MacBook Pro langsom på nettet
Fra : Niels

Dato : 19-08-11 14:23

Jeg har besnakket en kammerat til Mac. Det er gået fint det første år,
men nu klager han over, at den er blevet langsom i Safari, Firefox og
Mail. Det tager ca. 20 sekunder, før Mail fyrer en mail afsted. De
øvrige programmer (Office, f.eks.) kører med normal hastighed.
Maskinen kører sidste nye version af Snow Leopard.

Hans hustrus MacBook Air har ikke problemer på den samme trådløse
netforbindelse. TDC har målt på forbindelsen og afviser, at der er
problemer med netforbindelsen. Der er da heller ingen problemer med
begges iPhones....

Router og computer har naturligvis været genstartet flere gange.

Hvad pokker kan problemet være?

--
Niels

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-08-11 21:34

Niels <nboegh@gmail.com> wrote:

> [...]
> begges iPhones....
>
> Router og computer har naturligvis været genstartet flere gange.

Uden flere detaljer kan man jo kun spekulere ...

Har han mulighed for at køre kablet istedet for trådløst ?

/thomas

Fra : Niels

Dato : 19-08-11 15:36

> Uden flere detaljer kan man jo kun spekulere ...
>
> Har han mulighed for at køre kablet istedet for trådløst ?

Ja, det må han vel ha'. Men det er ikke afprøvet. Jeg vil prøve at få
ham til det på distancen.

--
Niels

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 19-08-11 21:39

Niels <nboegh@gmail.com> writes:

> [...]
> begges iPhones....
>
> Router og computer har naturligvis været genstartet flere gange.

At den går på via g eller b i stedet for n?

Prøv at køre en hastighedstest.

Et andet problem kan være syg DNS-opsætning.

Fra : Niels

Dato : 19-08-11 15:39

> At den går på via g eller b i stedet for n?

Hvor kan man se det? Jeg er ikke så teknisk anlagt og kan ikke finde
frem til det under Network på min egen trådløse opsætning.

> Prøv at køre en hastighedstest.

Altså TDC's?

> Et andet problem kan være syg DNS-opsætning.

Hmm, så får jeg vist brug for dr. Münsters hjælp

--
Niels

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-08-11 22:40

> Hvor kan man se det? Jeg er ikke så teknisk anlagt og kan ikke finde
> frem til det under Network på min egen trådløse opsætning.

> Altså TDC's?

Ja, eller <http://speedtest.net/>

/thomas

Fra : Niels

Dato : 19-08-11 16:16

> Ja, eller <http://speedtest.net/>

Tak, det bliver nu sat i gang på begge husstandens computere. Min
egen viser 7/0.8, men jeg kan ikke huske, hvad jeg betaler for...

--
Nielz

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 20-08-11 08:22

> Hvor kan man se det? Jeg er ikke så teknisk anlagt og kan ikke finde
> frem til det under Network på min egen trådløse opsætning.

Du kan så vidt jeg ved se det i Systeminformationer men også ved at
alt-klikke på Airportikonet i menubjælken.

Hastighedsforskellen er ret markant.

> Altså TDC's?

Eksempelvis. Den brugte jeg så sent som i går, men ellers har
vedkommendes udbyder vel en tilsvarende test (så man ikke har nogen
flaskehalse der påvirker resultatet).

> Hmm, så får jeg vist brug for dr. Münsters hjælp

Han fikser det meste, ellers ringer han til bagvagten.

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-08-11 09:26

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110820 <nospam0002+20110820@gmail.com> wrote:

> Han fikser det meste, ellers ringer han til bagvagten.

DNS-problem? Tak for tilliden, men det er vist ikke lige mig. I øvrigt
er jeg efterhånden så gammel, at der ikke rigtig er nogen bag mig. Og
Esbjerg er ikke større, end at der heller ikke er nogen foran mig om
aftenen og natten. Så det er lidt ensomt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Niels

Dato : 20-08-11 01:26

On Aug 19, 11:39 pm, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> Ja, eller <http://speedtest.net/>

Den siger 18/0.83 mbps. Ping 23 ms. - så det ser jo fint nok ud.
Men hans computer var tre minutter om at logge ind på siden med
testen...

--
Niels

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-08-11 08:35

Niels <nboegh@gmail.com> wrote:

> Den siger 18/0.83 mbps. Ping 23 ms. - så det ser jo fint nok ud.
> Men hans computer var tre minutter om at logge ind på siden med
> testen...

Det lugter af et DNS problem ...

/thomas

Fra : Niels

Dato : 20-08-11 02:31

On Aug 20, 9:21 am, nospam0002+20110...@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen, 20110820) wrote:

> Du kan så vidt jeg ved se det i Systeminformationer men også ved at
> alt-klikke på Airportikonet i menubjælken.
>
> Hastighedsforskellen er ret markant.

Den går på som 802.11g
Men det gør hans hustrus Air også, og den kører fint.

Hastigheden er ok: 18/0.83

Også DNS-indstillingerne er ens på de to maskiner:

Hvad gør en klog mand nu?

--
Niels

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-08-11 09:40

> [...]

> Men det gør hans hustrus Air også, og den kører fint.
>

> Hastigheden er ok: 18/0.83

> Også DNS-indstillingerne er ens på de to maskiner:

Fik du prøvet kablet vs. trådløs ?

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-08-11 09:42

> [...]

> Men det gør hans hustrus Air også, og den kører fint.
>

> Hastigheden er ok: 18/0.83

> Også DNS-indstillingerne er ens på de to maskiner:

Tester disken for fejl med diskværktøj ... kører en hardware test ...
prøver at logge ind som en frisk bruger og se om problemet er begrænset
til den normale bruger.

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 20-08-11 10:16

> Også DNS-indstillingerne er ens på de to maskiner:

Har han selv sat dem op? Eller bruger han DHCP?

> Hvad gør en klog mand nu?

Får en netværkskyndig ud på matriklen?

Fra : Niels

Dato : 20-08-11 03:22

On Aug 20, 10:39 am, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> Fik du prøvet kablet vs. trådløs ?

Det kan ikke prøves på distancen - han får ikke grønt lys i
ethernetlampen selvom han tager stikket fra routeren. Så den prøve må
vente, til jeg besøger ham.

--
Niels

Fra : Niels

Dato : 21-08-11 06:55

On Aug 20, 11:22 am, Niels <nbo...@gmail.com> wrote:

> Det kan ikke prøves på distancen - han får ikke grønt lys i
> ethernetlampen selvom han tager stikket fra routeren. Så den prøve må
> vente, til jeg besøger ham.

Nå, nu har han - mod forventning - selv klaret den. Han Googlede løs
på ordet DNS og fandt på at ændre 198.xxx.osv til 10.0.osv. Men han
kan ikke rigtigt redegøre for forløbet...

Nogle gange skal man lægge armene over kors og lade som om, at man
arbejder på problemet. Så kan folk godt selv

Tak til Thomas og Thorbjørn!

--
Niels

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-08-11 13:57

> [...]

> Nogle gange skal man lægge armene over kors og lade som om, at man
> arbejder på problemet. Så kan folk godt selv

Men virker det så nu ?

/thomas

Fra : Niels

Dato : 21-08-11 09:10

On Aug 21, 2:56 pm, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> Men virker det s nu ?

Ja, han siger at hastigheden er oppe på normal igen.

--
Niels

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 21-08-11 20:22

Niels <nboegh@gmail.com> writes:

> Nå, nu har han - mod forventning - selv klaret den. Han Googlede løs
> på ordet DNS og fandt på at ændre 198.xxx.osv til 10.0.osv. Men han
> kan ikke rigtigt redegøre for forløbet...

Sig han skal overveje at skifte tilbage til ren, rå DHCP i stedet for
selv at pille ved enkeltting. Hans DHCP-server ved bedst.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-08-11 20:46

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110821 <nospam0002+20110821@gmail.com> wrote:

> Sig han skal overveje at skifte tilbage til ren, rå DHCP i stedet for
> selv at pille ved enkeltting. Hans DHCP-server ved bedst.

+1 ... med mindre der er pillet ved DHCP'en så den fortæller sludder til
klienterne ...

/thomas

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 21-08-11 21:11

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110821 <nospam0002+20110821@gmail.com> wrote:

> Sig han skal overveje at skifte tilbage til ren, rå DHCP i stedet for
> selv at pille ved enkeltting. Hans DHCP-server ved bedst.

Det må være DNS server indstillingerne der er ændret, ellers kunne han
slet ikke komme på. Der er ikke noget galt ved at bruge openDNS eller
Googles DNS.

Fra : Niels

Dato : 21-08-11 14:08

On Aug 21, 9:21 pm, nospam0002+20110...@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen, 20110821) wrote:

> Sig han skal overveje at skifte tilbage til ren, rå DHCP i stedet for
> selv at pille ved enkeltting.  Hans DHCP-server ved bedst.

Næh, du. Jeg skal ikke have hovedet ind i hvepseboet igen. Er du til
at lokke ud til Taarbæk - mod betaling, naturligvis - hvis problemet
opstår igen? Jeg har den opfattelse, at Thomas bor i Jylland.

--
Niels

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-08-11 21:15

Niels <nboegh@gmail.com> wrote:

> Jeg har den opfattelse, at Thomas bor i Jylland.

Godt opfattet. Dog er jeg "pensioneret" som udkørende support*

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 21-08-11 21:18

> Næh, du. Jeg skal ikke have hovedet ind i hvepseboet igen. Er du til
> at lokke ud til Taarbæk - mod betaling, naturligvis - hvis problemet
> opstår igen? Jeg har den opfattelse, at Thomas bor i Jylland.

Tårbæk ligger da vist af Lyngby til. Det er ikke lige min hjemmebane,
men måske Thomas da jeg ikke kan huske hvor han bor :)

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 21-08-11 21:28

> Godt opfattet. Dog er jeg "pensioneret" som udkørende support*

Der skal bare et nul eller to bag den oprindelige takst, så ;)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-08-11 21:38

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110821 <nospam0002+20110821@gmail.com> wrote:

> Der skal bare et nul eller to bag den oprindelige takst, så ;)

Den oprindelige takst, for kunder uden klippekort eller andre ordninger
var 1.285,- i timen ex. kørsel :)

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 21-08-11 21:29

nospam@ab-katrinedal.dk (Niels Jørgen Kruse) writes:

> Det må være DNS server indstillingerne der er ændret, ellers kunne han
> slet ikke komme på. Der er ikke noget galt ved at bruge openDNS eller
> Googles DNS.

Du må en tur til Tårbæk for at blive sikker på hvad problemet er...

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 22-08-11 09:53

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> [...]
> Esbjerg er ikke større, end at der heller ikke er nogen foran mig om
> aftenen og natten. SÃ¥ det er lidt ensomt.

Så er det jo godt du har fuldstændig styr på dé sager.

Undrer mig bare at der så ikke er en på et andet sygehus du kan spille
bold med hvis du er i tvivl om noget?

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-08-11 11:40

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110822 <nospam0002+20110822@gmail.com> wrote:

> Så er det jo godt du har fuldstændig styr på dé sager.
>
> Undrer mig bare at der så ikke er en på et andet sygehus du kan spille
> bold med hvis du er i tvivl om noget?

Vi har jo allesammen vores små specialområder. Er jeg i tvivl om noget,
så kan jeg selvfølgelig altid prøve at ringe til en af mine kolleger,
der er mere inde i lige det aktuelle problem. Der er ikke nogen
formaliseret vagt på det område, men vi vil da altig gerne hjælpe. Det
er nu ikke noget, jeg kan huske, jeg har haft brug for, siden jeg var
ung og mere uerfaren.
Derimod sker det tit, at klinikerne (de læger, der har patienten
indlagt), kontakter et universitetshospital. Vi har f.eks. ikke
neurokirurger herovre. Hvis en patient kommer ind med en hjerneblødning,
der måske skal opereres, kontakter vores neurologer neurokirurgerne i
Odense. Så kan vi sende billederne fra CT-skanningen elektronisk over
til dem. Så kan neurokirurgerne tage stilling til, om det er noget, der
skal opereres, eller om det er så slemt, at det ikke kan betale sig at
transportere patienten til Odense. Så sker det ikke sjældent, at en læge
fra Odense ringer til mig, så vi kan diskutere billederne. Det hjælper
ofte at diskutere de svære tilfælde med en anden.
--
Henrik Münster
Esbjerg