MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
XP contra win 7
Fra : Peter

Dato : 20-08-11 10:50

Er der nogen her der kan forklare mig hvorfor man skulle gå fra XP til win7,
hvad er fordelen ved win 7 eller rettere sagt har win 7 noget som XP
mangler?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-08-11 11:25

Peter skrev:

> Er der nogen her der kan forklare mig hvorfor man skulle gå fra XP til win7

Jeg kan forklare dig hvorfor du ikke skal. Man skal igennem en
læreproces for at hitte ud af hvordan 7 er skruet sammen, og
mange af de ting man er vant til at kunne, kan man ikke mere,
eller også er de blevet mere besværlige.

Én ting savner jeg fra Windows 7:
Når man trækker et vindue ud til kanten, bliver det blåt, og hvis
man så slipper, så bliver det placeret automatisk. Hvis det er i
siden, bliver det sat til at fylde den halve skærm. Hvis det er
mod toppen, bliver det sat til at fylde hele skærmen.
Omvendt hvis man trækker et maksimeret vindue ned, så 'gendannes'
det.

Det er rigtig smart.

--
Bertel

Fra : Cykelsmeden

Dato : 20-08-11 12:19

> [...]
> mod toppen, bliver det sat til at fylde hele skærmen.
> Omvendt hvis man trækker et maksimeret vindue ned, så 'gendannes'

og da Bertels og mine hjerner er skruet forskelligt sammen, kan jeg
bruge et par argumenter for at skifte

W7 er mere gennemtænkt, og en masse svage punkter er blevet forbedret
markant, eks "Hjemmenetværk" "Firewall" og sikkerhed og
sikkerhedskopiering generelt. Det er blevet vanskeligere for væmmelige
programmer at ændre i systemet. Automatikken til opdatering er meget
bedre, ikke mindst ifh. til 3'partsdrivere.
Alt dette er på bekostning af nogle basale ændringer i brugerfladen,
hvoraf nogle kan ændres meget let, andre ikke. Eks den møgirriterende
feature, at hvis man flytter et vindue og det rammer kanten så vil det
åbne i fuldskærm, er let at rette, enten med en .regfil eller i GUI.
Jeg har installeret mange w7 for "almindelige" nonIT brugere, og det er
gået problemfrit.

windows 7 er imho det første OS microsoft har lavet, som stort set lever
op til hvad man må forvente af et OS.

//finn

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-08-11 15:13

Cykelsmeden skrev:

> Jeg har installeret mange w7 for "almindelige" nonIT brugere, og det er
> gået problemfrit.

Det er ikke et argument for at skifte fra XP. Nye brugere har
netop ikke noget kendskab til et andet OS i forvejen, så de lærer
blot det hele fra bunden og ved ikke at det kan være anderledes -
og er også ligeglade, for fra bar bund er det rimeligt
ligegyldigt hvilket moderne styresystem folk får stukket ud.
Nybegyndere der får udleveret en cd med Ubuntu, klarer sig f.eks.
også fint.

--
Bertel

Fra : Cykelsmeden

Dato : 20-08-11 15:29

> [...]
> ligegyldigt hvilket moderne styresystem folk får stukket ud.
> Nybegyndere der får udleveret en cd med Ubuntu, klarer sig f.eks.

nu er det sådan i news, at man ikke altid skriver det man mener, og
læserne ikke altid læser det man skriver, og ofte forstår tingene
anderledes end budbringeren - som jeg skrev, fungerer vores hjerner
forskelligt!

men det jeg forsøgte at fortælle var, at jeg stadig har mange brugere
jeg supporterer, som ikke er ITnørder, men bare bruger maskinen, ofte
pensionister, som er blevet nødsaget til at skaffe edb, for at
kommunikere med børn/børnebørn. Der har jeg endnu ikke oplevet større
problemer ved skift til w7 end ved skift mellem andre systemer.

//finn

Fra : Erik Olsen

Dato : 20-08-11 15:34

Cykelsmeden wrote:

> [...]
> kommunikere med børn/børnebørn. Der har jeg endnu ikke oplevet større
> problemer ved skift til w7 end ved skift mellem andre systemer.

Det er ikke det spørgsmålet går på, men om der er nogen fordele ved at
skifte til Windows 7.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : emjeppesen

Dato : 20-08-11 15:55

Erik Olsen skrev:

>Det er ikke det spørgsmålet går på, men om der er nogen fordele ved at
>skifte til Windows 7.

Det tror jeg ikke, at der er, hvis du er tilfreds med din XP.
Jeg skiftede fra XP til Win7 og kunne ikke drømme om at gå tilbage til
XP, selv om jeg var meget tilfreds med XP.
Jeg er vildt godt tilfreds med win7 og synes, det er bedste
windowssystem til dato.

Hilsen emj

Fra : Cykelsmeden

Dato : 20-08-11 19:09

Den 20-08-2011 16:33, Erik Olsen skrev:

> Det er ikke det spørgsmålet går på, men om der er nogen fordele ved at
> skifte til Windows 7.
og det svarede jeg pænt på!
men Bertel skulle så have en uddybning, og det var det han fik :)

//finn

Fra : Erik Olsen

Dato : 20-08-11 19:21

Cykelsmeden wrote:

> og det svarede jeg pænt på!
> men Bertel skulle så have en uddybning, og det var det han fik :)

Det jeg synes der kom nærmest, var da du skrev: "Der har jeg endnu ikke
oplevet større problemer ved skift til w7 end ved skift mellem andre
systemer." Det fortæller bare at der ikke er større problemer ved at
skifte fra XP til 7, ikke om der er nogen fordele. Det er to forskellige
ting.

Hvis du har skrevet noget meget dybsindigt som kan belyse spørgsmålet,
må du gerne forklare mig det.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Cykelsmeden

Dato : 20-08-11 20:55

Den 20-08-2011 20:20, Erik Olsen skrev:
> fortæller bare at der ikke er større problemer ved at skifte fra XP til
> 7, ikke om der er nogen fordele. Det er to forskellige ting.

hvis du nu fulgte tråden i stedet for at kommentere løsrevne sætninger
og indlæg !!

> Hvis du har skrevet noget meget dybsindigt som kan belyse spørgsmålet,
> må du gerne forklare mig det.

Næ ikke særligt dybsindigt, men da flere argumenter for at vælge w7
fremfor xp, og det genta'r jeg da gerne for de tungnemme:

Fra : Erik Olsen

Dato : 20-08-11 21:47

Cykelsmeden wrote:

> Næ ikke særligt dybsindigt, men da flere argumenter for at vælge w7
> fremfor xp, og det genta'r jeg da gerne for de tungnemme:

Det forklarer mig stadig ikke fordelene (for brugeren) ved at skifte fra
(en eksisterende) XP til W7. Mener du at sikkerheden ved en fuldt
opdateret Windows XP med Windows Security Essentials installeret ikke er
tilstrækkelig?

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Cykelsmeden

Dato : 21-08-11 10:17

Den 20-08-2011 22:46, Erik Olsen skrev:
> [...]
> (en eksisterende) XP til W7. Mener du at sikkerheden ved en fuldt
> opdateret Windows XP med Windows Security Essentials installeret ikke er
Nu skrev OP ikke noget om at skifte en eksisterende, men bare at skifte!
Kører den eksisterende tilfredsstillende, er formålet med skifte
selvfølgeligt mindre, end hvis han alligevel SKAL ominstallere/anskaffe nyt.

Men ja, - jeg mener w7 er bedre og mere sikker!

//finn

Fra : Erik Olsen

Dato : 21-08-11 16:19

Cykelsmeden wrote:

> [...]
> skifte! Kører den eksisterende tilfredsstillende, er formålet med
> skifte selvfølgeligt mindre, end hvis han alligevel SKAL

Kan du forestille dig at OP netop nu står at skulle købe et styresystem
og vakler mellem Windows XP og Windows 7?

> Men ja, - jeg mener w7 er bedre og mere sikker!

Du snakker igen udenom. Jeg spurgte ikke om Windows 7 er mere sikkert,
men om Windows XP ikke er tilstrækkeligt sikkert. Det er en helt anden
ting.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Mcwm

Dato : 21-08-11 16:29

Den 21-08-2011 17:18, Erik Olsen skrev:
> Kan du forestille dig at OP netop nu står at skulle købe et styresystem
> og vakler mellem Windows XP og Windows 7?

Desuden må "gå fra XP til Win7" være udtryk for at skifte fra XP til 7...

Venligst
Mcwm

Fra : Cykelsmeden

Dato : 21-08-11 18:34

Den 21-08-2011 17:18, Erik Olsen skrev:
> Kan du forestille dig at OP netop nu står at skulle købe et styresystem
> og vakler mellem Windows XP og Windows 7?

Jeg kan ikke forestille mig om:
1. OP overvejer om det er til at skifte sit velfungerende xpsystem
eller:
2. OP har fået problemer og skal til at ominstallere sin XP
eller:
3. OP skal have ny maskine.

i tilfælde 2 vil jeg til enhver tid anbefale som jeg gjorde
i tilfælde 3 vil jeg fraråde at købe en med xp - som er obsolete!

> Du snakker igen udenom. Jeg spurgte ikke om Windows 7 er mere sikkert,
> men om Windows XP ikke er tilstrækkeligt sikkert. Det er en helt anden
> ting.
om det er "tilstrækkeligt" må jo være en individuel vurdering. Min er nej!
Andre siger Ja, og så må OP jo selv lave sin vurdering ud fra de
forelagte oplysninger.
Svaret på spørgsmålet "har win 7 noget som XP mangler?" er altså fra
mig: " ja, bl. a. bedre sikkerhedssystem"
- er det meget komplekst?

//finn

Fra : Erik Olsen

Dato : 21-08-11 18:37

Cykelsmeden wrote:

> Svaret på spørgsmålet "har win 7 noget som XP mangler?" er altså fra
> mig: " ja, bl. a. bedre sikkerhedssystem"
> - er det meget komplekst?

Næh, men det undrer mig at du var så længe om at nå frem dertil.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Cykelsmeden

Dato : 21-08-11 18:43

Den 21-08-2011 19:37, Erik Olsen skrev:

> Næh, men det undrer mig at du var så længe om at nå frem dertil.
?????????

har du ikke set mit allerførste indlæg i tråden???
det har faktisk været replikeret i hvert eneste indlæg undtaget et.

Jeg fik ellers opfattelsen af at det var det du var utilfreds med.

//finn

Fra : Erik Olsen

Dato : 21-08-11 18:53

Cykelsmeden wrote:

> har du ikke set mit allerførste indlæg i tråden???
> det har faktisk været replikeret i hvert eneste indlæg undtaget et.
>
> Jeg fik ellers opfattelsen af at det var det du var utilfreds med.

Jo, jeg har læst dit første indlæg i tråden, men der svarer du heller
ikke på det der spørges om. Det kan da godt være at du er ordblind eller
sådan noget, men det er da rimeligt at folk får svar på hvad de spørger
om frem for dit gentagne tågesnak.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Fister

Dato : 20-08-11 23:01

Cykelsmeden pretended :

> windows 7 er imho det første OS microsoft har lavet, som stort set lever op
> til hvad man må forvente af et OS.
>
> //finn

Det kan jeg tilslutte mig!
Kai

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 20-08-11 12:28

Først og fremmest er der sikkerheden som er væsentligt forbedret i
windows 7.
Ingen IE9 i XP.
Ingen DirectX 11 i XP.
Al support for XP udløber i 2014.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-08-11 15:15

Jens Peter Karlsen skrev:

> Al support for XP udløber i 2014.

Det har heller ingen relevans når der er tale om at skifte fra et
kørende XP-system. Mit system er f.eks. aldrig blevet opdateret
(SP2 er installeret) og bliver det heller aldrig.

--
Bertel

Fra : Edmund

Dato : 20-08-11 16:18

> Mit system er f.eks. aldrig blevet opdateret
> (SP2 er installeret) og bliver det heller aldrig.

Hvorfor ikke ?

--
Mvh Edmund

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-08-11 16:26

Edmund skrev:

> Hvorfor ikke ?

Fordi jeg ikke har brug for det.

--
Bertel

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 20-08-11 23:42

Selvfølgelig har det det hvis man ønsker at gå på nettet med den.
Der findes jævnligt svagheder der kan udnyttes på forskellig vis.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-08-11 00:04

Jens Peter Karlsen skrev:

> Selvfølgelig har det det hvis man ønsker at gå på nettet med den.
> Der findes jævnligt svagheder der kan udnyttes på forskellig vis.

De vigtigste er nok blevet fundet når Microsoft holder op med at
understøtte det videre.

--
Bertel

Fra : emjeppesen

Dato : 21-08-11 01:07

Bertel Lund Hansen skrev:

>De vigtigste er nok blevet fundet når Microsoft holder op med at
>understøtte det videre.

Næh, de har da udgivet SP3, så du mangler vel nogle væsentlige
opdateringer
Hilsen emj

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-08-11 08:30

emjeppesen skrev:

> Næh, de har da udgivet SP3, så du mangler vel nogle væsentlige
> opdateringer

Jeg mangler ingenting.

--
Bertel

Fra : Jørgen Sørensen

Dato : 21-08-11 10:34

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i en
meddelelse news:4e50b3f7$0$315$14726298@news.sunsite.dk...
> Jeg mangler ingenting.

Af en eller mærkelig grund, har vi vist alle fattet det nu...

/Jørgen

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 22-08-11 06:39

Bertel Lund Hansen <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> crashed Echelon
writing news:4e4fc155$0$303$14726298@news.sunsite.dk:

> Det har heller ingen relevans når der er tale om at skifte fra et
> kørende XP-system. Mit system er f.eks. aldrig blevet opdateret
> (SP2 er installeret) og bliver det heller aldrig.

Og AntiSec takker for din bot

--
Bjarke Andersen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-08-11 10:39

Bjarke Andersen skrev:

> Og AntiSec takker for din bot

Der er ikke noget at takke for. Ingen fremmede har adgang til mit
system.

Men jeg vil give dig et tilbud som jeg har givet andre før dig
(hvor ingen dog tog imod det). I 24 timer vil jeg sørge for at
min computer er koblet direkte på min internetforbindelse - altså
uden routere med indbygget firewall. I løbet af de 24 timer må du
angribe mit system på enhver tænkelig måde (dog ikke fysisk). Det
vil være fuldt lovligt fordi jeg har givet dig tilladelse til
det.

Når det er begrænset til 24 timer, skyldes det at jeg bruger mit
lokalnet dagligt, og det er for træls at undvære det i lang tid.

Skriv her i gruppen hvis du vil tage mod tilbuddet. Dem der sad
og gnækkede ved tanken om at mit system skulle være angrebet,
fortjener at følge med i hvor langt du når med dine angreb.

--
Bertel

Fra : Mcwm

Dato : 24-08-11 10:50

> [...]
> angribe mit system på enhver tænkelig måde (dog ikke fysisk). Det
> vil være fuldt lovligt fordi jeg har givet dig tilladelse til

Det tilbud er ikke meget værd. Det er blot at efterlade sit system
kørende og ikke installere noget i de omtalte 24 timer.

Men når man som dig, har trang til ældre software - fra de tider hvor
spy/malware var brugt af selv de finere softwarehuse og især din brug af
Portable programmer, som jeg ikke formoder du selv har bygget - så
tigger og beder man om problemer.

Hvor jævnligt tjekker du om dine programmer "ringer hjem" og *hvem* det
er der bliver ringet til? Har du garanti for, at de ældre Portable
programmer ikke har en indbygget timer, hvor fristen ikke er nået endnu?
Nej vel.

Det er så nu, vigtigheden af et opdateret system får sin relevans. Blot
forstil dig, at offentlige myndigheder havde samme indstilling til
systemerne som du har. Det er så muligt, at du ikke mener at ligge inde
med statshemmeligheder, men det er jo også alle andre der generes, i
fald du bliver indlemmet i et bot-net.

Venligst
Mcwm

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-08-11 12:47

Mcwm skrev:

> Det er så nu, vigtigheden af et opdateret system får sin relevans. Blot
> forstil dig, at offentlige myndigheder havde samme indstilling til
> systemerne som du har.

Min sikkerhedspolitik er skræddersyet til mine forhold. Det giver
ingen mening at prøve at overføre den til et helt andet setup.
Jeg har ikke givet udtryk for noget der kunne tolkes i den
retning.

--
Bertel

Fra : Mcwm

Dato : 24-08-11 21:01

> [...]
> ingen mening at prøve at overføre den til et helt andet setup.
> Jeg har ikke givet udtryk for noget der kunne tolkes i den

Du har til gengæld heller ikke besvaret spørgsmålene om det
sikkerhedsmæssige i at bruge forældet software.

At du "skræddersyr efter dit behov" er vel dybest set at skrive "at
lægmand ved bedre".

Selv jeg - der forøvrigt har været i branchen i årtier - kan blive taget
på sengen. Jeg bliver det ikke på driftsmaskiner, men er flere gange
blevet "overrasket" i virtuelle testmiljøer, fx over netop forældet og
portabel programmer, så mon ikke der er bare en lille chance for at selv
du kan fejlbedømme dine evner?

Det er en af grundene til, at der vil være fordel i at visse personer
opgraderer sit system.

Venligst
Mcwm

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-08-11 09:03

Mcwm skrev:

> Du har til gengæld heller ikke besvaret spørgsmålene om det
> sikkerhedsmæssige i at bruge forældet software.

Nej, for jeg tror ikke det fører nogen steder at fortsætte
diskussionen. Nogle af jer regner mig for uansvarlig, og det må
jeg lære at leve med.

> At du "skræddersyr efter dit behov" er vel dybest set at skrive "at
> lægmand ved bedre".

Nu regner jeg ikke just mig selv for lægmand i
computersammenhæng.

--
Bertel

Fra : Cykelsmeden

Dato : 25-08-11 09:31

> Nu regner jeg ikke just mig selv for lægmand i
> computersammenhæng.
you could have fooled me!

- men det er første gang jeg har hørt nogen påstå at opdatering af
software er spild af tid.

Jeg kender dog godt det med at stå fast mod flertallet. Jeg har i mange
år kæmpet mod den fejlagtige opfattelse at passwords skal skiftes senest
hver 3' måned. Hellere 1 godt passwd i mange år en 17 gule sedler med de
seneset versioner.

//finn

Fra : Mcwm

Dato : 25-08-11 11:04

> Nej, for jeg tror ikke det fører nogen steder at fortsætte
> diskussionen. Nogle af jer regner mig for uansvarlig, og det må
> jeg lære at leve med.

Det kunne også udtrykkes; Vi andre må leve med den spam der måtte komme
fra folk med din holdning, ikke?

> Nu regner jeg ikke just mig selv for lægmand i
> computersammenhæng.

Næ, det gør du vel ikke. Man principielt behøver du ikke have ret.

Venligst
Mcwm

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-08-11 11:33

Mcwm skrev:

> Næ, det gør du vel ikke. Man principielt behøver du ikke have ret.

Næ, det kommer jo an på kriterierne.

--
Bertel

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 25-08-11 06:54

Bertel Lund Hansen <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> crashed Echelon
writing news:4e54c6aa$0$302$14726298@news.sunsite.dk:

> [...]
> angribe mit system på enhver tænkelig måde (dog ikke fysisk). Det
> vil være fuldt lovligt fordi jeg har givet dig tilladelse til

Må jeg henvise til irc://irc.lc og så mener jeg du skal i kanalen
#LulzSchool. De vil sikkert være glade for et test setup.

Og husk nu Bertel, det vigtigste er ikke alt det du har fundet på din
computer som var farligt og som du har blokeret for. Det vigtigste er at
finde det du ikke har fundet endnu.

Hvis jeg skulle følge din tankegang så var der heller ingen grund til at
køre XP for Windows 95 er lige så sikkert som Windows XP og Windows 7.

--
Bjarke Andersen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-08-11 08:54

Bjarke Andersen skrev:

> Må jeg henvise til irc://irc.lc

Findes der en anden protokol til den side (eller hvad det nu er)?

> Og husk nu Bertel, det vigtigste er ikke alt det du har fundet på din
> computer som var farligt og som du har blokeret for. Det vigtigste er at
> finde det du ikke har fundet endnu.

Det var virkeligt nyt for mig.

--
Bertel

Fra : Mcwm

Dato : 25-08-11 11:09

> Findes der en anden protokol til den side (eller hvad det nu er)?

Ikke lægmand og skal have forklaret irc... hmm..

http://da.wikipedia.org/wiki/IRC

> Det var virkeligt nyt for mig.

Det gør jo ikke tingene mindre rigtige, at at er nyt for dig. Nogle af
os har den holdning, at man altid kan lære nyt. Det ville klæde en mand
med din baggrund, at medgive rigtigheden af dette.

Venligst
Mcwm

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-08-11 11:34

Mcwm skrev:

> Ikke lægmand og skal have forklaret irc... hmm..

Jeg bad ikke om en forklaring. Mit system kan ikke benytte IRC.

> Det gør jo ikke tingene mindre rigtige, at at er nyt for dig.

Kender du begrebet ironi?

--
Bertel

Fra : Mcwm

Dato : 25-08-11 11:44

> Jeg bad ikke om en forklaring. Mit system kan ikke benytte IRC.

Når man spørger om det er en side, så er man så uvidende som man kan være.

> Kender du begrebet ironi?

Den er for billig. Mener du det ligger i din formulering eller er det
nok det er i dit hoved? Selv en skolelærer ville kunne have formuleret
det bedre... nårh ja... (Det er ironi, endda med et glimt i øjet, så
alle kan være med)

Venligst
Mcwm

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-08-11 11:50

Mcwm skrev:

> Den er for billig.

Jeg var ironisk da jeg skrev at det var nyt for mig at det gælder
om at finde skjulte angreb. Hvordan kan det være for billigt at
jeg skriver det eksplicit når du ikke opfattede det?

> Mener du det ligger i din formulering eller er det nok det er i
> dit hoved?

Ironiens natur er at det ikke ligger i formuleringen.

--
Bertel

Fra : Mcwm

Dato : 25-08-11 12:12

> Jeg var ironisk da jeg skrev at det var nyt for mig at det gælder
> om at finde skjulte angreb. Hvordan kan det være for billigt at
> jeg skriver det eksplicit når du ikke opfattede det?

Personligt, tror jeg du forveksler denne gruppe med en anden. Man *må*
gerne være klar i sine ytringer og ikke forsøge at skrive sig ud af sine
bommerter.

> Ironiens natur er at det ikke ligger i formuleringen.

Men ikke uden en vis hentydning i formuleringen, som det også bruges i
det mundtlige sprog. Jeg kan så blot konstatere, at og er
spildte på dig. Man de tilhører jo heller ikke det danske sprog.

Om jeg angiver dig som værende dum eller dum er der en hvis forskel
på. Den første bliver du - med rette - fortørnet over, den anden ved du
skal tages med et gran salt.

Venligst
Mcwm

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-08-11 14:18

Mcwm skrev:

> Personligt, tror jeg du forveksler denne gruppe med en anden. Man *må*
> gerne være klar i sine ytringer og ikke forsøge at skrive sig ud af sine
> bommerter.

Hvis du havde læst mine indlæg opmærksomt gennem tiden, ville du
vide at jeg ikke er bange for at indrømme fejl.

--
Bertel

Fra : Mcwm

Dato : 25-08-11 16:55

> Hvis du havde læst mine indlæg opmærksomt gennem tiden, ville du
> vide at jeg ikke er bange for at indrømme fejl.

Dette er så blot ikke tilfældet, når det kommer operativsystemer og
deres sikkerhed. Her holder du stædigt på, at XP er mindst lige så god
som win7, som du forøvrigt selv giver udtryk for, at du ikke benytter af
andre årsager.

Så er spørgsmålet blot; Hvor meget er det lige man ved om et OS man ikke
"orker" at bruge på daglig basis?

Venligst
Mcwm

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-08-11 18:44

Mcwm skrev:

> [...]
> deres sikkerhed. Her holder du stædigt på, at XP er mindst lige så god
> som win7, som du forøvrigt selv giver udtryk for, at du ikke benytter af

Hvor er det lige du har læst at jeg har sammenlignet sikkerheden
i XP og Windows 7?

> Så er spørgsmålet blot; Hvor meget er det lige man ved om et OS man ikke
> "orker" at bruge på daglig basis?

Så meget som man har sat sig ind i det, og det er ikke specielt
meget hvad mit kendskab til Windows 7 angår. Men hvilken relevans
har det også når jeg blot siger at XP er et velfungerende system
og at der ikke er nogen grund til at tage maset med at skifte det
ud med Windows 7?

Men jeg gider ikke diskutere mere. Du er kun ude på at sætte mig
i et dårligt lys, og det kan du nemmere gøre alene.

--
Bertel

Fra : Mcwm

Dato : 25-08-11 19:01

> Hvor er det lige du har læst at jeg har sammenlignet sikkerheden
> i XP og Windows 7?

Se nedenfor...

> [...]
> har det også når jeg blot siger at XP er et velfungerende system
> og at der ikke er nogen grund til at tage maset med at skifte det

Her angiver du at 7 ikke er "maset" værd. Det gør du uden at have sat
dig ind i det sikkerhedsmæssige bedre win7. Netop *det* er "maset" værd.

> Men jeg gider ikke diskutere mere. Du er kun ude på at sætte mig
> i et dårligt lys, og det kan du nemmere gøre alene.

Næ, det mener jeg du selv gør. Jeg holder en pæn tone over for dig og
argumenterer på et sobert plan, uden at antage arrogant form i min
henvendelse til dig og uden skjult ironi.

Venligst
Mcwm

Fra : Erik Olsen

Dato : 20-08-11 12:59

Peter wrote:
> Er der nogen her der kan forklare mig hvorfor man skulle gå fra XP
> til win7, hvad er fordelen ved win 7 eller rettere sagt har win 7
> noget som XP mangler?

Hvis jeg må give mit besyv med, så er der flere forhold at tage hensyn
til:

Hardware
Hvis PC'en er købt med Windows XP, kan det næppe være en stor fordel at
opgradere medmindre man smider ny hardware på den.

Opdateringer
Så længe Microsoft understøtter din Windows XP med opdateringer, kan det
næppe være en fordel at skifte.

Sikkerhed
Det siges at Windows 7 har bedre sikkerhed end Windows XP, men jeg har
indtryk af at en fuldt opdateret Windows XP med passende
tillægsprogrammer og en fornuftig bruger er tilstrækkelig sikker.

Tilvænning
Hver gang man skifter software, kommer der en periode hvor man skal lære
nye ting om den nye software. Det er højst forskelligt hvor gode folk er
til at håndtere sådan et skifte; nogle har let ved det, andre dør næsten
bare ved tanken.

Tilbehør
Drivere til tilbehørsudstyr som printere og scannere kan være et
problem, men ofte finder man flere og bedre drivere til Windows XP end
til nyeste versioner.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Cykelsmeden

Dato : 20-08-11 13:41

Den 20-08-2011 13:59, Erik Olsen skrev:

> Hardware
> Hvis PC'en er købt med Windows XP, kan det næppe være en stor fordel at
> opgradere medmindre man smider ny hardware på den.

ikke min erfaring!
- jeg har oplever 2 ud af flere hundrede maskiner som ikke kunne køre
w7 - de var iøvrigt med samme bundkort!

> Tilbehør
> Drivere til tilbehørsudstyr som printere og scannere kan være et
> problem, men ofte finder man flere og bedre drivere til Windows XP end
> til nyeste versioner.
ikke min erfaring!
- men ofte har w7 skulle være tændt et par dage inden alle drivere var
fundet - men de dukkede automatisk op!

//finn

Fra : Erik Olsen

Dato : 20-08-11 13:46

Cykelsmeden wrote:

> ikke min erfaring!
> - jeg har oplever 2 ud af flere hundrede maskiner som ikke kunne køre
> w7 - de var iøvrigt med samme bundkort!

Det var ikke det jeg skrev.

> ikke min erfaring!
> - men ofte har w7 skulle være tændt et par dage inden alle drivere var
> fundet - men de dukkede automatisk op!

Nå, det har jeg så oplevet væsentligt anderledes.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Max

Dato : 20-08-11 22:02

Hej Peter

> Er der nogen her der kan forklare mig hvorfor man skulle gå fra XP
> til win7, hvad er fordelen ved win 7 eller rettere sagt har win 7
> noget som XP mangler?

Det er alt sammen ligegyldigt da du på et tidspunkt alligevel bliver
tvungen til at skifte på grund af softwaren du bruger.

Max

Fra : Leif Neland

Dato : 20-08-11 22:25

Den 20-08-2011 23:01, Max skrev:
> Hej Peter

> Det er alt sammen ligegyldigt da du på et tidspunkt alligevel bliver
> tvungen til at skifte på grund af softwaren du bruger.

Med mindre man ikke skifter/opgraderer sin software.

F.ex. ville jeg sagtens kunne lave regnskab på pc-plus fra forrige
årtusinde, da dobbelt bogholderi ikke har væsentligt siden det blev
opfundet af købmanden i Venedig i det 14. århundrede eller deromkring.

Fra : Max

Dato : 20-08-11 22:35

Hej Leif

> Med mindre man ikke skifter/opgraderer sin software.

Så er det jo også ligegyldigt.

Max

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 21-08-11 18:58

Peter formulerede spørgsmålet:
> Er der nogen her der kan forklare mig hvorfor man skulle gå fra XP
> til win7

Ikke bare for at skifte - XP er stadig fortrinlig og bliver holdt
opdateret indtil 2014, så der er ingen ide i at udskifte en
velfungerende XP med en 7'er bare for at have det nyeste.

Men hvis du skal købe ny, så er der ingen grund til ikke at købe
Windows 7, da XP som nævnt ikke opdateres efter 2014.

> hvad er fordelen ved win 7 eller rettere sagt har win 7 noget
> som XP mangler?

Nej - for langt de fleste vil det ikke gøre nogen forskel, om man kører
XP eller 7 (jeg har begge dele) - men som du kan se på de andre svar,
så er der nogle ændringer, men det er nærmest et religionsspørgmål om
det er til det bedre eller ej.

Jan

Fra : Efter

Dato : 22-08-11 07:52

"Peter" <554@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Er der nogen her der kan forklare mig hvorfor man skulle gå fra XP til
> win7, hvad er fordelen ved win 7 eller rettere sagt har win 7 noget som XP
> mangler?

For de fleste er det ligegyldigt hvilket operativsystem de bruger, da det jo
er programmerne der er vigtige.

Så der vil for de fleste ikke være nogen grund til at skifte til win7 fra
xp.
Dem jeg kender, bruger mail, browser, word og excel og intet andet.

Så det giver ingen mening at skifte for dem, før de alligevel skal have en
nyere pc.

Desuden kan det give problemer at lægge win7 på en gammel pc også selvom MS
win7 tjek siger man kan skifte til win 7, så passer det ikke altid, jeg
kunne f,.eks. ikke finde driver til mit lydkort, fik det dog tilsidst til at
virke ved at bruge en vista driver.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-08-11 10:40

Efter skrev:

> [...]
> kunne f,.eks. ikke finde driver til mit lydkort, fik det dog tilsidst til at

Min scanner kan ikke virke under Windows 7. Den kører uden
installation under XP.

--
Bertel

Fra : Cykelsmeden

Dato : 24-08-11 11:18

> Min scanner kan ikke virke under Windows 7. Den kører uden
> installation under XP.
Det kan min heller ikke, hvis ikke jeg sætter programmet i
xp-kompabilitetsmode. Så kører den til gengæld perfekt!

//finn

Fra : Jim Andersen

Dato : 25-08-11 08:20

Peter wrote:
> Er der nogen her der kan forklare mig hvorfor man skulle gå fra XP
> til win7, hvad er fordelen ved win 7 eller rettere sagt har win 7
> noget som XP mangler?

Sikkerhed.
Kan ikke lige huske det exakte tal, men mange mange mange % af alle
hacker-angreb sigter på XP-maskiner.
Ikke fordi de ligger inde med extra mange hemmeligheder, men fordi de så
nemt kan hackes og fx udnyttes til botnetværk.

/jim