Visning af albums i iTunes
Fra : Kurt Hansen

Dato : 21-08-11 13:20

Når jeg vælger albumvisning står titlen med fed skrift og nedenunder
navnet på kunstneren.

Hvordan kan jeg ændre det? Jeg vil som oftest, men ikke altid, gerne
have "Komponist" med fed skrift i linje 1 og underneden "Titel". Det
ville dog være rart om man man kunne vælge noget andet - altså
brugertilpasse hver enkelt album.

Apropos albums: Kan jeg ikke lave et brugerdefineret album og selv
bestemme hvilke "sange" der skal været i det?

Forklaring: Jeg vil gerne at albums svarer til mapperne og filerne på
harddisken, da Squeezebox'en afspiller mapper i iTunes-biblioteket og
kan ikke, så vidt jeg kan se, afspille playlisterne i iTunes.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-08-11 13:25

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> wrote:

> [...]
> have "Komponist" med fed skrift i linje 1 og underneden "Titel". Det
> ville dog være rart om man man kunne vælge noget andet - altså

Nej, men du bestemmer jo selv hvilke informationer du putter i felterne
"Album" og "Kunstner"

> Apropos albums: Kan jeg ikke lave et brugerdefineret album og selv
> bestemme hvilke "sange" der skal været i det?

ja, du kan rette dine metadata som du har lyst, men jeg er ikke sikker
på jeg forstår spørgsmålet ?

> Forklaring: Jeg vil gerne at albums svarer til mapperne og filerne på
> harddisken, da Squeezebox'en afspiller mapper i iTunes-biblioteket og
> kan ikke, så vidt jeg kan se, afspille playlisterne i iTunes.

iTunes organiserer som std. musik filer i en struktur som følger: Music
-> Kunster -> Album

/thomas

Fra : Kurt Hansen

Dato : 21-08-11 14:19

Den 21/08/11 14.25, Thomas von Hassel skrev:

> Nej, men du bestemmer jo selv hvilke informationer du putter i felterne
> "Album" og "Kunstner"

Nå ja, men hvorfor skal det være nødvendigt at snyde? Det er jo lidt
fjollet at skulle skrive komponistens navn i "Titel" og værkets navn i
"Kunstner". Og hvis jeg nu gerne vil bevare kunstnernavnet, hvad skal
jeg så gøre af det? Under "Albumkunstner"?

Apropos: Hvorfor er der to felter: Kunstner og Albumkunstner? Forskel?

> ja, du kan rette dine metadata som du har lyst, men jeg er ikke sikker
> på jeg forstår spørgsmålet ?

Forklaringen kom ellers lige bagefter ...

Hvis iTunes roder for meget rundt i det og opretter en masse albums (se
tidligere tråde om det album med 100 tracks), er det altså bøvlet at
sidde og markere dem som "Del af en samling". På harddisken er der jo
tatalt anarki.

For mig ville det - i visse tilfælde - være nemmere at oprette et tomt
album og få iTunes til at tilføje alle filer i en bestemt mappe på
harddisken.

> iTunes organiserer som std. musik filer i en struktur som følger: Music
> -> Kunster -> Album

Jo, men /hvorfor/ vil Apple absolut bestemme hvordan jeg organiserer min
musik? For mig, med hovedinteresse i klassisk musik, giver det ikke
mening at sortere alt efter kunstner, men rart at have muligheden for
visse udgivelser.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-08-11 14:28

> [...]

> jeg så gøre af det? Under "Albumkunstner"?
>
> Apropos: Hvorfor er der to felter: Kunstner og Albumkunstner? Forskel?

Kunster hvis albumet er fra én kunstner ... Albumkunster hvis det f.eks.
er et album med flere kunstere så kan man bruge Albumkunstner til at
gruppere albumet som ét logisk album.

Det her har du fået at vide én gang mener jeg ..

> [...]
> tidligere tråde om det album med 100 tracks), er det altså bøvlet at
> sidde og markere dem som "Del af en samling". På harddisken er der jo

Bøvlet at markede alle numre og vinge et flueben af ?

> [...]
> musik? For mig, med hovedinteresse i klassisk musik, giver det ikke
> mening at sortere alt efter kunstner, men rart at have muligheden for

Så lad være med at bruge det ... lad din musik ligge udenfor iTunes
biblioteket ...

/thomas

Fra : Kurt Brixen

Dato : 21-08-11 17:49

On 2011-08-21 13:19:09 +0000, Kurt Hansen said:

> [...]
> min musik? For mig, med hovedinteresse i klassisk musik, giver det ikke
> mening at sortere alt efter kunstner, men rart at have muligheden for

Du skal tænke på iTunes som en filhåndtering. Du gør det bare
besværligt for dig selv, hvis du vil "rode" bagved.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-08-11 09:26

> [...]

> "Kunstner". Og hvis jeg nu gerne vil bevare kunstnernavnet, hvad skal
> jeg så gøre af det? Under "Albumkunstner"?

Du kan jo bare lave et album og kalde det "musik i bilen" eller sådan
noget. Så vil alle numre, hvor det albumnavn er i Titel, komme i samme
album.

> Apropos: Hvorfor er der to felter: Kunstner og Albumkunstner? Forskel?

Det gælder måske mere de moderne musik-genrer, men mange kunstnere har
gæstesolister med på deres album. For eksempel Eminems album Relapse. De
fleste numre er med "Eminem", men et nummer er med "Eminem & Dr. Dre",
og to numre er med "Eminem, Dr. Dre & 50 Cent". I de tidlige udgaver af
iTunes, hvor der ikke var "Albumkunstner", ville dette album blive delt
i tre album, fordi der er tre forskellige kunstnere, og det er jo
forkert.

Jo, som sagt kan du bare udvælge de ønskede numre og ændre deres
metadata til at albumnavn, du selv finder på. Du behøver ikke ændre
kunstner. Så er der bare det, at så ligger numrene under dette album og
ikke under det oprindelige. Er det det, du ønsker? Eller vil du hellere
have de samme numre liggende to gange på din harddisk, nemlig i to
forskellige mapper? Hvis du virkelig godt kan lide at rode rundt nede på
harddisken, så er der jo ingen, der forbyder dig at lave en mappe og
kopiere nogle musiknumre over i. Så kan Squeezebox se den, men iTunes
kan ikke.

> [...]
> tidligere tråde om det album med 100 tracks), er det altså bøvlet at
> sidde og markere dem som "Del af en samling". På harddisken er der jo

iTunes roder ikke rundt. iTunes holder sig helt strikt til nogle regler.
Du skal bare tilpasse metadata, så de passer, og så i øvrigt lade være
med at rode rundt på harddisken. Hvis du i Indstillinger har sat iTunes
til at opretholde orden i mappen på harddisken, så burde numrene også
ligge rigtigt der. I det nævnte tilfælde skal du bare vælge alle numrene
på én gang, vælge "Vis info" og så markere, at de er en del af en
samling. Det tager ikke mange sekunder.

> For mig ville det - i visse tilfælde - være nemmere at oprette et tomt
> album og få iTunes til at tilføje alle filer i en bestemt mappe på
> harddisken.

Det er en typisk Windows-tankegang; eller i det mindste en gammeldags
tangegang. Det er ikke meningen, man selv skal rode rundt nede på
harddisken i de forskellige mapper. Det er meningen, at iTunes skal
organisere musikken, iPhoto skal organisere billederne osv. Men jeg kan
godt se, det er et problem, hvis Squeezebox ser på mappestrukturen på
harddisken. Så skal numrene jo helst ligge på en logisk måde der.

> [...]
> musik? For mig, med hovedinteresse i klassisk musik, giver det ikke
> mening at sortere alt efter kunstner, men rart at have muligheden for

Se det i øjnene: 99% af brugerne hører moderne musik lavet indenfor de
sidste 50 år, altså fra Beatles og frem. Nu får jeg garanteret ballade,
fordi jeg slynger et tal ud. Det er rent gæt, så jeg har sat det lidt
lavt for at være konservativ. Det er da klart, at Apple laver
programmet, så det passer bedst til flertallet af brugerne. Jeg synes da
også, det er en ret logisk måde at organisere musikken på. Har du bedre
forslag? Den ene måde er vel lige så godt som den anden. Et eller andet
skal Apple jo vælge.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Kurt Hansen

Dato : 22-08-11 10:35

Den 22/08/11 10.25, Henrik Münster skrev:

> [...]
> fleste numre er med "Eminem", men et nummer er med "Eminem& Dr. Dre",
> og to numre er med "Eminem, Dr. Dre& 50 Cent".

Ok, fint nok.

> I de tidlige udgaver af
> iTunes, hvor der ikke var "Albumkunstner", ville dette album blive delt
> i tre album, fordi der er tre forskellige kunstnere, og det er jo
> forkert.

Ja, ikke? Men det gør min iTunes 10.4 (80) altså osse, skal jeg hilse at
sige. Det er grænseløst irriterende at skulle sidde og fedte med at
samle stumperne bagefter.

Så sent som i går lagde jeg en af konens skiver ind. Det var med Andrea
Bochelli, men med gæsteoptræden af to andre sangere på hvert sit nummer.
De blev smidt i hver sin mappe på harddisken og separeret ud som
separate albums, så jeg måtte sidde og sy dem sammen bagefter. Det /er/
sgu da tudetosset - efter min mening..

> [...]
> harddisken i de forskellige mapper. Det er meningen, at iTunes skal
> organisere musikken, iPhoto skal organisere billederne osv.

For mig lyder det lidt som kvinders forhold til biler!

Nu laver englænderne jo ikke så mange biler mere, men hvis vi skruer
tiden lidt tilbage og foretager en sammenligning mellem en engelsk bil
og en tysk:

De starter begge, når man drejer på nøglen, rattet og pedalerne virker
og det går udmærket i starten. Lige indtil den dag du har brug for
(eller lyst til) at åbne kølerhjelmen. I det tyske bil er alt
velorganiseret og overskueligt. I den engelske er alting bare smidt i
med en skovl. Hvilken af de to biler tror du en /mand/ foretrækker?
.... og mekanikeren, for den sags skyld.

Nej, undskyld mig. Jeg vænner mig aldrig til den ubekymrede
hovedet-under-armen-filosofi. "Ih, det er da en dejlig skov - her er
ingen røvere"

> Se det i øjnene: 99% af brugerne hører moderne musik lavet indenfor de
> sidste 50 år, altså fra Beatles og frem.

Det er nok ikke helt forkert, men jeg vil dog moderere det til 95+ %.

> Jeg synes da
> også, det er en ret logisk måde at organisere musikken på. Har du bedre
> forslag?

Det ville også være fint for mig, men jeg fatter ikke hvorfor et album
skal deles op i flere forskellige mapper på harddisken. For mig er det
eneste rigtige at lægge en CD i een mappe og der ud fra danne sine
spillelister m.m.

Jeg tror ikke vi kommer længere ad den sti; dertil tænker vi for
forskelligt
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-08-11 12:10

> [...]

> De blev smidt i hver sin mappe på harddisken og separeret ud som
> separate albums, så jeg måtte sidde og sy dem sammen bagefter. Det /er/

OK, når jeg ikke føler, det er et problem, så skyldes det nok, at jeg
efterhånden køber al min musik på iTunes Music Store. Min musik er fint
organiseret i de rigtige mapper, som du gerne vil have, og iTunes gør
det automatisk.
Marker alle numrene i det album med Andrea Bocelli. Vælg "Vis
info" ved enten at højreklikke eller vælge [cmd-I]. Find derefter feltet
"Albumkunstner" og skriv "Andrea Bocelli". Så bliver alle numrene samlet
i det samme album.
Jeg er ikke helt sikker på, om iTunes automatisk flytter filerne
på harddisken. For at være sikker, skal du i iTunes gå ind under menuen
"Arkiv" og vælge "Bibliotek" -> "Organiser Bibliotek...". Her skal du så
sætte kryds i "Konsolider arkiver" og evt. også det andet sted, hvor
mediearkiver bliver organiseret. Det skader jo ikke. Så bliver dine
numre flyttet til en mappe for hvert album.

> [...]
>
> Nej, undskyld mig. Jeg vænner mig aldrig til den ubekymrede
> hovedet-under-armen-filosofi. "Ih, det er da en dejlig skov - her er

Jeg ved ikke, hvad det har med kvinder at gøre, men jeg er faktisk
vokset op med engelske biler. Efter en Morris Mascot, som var meget svær
at overtale til at starte, når temperaturen kom under 10 grader, fandt
mine forældre også ud af, at det var bedst at have en tysk og en engelsk
bil frem for to engelske.

> [...]
> spillelister m.m.
>
> Jeg tror ikke vi kommer længere ad den sti; dertil tænker vi for

Jamen, jeg siger dig skam ikke imod. Når man bruger iTunes, er det bare
ligemeget, hvordan numrene ligger på harddisken. Derfor har jeg bare
ikke rigtig gået op i det. Nu har jeg undersøgt min egen harddisk og
givet dig en opskrift på at få iTunes til at organisere musikken, når
der er flere kunstnere. Jeg håber, det virker for dig.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Øyvind Rise

Dato : 22-08-11 13:02

> [...]
> spillelister m.m.
>
> Jeg tror ikke vi kommer længere ad den sti; dertil tænker vi for

Hvilket medieprogram har du brugt som kan gi deg assistanse til å
organisere lydfiler i en filstruktur helt etter eget ønske?

I iTunes kan du organisere filstrukturen selv, eller du kan overlate det
til iTunes, og den vil prioritere id-taggene når den laver en struktur.
Noen bedre?

--
Øyvind Rise

Fra : Øyvind Rise

Dato : 21-08-11 19:40

> [...]

> harddisken, da Squeezebox'en afspiller mapper i iTunes-biblioteket og
> kan ikke, så vidt jeg kan se, afspille playlisterne i iTunes.

Har ikke videre kjennskap til Squeezbox, men du kan prøve å eksportere
en spilleliste fra iTunes og velge M3U som format, og se om
Squeezebox-en kan bruke denne.

<http://wiki.slimdevices.com/index.php/M3U>

Faren er at Squeezebox-en har et annet monteringspunkt, slik at filstien
avviker fra hva denne ser, og den får problemer med å lokalisere filene.

På den annen side burde Squeezebox-en selv organisere etter id-tagger,
uavhengig av om filene kom fra forskjellig mapper.

--
Øyvind Rise

Fra : Øyvind Rise

Dato : 21-08-11 19:59

Øyvind Rise <oyvind.rise@bio.uio.no> wrote:

> Har ikke videre kjennskap til Squeezbox, men du kan prøve å eksportere
> en spilleliste fra iTunes og velge M3U som format, og se om
> Squeezebox-en kan bruke denne.
>
> <http://wiki.slimdevices.com/index.php/M3U>

Mange lovnader at finde her:

<http://wiki.slimdevices.com/index.php/Beginners_Guide_To_iTunes>

--
Øyvind Rise

Fra : Kurt Hansen

Dato : 22-08-11 05:53

Den 21/08/11 20.59, Øyvind Rise skrev:

> Mange lovnader at finde her:
>
> <http://wiki.slimdevices.com/index.php/Beginners_Guide_To_iTunes>

- som jeg allerede har et permalink til i min store, stygge bukkebrowser.

MEN ...! Om diverse sites end er nok så gode og detaljerede, kan jeg
aldrig finde svar på netop /mit/ problem.

Jeg har konstateret, at Squeexebox faktisk /kan/ (eller burde kunne)
anvende iTunes spillelister. Den siger imidlertid, at den ikke kan læse
filen. Sti til den rigtige mappe er sat og også henvisning til den
korrekte XML-fil. Alt der som det skal være.

En googling godtgør, at jeg ikke er den eneste har har problemet, men de
tråde jeg har set, har ikke bragt mig nærmere en løsning.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen