Spørgsmål fra Mac-newbie!
Fra : Henrik Eriksen

Dato : 21-08-11 09:30

Goddag goddag.

Af forskellige årsager skal jeg anskaffe mig en Mac-computer. Udgifterne må ikke ryge ud gennem taget, så jeg har fundet sådan en
"Mac Mini": http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4204539

Den er jo vældig fin, men den mangler lidt tastatur, mus, højttalere og monitor. Mit spørgsmål er nu, om man kan anvende det jeg
plejer at have koblet på min PC direkte?

Eller skal jeg også investere i en "Mac monitor, Mac-mus, Mac-tastatur og Mac-højttalere"?

Kvaliteten af lyd og billede er for så vidt underordnet, med visse bundgrænser naturligvis.

Jeg håber ikke spørgsmålet er alt for dumt.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-08-11 10:12

Henrik Eriksen <henrik_erik@hotmail.com> wrote:

> [...]
> bundgrænser naturligvis.
>
> Jeg håber ikke spørgsmålet er alt for dumt.

Det eneste som jeg synes -skal- være "mac" er tastaturet ... pga.
genvejstaster. Alt andet kan være hvadsomhelst så længe musen er USB.

/thomas

Fra : Steen

Dato : 21-08-11 10:16

> [...]

> http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4204539

> Eller skal jeg også investere i en "Mac monitor, Mac-mus, Mac-tastatur og

Jeg bruger en sjælden gang en Windows tastatur til min MacBook, så det
kan du sagtens bruge. Der er selvfølgeligt til specifikke Mac-taster du
kommer til at undvære (bla. "@") men ellers kører det udmærket. Et
tastatur til den kan du ellers få til få hundrede kroner. Jeg kunne
egentligt godt tænke mig at købe en Mac Mini, bare for at sætte den til
fladskærmen. Ikke fordi jeg har noget særligt at bruge den til...jeg
kunne bare godt tænke mig det --
Steen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-08-11 10:22

Steen <isteen@gmail.com> wrote:

> [...]
> egentligt godt tænke mig at købe en Mac Mini, bare for at sætte den til
> fladskærmen. Ikke fordi jeg har noget særligt at bruge den til...jeg

Do it :)

/thomas

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 21-08-11 12:55

Henrik Eriksen wrote:
> [...]
> bundgrænser naturligvis.
>
> Jeg håber ikke spørgsmålet er alt for dumt.

Overhovedet ikke... Og ja, du vil normalt kunne bruge alle skærme på
alle Mac med DVI og/eller VGA videotilslutning.

Bruger du Logitech eller Microsoft tastatur+mus, laver de drivere, der
passer direkte til en Mac til de fleste tastatursæt. Både Logitech og
Microsofts software kan desuden programmeres, hvis man har de specielle
tastaturer/mus med ekstra knapper. - Jeg bruger selv Microsoft prof
tastaturer.

Højttalere er enten alm. 3,5mm stereo minijack eller digital SPDIF
tilslutning, så det giver heller ingen problemer.

Du kan også sætte en Mac til en KVM switch, så du kan køre både PC og
Mac sammen med samme tastatur, mus, højttalere og skærm.

Har du mod på at købe brugt, kunne de to her være af interesse
MacPro1.1 DualCore 2,66ghz med 4 kerner (4x2,66ghz)
http://www.dba.dk/macpro-2-x-266-ghz-8-gb/id-76983662/
http://www.dba.dk/apple-mac-pro-11-266-ghz-5/id-76910748/

Begge er godt bestykket, den sidste mangler dog en del harddisk
kapacitet, men det er std. 3,5" SATA-I/II, så det er da til at overkomme.

Og så kunne du installere Windows (XPPro eller nyere anbefales) på samme
maskine på en separat disk, køre Windows både virtuelt og booted. Det
vil køre forrygende hurtigt. - Jeg sidder selv med en sådan maskine med
både OS X og Win XPPro...

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-08-11 09:26

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Overhovedet ikke... Og ja, du vil normalt kunne bruge alle skærme på
> alle Mac med DVI og/eller VGA videotilslutning.

Man skal bare huske på, at en Mac mini af den nyeste model kun har en
HDMI-port og en Thunderbolt-port, man kan slutte skærm til. Man skal
altså huske at få en adapter med.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Kent

Dato : 21-08-11 13:37

Henrik Eriksen kom med denne ide:
> [...]
> koblet på min PC direkte?
>
> Eller skal jeg også investere i en "Mac monitor, Mac-mus, Mac-tastatur og

Det ville måske være en god idé at smutte forbi
<http://www.apple.com/dk/macmini/> Så for du da nogle forslag til brug.

Kent

Fra : Henrik Eriksen

Dato : 21-08-11 15:57

Det er rart at høre at man kan bruge standard-grej til sådan én.

Jeg bruger i forvejen en KVM-switch med fire indgange til tre PC'er, så der er lige plads til én mere.

Mange tak for jeres tid og ulejlighed allesammen.

Mvh
HE

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 21-08-11 20:19

"Henrik Eriksen" <henrik_erik@hotmail.com> writes:

> [...]
> have koblet på min PC direkte?
>
> Eller skal jeg også investere i en "Mac monitor, Mac-mus, Mac-tastatur og Mac-højttalere"?

Du kan bruge det allermeste direkte. Vær opmærksom på at taster sidder
anderledes på en Mac, så du vil blive glad for et tastatur med Mac-layout.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 21-08-11 20:20

> [...]

> Det er rart at høre at man kan bruge standard-grej til sådan én.
>
> Jeg bruger i forvejen en KVM-switch med fire indgange til tre PC'er,

Tre pc'ere?

Er der noget specielt du bruger dem til, eller har du bare ikke opdaget
virtualiseringens mirakler?

Fra : Kurt Brixen

Dato : 22-08-11 08:23

On 2011-08-21 08:30:20 +0000, Henrik Eriksen said:

> Af forskellige årsager skal jeg anskaffe mig en Mac-computer.
> Udgifterne må ikke ryge ud gennem taget, så jeg har fundet sådan en
> "Mac Mini": http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4204539

Det er den gamle model. Der er kommet nyere som er hurtigere. Men den
gamle har indbygget dvd-drev, det har de nye ikke.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen