Ustabil Airport?
Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 17-08-11 18:23

Det hænder ind imellem (i snit en gang hver anden dag, vil jeg tro), at
jeg får melding om, at min iMac ikke har forbindelse til netværket; der
starter så et programmeret diagnose-/fejlretningsforløb, som i reglen
ikke 'når til enden', før der atter er forbindelse.
Men det er jo lidt irriterende - og undrer mig også lidt: iMac'en står
ca. 2 - 3 m fra routeren (i samme lokale); i husets anden ende - med en
etageadskillelse imellem - står en ældre, bærbar Acer. Fornidelsen til
sidstnævnte er ganske vist 'svag/langsom' - men den bliver (næsten)
aldrig afbrudt!?

Nogen forslag - bortset fra at tilslutte via kabel??

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Jonas Bo Jalling

Dato : 17-08-11 18:46

On 17/08/11 19.23, Hans Henrik Hansen wrote:
> [...]
> aldrig afbrudt!?
>
> Nogen forslag - bortset fra at tilslutte via kabel??

Kører du Lion, og har du installeret den seneste opdatering (10.7.1)?

Mvh Jonas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 17-08-11 19:07

h2vhspam@webspeed.dk (Hans Henrik Hansen) writes:

> Men det er jo lidt irriterende - og undrer mig også lidt: iMac'en står
> ca. 2 - 3 m fra routeren (i samme lokale); i husets anden ende - med en

Du har ikke nogen naboer der også har trådløst vel?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-08-11 19:14

Hans Henrik Hansen <h2vhspam@webspeed.dk> wrote:

> [...]
> aldrig afbrudt!?
>
> Nogen forslag - bortset fra at tilslutte via kabel??

Er der mange andre trådløse netværk i nærheden ? ... hvis ja, prøv at
ændre kanal

/thomas

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 17-08-11 22:22

> Er der mange andre trådløse netværk i nærheden ? ... hvis ja, prøv at
> ændre kanal

Tak for svar; jeg har kendskab til ét - kigger på det i morgen!

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 18-08-11 17:17

> Tak for svar; jeg har kendskab til ét - kigger på det i morgen!

Jeg har nu valgt ny kanal - så får vi se! :)

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : jagge

Dato : 18-08-11 09:41

> Er der mange andre trådløse netværk i nærheden ? ... hvis ja, prøv at
> ændre kanal
>
> /thomas

Hey

hvordan er det lige man ændrer kanal, måske det også kunne være en
løsning for mig ?

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-08-11 10:09

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> Hey
>
> hvordan er det lige man ændrer kanal, måske det også kunne være en
> løsning for mig ?

Airport Utility -> Wireless ...

Et eller andet sted derunder ... har ikke lige adgang til mit eget
ligenu.

/thomas

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 18-08-11 17:23

> Airport Utility -> Wireless ...
>
> Et eller andet sted derunder ... har ikke lige adgang til mit eget
> ligenu.

Eller tilgå routeren via dens IP-adresse på lokalnettet; hos mig fx. ved
at vælge url = http://192.168.1.1 i en browser.

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-08-11 19:14

> Eller tilgå routeren via dens IP-adresse på lokalnettet; hos mig fx. ved
> at vælge url = http://192.168.1.1 i en browser.

Med mindre jeg hører andet er det en Airport Basestation, som ikke har
noget webinterface*

/thomas

* heldgvis, they all _suck_

Fra : jagge

Dato : 18-08-11 09:39

> [...]

> ikke 'når til enden', før der atter er forbindelse.
> Men det er jo lidt irriterende - og undrer mig også lidt: iMac'en står

Hej

Ikke for at hijacke tråden men det er lidt relateret. Jeg oplever store
problemer med min airport men kun med min Iphone. Airplay mellem de to
enheder er simpelthen hamrende ustabilt og faktisk ikke brugbart.

Nu har jeg fået en Ipad og surprise..... det funger glimrende. Så måske
du skulle prøve en anden enhed på det netværk og se hvad resultatet så
er ?

Jeg er ikke så imponeret over den airport, som skrevet så har jeg haft
mange problemer med stabilitet.

MVH

Jakob

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 18-08-11 22:05

> [...]

> aldrig afbrudt!?
>
> Nogen forslag - bortset fra at tilslutte via kabel??

Kunne det mon være noget med strømstyring? Går den i dvale/standby?

Men normalt sker det periodevis, at sessions-nøglen skal fornys og så er
der ikke forbindelse. Normalt er det sat til hver time. Måske opdager du
det kun engang imellem - ca hver anden dag - ikke de andre gange.

Der er meget få der benytter 5 GHz båndet, som Aplle Airport gør, så det
er nok ikke forstyrrelser fra andre trådløse netværk. Men sørg for at
den står til automatisk at finde den rigtige kanal (AFC).

Der er 19 ikke-overlappende 20 MHz kanaler til rådighed på 5 GHz båndet.
Men der er til gengæld ikke så stor rækkevidde som på 2,4 GHz.

En anden ting er, om du benytter såkaldte "brede" kanaler - 40 MHz. Så
er der vist nok kun 2 kanaler til rådighed - 36 + 40 og 44 + 48. Det er
noget Apple har bestemt.

Har du ikke brug for de meget høje hastigheder kunne de slå "brede"
kanaler fra i din Airport.

Du kan få mere at vide om hvordan forbindelsen er, vet at Option-klikke
på Airport ikonet oppe på menulinien. Ikonet skal selvfølgelig være
slået til i System Preferences -> Network, sæt hak ved Airport
forbindelsen.

Check osse dine Airport indstillinger under Advanced.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 19-08-11 16:34

> Kunne det mon være noget med strømstyring? Går den i dvale/standby?

Det første tror jeg ikke - men det er muligt, at forbindelsen (især)
mistes efter 'opvækning fra vågeblus'(?)

> Men normalt sker det periodevis, at sessions-nøglen skal fornys og så er
> der ikke forbindelse. Normalt er det sat til hver time. Måske opdager du
> det kun engang imellem - ca hver anden dag - ikke de andre gange.

Ja, min router står - som default - til 60 min.

> [...]
>
> Der er 19 ikke-overlappende 20 MHz kanaler til rådighed på 5 GHz båndet.
> Men der er til gengæld ikke så stor rækkevidde som på 2,4 GHz.

Routeren ('Netgear') siger:

PHY-funktion: 802.11g
BSSID: ********
Kanal: 7 (2,4 Ghz)
Sikkerhed: WPA Personal
RSSI: -38
Overførselshastighed: 54

> [...]
> noget Apple har bestemt.
>
> Har du ikke brug for de meget høje hastigheder kunne de slå "brede"

Det kan jeg ikke lige se, hvor(dan) man gør(?)

Nå, i første omgang har jeg blot skiftet kanal fra forvalgt: 11 til: 7,
jf. routerens opsætningsvejledning:

"Channel
This field determines which operating frequency will be used. It should
not be necessary to change the wireless channel unless you notice
interference problems with another nearby access point."

Så venter jeg nogle dage og ser, om problemet reduceres/forsvinder -
hvis ikke, må jeg jo prøve noget andet,

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 19-08-11 21:40

Hans Henrik Hansen <h2vhspam@webspeed.dk> wrote:

<snip>

> Routeren ('Netgear') siger:

Det er ikke nogen Airport router.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 19-08-11 22:40

> Hans Henrik Hansen <h2vhspam@webspeed.dk> wrote:
>
> <snip>

> Det er ikke nogen Airport router.

Nej, men der er én, der betjener husets lokalnet.

--
med venlig hilsen,
Hans