iTunes er altså underlig
Fra : Kurt Hansen

Dato : 15-08-11 19:21

Jeg må endnu en gang konstatere, at logik er en relativ størrelse. Jeg
er sikkert både hjerne- og nyreskadet af 23 år med Windows, men iTunes
er virkelig en prøvelse. /Intet/ i det program er - efter mine begreber
- indlysende og logisk. Ja, jeg /har/ læst hjælpen, men den handler jo
om alt muligt andet end det /jeg/ ikke kan finde ud af.

Altså: Via LAN trækker jeg en mappe fra min PC over i iTunes-vinduet og
den konverterer hele baduljen, MEN ... de 100 tracks bliver fordelt på
79 albums. Og kan man fortryde eller slette lortet igen? Nej, nej, det
kan man ikke. Jeg har kigget alle menupunkter igennem, højreklikket og
brugt slettetasten - også i kombination med æble-tasten, men nej ... man
kan bare ikke slette noget, når det først er kommet ind i iTunes

Kan man så flytte de mange forvildede tracks og samle dem i eet album
ved at trække dem derover? Nej, nej, det kan man ikke.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-08-11 19:24

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> wrote:

> [...]
>
> Kan man så flytte de mange forvildede tracks og samle dem i eet album
> ved at trække dem derover? Nej, nej, det kan man ikke.

Endnu engang fortæller du kun halvdelen af historien.

Men du kan altid rette i et eller flere numres metadata ved at markere
dem også vælge "vis info" eller CMD+I

Numre kan slettes via CMD+backspace eller "slet" fra højreklik menuen.

/thomas

Fra : Kurt Hansen

Dato : 16-08-11 06:28

Den 15/08/11 20.23, Thomas von Hassel skrev:

> Endnu engang fortæller du kun halvdelen af historien.

Hvilken halvdel mangler?

> Men du kan altid rette i et eller flere numres metadata ved at markere
> dem også vælge "vis info" eller CMD+I

Hvis jeg markerer to eller flere af de tracks, der oprindeligt stammer
fra een mappe, men nu er splittet ud på 79 albums, fortæller "Info" mig
kun, at de hører til albummet "100 Best Relaxing Classics", at de er fra
2007 og hører til genren "Classical".

De 79 albums har alle titlen "100 Best Relaxing Classics", men har
forskellige kunstnere. Enkelte albums indeholder to eller tre tracks.
Går jeg ud i "Finder" er strukturen af foldere præcist lige sådan -
altså splittet op.

Hvorfor kan iTunes ikke finde ud af at placere dem allesammen i samme
album? Og hvorfor kan jeg ikke manuelt trække dem hen i det album de
hører til?

> Numre kan slettes via CMD+backspace eller "slet" fra højreklik menuen.

Nej, det var jo det jeg skrev. "Slet" er grå i højrekliksmenuen eller
mangler helt.

Øjeblik ... Hvis jeg klikker på "Musik" øverst i menuen til venstre,
dukker "Slet" lige pludselig op i højrekliksmenuen. Aha, javel og
hvordan hænger det så sammen?

Nederst i menuen er der en gruppe der hedder Spillelister og en af dem
hedder "Klassisk musik" med et tandhjulssymbol foran. Lige netop /det/
symbol er ikke forklaret i "Hjælp" (jeg forsøger faktisk at hjælpe mig
selv!). Det er så åbenbart når jeg har markeret denne spilleliste, at
jeg ikke kan slette på noget måder.

Tjah, for mig er det jo bare musik det hele, men nu får jeg da endelig
en fornemmelse af, at "Hjælp" kan bringe mig videre og gøre mig
"klogere", for der må jo stå noget om hvad forskellen er på "Musik" og
"Spillelister".

Igen et eksempel på hvor forskelligt vi mennesker tænker og ræssonerer.
For mig et et "Album" en CD/LP med x-antal numre og en spilleliste kan
bestå af numre taget fra forskellige albums og det er alt sammen musik.

Jeg forstår stadigvæk ikke hvorfor de "rippede" numre skal deles ud på
et vilkårligt antal albums med samme titel. Er der logik i det, eller er
det en bug i programmet?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-08-11 07:24

> [...]
>
> Øjeblik ... Hvis jeg klikker på "Musik" øverst i menuen til venstre,
> dukker "Slet" lige pludselig op i højrekliksmenuen. Aha, javel og

Du kan ikke slette filer via playlister ..

> Jeg forstår stadigvæk ikke hvorfor de "rippede" numre skal deles ud på
> et vilkårligt antal albums med samme titel. Er der logik i det, eller er
> det en bug i programmet?

Der er masser af logik .. du skal bare bruge feltet "Album Artist" hvis
det er f.eks. compliation albums så du samler albums efter album og ikke
efter kunster

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-08-11 01:39

> Du kan ikke slette filer via playlister ..

Nej, for spillelister er "virtuelle". Det er ikke reelle mapper med
numre, men blot henvisninger til numre, om man så må sige.

> Der er masser af logik .. du skal bare bruge feltet "Album Artist" hvis
> det er f.eks. compliation albums så du samler albums efter album og ikke
> efter kunster

Jeg kom lige i tanker om, at i "Info" til hvert nummer er der et punkt,
der hedder "Del af en samling". Det bruges netop til compilations. Kurt
kan altså bare markere alle 100 numre, vælge "Vis info" cmd-I og så
sætte kryds i det felt.
Og til Kurt vil jeg bare sige, at det er et meget ekstremt
album, du har rippet. Normalt er der ikke 100 numre på et album, og
normalt er der den samme kunstner på alle numre. Hvis du ripper f.eks.
et album med Gnags, så ryger det ind på plads uden problemer.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Kurt Hansen

Dato : 17-08-11 04:23

Den 17/08/11 02.38, Henrik Münster skrev:

> [...]
> normalt er der den samme kunstner på alle numre. Hvis du ripper f.eks.
> et album med Gnags, så ryger det ind på plads uden problemer.

Ja, det er et underligt "album" som jeg ofte bruger som muzak til
arbejdet. Shostakovich 7. eller Bartoks "Træprinsen" larmer for meget og
jeg taber koncentrationen.

100 numre med titler og kunstnernavne, men uden komponistnavne vider om,
at det er et industriprodukt, lavet af folk der intet aner om klassisk
musik

Store samlinger er dog ikke så ualmindelige i den klassiske verden. I
dette Liszt-år er der udkommet flere bokse med 30-40 CD'er og rædslen
over alle rædsler må være Scarlattis samlede værker for cembalo: 80
CD'er. Har du hørt eet track, har du hørt den alle
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-08-11 07:30

> [...]

> over alle rædsler må være Scarlattis samlede værker for cembalo: 80
> CD'er. Har du hørt eet track, har du hørt den alle

Klassisk musik er bare ikke det, der styrer verden mere. iTunes og vel
også andre programmer er jo især indrettet på, at en gruppe eller
kunstner udgiver et album, og så er det ligesom en enhed. Indenfor
klassik musik er det samme nummer typisk indspillet af mange forskellige
orkestre. Nogle gange med forskellige solister. Ofte indspiller et
orkester samme nummer mange gange. Et orkester kan jo eksistere i mange
år, fordi musikerne bare bliver skiftet ud. Det gør en moderne
musikgruppe jo ikke. Gnags ville jo ikke være Gnags, hvis alle medlemmer
blev skiftet ud.
Jeg nævnte det blot, fordi det lød som om, du mente, der er et
problem med iTunes. Og det er der altså ikke. iTunes kan bare ikke læse
tanker. Det er jo svært at vide, om numrene på det nævnte album hører
sammen, når der er forskellige kunstnere. Hvis du trak Cliff Richards
samlede værker over, og de blev brokket sammen i ét album, så ville du
sikkert også være utilfreds.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-08-11 07:57

> [...]
> år, fordi musikerne bare bliver skiftet ud. Det gør en moderne
> musikgruppe jo ikke. Gnags ville jo ikke være Gnags, hvis alle medlemmer

hmmm, verden er fyldt med bands som mister alle eller alle minus 1
orginalt medlem og stadig eksisterer som det band ...

> [...]
> sammen, når der er forskellige kunstnere. Hvis du trak Cliff Richards
> samlede værker over, og de blev brokket sammen i ét album, så ville du

iTunes har jo metadata felter til b.la komponist og andre "klassiske"
info ...

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-08-11 07:57

> Ofte indspiller et
> orkester samme nummer mange gange.

Hvis du samler på live musik så har du også det problem ...

/thomas

Fra : Kurt Hansen

Dato : 17-08-11 08:54

Den 17/08/11 08.30, Henrik Münster skrev:

> Ofte indspiller et orkester samme nummer mange gange. Et orkester kan
> jo eksistere i mange år, fordi musikerne bare bliver skiftet ud.

Jeg har arvet min oldefars skovøxe. Da min bedstefar fik den, satte han
et nyt skaft på og senere skiftede min far hovedet ud på den og nu har
jeg den så

> Hvis du trak Cliff Richards samlede værker over, og de blev brokket
> sammen i ét album, så ville du sikkert også være utilfreds.

Jeg prøver faktisk på ikke altid at være utilfreds. Det handler meget om
24 års indgroede vaner.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-08-11 11:24

> [...]

> Jeg har arvet min oldefars skovøxe. Da min bedstefar fik den, satte han
> et nyt skaft på og senere skiftede min far hovedet ud på den og nu har

Var det ikke Otto Leisner, der havde en lignende vittighed om en mand,
der var så glad for sin dejlige gamle pibe, der havde fulgt ham hele
livet. Han havde skiftet hovedet fem gange og mundstykket syv gange.

> Jeg prøver faktisk på ikke altid at være utilfreds. Det handler meget om
> 24 års indgroede vaner.

OK, jeg skulle nok ikke have skrevet "du", men "man". Jeg tænkte ikke på
dig specielt, men mere generelt. Det er jo svært for Apple at gøre alle
tilfredse. Ligegyldigt hvilken opførsel, de gør til standard, er der
altid nogle, der ønsker det modsatte.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 17-08-11 07:15

> Nej, for spillelister er "virtuelle". Det er ikke reelle mapper med
> numre, men blot henvisninger til numre, om man så må sige.

Hvis man højreklikker på nummeret, så kan man vælge menupunktet "Vis på
spilleliste" og underpunktet "Musik", som er hele iTunes biblioteket.

Derefter kan man slette.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 15-08-11 19:24

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> writes:

> Kan man så flytte de mange forvildede tracks og samle dem i eet album
> ved at trække dem derover? Nej, nej, det kan man ikke.

Du kan markere en række numre og så ændre info på dem allesammen på en
gang...

Fra : Kurt Hansen

Dato : 16-08-11 06:44

Den 15/08/11 20.24, Thorbjørn Ravn Andersen, 20110815 skrev:

> Du kan markere en række numre og så ændre info på dem allesammen på en
> gang...

Fint nok og et par tests har givet mig en idé om at det virker. Jeg
markerede to numre og gav dem et nyt albumnavn og vupti ... så optræder
der pludselig et nyt album med præcist de to numre.

Men hvad så når trafikken skal gå den anden vej? Jeg har som sagt 100
numre fra "100 Best Relaxing Classics" spredt på 79 albums. Jeg har
prøvet at markere dem alle, vælge "Info" og ændre titlen til "100 Worst
Relaxing Classics". Resultatet er bare at de 79 albums har skiftet navn,
men 79 er der altså stadigvæk. Suk
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Jonas Bo Jalling

Dato : 16-08-11 06:58

On 16/08/11 07.44, Kurt Hansen wrote:

> [...]
> prøvet at markere dem alle, vælge "Info" og ændre titlen til "100 Worst
> Relaxing Classics". Resultatet er bare at de 79 albums har skiftet navn,

Hej Kurt,

det skyldes at det er 79 forskellige kunstnere. Prøv at marker
allesammen igen, tryk vis info og indsæt derefter noget i feltet
albumkunstner (eller hvad det nu hedder på DK). Det kunne være "Blandede
kunstnere" eller noget i den retning. Derefter skulle de alle meget
gerne optræde under et og samme album.

Mvh Jonas

Fra : Kurt Hansen

Dato : 16-08-11 08:31

Den 16/08/11 07.57, Jonas Bo Jalling skrev:

> [...]
> albumkunstner (eller hvad det nu hedder på DK). Det kunne være "Blandede
> kunstnere" eller noget i den retning. Derefter skulle de alle meget

Bo, jeg er sikker på, at din mor praler af sin kvikke søn, når hun er i
strikkeklubben. Det er ... geniALT det dér! Mange tak for hjælpen
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Jonas Bo Jalling

Dato : 16-08-11 09:15

On 16/08/11 09.30, Kurt Hansen wrote:

> Bo, jeg er sikker på, at din mor praler af sin kvikke søn, når hun er i
> strikkeklubben. Det er ... geniALT det dér! Mange tak for hjælpen

Det gør hun ;)

Mvh Jonas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 16-08-11 06:51

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> writes:

> Hvorfor kan iTunes ikke finde ud af at placere dem allesammen i samme
> album? Og hvorfor kan jeg ikke manuelt trække dem hen i det album de
> hører til?

iTunes placerer dem som den har lyst til. Det skal den bare have lov
til og du skal ikke pille nede i Finderen.

Grunden til at du har fået sjove metadata er fordi der var sjove
metadata hos cddb hvor iTunes slår din cd op. Der er ingen information
på cd'en om hvad for en skive det er, men man kan tage fingeraftrykket
og så slå op hvad andre har tastet ind. De er så åbenbart syge her.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 16-08-11 08:21

Den 16/08/11 07.50, Thorbjørn Ravn Andersen, 20110816 skrev:

> iTunes placerer dem som den har lyst til. Det skal den bare have lov
> til og du skal ikke pille nede i Finderen.

Ufff, det er noget af det jeg har /meget/ svært ved at acceptere på Mac.
Der er sikkert noget om, at Windows-brugere er kontrolfreaks. Hvis jeg
modstræbende går ind på Apples betingelser og lader være med at hidse
mig op over alle de foldere der hober sig op i vilkårlig orden, står jeg
dog stadig med det problem, at de 100 tracks er fordelt på 79 albums i
iTunes.

> [...]
> på cd'en om hvad for en skive det er, men man kan tage fingeraftrykket
> og så slå op hvad andre har tastet ind. De er så åbenbart syge her.

Okay, det skal Apple så ikke have skylden for.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-08-11 08:44

> [...]

> mig op over alle de foldere der hober sig op i vilkårlig orden, står jeg
> dog stadig med det problem, at de 100 tracks er fordelt på 79 albums i

Du kan godt selv styre dine mapper ... i sidste ende tror jeg bare det
er nemmere at lade iTunes styre det ...

Slå "Copy files to iTunes library" fra and go nuts ..

/thomas

Fra : Kurt Hansen

Dato : 16-08-11 11:03

Den 16/08/11 09.44, Thomas von Hassel skrev:

> Du kan godt selv styre dine mapper ... i sidste ende tror jeg bare det
> er nemmere at lade iTunes styre det ...
>
> Slå "Copy files to iTunes library" fra and go nuts ..

Ok, jeg tester, men er skeptisk. Hvis filerne ikke bliver kopieret
dertil, hvor bliver de så smidt? Mac har jo den særhed, at lydfiler skal
konverteres til et af Apples egne formater. Enten bliver de konverterede
filer lagt et sted, eller også konverterer den mine originaler på
oprindelsesstedet og det er jo endnu værre.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-08-11 14:04

> [...]

> filer lagt et sted, eller også konverterer den mine originaler på
> oprindelsesstedet og det er jo endnu værre.

Hvis det er mp3/aac/aiff så bliver de bare liggende hvor de ligger ...

Hvilket format ligger dine filer i nu da ?

/thomas

Fra : Kurt Hansen

Dato : 16-08-11 16:07

Den 16/08/11 15.04, Thomas von Hassel skrev:

> Hvis det er mp3/aac/aiff så bliver de bare liggende hvor de ligger ...
>
> Hvilket format ligger dine filer i nu da ?

Flac og mp3.

Hvis iTunes converterer dem, bliver det konverterede resultat vel gemt
et sted. Mener du at de bliver lagt i samme folder som originalerne?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-08-11 19:11

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> wrote:

> Flac og mp3.
>
> Hvis iTunes converterer dem, bliver det konverterede resultat vel gemt
> et sted. Mener du at de bliver lagt i samme folder som originalerne?

mp3 æder iTunes råt, FLAC kan den slet ikke konvertere*

/thomas

* med mindre du laver ninja trick .

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 16-08-11 15:25

> [...]

> lader være med at hidse mig op over alle de foldere der hober sig op i
> vilkårlig orden, står jeg dog stadig med det problem, at de 100 tracks

Marker dem alle sammen og tryk Ctrl-I (eller Ævle-I). Ret albummet til
det du vil have og kunstneren til fx "Diverse kunstnere". Tryk ok.

Det er der vist flere der har foreslået dig efterhånden.

> Okay, det skal Apple så ikke have skylden for.

Havde du købt din cd gennem iTunes Store havde metadata været i orden.