver lukket i flæng; den laver umotiverede
reboots et par gange om ugen...

Mvh.
Kaj.
--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Ukendt

Dato : 24-08-11 12:14

Hej,

> Det er Lion der ofte bliver lukket i flæng; den laver umotiverede
> reboots et par gange om ugen...

Det har jo ikke noget med det at gøre så - så er der tale om fejl.

Tag og check din hardware igennem for at finde ud af, hvor fejlen er.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-08-11 13:39

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> Det er Lion der ofte bliver lukket i flæng; den laver umotiverede
> reboots et par gange om ugen...

Umotiverede reboots kan være mange forskellige ting .. prøv at beskrive
nøjagtigt hvad den laver.

Derudover, hvis den gør det så er der noget galt, evt. med din hardware

/thomas

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 26-08-11 12:52

> Umotiverede reboots kan være mange forskellige ting .. prøv at beskrive
> nøjagtigt hvad den laver.
>
> Derudover, hvis den gør det så er der noget galt, evt. med din hardware
>
> /thomas

Skærmen går simpelthen i sort, og Mac'en rebooter.

Jeg har ikke kunnet finde nogen klar fællesnævner; det sker både når jeg
læser/skriver i Mail, Word, Excel, Safari og Billedfemviser/Preview.

Den havde det også med at dø i søvnen; en morfar på en times tid var der
ingen probemer med, men efter en god nats søvn, var den flere gange gået
død, og måtte rebotes. Det har jeg ikke oplevet efter en clean install,
men de umotiverede reboots er der stadig, selv om det måske er knap så
ofte nu.

Det er egentlig kun min dovenskab der forhindrer mig i at gå tilbage til
Sneleoparden; den kørte, så længe jeg holdt mig fra Civilization IV, en
af de få ting der stensikkert fremkaldte en kernel panic - det gør den i
øvrigt også på Løven.

Og jeg kommer næppe til at savne noget ved Løven - det er simpelthen
ikke mig at min iMac absolut skal ligne en iPhone/iPad

Mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-08-11 13:06

> [...]
>
> Og jeg kommer næppe til at savne noget ved Løven - det er simpelthen
> ikke mig at min iMac absolut skal ligne en iPhone/iPad

Jeg vil vok prøve en clean install og se om det stadigvæk driller, hvis
ja så er det nok en hardware fejl ... at den bare slukker kan være noget
powermanager agtigt.

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-08-11 07:25

> [...]

> Det lyder ikke som om din installation er korrekt. Hvad er det for
> programmer du oplever bliver "lukket i flæng"? - og hvad mener du "Lion

Lion kan jo lukke programmer, der ikke bruges, hvis der ikke er mere
ledig RAM. Der er nogle anmeldere, der har klaget over, at de pludselig
ikke har styr på, hvilke programmer der kører. Hvis man vil bruge et
program, man ikke har brugt et stykke tid, risikerer man, at det er
lukket, og dermed er programmets ikon væk fra de steder, man normalt vil
åbne det igen. Hvis man har rigeligt med RAM, er det jo ikke noget, man
oplever. Jeg har f.eks. 16 GB RAM og kan ikke bruge mere end højst 25%.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 25-08-11 07:37

Hej,

> Lion kan jo lukke programmer, der ikke bruges, hvis der ikke er mere

Det er vi skam klar over - det er ikke det, der stilles spørgsmålstegn ved.

Fra : Hans Kruse

Dato : 24-08-11 11:07

On 2011-08-23 20:11:55 +0000, henrik@muenster.dk (Henrik Münster) said:

> [...]
> brugeren, om et program er åbent eller ej. Hvis det begynder at knibe
> med RAM, vil Lion selv lukke de programmer, der ikke bruges.

Jeg har vænnet mig til at skifte mellem programmer vha. cmd-tab og så
er en masse programmer som ikke bruges lidt unyttigt, men ellers skulle
der jo ikke være den store ulempe ved at have programmer kørende som
ikke har noget vindue åbent med mindre den holder fast i en masse
memory, som skal pages ud. Ved brug af applikations/vidues oversigten
ved at køre tre fingre opad på trackpad'en så ser man kun
applikationer, som har vinduer, så der er det ikke noget problem med en
masse vinduesløse app's.

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-08-11 07:25

> [...]

> ved at køre tre fingre opad på trackpad'en så ser man kun
> applikationer, som har vinduer, så der er det ikke noget problem med en

Problemet er vist nærmest det modsatte, efter hvad jeg kan læse mig til.
Lion lukker jo programmer, der ikke er i brug, hvis det kniber med RAM.
Man risikerer derfor, at et program er blevet lukket, næste gang man vil
bruge det. Så er det pludselig væk fra "cmd-tab-rækken", Mission Control
og Dock, hvis det ikke er sat til at være permanent i Dock'en. Så skal
man bruge tid på at finde programmet og starte det igen. Nogle har
foreslået, at et programs ikon ikke bare forsvinder, selv om det bliver
lukket, ligesom på iOS.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 23-08-11 14:01

On Tue, 23 Aug 2011 14:30:14 +0200, <Helge Hammer> wrote:
> [...]
> løsning, bortset fra at afslutte alle programmer inden jeg lukker ned.
> Er der forresten genvej, der afslutter alle programmer på een gang?

Da må du huske på å fjerne fluebenet fra vinduet som kommer opp når du
velger shutdown eller log out.

--
Tor Einar Samdahl
"As usual I haven't really thought this out"

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 23-08-11 22:10

On Tue, 23 Aug 2011 22:11:55 +0200, <Henrik Münster> wrote:

> [...]
> brugeren, om et program er åbent eller ej. Hvis det begynder at knibe
> med RAM, vil Lion selv lukke de programmer, der ikke bruges.

Vedrørende 'pletten'. Den har vært default på for mine to installasjoner
fra scratch.

Når det gjelder Lion sin evne til å lukke programmer avhenger vel av om
programmet er lagd med støtte for automatic termination. Ukjent med om
det er eller kommer til å bli krevd for å slippe inn i Mac App Store.

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-08-11 22:24

Tor Einar Samdahl <teisam@online.no.vil.itj.ha.no.spam> wrote:

> Vedrørende 'pletten'. Den har vært default på for mine to installasjoner
> fra scratch.

Den var også tændt på min, men jeg har læst, at pletten som default er
slået fra. Jeg gik derfor ud fra, at det skyldtes, at jeg har opgraderet
fra Snow Leopard, og dermed er mine indstillinger blevet overført. Jeg
har prøvet at slå den fra for at se, hvordan det er at leve med.
Foreløbig går det fint. Jeg slukker også min computer om natten. Når jeg
tænder næste morgen, åbner alle programmer, som da jeg slukkede. Det er
vældig smart, hvis det altså er det, man ønsker.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 26-08-11 13:07

kajc@ofir.dk (Kaj Christiansen) writes:

> [...]
> Sneleoparden; den kørte, så længe jeg holdt mig fra Civilization IV, en
> af de få ting der stensikkert fremkaldte en kernel panic - det gør den i

Civ IV bruger OpenGL. Symptomerne tyder på det er grafikkortet der har
det sært.

Har du kørt hardwaretesten?

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 26-08-11 15:27

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110826 <nospam0002+20110826@gmail.com> wrote:

> Civ IV bruger OpenGL. Symptomerne tyder på det er grafikkortet der har
> det sært.
>
> Har du kørt hardwaretesten?

Både den almindelige og den udvidede; de melder "ingen fejl"

Mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog