HP død eller døende ..
Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-08-11 20:40

"The company said it will "will discontinue operations for webOS
devices, specifically the TouchPad and webOS phones. HP will also spin
off its PC unit."

<http://www.zdnet.com/blog/btl/hp-punts-on-webos-discontinues-touchpad-c
uts-outlook/55386>

Wow ....

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-08-11 22:01

Thomas von Hassel wrote:
> "The company said it will "will discontinue operations for webOS
> devices, specifically the TouchPad and webOS phones. HP will also spin
> [...]

Nu tager jeg det, der kommer fra ZDNet med nogen forbehold. - De har
tidligere dømt både Apple og HP som 'døde inden et år', - så..........

Og så på den anden side... HP skulle aldrig have købt Compaq, men ladet
den lige så stille forsvinde ud i glemselen. - Compaq har virkelig
kostet HP mange penge ved at lave bærbare, der ganske enkelt ikke kan holde.

Derimod er HPs proffesionelle bærbare efter både min og manges mening
blandt de absolut bedste og i kvalitet fuldt på højde med Apples tilsv.
MacBook Pro.

Og så på den anden side, er konkurrencen blevet hårdere med lancering af
alle de vanvittigt billige kinøjer-modeller, der er kommet frem de
sidste 4-5 år. - Det er jo nærmest vanvid, at man nu kan få en 17"
DualCore 2,4-2,6ghz til omk. 35-3800kr. fuldt klar til brug med både
Win7 og MSO2010 - eller en Core2Duo 2.23-2,66ghz også lige klar til brug
for under 4500kr. - vel at mærke bærbare, der har stort set de samme
komponenter som en 17" HP til 8995kr....

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-08-11 22:04

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Nu tager jeg det, der kommer fra ZDNet med nogen forbehold. - De har
> tidligere dømt både Apple og HP som 'døde inden et år', - så..........

Nu er det mig der skrev at de var døde ... At HP dropper webOS og
tilhørende smartphones + deres tablet og overvejer at skille sig af med
deres PC division er nu gode nok

<http://h30261.www3.hp.com/phoenix.zhtml?c=71087&p=irol-newsArticle&ID=1
598003&highlight='%20target=>

"Exploring strategic alternatives for Personal Systems Group; shutting
down operations for webOS devices and exploring strategic alternatives
for webOS software"

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-08-11 22:18

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
>
> "Exploring strategic alternatives for Personal Systems Group; shutting
> down operations for webOS devices and exploring strategic alternatives

Det er da noget mere sigende og nuanceret end det, der kom fra ZDNet....

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-08-11 22:21

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Det er da noget mere sigende og nuanceret end det, der kom fra ZDNet....

Det ved jeg nu ikke. ZDnet spekulerer jo bare lidt over hvad fremtiden
evt. kan bringe efter de lister de fakta som er kommet frem.

Nu var ZDnet bare den side jeg havde åbent sidst ... de fleste andre
medier siger ca. det samme.

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-08-11 22:23

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Det er da noget mere sigende og nuanceret end det, der kom fra ZDNet....

<http://www.macworld.com/article/161815/2011/08/hp_to_spin_off_pc_busine
ss_shutter_webos_device_division.html?lsrc=top_1>

<http://thisismynext.com/2011/08/18/hp-discontinue-webos-operations/>

<http://www.engadget.com/2011/08/18/hp-will-discontinue-operations-for-w
ebos-devices/>

/thomas

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 18-08-11 22:07

On Thu, 18 Aug 2011 23:03:40 +0200, <Thomas von Hassel> wrote:
> Nu er det mig der skrev at de var døde ... At HP dropper webOS og
> tilhørende smartphones + deres tablet og overvejer at skille sig af med
> deres PC division er nu gode nok

Døende er vel nok litt for sterkt. Men ser ut som de reduserer
innsatsen i konsumentmarkedet og fokuserer på enterprise med
servere og nettverk.

--
Tor Einar Samdahl
"As usual I haven't really thought this out"

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-08-11 22:09

Tor Einar Samdahl <teisam@online.no.vil.itj.ha.no.spam> wrote:

> Døende er vel nok litt for sterkt. Men ser ut som de reduserer
> innsatsen i konsumentmarkedet og fokuserer på enterprise med
> servere og nettverk.

Ja, de prøver at lave en IBM ... spørgmået er jo så om det lykkes ....

/thomas

Fra : Henrik, Silkeborg

Dato : 19-08-11 13:13

> Ja, de prøver at lave en IBM ... spørgmået er jo så om det lykkes ....
>
> /thomas

Tror det kniber med pladsen på det marked, pga IBM...

H.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 19-08-11 16:44

Henrik, Silkeborg <address_is@invalid.invalid> writes:

> Tror det kniber med pladsen på det marked, pga IBM...

HP's mainframeafdeling er efter min forståelse betydeligt svagere end
IBM's. Men måske vil de slå sig på konsulentbranchen?

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 18-08-11 22:46

> "The company said it will "will discontinue operations for webOS
> devices, specifically the TouchPad and webOS phones. HP will also spin
> off its PC unit."

Nu er der jo mere til HP end blot PC'ere og telefoner (bortset fra
Apple, må det da være de to produktkategorier i hitech verdenen med de
mindste profitmarginer). Jeg har f.eks. lige købt både en HP lommeregner
og en printer.

--
Thomas Bjorn Andersen - Quis custodiet ipsos custodes?
tba@gen-v.net +++ATH

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 18-08-11 23:04

Thomas Bjorn Andersen <thomas@gen-v.net> writes:

> [...]
> Apple, må det da være de to produktkategorier i hitech verdenen med de
> mindste profitmarginer). Jeg har f.eks. lige købt både en HP lommeregner

Hvilken HP-lommeregner? Det er kun finansfolket der har de gode gamle
modeller. Det ser lidt mere popsmart ud på

http://h10010.www1.hp.com/wwpc/us/en/sm/WF04a/215348-215348-64232-20037-215351.html

men der er stadig Enter-taster på de dyrere modeller.

Der er i øvrigt iPhone-appudgaver af nogen modeller på
http://h20331.www2.hp.com/hpsub/us/en/calculators/Calculator_Software.html?jumpid=ex_r2845_buy/calculators

Fra : Robert Piil

Dato : 19-08-11 13:47

Den 19/08-11 00.03, Thorbjørn Ravn Andersen, 20110818 skrev:

> Hvilken HP-lommeregner? Det er kun finansfolket der har de gode gamle
> modeller. Det ser lidt mere popsmart ud på

Hov hov, min 15c kører stadig upåklageligt og selvom jeg godt arbejder
for nogen i den finansielle sektor (flere af dem har andre gamle HP'ere
endnu - der har du ret), så betragter jeg nu mere mig selv som ingeniør
end finansdims.

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 19-08-11 14:07

On 19-08-2011 14:47, Robert Piil wrote:

> [...]
> for nogen i den finansielle sektor (flere af dem har andre gamle HP'ere
> endnu - der har du ret), så betragter jeg nu mere mig selv som ingeniør

Min 15C fungerer også fint (har en skade i displayet, men det er kun
kosmetisk).
Mener faktisk ikke at jeg har skiftet batterier på den, siden den blev
købt (i 1983) !!

mvh
Jesper

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 18-08-11 23:12

nospam0002+20110818@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen, 20110818)
writes:

> Hvilken HP-lommeregner? Det er kun finansfolket der har de gode gamle
> modeller. Det ser lidt mere popsmart ud på

HP-35s. Det er en "remake" af HP-35 http://www.hpmuseum.org/hp35.htm
Mine behov rakte ikke til grafisk lommeregner, men jeg ville have RPN.

> Der er i øvrigt iPhone-appudgaver af nogen modeller på
> http://h20331.www2.hp.com/hpsub/us/en/calculators/Calculator_Software.html?jumpid=ex_r2845_buy/calculators

De er bare rasende dyre. En HP-48 emulator kan fåes gratis, ovenikøbet i
iPad udgave.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 19-08-11 06:28

> [...]

> HP-35s. Det er en "remake" af HP-35 http://www.hpmuseum.org/hp35.htm
> Mine behov rakte ikke til grafisk lommeregner, men jeg ville have RPN.

Ah, den oprindelige. Jaja, tilbage til rødderne.

Jeg havde en 32S i 90'erne, men skulle have købt en 42S. Til gengæld
var jeg fascineret af 48'erne :)

> De er bare rasende dyre. En HP-48 emulator kan fåes gratis, ovenikøbet i
> iPad udgave.

Tjoh. Det er vel hvis man vil være 100% sikker på at de opfører sig
præcis som den ægte vare?

Den gratis indeholder den ægte ROM?

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 19-08-11 08:28

writes:

> Ah, den oprindelige. Jaja, tilbage til rødderne.
>
> Jeg havde en 32S i 90'erne, men skulle have købt en 42S. Til gengæld
> var jeg fascineret af 48'erne :)

Jeg købte den mindste HP48 til ganske beskedne penge på den blå
avis. Det er forbavsene, så lidt man bruger en lommeregner i dag

> Tjoh. Det er vel hvis man vil være 100% sikker på at de opfører sig
> præcis som den ægte vare?

Jeg ved det ikke. Jeg er ikke på et niveau, hvor jeg vil være i stand
til at vurdere det. Til gengæld er grafikken vist helt i top.

> Den gratis indeholder den ægte ROM?

Det er min opfattelse. Det skulle efter sigende være en port af x48
(http://x48.berlios.de/), som inkluderer et rom dump. Jeg er dog ikke
klar over, hvorvidt det er en GX eller SX rom.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 19-08-11 09:03

Thomas Bjorn Andersen <thomas@gen-v.net> wrote:

> [...]
> (http://x48.berlios.de/), som inkluderer et rom dump. Jeg er dog ikke klar
> over, hvorvidt det er en GX eller SX rom.

HP48GX har jeg kørt i mange år, også på Mac, men den kører ikke 10.7.

Alt andet virker unaturligt på mig, så tip om hvad man kan gøre ellers
modtages med tak.

--
Flemming

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 19-08-11 16:42

> [...]

> Jeg købte den mindste HP48 til ganske beskedne penge på den blå
> avis. Det er forbavsene, så lidt man bruger en lommeregner i dag

Jeg husker vist forkert. Det var den der klap-ud-model, og det var vist
ikke en 48. Men nu fik jeg leget lidt med den gratis iPhone-appen, og
det var jo knæhøj nostalgi og en enkelt tåre.

Men når så det er sagt, kan man altså nemt meget mere i et regneark.
Synes jeg.

> Jeg ved det ikke. Jeg er ikke på et niveau, hvor jeg vil være i stand
> til at vurdere det. Til gengæld er grafikken vist helt i top.

Gratisappen jeg prøvede, hentede ROM'en. Der er også nogen der
reimplementerer uden ROM. Jeg er imponeret over de gider :)

Betalingsudgaven kan hente flere forskellige ROM'er. Så må man selv
finde ud af hvad man vil have.

> Det er min opfattelse. Det skulle efter sigende være en port af x48
> (http://x48.berlios.de/), som inkluderer et rom dump. Jeg er dog ikke
> klar over, hvorvidt det er en GX eller SX rom.

Er lidt skuffet over at der er nogen ROM'er MAME ikke understøtter ;)

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 19-08-11 16:46

Robert Piil <smedevej26@gmail.com> writes:

> [...]
> for nogen i den finansielle sektor (flere af dem har andre gamle
> HP'ere endnu - der har du ret), så betragter jeg nu mere mig selv som

Ok, visse ... æh... MEGET erfarne personer har stadig deres ungdoms
regnestokke og lommeregnere, men det kniber lidt for de yngre.

Prøv du at bilde en teenager ind at sådan en skub-ud lineal kan bruges
istedet for en mobiltelefon :)

Fra : Kurt Hansen

Dato : 19-08-11 17:59

Den 19/08/11 17.46, Thorbjørn Ravn Andersen, 20110819 skrev:

> [...]
> regnestokke og lommeregnere, men det kniber lidt for de yngre.
>
> Prøv du at bilde en teenager ind at sådan en skub-ud lineal kan bruges

Har du nogensinde været i Gom i Moskva og set med hvilken hastighed og
præcision de bruger kuglerammer? Oh well, det er nok 20 år siden, men
alligevel ...
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 19-08-11 16:48

> [...]
> for nogen i den finansielle sektor (flere af dem har andre gamle
> HP'ere endnu - der har du ret), så betragter jeg nu mere mig selv som

Tænkte iøvrigt ikke på allerede købte modeller, men hvad man kunne købe
i dag.

Jeg undrer mig over hvad deres designere TÆNKER :((

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 19-08-11 17:33

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> writes:

> Jeg ved at de nogen steder (en del steder?) bruger regnestokke i
> undervisningen på gymnasiet, så helt fremmede er de vel heller ikke
> for nutidens teenagere.

Lyder som en god ting. Må man spørge hvorhenne?

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 19-08-11 18:48

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> writes:

> Har du nogensinde været i Gom i Moskva og set med hvilken hastighed og
> præcision de bruger kuglerammer? Oh well, det er nok 20 år siden, men
> alligevel ...

Æh, nej, det har jeg ikke. Hvad i alverden lavede du der?

Fra : Kurt Hansen

Dato : 20-08-11 03:08

Den 19/08/11 19.47, Thorbjørn Ravn Andersen, 20110819 skrev:

> Æh, nej, det har jeg ikke. Hvad i alverden lavede du der?

Ach, jeg kan godt se at det kan læses som om jeg selv har været der. Det
har jeg ikke, men så det i TV.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 20-08-11 08:27

> Ach, jeg kan godt se at det kan læses som om jeg selv har været
> der. Det har jeg ikke, men så det i TV.

Jeg så en anden udsendelse om nogen asiatiske børn som trænede så meget
med kuglerammen at de kunne regne på en kugleramme der ikke var der. I
rasende fart endda.

Det var jeg passende imponeret over.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 20-08-11 14:53

Den 20/08/11 09.26, Thorbjørn Ravn Andersen, 20110820 skrev:

> Jeg så en anden udsendelse om nogen asiatiske børn som trænede så meget
> med kuglerammen at de kunne regne på en kugleramme der ikke var der. I
> rasende fart endda.
>
> Det var jeg passende imponeret over.

Svarer vel lidt til at tørtræne på det sexuelle område
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-08-11 08:35

> "The company said it will "will discontinue operations for webOS
> devices, specifically the TouchPad and webOS phones. HP will also spin
> [...]

Endnu mere fantastisk er det faktum som faktisk blev druknet i al
baladen er at det kun er _hardwaren_ de har slået ihjæl.

WebOS som software er i live og vil om muligt blive licencieret til
andre hardware producenter ...

PR nightmare indeed ...

<http://thenextweb.com/insider/2011/08/19/an-inside-look-at-hp-killing-w
ebos-hardware-here's-how-it-really-went-down/>

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 20-08-11 10:15

> WebOS som software er i live og vil om muligt blive licencieret til
> andre hardware producenter ...

Interessant. Er der nogen producenter der brænder for at få WebOS? Når
nu HP ikke selv kan tjene penge på det?

Microsoft må gnække hele vejen hen til banken...

> PR nightmare indeed ...
>
> <http://thenextweb.com/insider/2011/08/19/an-inside-look-at-hp-killing-w
> ebos-hardware-here's-how-it-really-went-down/>

Det er dog stadig ikke så slemt som da Nokia blev lagt i graven i vinters.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-08-11 10:26

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110820 <nospam0002+20110820@gmail.com> wrote:

> Interessant. Er der nogen producenter der brænder for at få WebOS? Når
> nu HP ikke selv kan tjene penge på det?
>
> Microsoft må gnække hele vejen hen til banken...

Som folk siger, HP må have prøvet at få partnere "on board" før de
offentliggjorde deres planer om at dræbe deres eget hardware. Det vil
have berollget brugere og især 3. parts udviklere ... men der er
"funkstille" fra HP på det punkt, udover en forsikring om at WebOS ikke
er opgivet (endnu ...)

Vi får se hvad der sker. Måske er der nogen Android hardware folk der
synes at Google's køb af Moto er en god undskyldning for at se lidt mere
på WebOS ?

> Det er dog stadig ikke så slemt som da Nokia blev lagt i graven i vinters.

MicroNok ? Nokiasoft ? ;)

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 20-08-11 10:45

> [...]
> have berollget brugere og især 3. parts udviklere ... men der er
> "funkstille" fra HP på det punkt, udover en forsikring om at WebOS ikke

Hvis de ikke HAR nogen allerede når de laver sådan noget, er det da ikke
noget der kræver særlige spåevner at konstatere at så dør resten nok
også.

Men nu får vi se...

> Vi får se hvad der sker. Måske er der nogen Android hardware folk der
> synes at Google's køb af Moto er en god undskyldning for at se lidt mere
> på WebOS ?

Det er ikke helt nemt at lægge ting om fra en platform til en anden.
Måske et "næh, det var da smart" og så kopierer man dét. Resten ryger
på lossen.

> MicroNok ? Nokiasoft ? ;)

En ting er Windows-skiftet.

Et andet er måden det gøres på. Den her går over i historien som
skoleeksemplet på hvordan man ikke gør.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-08-11 10:55

> [...]

> Hvis de ikke HAR nogen allerede når de laver sådan noget, er det da ikke
> noget der kræver særlige spåevner at konstatere at så dør resten nok

Det er ikke noget godt tegn, det er rigtigt ...

> Det er ikke helt nemt at lægge ting om fra en platform til en anden.
> Måske et "næh, det var da smart" og så kopierer man dét. Resten ryger
> på lossen.

Man kunne jo forestille sig HTC lave en WebOS telefon, for ikke være
afhængig af Google luner ?

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 20-08-11 22:52

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> writes:

> Svarer vel lidt til at tørtræne på det sexuelle område

De havde trænet MED kuglerammen - nu var de så skrappe at de ikke
behøvede den mere.

Jeg håber du kan se at din sammenligning ikke holder helt ;)