Så er der krigen brudt ud!
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-08-11 15:19

Google har købt Motorola Mobile Division for 65 mia. kr....

Iflg. DR er det i første omgang for at kunne tage kampen op med iPhone
og i anden omgang for at kunne videreudvikle og standardisere Android,
så det umiddelbart vil kunne fungere på alle smart-phones out-of-the-box
- modsat det, systemet gør nu...

Sammen med købet får Google rådighed over en del patenter - bl.a. de
opr. patenter til PowerPC teknologien, der jo er udviklet og ejes i
fællesskab med bl.a. Apple, - og /DET/ tror jeg ikke, Apple stiltiende
vil finde sig i.!

http://www.dr.dk/harddisken/blog/2011/08/15/mobiltelefoner-og-patent-ammunition-google-k%C3%B8ber-motorola-mobility/comment-page-1/
http://www.google.dk/search?hl=en&source=hp&q=google+buys+motorola&aq=0z&aqi=g-z1g9&aql=&oq=google+buys

mvh. Erik Richard

Fra : Ukendt

Dato : 15-08-11 15:22

Hej,

> opr. patenter til PowerPC teknologien, der jo er udviklet og ejes i
> fællesskab med bl.a. Apple, - og /DET/ tror jeg ikke, Apple
> stiltiende vil finde sig i.!

Hvorfor ikke?

Så vidt jeg kan se har Apple da ikke de helt store interesser i PowerPC
længere.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-08-11 15:31

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> [...]
> og i anden omgang for at kunne videreudvikle og standardisere Android,
> så det umiddelbart vil kunne fungere på alle smart-phones out-of-the-box

Hvad er det systemet gør nu ?

> [...]
> opr. patenter til PowerPC teknologien, der jo er udviklet og ejes i
> fællesskab med bl.a. Apple, - og /DET/ tror jeg ikke, Apple stiltiende

Hvis der er noget i hele den sag Apple _ikke_ bekymrer sig om så er det
da PPC tech.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-08-11 16:00

Thomas von Hassel wrote:

> Hvad er det systemet gør nu ?

Du kan ikke umiddelbart installere den samme Android på en HTC, SAMsung
eller SE smartphone uden at få problemer. - Modsat kan du installere iOS
på alle versioner af iPhone uden problemer.

> Hvis der er noget i hele den sag Apple _ikke_ bekymrer sig om så er det
> da PPC tech.

Hvorfor i alverden tror du, Apple har købt samtlige patenter fra
FreeScale og sammen med Microsoft samtlige patenter fra Nortel? - Begge
'pakker' i øvrigt for næsen af netop Google...

Hvad købet af Nortel patenterne angår, vil kun tiden vise, hvad der
sker, men det har allerede fået konsekvenser for både GigaDesigns,
Mercury (tidl. NewerTech), Sonnet og PowerLogix ved, at de ikke længere
kan/må kan fremstille og modificere 4. generations G4 processorer større
end dual 1,8ghz og single 2,0ghz.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-08-11 17:42

> [...]

> eller SE smartphone uden at få problemer. - Modsat kan du installere iOS
> på alle versioner af iPhone uden problemer.

heh, det er jo ikke noget Google bestemmer, det er jo hardware
fabrikanterne som bestemmer hvilken version af hvad der kan gøre på
deres hardware ...

> [...]
> Mercury (tidl. NewerTech), Sonnet og PowerLogix ved, at de ikke længere
> kan/må kan fremstille og modificere 4. generations G4 processorer større

En gang for alle ... nobody gives a fuck .. PPC er dødt ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-08-11 18:16

Thomas von Hassel wrote:

> heh, det er jo ikke noget Google bestemmer, det er jo hardware
> fabrikanterne som bestemmer hvilken version af hvad der kan gøre på
> deres hardware ...

For såvidt rigtig nok, men en af hovedproblemerne ligger jo netop i, at
man ikke kan få en samlet pakke, hvor _alle_ delene til de forskellige
telefoner ligger. - Og desuden er der nu ikke så stor forskel igen rent
hardwaremæssigt på fx. en Samsung og en HTC smartphone. Det er mere,
/hvordan/ delene er koblet.

Har du et ensartet system, hvor fx. de små apps kan installeres uanset
mærke og model fremfor at skulle have fx. 10 forskellige app-versioner
til 10 forskellige mobilmærker, vil de blive ulig lettere for brugeren.

> En gang for alle ... nobody gives a fuck .. PPC er dødt ...

Kort sagt, Thomas, - det aner du ikke en hujende fis om, og vær så lige
så venlig at lade være med hele tiden at nedgøre os/dem, der stadig er
afhængige af at kunne køre PPC!

- Desuden er PPC teknologien i rivende udvikling med både 5. og 6.
generation G4 processor chips - både til alm. computerbrug, men absolut
ikke mindst inden for udviklingen af højt avancerede robotter.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-08-11 18:25

> [...]

> mærke og model fremfor at skulle have fx. 10 forskellige app-versioner
> til 10 forskellige mobilmærker, vil de blive ulig lettere for brugeren.

Igen... ikke noget _Google_ bestemmer ...

> Kort sagt, Thomas, - det aner du ikke en hujende fis om, og vær så lige
> så venlig at lade være med hele tiden at nedgøre os/dem, der stadig er
> afhængige af at kunne køre PPC!

Du kan jo så lade være med at nedgøre dem der kører 10.7 og bruger deres
trådløse netværk.

Hvad har det med noget at gøre ... jeres afhængighed af PPC er i store
træk selvvalgt, vi andre er kommet videre ....

> - Desuden er PPC teknologien i rivende udvikling med både 5. og 6.
> generation G4 processor chips - både til alm. computerbrug, men absolut
> ikke mindst inden for udviklingen af højt avancerede robotter.

Hvad har det med Apple at gøre ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-08-11 21:14

Thomas von Hassel wrote:

> Igen... ikke noget _Google_ bestemmer ...

Selvfølgelig er det det. Leverer du et fuldt færdigt system, der kan
installeres hvor som helst, står du ulig stærkere

> Du kan jo så lade være med at nedgøre dem der kører 10.7 og bruger deres
> trådløse netværk.

Jeg nedgør ikke dem, der bruger de to ting. Jeg advarer mod at bruge dem
pga. alvorlige fejl og mangler, og det er noget helt andet

> Hvad har det med noget at gøre ... jeres afhængighed af PPC er i store
> træk selvvalgt, vi andre er kommet videre ....

Hvad pokker vil du egentlig, vil så skal gøre, når programmerne ganske
enkelt ikke findes enten til OS X eller i bedste fald kræver Rosetta? -
Holde op med vort arbejde, - forskning, - uddannelse? - Eller i værste
fald skifte til Windows og bruge programmer, der er uddaterede eller
research-mæssigt ikke på højde med de ældre PPC baserede programmer til Mac?

> Hvad har det med Apple at gøre ?

Dels at Apple er medejer af teknologien - og dermed også tjener penge på
det, - dels at Apple bruger en hel del på netop udvikling af bl.a.
styring af medicinske scanner- og operationsrobotter - baseret på PPC
teknik. PowerPC teknologien er så gennemprøvet og bundstabil, at det kan
være at lege med folks liv, hvis en operationsrobot bare skærer 0,5mm
galt. - Med andre ord, - der skal være 100,00% præcision i forholdet
mellem styring og robot og ikke bare 99,999999999999%! - Og nej, det er
ikke 'bare' et softwareproblem!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-08-11 21:25

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Selvfølgelig er det det. Leverer du et fuldt færdigt system, der kan
> installeres hvor som helst, står du ulig stærkere

Det vil hjælpe dig hvis du vidste hvad du snakkede om ....

> Jeg nedgør ikke dem, der bruger de to ting. Jeg advarer mod at bruge dem
> pga. alvorlige fejl og mangler, og det er noget helt andet

Som du stadig ikke har dokumenteret ...

> [...]
> fald skifte til Windows og bruge programmer, der er uddaterede eller
> research-mæssigt ikke på højde med de ældre PPC baserede programmer til Mac?

Jeg vil nok være pragmatisk og ikke være slave af en forældet og
usuporteret teknologi og finde alternativer ....

> [...]
> det, - dels at Apple bruger en hel del på netop udvikling af bl.a.
> styring af medicinske scanner- og operationsrobotter - baseret på PPC

Dib.sdfbsdfbælkjndsæfb ?

> [...]
> galt. - Med andre ord, - der skal være 100,00% præcision i forholdet
> mellem styring og robot og ikke bare 99,999999999999%! - Og nej, det er

ældsknfbsædlfk bnsædf

Du kan jo starte her og så komme igen og fortælle mig om salget af
Motorola Mobility til Google har nogen indflydelse på noget som helst
ifbm. POWER ...

https://www.power.org/

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 15-08-11 18:34

Hej,

> For såvidt rigtig nok, men en af hovedproblemerne ligger jo netop i, at
> man ikke kan få en samlet pakke, hvor _alle_ delene til de forskellige
> telefoner ligger.

Det kommer du jo heller ikke til fordi Google køber Motorola.
Producenterne investerer jo mange penge i at have deres egne "skins"
(som kan være en del mere avanceret end bare lidt grafik). Det kommer de
ikke til bare at forære til Google, sådan at kunderne kan købe
konkurrenternes hardware og installere deres software gratis.

> Har du et ensartet system, hvor fx. de små apps kan installeres uanset
> mærke og model fremfor at skulle have fx. 10 forskellige app-versioner
> til 10 forskellige mobilmærker, vil de blive ulig lettere for brugeren.

Har du nogensinde prøvet en Android-telefon?

> ikke mindst inden for udviklingen af højt avancerede robotter.

Hvad er det for robotter?

Fra : Clas Mehus

Dato : 17-08-11 12:10

On Mon, 15 Aug 2011 18:41:42 +0200, thomas@elements.dk (Thomas von
Hassel) wrote:

>En gang for alle ... nobody gives a fuck .. PPC er dødt ...

Som systemprosessorer kanskje. Men det er UTROLIG mye annet som
benytter PPC-basert teknologi. Diskkontrollere, nettverkskort,
svitsjer, bredbåndsrutere, settop-bokser, NAS-er og sikkert mye mye
mye annet.

--
Clas Mehus
"Den som har flest prylar när han dör vinner..."

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-08-11 12:17

Clas Mehus <Clas.Mehus@PCWorld.no> wrote:

> [...]
> benytter PPC-basert teknologi. Diskkontrollere, nettverkskort,
> svitsjer, bredbåndsrutere, settop-bokser, NAS-er og sikkert mye mye

Oh jeg ved det ...min far har fornyligt lavet ting til b.la. satelitter
som bruger PPC til forskellige ting ...

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 15-08-11 18:28

Hej,

> Du kan ikke umiddelbart installere den samme Android på en HTC, SAMsung
> eller SE smartphone uden at få problemer. - Modsat kan du installere iOS
> på alle versioner af iPhone uden problemer.

Njarh, det kan man jo rent faktisk ikke. Det er ikke den samme iOS på
alle enhederne - iTunes sørger bare selv for automatisk at hente den
rigtige pakke, når du slutter en telefon til. Det er altså ikke det
samme software der hentes ned, når du har en første-generations iPhone
som når du har en iPhone 4 fx.

Fra : Clas Mehus

Dato : 17-08-11 12:11

On Mon, 15 Aug 2011 17:00:27 +0200, Erik Richard Sørensen
<tulle@tulle.dk> wrote:

>Du kan ikke umiddelbart installere den samme Android på en HTC, SAMsung
>eller SE smartphone uden at få problemer. - Modsat kan du installere iOS
>på alle versioner af iPhone uden problemer.

Men det vel nødvendigvis akkurat de samme filene som installeres når
det blant annet gjelder kjernedelen av OS-et....

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 15-08-11 11:27

On 15 Aug., 19:15, Erik Richard Sørensen <tu...@tulle.dk> wrote:

> - Desuden er PPC teknologien i rivende udvikling med både 5. og 6.
> generation G4 processor chips - både til alm. computerbrug, men absolut
> ikke mindst inden for udviklingen af højt avancerede robotter.

Så istedet for at installere Lion, køber du et håndfuld robotter ?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-08-11 21:16

Kim Jørgensen wrote:

> Så istedet for at installere Lion, køber du et håndfuld robotter ?

Nej, for jeg har ikke brug for det, men det er der andre, der har...

mvh. Erik Richard

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 15-08-11 11:39

On 15 Aug., 17:00, Erik Richard Sørensen <tu...@tulle.dk> wrote:

> Du kan ikke umiddelbart installere den samme Android på en HTC, SAMsung
> eller SE smartphone uden at få problemer. - Modsat kan du installere iOS
> på alle versioner af iPhone uden problemer.

Naaaaa, IOS styresystemet skal passe den specikke IOS enhed.

Du kan ikke installere IOS til iphone 4 på en 3 GS.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-08-11 21:25

Kim Jørgensen wrote:

> Naaaaa, IOS styresystemet skal passe den specikke IOS enhed.
>
> Du kan ikke installere IOS til iphone 4 på en 3 GS.

Nej, men det ligger i iOS pakken. - Men du kan godt installere 10.5.x på
en G4 uanset type.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-08-11 21:27

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Nej, men det ligger i iOS pakken.

Hvad ligger der ellers i "iOS Pakken" ?

> Men du kan godt installere 10.5.x på
> en G4 uanset type.

Og hvad har 10.5.x med iOS at gøre ?

/thomas

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 16-08-11 05:27

Den 15/08/11 22.24, Erik Richard Sørensen skrev:

> Nej, men det ligger i iOS pakken. - Men du kan godt installere 10.5.x på
> en G4 uanset type.

Arh ikke helt, den skal have en vis størrelse...
PowerPC G4 (867 MHz or faster) processor

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-08-11 08:45

Henry Lerche Madsen wrote:

> Arh ikke helt, den skal have en vis størrelse...
> PowerPC G4 (867 MHz or faster) processor

Ja, fra Apples side, men der er lavet en installer script, der omgår det
problem...

mvh. Erik Richard

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 15-08-11 15:36

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:

> [...]
> opr. patenter til PowerPC teknologien, der jo er udviklet og ejes i
> fællesskab med bl.a. Apple, - og /DET/ tror jeg ikke, Apple stiltiende

Det er ikke PowerPC men ARM platformen der er allestedsnærværende.

Gad vide hvorfor, iøvrigt?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-08-11 15:39

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110815 <nospam0002+20110815@gmail.com> wrote:

> Det er ikke PowerPC men ARM platformen der er allestedsnærværende.
>
> Gad vide hvorfor, iøvrigt?

var det et retorisk spørgsmål ?

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 15-08-11 15:50

thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) writes:

> var det et retorisk spørgsmål ?

Næh, der må være en grund.

Er PowerPC for dyr i forhold til ARM rent licensmæssigt?

Fra : Espen Vestre

Dato : 15-08-11 16:03

nospam0002+20110815@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen, 20110815) writes:

> Er PowerPC for dyr i forhold til ARM rent licensmæssigt?

Finnes det PPC-produkter som er strøm-gjerrige nok til at en
PPC-iPhone ikke ville blitt til et reisestrykejern?
--
(espen)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-08-11 17:42

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110815 <nospam0002+20110815@gmail.com> wrote:

> Næh, der må være en grund.

Power pr Watt..

> Er PowerPC for dyr i forhold til ARM rent licensmæssigt?

for varm og for strømkrævende ...

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 15-08-11 17:04

Espen Vestre <espen@vestre.net> writes:

> Finnes det PPC-produkter som er strøm-gjerrige nok til at en
> PPC-iPhone ikke ville blitt til et reisestrykejern?

Du mener ikke der er nogen batterivenlige PowerPC-chips?

Fra : Espen Vestre

Dato : 15-08-11 21:27

writes:

> Du mener ikke der er nogen batterivenlige PowerPC-chips?

Jeg mener ikke noe, jeg spør. Men jeg har ikke hørt om noen PPC-chips
som kan konkurrere med moderne ARM-chips på ytelse/strømforbruk.
--
(espen)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-08-11 21:31

Espen Vestre <espen@vestre.net> wrote:

> nospam0002+20110815@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen, 20110815)

> Jeg mener ikke noe, jeg spør. Men jeg har ikke hørt om noen PPC-chips
> som kan konkurrere med moderne ARM-chips på ytelse/strømforbruk.

moderne POWER cpu'er idag bliver brugt i HPC og andre steder hvor det
ikke nødvendigvis er strømforbrug der er det vigtigste.

De ældre designs bliver derimod brugt til alt muligt sjovt, embeded
applications o.l.

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 15-08-11 18:29

> [...]

> forskel igen rent hardwaremæssigt på fx. en Samsung og en HTC
> smartphone. Det er mere, /hvordan/ delene er koblet.

Det du efterlyser er ligesom med Windows der har ALLE drivere vedlagt.
Det fylder nok alt for meget til at være sjovt.

> Kort sagt, Thomas, - det aner du ikke en hujende fis om, og vær så
> lige så venlig at lade være med hele tiden at nedgøre os/dem, der
> stadig er afhængige af at kunne køre PPC!

Det ved han nu nok.

At PowerPC stadig kører enkelte steder ændrer ikke på at mængden af NYE
dimser du kan købe på den platform - trods Mortens spådom - er absolut
minimal. Det er ARM og x86.

At du åbenbart ved bedre, må du da gerne begrunde lidt mere konkret.
Det tæller ikke hvad du har læst i diverse nyhedsgrupper.

> - Desuden er PPC teknologien i rivende udvikling med både 5. og
> 6. generation G4 processor chips - både til alm. computerbrug, men
> absolut ikke mindst inden for udviklingen af højt avancerede robotter.

Jamen dog, hvorhenne dog?

Bortset fra det, så er IBM fuldt committed til Power platformen. Det
ville bare være synd at sige at IBM er specielt interesseret i at spare
strøm - det er til deres ikke-x86 platforme.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-08-11 20:47

> [...]

> med bl.a. Apple, - og /DET/ tror jeg ikke, Apple stiltiende vil finde sig

God læsning om hvorfor og hvordan:

<http://blogs.hbr.org/cs/2011/08/googles_strategic_mistakes_dro.html>

/thomas

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 17-08-11 13:08

On Wed, 17 Aug 2011 13:10:33 +0200, <Clas Mehus> wrote:

> Men det vel nødvendigvis akkurat de samme filene som installeres når
> det blant annet gjelder kjernedelen av OS-et....

Unøyaktig påstand fra Erik. Det finnes en iOS-pakke pr. enhet. Jeg kan
ikke installere iOS-versjoner som kom ut før iPhone4 på en iPhone4 osv.
iOS 4.x støtter forskjellige ting avhengig av HW den installeres på.

Men det er jo også et poeng av at produsentene legger på sine egne skall
som gjør det vanskelig å oppgradere til den seneste og beste versjonen
av Android, og at det er stor variasjon hvor flinke de er å komme
tilpassede versjoner for sine modeller.
--
Tor Einar Samdahl
"As usual I haven't really thought this out"

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 17-08-11 17:06

Clas Mehus <Clas.Mehus@PCWorld.no> writes:

> [...]
> benytter PPC-basert teknologi. Diskkontrollere, nettverkskort,
> svitsjer, bredbåndsrutere, settop-bokser, NAS-er og sikkert mye mye

Sikkert :) Men de kan ikke køre OS X, og det er jo det vi gerne vil :D

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-08-11 18:00

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110817 <nospam0002+20110817@gmail.com> wrote:

> Sikkert :) Men de kan ikke køre OS X, og det er jo det vi gerne vil :D

vi ?

/thomas

Fra : Thomas Lundquist

Dato : 17-08-11 18:00

Tor Einar Samdahl <teisam@online.no.vil.itj.ha.no.spam> writes:

> [...]
> som gjør det vanskelig å oppgradere til den seneste og beste versjonen
> av Android, og at det er stor variasjon hvor flinke de er å komme

Men hvis man ønsker det er det fullt mulig å kjøre streit Android på
telefonene og dermed ikke noe spesifikt for den produsenten.

Det kalles vel frihet.

(På den andre siden er ikke friheten komplett, bl.a. forsøker en del
produsenter å låse telefonen mens andre oppfordrer til hakking.)

ez
--
Med infrastruktur bygger vi landet.

Siteringsproblemer? : http://www.bersvendsen.com/usenet/quoting.html

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 17-08-11 18:08

> vi ?

Her i gruppen, jovist da!

Men vidste da godt du var en Windows-mand inderst inde :p

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 17-08-11 19:55

thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) writes:

> vi ?

Kører Mac OS X. På den til enhver tid bedste CPU platform til
formålet. Det er PPC pt. ikke.

Det bliver spændende, om vi skal til at bakse med "fede" binærer igen,
hvis der er hold i rygterne om, at MacBook Air skal have ARM CPU'er.

--
Thomas Bjorn Andersen - Quis custodiet ipsos custodes?
tba@gen-v.net +++ATH

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-08-11 20:00

Thomas Bjorn Andersen <thomas@gen-v.net> wrote:

> [...]
>
> Det bliver spændende, om vi skal til at bakse med "fede" binærer igen,
> hvis der er hold i rygterne om, at MacBook Air skal have ARM CPU'er.

Så skal der virkelig være en god grund til det ... Prøv at høre sidste
udgave af "The Talk Show" ... der snakker de lidt om ulemper der er ved
at skifte CPU platform hvert 5. år ...

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-08-11 20:01

> Så skal der virkelig være en god grund til det ... Prøv at høre sidste
> udgave af "The Talk Show" ... der snakker de lidt om ulemper der er ved
> at skifte CPU platform hvert 5. år ...

<http://5by5.tv/talkshow/54>

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 17-08-11 20:01

Thomas Bjorn Andersen <thomas@gen-v.net> writes:

> Det bliver spændende, om vi skal til at bakse med "fede" binærer igen,
> hvis der er hold i rygterne om, at MacBook Air skal have ARM CPU'er.

Det vil da være oplagt. Hvis de kan kringle den detalje med at nogen
vil køre Windows.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 17-08-11 20:04

> Så skal der virkelig være en god grund til det ... Prøv at høre sidste
> udgave af "The Talk Show" ... der snakker de lidt om ulemper der er ved
> at skifte CPU platform hvert 5. år ...

Hvis de nu får gjort llvm delen færdig så kan man nøjes med sådan en og
så kan een binær fil køre på alle platforme.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-08-11 13:39

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110817 <nospam0002+20110817@gmail.com> wrote:

> Hvis de nu får gjort llvm delen færdig så kan man nøjes med sådan en og
> så kan een binær fil køre på alle platforme.

Prøv at høre hvad Siracusa har at sige ang. high og low-level sprog ...
tror at Apple er ret tilfredse med at køre det så tæt på metallet som de
gør nu med ObjC

/thomas

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 17-08-11 21:03

nospam0002+20110817@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen, 20110817)
writes:

> Hvis de nu får gjort llvm delen færdig så kan man nøjes med sådan en og
> så kan een binær fil køre på alle platforme.

Juhuh! Ligesom man kan med Java...

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-08-11 21:12

Thomas Bjorn Andersen <thomas@gen-v.net> wrote:

> nospam0002+20110817@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen, 20110817)

> Juhuh! Ligesom man kan med Java...

er der stadig nogen der bruger Java ?!

;)

/thomas

Fra : Franz Berliner

Dato : 18-08-11 12:37

> er der stadig nogen der bruger Java ?!
>
> ;)

Der er da et par enterprise CMS'er og en hel del Android udviklere.. for
nu at nævne noget at det jeg støder ind i

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 17-08-11 21:14

thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) writes:

> er der stadig nogen der bruger Java ?!

Ikke hvis det står til Apple. Til gengæld er det ikke helt skidt på
serversiden.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-08-11 21:20

Thomas Bjorn Andersen <thomas@gen-v.net> wrote:

> Ikke hvis det står til Apple.

Njaeh, de vil bare ikke lave deres egen mere ...

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 17-08-11 23:36

> Juhuh! Ligesom man kan med Java...

Det ville ikke gøre noget hvis det krævede en lidt mindre runtime og
startede hurtigere end Java.

Fra : Terje Kvernes

Dato : 24-08-11 12:21

nospam0002+20110818@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen, 20110818)
writes:

> Det ville ikke gøre noget hvis det krævede en lidt mindre runtime og
> startede hurtigere end Java.

Parrot?

--
Terje

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 17-08-11 23:36

> er der stadig nogen der bruger Java ?!
>
> ;)

Jow jow. Er jeg heldig får jeg lov at bruge Java 6 i denne uge :D

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 17-08-11 23:37

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> writes:

> Hej,

> Det har du ikke lyst til.

Hvorfor har jeg ikke det?

> (Læs: Det er ikke sådan det er meningen, at de vil bruge LLVM. LLVM
> projekts værktøjer benyttes allerede i stor stil i Apples forskellige
> produkter)

Har godt luret at de er glade for compileren. Tænkte bare det ville
give mening.

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 17-08-11 23:42

On Wed, 17 Aug 2011 19:00:15 +0200, <Thomas Lundquist> wrote:
> Men hvis man ønsker det er det fullt mulig å kjøre streit Android på
> telefonene og dermed ikke noe spesifikt for den produsenten.
>
> Det kalles vel frihet.

Er denne friheten trivielt enkelt å utnytte? Eller er det mange hensyn
man må ta?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-08-11 05:53

Tor Einar Samdahl <teisam@online.no.vil.itj.ha.no.spam> wrote:

> Er denne friheten trivielt enkelt å utnytte? Eller er det mange hensyn
> man må ta?

Kommer meget an på hvilken telefon du har ....

På Googles "egne" (Nexus S f.eks.) skulle det være nogenlunde ligetil ..

/thomas

Fra : Thomas Lundquist

Dato : 18-08-11 11:43

Tor Einar Samdahl <teisam@online.no.vil.itj.ha.no.spam> writes:

> Er denne friheten trivielt enkelt å utnytte? Eller er det mange hensyn
> man må ta?

Som allrede nevnt er det telefonavhengig men har man lyst finnes det
HOWTOs og firmware til de fleste telefoner.

Mye man kan gjøre også. Hvis ikke leverandøren gidder å oppgradere til
nyere Android kan du anta at andre har fiksa det for deg.

ez

Fra : Thomas Lundquist

Dato : 18-08-11 11:44

Thomas Bjorn Andersen <thomas@gen-v.net> writes:

> Det bliver spændende, om vi skal til at bakse med "fede" binærer igen,
> hvis der er hold i rygterne om, at MacBook Air skal have ARM CPU'er.

Da blir det iOS i en eller anna form, ikke OSX.

ez

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 18-08-11 13:19

["Followup-To:" header set to no.it.os.mac.diverse.]
On Thu, 18 Aug 2011 06:53:11 +0200, <Thomas von Hassel> wrote:

> På Googles "egne" (Nexus S f.eks.) skulle det være nogenlunde ligetil ..

Selvsagt, men den er jo en "ren" Android og jeg holder den utenfor (og
Nexus er vel egentlig den eneste Androiden jeg kunne ha tenkt meg).

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 24-08-11 18:06

Terje Kvernes <terjekv@math.uio.no> writes:

> Parrot?

Virker det da? Kan det bruges til noget?

Fra : Terje Kvernes

Dato : 25-08-11 11:34

nospam0002+20110824@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen, 20110824)
writes:

> Virker det da?

Ja.

> Kan det bruges til noget?

Ja.

Dog, miljøet er ikke akkurat trivielt å få inn i en kommersiell
kontekst.

--
Terje