/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
Thunderbolt til VGA
Fra : Henry Vest


Dato : 17-08-11 10:37

Jeg har en mac jeg gerne vil forbinde til en projektor. På mac'en er der
en thunderbolt-port, fra projektoren er der et vga-kabel. Jeg har altså
brug for en adapter mellem de to. Men hvor pokker finder man den henne?
Jeg har prøvet at søge adskillige steder, men ingen steder synes de at
have sådan en tingest. Nogle der har et bud?

Henry Vest

 
 
Ukendt (17-08-2011)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 17-08-11 11:02

Hej,

> Jeg har en mac jeg gerne vil forbinde til en projektor. På mac'en er der
> en thunderbolt-port, fra projektoren er der et vga-kabel. Jeg har altså
> brug for en adapter mellem de to. Men hvor pokker finder man den henne?
> Jeg har prøvet at søge adskillige steder, men ingen steder synes de at
> have sådan en tingest. Nogle der har et bud?

Du kan købe en hos Apple (og dermed også hos forhandlere som har
Apple-udstyr, fx Fona og Elgiganten):

http://store.apple.com/dk/product/MB572Z/A?mco=MTY3ODQ5OTY

--
Jens Kristian Søgaard, Mermaid Consulting ApS,
jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Henry Vest (17-08-2011)
Kommentar
Fra : Henry Vest


Dato : 17-08-11 11:13

Den 17-08-2011 12:02, Jens Kristian Søgaard skrev:

> Du kan købe en hos Apple (og dermed også hos forhandlere som har
> Apple-udstyr, fx Fona og Elgiganten):
>
> http://store.apple.com/dk/product/MB572Z/A?mco=MTY3ODQ5OTY

Sådan en har jeg ... men det er ikke sådan en port der er på mac'en. Den
er smallere. Den er markeret med et lyn.

Henry Vest





Ukendt (17-08-2011)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 17-08-11 11:29

Hej,

>> http://store.apple.com/dk/product/MB572Z/A?mco=MTY3ODQ5OTY

> Sådan en har jeg ... men det er ikke sådan en port der er på mac'en. Den
> er smallere. Den er markeret med et lyn.

Hvis den ikke passer i, så er det ikke sådan en du har. Du skal have
sådan en som jeg sendte dig et link til.

--
Jens Kristian Søgaard, Mermaid Consulting ApS,
jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Henry Vest (24-08-2011)
Kommentar
Fra : Henry Vest


Dato : 24-08-11 20:36

Jens Kristian Søgaard wrote:

> Hvis den ikke passer i, så er det ikke sådan en du har. Du skal have
> sådan en som jeg sendte dig et link til.

Jeg har lagt et par billeder ud:
https://sites.google.com/site/henryvest/mac
Den port der er tale om, er port nr. 2 fra højre på det nederste billede.
Det øverste billede viser de adaptere jeg har.

Jeg har dog fundet en anden løsning, som det fremgår af mit svar til
Thorbjørn R. Andersen.


--
Henry Vest


Thomas von Hassel (24-08-2011)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 24-08-11 20:46

Henry Vest <henryvest@gmail.com> wrote:

> Jens Kristian Søgaard wrote:
>
> > Hvis den ikke passer i, så er det ikke sådan en du har. Du skal have
> > sådan en som jeg sendte dig et link til.
>
> Jeg har lagt et par billeder ud:
> https://sites.google.com/site/henryvest/mac
> Den port der er tale om, er port nr. 2 fra højre på det nederste billede.
> Det øverste billede viser de adaptere jeg har.
>
> Jeg har dog fundet en anden løsning, som det fremgår af mit svar til
> Thorbjørn R. Andersen.

Ja, det er en Thunderbolt / Mini Displayport ... hvis du ikke bruger den
og bruger noget USB hejs istedet så gør du det forkert ...

/thomas

Henry Vest (24-08-2011)
Kommentar
Fra : Henry Vest


Dato : 24-08-11 21:08

On 24-08-2011 21:46, Thomas von Hassel wrote:

> Ja, det er en Thunderbolt / Mini Displayport ...

Hvad er det så for en type adapter?

> hvis du ikke bruger den
> og bruger noget USB hejs istedet så gør du det forkert ...

Hvorfor? Det virker jo.


--
Henry Vest

Thomas von Hassel (24-08-2011)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 24-08-11 21:11

Henry Vest <henry_vest@get2net.dk> wrote:

> On 24-08-2011 21:46, Thomas von Hassel wrote:
>
> > Ja, det er en Thunderbolt / Mini Displayport ...
>
> Hvad er det så for en type adapter?


Som andre har skrevet, Mini DisplayPort -> VGA .. Apple sælger sådan en
dims og det er der sikkert også andre der gør

>
> > hvis du ikke bruger den
> > og bruger noget USB hejs istedet så gør du det forkert ...
>
> Hvorfor? Det virker jo.

Fordi det aldrig var meningen at USB skulle bruges til et display
signal.

Nu kører du i forvejen VGA så det kan godt være det ikke gør så meget
.... men det er stadigvæk et hack ...


/thomas

Henry Vest (24-08-2011)
Kommentar
Fra : Henry Vest


Dato : 24-08-11 21:31

On 24-08-2011 22:11, Thomas von Hassel wrote:

> Som andre har skrevet, Mini DisplayPort -> VGA .. Apple sælger sådan en
> dims og det er der sikkert også andre der gør

Jamen, har den skam allerede, det er mit eget billede! Men den passer
altså ikke til porten.

> Fordi det aldrig var meningen at USB skulle bruges til et display
> signal.

Okay, hvad men hvad er problemet i praksis?


--
Henry Vest

Thomas von Hassel (24-08-2011)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 24-08-11 21:42

Henry Vest <henry_vest@get2net.dk> wrote:

> On 24-08-2011 22:11, Thomas von Hassel wrote:
>
> > Som andre har skrevet, Mini DisplayPort -> VGA .. Apple sælger sådan en
> > dims og det er der sikkert også andre der gør
>
> Jamen, har den skam allerede, det er mit eget billede! Men den passer
> altså ikke til porten.

Nej, det er ikke en Mini Displayport ... Den til venstre er MiniDVI ...
den anden kan jeg faktisk ikke genkende (!)

Her er et mini displayport stik:

<http://dl.dropbox.com/u/693028/minidisplayport.jpg>


>
> > Fordi det aldrig var meningen at USB skulle bruges til et display
> > signal.
>
> Okay, hvad men hvad er problemet i praksis?

At det er potentielt er ustabilt ?

/thomas

Thomas von Hassel (24-08-2011)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 24-08-11 21:47

Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:

> Henry Vest <henry_vest@get2net.dk> wrote:
>
> > On 24-08-2011 22:11, Thomas von Hassel wrote:
> >
> > > Som andre har skrevet, Mini DisplayPort -> VGA .. Apple sælger sådan en
> > > dims og det er der sikkert også andre der gør
> >
> > Jamen, har den skam allerede, det er mit eget billede! Men den passer
> > altså ikke til porten.
>
> Nej, det er ikke en Mini Displayport ... Den til venstre er MiniDVI ...
> den anden kan jeg faktisk ikke genkende (!)

Det er en Mini VGA (uderst til højre på dette billede:

<https://tlt.stonybrook.edu/FacultyServices/ClassroomServices/equipment/
Documents/IMG_0880.JPG>

/thomas

Henry Vest (25-08-2011)
Kommentar
Fra : Henry Vest


Dato : 25-08-11 06:04

Den 24-08-2011 22:41, Thomas von Hassel skrev:

> <http://dl.dropbox.com/u/693028/minidisplayport.jpg>

Okay.

> At det er potentielt er ustabilt ?

Hvis det viser sig at være et problem, så bliver det skiftet.

Under alle omstændigheder: tak for svarene.






Henry Vest

Henrik Münster (17-08-2011)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 17-08-11 11:30

Henry Vest <hv@ghf.dk> wrote:

> Den 17-08-2011 12:02, Jens Kristian Søgaard skrev:
>
> > Du kan købe en hos Apple (og dermed også hos forhandlere som har
> > Apple-udstyr, fx Fona og Elgiganten):
> >
> > http://store.apple.com/dk/product/MB572Z/A?mco=MTY3ODQ5OTY
>
> Sådan en har jeg ... men det er ikke sådan en port der er på mac'en. Den
> er smallere. Den er markeret med et lyn.

Det skulle det meget gerne være. Mini DisplayPort og Thunderbolt bruger
samme type stik. Den burde være kompatibel den vej, altså fra
Thunderbolt til Mini DisplayPort, men det omvendte skulle ikke kunne
lade sig gøre. Noget andet er, at adapteren ikke får vildt gode
anmeldelser, men hvis du alligevel har den, så prøv den da og lad os
vide, hvordan det går.
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark

(Thorbjørn Ravn (17-08-2011)
Kommentar
Fra : (Thorbjørn Ravn


Dato : 17-08-11 17:05

Henry Vest <hv@ghf.dk> writes:

> Jeg har en mac jeg gerne vil forbinde til en projektor. PÃ¥ mac'en er
> der en thunderbolt-port, fra projektoren er der et vga-kabel. Jeg har
> altså brug for en adapter mellem de to. Men hvor pokker finder man den
> henne? Jeg har prøvet at søge adskillige steder, men ingen steder
> synes de at have sådan en tingest. Nogle der har et bud?

Hvis du ikke kan finde et direkte kabel der duer (der er nok ikke VGA
gemt i Thunderbolt) så overvej en DIsplayLInk adapter

http://www.displaylink.com/shop/index.php?product=5

(du skal bruge en med VGA)

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus... Tubular Bells!"

Henrik Münster (17-08-2011)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 17-08-11 20:15

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110817 <nospam0002+20110817@gmail.com> wrote:

> Henry Vest <hv@ghf.dk> writes:
>
> > Jeg har en mac jeg gerne vil forbinde til en projektor. På mac'en er
> > der en thunderbolt-port, fra projektoren er der et vga-kabel. Jeg har
> > altså brug for en adapter mellem de to. Men hvor pokker finder man den
> > henne? Jeg har prøvet at søge adskillige steder, men ingen steder
> > synes de at have sådan en tingest. Nogle der har et bud?
>
> Hvis du ikke kan finde et direkte kabel der duer (der er nok ikke VGA
> gemt i Thunderbolt) så overvej en DIsplayLInk adapter
>
> http://www.displaylink.com/shop/index.php?product=5
>
> (du skal bruge en med VGA)

Fra Wikipedia:

"Apple sells existing DisplayPort adapters for DVI, dual-link DVI, HDMI,
and VGA output from the Thunderbolt port, showing broad compatibility."
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark

Thomas von Hassel (17-08-2011)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 17-08-11 20:17

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110817 <nospam0002+20110817@gmail.com> wrote:

> Henry Vest <hv@ghf.dk> writes:
>
> > Jeg har en mac jeg gerne vil forbinde til en projektor. På mac'en er
> > der en thunderbolt-port, fra projektoren er der et vga-kabel. Jeg har
> > altså brug for en adapter mellem de to. Men hvor pokker finder man den
> > henne? Jeg har prøvet at søge adskillige steder, men ingen steder
> > synes de at have sådan en tingest. Nogle der har et bud?
>
> Hvis du ikke kan finde et direkte kabel der duer (der er nok ikke VGA
> gemt i Thunderbolt)

Thunderbolt porten indeholder en helt alm. DisplayPort forbindelse ..

> så overvej en DIsplayLInk adapter
>
> http://www.displaylink.com/shop/index.php?product=5
>
> (du skal bruge en med VGA)

ugh ....

/thomas

Henry Vest (24-08-2011)
Kommentar
Fra : Henry Vest


Dato : 24-08-11 20:34

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110817 wrote:

> Hvis du ikke kan finde et direkte kabel der duer (der er nok ikke VGA
> gemt i Thunderbolt) så overvej en DIsplayLInk adapter
>
> http://www.displaylink.com/shop/index.php?product=5
>
> (du skal bruge en med VGA)

Det gjorde jeg - og det virker. Tak.


--
Henry Vest


(Thorbjørn Ravn (17-08-2011)
Kommentar
Fra : (Thorbjørn Ravn


Dato : 17-08-11 20:41

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> Thorbjørn Ravn Andersen, 20110817 <nospam0002+20110817@gmail.com> wrote:
>
>> Henry Vest <hv@ghf.dk> writes:
>>
>> > Jeg har en mac jeg gerne vil forbinde til en projektor. PÃ¥ mac'en er
>> > der en thunderbolt-port, fra projektoren er der et vga-kabel. Jeg har
>> > altså brug for en adapter mellem de to. Men hvor pokker finder man den
>> > henne? Jeg har prøvet at søge adskillige steder, men ingen steder
>> > synes de at have sådan en tingest. Nogle der har et bud?
>>
>> Hvis du ikke kan finde et direkte kabel der duer (der er nok ikke VGA
>> gemt i Thunderbolt) så overvej en DIsplayLInk adapter
>>
>> http://www.displaylink.com/shop/index.php?product=5
>>
>> (du skal bruge en med VGA)
>
> Fra Wikipedia:
>
> "Apple sells existing DisplayPort adapters for DVI, dual-link DVI, HDMI,
> and VGA output from the Thunderbolt port, showing broad compatibility."

Henrik, DisplayLink sælger USB-baserede grafikkort. Du tænker på
DisplayPort.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus... Tubular Bells!"

Henrik Münster (17-08-2011)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 17-08-11 21:03

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110817 <nospam0002+20110817@gmail.com> wrote:

> henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:
>
> > Thorbjørn Ravn Andersen, 20110817 <nospam0002+20110817@gmail.com> wrote:
> >
> >> Henry Vest <hv@ghf.dk> writes:
> >>
> >> > Jeg har en mac jeg gerne vil forbinde til en projektor. På mac'en er
> >> > der en thunderbolt-port, fra projektoren er der et vga-kabel. Jeg har
> >> > altså brug for en adapter mellem de to. Men hvor pokker finder man den
> >> > henne? Jeg har prøvet at søge adskillige steder, men ingen steder
> >> > synes de at have sådan en tingest. Nogle der har et bud?
> >>
> >> Hvis du ikke kan finde et direkte kabel der duer (der er nok ikke VGA
> >> gemt i Thunderbolt) så overvej en DIsplayLInk adapter
> >>
> >> http://www.displaylink.com/shop/index.php?product=5
> >>
> >> (du skal bruge en med VGA)
> >
> > Fra Wikipedia:
> >
> > "Apple sells existing DisplayPort adapters for DVI, dual-link DVI, HDMI,
> > and VGA output from the Thunderbolt port, showing broad compatibility."
>
> Henrik, DisplayLink sælger USB-baserede grafikkort. Du tænker på
> DisplayPort.

Øh ja. Du skrev jo, at der nok ikke er VGA gemt i Thunderbolt, og derfor
gør jeg opmærksom på, at det er der. Vil du have, han skal sætte et
USB-grafikkort på?
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark

(Thorbjørn Ravn (17-08-2011)
Kommentar
Fra : (Thorbjørn Ravn


Dato : 17-08-11 20:42

thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) writes:

> Thunderbolt porten indeholder en helt alm. DisplayPort forbindelse ..

Og den har VGA-signal?

>> så overvej en DIsplayLInk adapter
>>
>> http://www.displaylink.com/shop/index.php?product=5
>>
>> (du skal bruge en med VGA)
>
> ugh ....

Det er som altid det muliges kunst. Til kontor-ting fungerer det
rigtigt fint (men film er ikke godt nok).
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus... Tubular Bells!"

Thomas von Hassel (17-08-2011)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 17-08-11 21:12

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110817 <nospam0002+20110817@gmail.com> wrote:

> thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) writes:
>
> > Thunderbolt porten indeholder en helt alm. DisplayPort forbindelse ..
>
> Og den har VGA-signal?

Apple sælger DisplayPort -> VGA til den maskine ... så ja ...

/thomas

(Thorbjørn Ravn (17-08-2011)
Kommentar
Fra : (Thorbjørn Ravn


Dato : 17-08-11 23:38

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

>> Henrik, DisplayLink sælger USB-baserede grafikkort. Du tænker på
>> DisplayPort.
>
> Øh ja. Du skrev jo, at der nok ikke er VGA gemt i Thunderbolt, og derfor
> gør jeg opmærksom på, at det er der. Vil du have, han skal sætte et
> USB-grafikkort på?

Nåja, det gør du da også.

Det var bare hvis han ikke lige kunne få det til at virke.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus... Tubular Bells!"

(Thorbjørn Ravn (24-08-2011)
Kommentar
Fra : (Thorbjørn Ravn


Dato : 24-08-11 20:40

Henry Vest <henryvest@gmail.com> writes:

> Thorbjørn Ravn Andersen, 20110817 wrote:
>
>> Hvis du ikke kan finde et direkte kabel der duer (der er nok ikke VGA
>> gemt i Thunderbolt) så overvej en DIsplayLInk adapter
>>
>> http://www.displaylink.com/shop/index.php?product=5
>>
>> (du skal bruge en med VGA)
>
> Det gjorde jeg - og det virker. Tak.

USB-dimsen løste dit problem? Det er jeg glad for :)
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus... Tubular Bells!"

(Thorbjørn Ravn (25-08-2011)
Kommentar
Fra : (Thorbjørn Ravn


Dato : 25-08-11 06:53

thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) writes:

>> > hvis du ikke bruger den
>> > og bruger noget USB hejs istedet så gør du det forkert ...
>>
>> Hvorfor? Det virker jo.
>
> Fordi det aldrig var meningen at USB skulle bruges til et display
> signal.

Det er da den ringeste grund jeg længe har hørt.

Men Remote Desktop over Ethernet er fint?

> Nu kører du i forvejen VGA så det kan godt være det ikke gør så meget
> ... men det er stadigvæk et hack ...

Hvis du nu betragter det som et USB-grafikkort, er indignationen måske
nemmere at styre?

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus... Tubular Bells!"

Thomas von Hassel (25-08-2011)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 25-08-11 08:47

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110824 <nospam0002+20110824@gmail.com> wrote:

> thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) writes:
>
> >> > hvis du ikke bruger den
> >> > og bruger noget USB hejs istedet så gør du det forkert ...
> >>
> >> Hvorfor? Det virker jo.
> >
> > Fordi det aldrig var meningen at USB skulle bruges til et display
> > signal.
>
> Det er da den ringeste grund jeg længe har hørt.
>
> Men Remote Desktop over Ethernet er fint?

Kommer da an på hvad du bruger det til ... til at administerer en
maskine en gang imellem er det sikkert fint, men jeg vil da ikke bruge
det til længerevarende arbejde.

>
> > Nu kører du i forvejen VGA så det kan godt være det ikke gør så meget
> > ... men det er stadigvæk et hack ...
>
> Hvis du nu betragter det som et USB-grafikkort, er indignationen måske
> nemmere at styre?


næppe ;)

/thomas

(Thorbjørn Ravn (25-08-2011)
Kommentar
Fra : (Thorbjørn Ravn


Dato : 25-08-11 06:54

thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) writes:

>> > Fordi det aldrig var meningen at USB skulle bruges til et display
>> > signal.
>>
>> Okay, hvad men hvad er problemet i praksis?
>
> At det er potentielt er ustabilt ?

Hvorfor? Fordi at USB på Mac er ustabilt?

Hvis man kan overføre bitsene fra tv-signaler direkte fra luften, selvom
det er potentielt ustabilt, hvorfor så ikke det her?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus... Tubular Bells!"

Thomas von Hassel (25-08-2011)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 25-08-11 08:47

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110824 <nospam0002+20110824@gmail.com> wrote:

> thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) writes:
>
> >> > Fordi det aldrig var meningen at USB skulle bruges til et display
> >> > signal.
> >>
> >> Okay, hvad men hvad er problemet i praksis?
> >
> > At det er potentielt er ustabilt ?
>
> Hvorfor? Fordi at USB på Mac er ustabilt?

nej, USB _kan_ generelt være ustabilt ... jeg vil da gerne se hvad der
sker hvis du saturerer USB bussen f.eks. ved at kopiere til en USB disk
om display dimsen stadig kan følge med.

>
> Hvis man kan overføre bitsene fra tv-signaler direkte fra luften, selvom
> det er potentielt ustabilt, hvorfor så ikke det her?

Jammen det kan da være det virker fint .. synes måske bare det er lidt
åndsvagt ikke at bruge de porte der nu er beregnet til det ...

/thomas

(Thorbjørn Ravn (25-08-2011)
Kommentar
Fra : (Thorbjørn Ravn


Dato : 25-08-11 16:28

thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) writes:

>> Hvorfor? Fordi at USB på Mac er ustabilt?
>
> nej, USB _kan_ generelt være ustabilt ... jeg vil da gerne se hvad der
> sker hvis du saturerer USB bussen f.eks. ved at kopiere til en USB disk
> om display dimsen stadig kan følge med.

Hvis du ikke viser film, virker det ok. Du kan jo også sætte den på en
ledig port hvis det bekymrer dig.

>> Hvis man kan overføre bitsene fra tv-signaler direkte fra luften, selvom
>> det er potentielt ustabilt, hvorfor så ikke det her?
>
> Jammen det kan da være det virker fint .. synes måske bare det er lidt
> åndsvagt ikke at bruge de porte der nu er beregnet til det ...

Der er fordele og ulemper ved alting. Fordelen ved et USB-baseret
grafikkort er at man kan have op til 6 tilkoblet.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus... Tubular Bells!"

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177429
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6407950
Brugere : 218878

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste