Apples hardwaretest og videofejl
Fra : Henrik Münster

Dato : 18-08-11 23:14

Så har jeg installeret Mac OS X 10.7 Lion, og jeg har gjort det efter at
have læst Joe Kissells glimrende e-bog: Take Control of Upgrading to
Lion. I ved jo, at jeg er ret vild med TidBITS, og jeg kan især godt
lide Joe Kissells skrivestil.
Nå, men jeg gik jo frem efter vejledningen og lavede bootbar
kopi på en ekstern harddisk, kontrollerede harddisken med Diskværktøj og
jeg gik endda så vidt, at jeg gik ned i kælderen og rodede kasserne
igennem for at finde de originale skiver med Apples Hardwaretest til
computerne. Den har jeg aldrig nogensinde kørt før.
Alle de her test laver man jo for at sikre sig, at tingene er i
orden. Det får man bekræftet, og så er alle glade. Bare ikke på min
kones MacBook Pro. Der sagde hardwaretesten, at der er en videofejl. Det
har jeg nu ikke bemærket. Der er både farver og det hele på. Hvad skal
man bruge sådan en meddelelse til?
Som jeg har forstået det, er der ikke længere noget med at
reparere komponenter. Sender man den til reparation, så skifter de hele
bundkortet og tager en standardpris, som mig bekendt ligger på i hvert
fald kr. 5.000,-. Det har jeg ikke tænkt mig at ofre på en halvgammel
computer. Det er sidste generation før Unibody-modellerne. Så ser den
nye MacBook Air altså alt for godt ud i sammenligning. I øvrigt virker
computeren som sagt glimrende.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Flemming Rubini

Dato : 19-08-11 00:41

> [...]
> computer. Det er sidste generation før Unibody-modellerne. Så ser den
> nye MacBook Air altså alt for godt ud i sammenligning. I øvrigt virker

Der er fire års garanti fra Apple på Nvidiakortfejl fra købsdato på
Mbp4.1, modellen før unibody.

--
/fr

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-08-11 00:23

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Der er fire års garanti fra Apple på Nvidiakortfejl fra købsdato på
> Mbp4.1, modellen før unibody.

Er det rigtigt? Den er fra d. 4/12 2007. Kan vi bare gå ind til Fona og
sige det? Den fungerer sådan set fint. Mon Fona ved, at der er en
speciel ordning? Står det på Apples hjemmeside et sted, så man kan
henvise til det?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Flemming Rubini

Dato : 19-08-11 19:00

On 20 Aug., 01:22, hen...@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:

> [...]
> sige det? Den fungerer sådan set fint. Mon Fona ved, at der er en
> speciel ordning? Står det på Apples hjemmeside et sted, så man kan

MacBook Pro: Distorted video or no video issues

http://support.apple.com/kb/ts2377

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-08-11 17:04

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> MacBook Pro: Distorted video or no video issues
>
> http://support.apple.com/kb/ts2377

Tusind tak. Jeg har allerede været nede i Eplehuset med den. Jeg
opdagede, at den ikke er købt i Fona, men i Merlin, som jo ikke findes
mere. Slår man op på Apples hjemmeside, så er det Eplehuset, der er
service-sted her i Esbjerg.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-09-11 15:55

> [...]
> opdagede, at den ikke er købt i Fona, men i Merlin, som jo ikke findes
> mere. Slår man op på Apples hjemmeside, så er det Eplehuset, der er

Og nu har jeg hentet den i fredags. Det tog lige knap to uger, så det er
jo ikke galt. Tusind tak, fordi du gjorde opmærksom på den udvidede
garanti. Det har altid været lidt af en mandagsmaskine. Helt konkret har
den aldrig villet gå på vågeblus af sig selv. Den har kørt 10.5, 10.6 og
10.7. Jeg har nulstillet strømstyring og det hele, men intet har
hjulpet. Måske er det bare det, men jeg har altid følt, den var lidt
dum. Ikke at den gik ned som sådan. Jeg kan ikke rigtig sætte fingre på
det. Den virkede bare ikke rigtig troværdig. Derfor blev den hurtigt
degraderet til konens maskine
For nogle måneder siden satte vi min gamle 24" LED Cinema
Display til den via en adapter købt på Apple Store. Det virkede sådan
lidt on-off. Nogle gange var det fint. Andre gange var det umuligt at få
billede på skærmen. Vi regnede egentlig med, at det var adapteren, der
var dårlig. Efter de nye MacBook Air kom, begyndte vi at overveje at
købe sådan en til min kone. Den kan jo sluttes direkte til skærmen uden
adapter.
Men efter reparationen af hendes MacBook Pro, kører den bare
helt perfekt. Den går på vågeblus, som den skal, den eksterne skærm
fungerer bare perfekt hver gang. Så nu synes vi egentlig ikke, det er
nødvendigt at købe en ny MacBook til min kone. Hun bruger den heller
ikke så vildt meget for tiden. Hun har en Lenovo fra sit arbejde, og hun
gider jo ikke slæbe to computere rundt. Så tak fordi, du har sparet os
for at købe en MacBook Air.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Flemming Rubini

Dato : 05-09-11 23:37

> [...]
> ikke så vildt meget for tiden. Hun har en Lenovo fra sit arbejde, og hun
> gider jo ikke slæbe to computere rundt. Så tak fordi, du har sparet os

Det var da ærgeligt at få en mandagsmodel, hvor man ikke lige kan sætte
fingeren på hvor den er gal.

Hvis du har en regnvejrsaften til overs, så griner jeg stadigt bredt
over hele krydderen, efter jeg satte en SSD i.

Modellen lider også at lidt svage blæsere. Så jeg bruger smcFanControl
indimellem.

--
Flemming