MS Windows
briani 27239
Skifte harddisk med XP
Fra : Per Riis

Dato : 15-08-11 21:34

Er det muligt og installere sin xp på en harddisk, hvis den gamle går død,
og der er nogle regler for det?

Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-08-11 21:54

Per Riis skrev:

> Er det muligt og installere sin xp på en harddisk, hvis den gamle går død,
> og der er nogle regler for det?

Det er muligt og lovligt. Hvis du ringer til Microsoft, kan du få
forbindelse med et automatsystem der vejleder dig så du kan
registrere det nye system. Din XP er jo p.t. låst til din
nuværende konfiguration.

--
Bertel

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 15-08-11 22:17

En simpel udskiftning af HD vil ikke trigge en genaktivering. med
mindre selvfølgelig at der installeres fra bunden. En disk cloning vil
virke uden problemer.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 15-08-11 22:44

On Mon, 15 Aug 2011 22:34:14 +0200, "Per Riis"
<denrigtigefotograf@hotmail.com> wrote:

>Er det muligt og installere sin xp på en harddisk, hvis den gamle går død,
Ja hvis du har et installations medie, en Windows XP CD feks. eller du
har lavet en clon/kopi/image af din eksisterende harddisk med passende
sw.
Men det er alt andet lige nemmere at clone fra di eksisterende HD til
en ny HD medens din eksisterende er ok, er den død sådan lige
pludseligt er tingene lidt mere bøvlet og der er store chancer for at
du mister data, specielt hvis du ikke har backup.

>og der er nogle regler for det?
Nej.

/Hans

Fra : KE Kofod / 7100 Vejl~

Dato : 15-08-11 22:45

Den 15-08-2011 22:34, Per Riis skrev:
> Er det muligt og installere sin xp på en harddisk, hvis den gamle går død,
> og der er nogle regler for det?
>
> Per

Tjaaaa jeg var heldig her, min harddisk på min 1½ gamle HP computer
begyndte at vise tegn på den ville gå ned, så jeg købte omgående en ny
harddisk i samme størrelse, min harddisk der er monteret i min computer
var en WesternDigital så jeg fandt på WesternDigital´s hjemmeside deres
eget clonings-program og fik det installeret på den dårlige harddisk
uden der var problemer (heldigt) og kørte så cloningen og installerede
så den nye harddisk, og min computer kører nu igen som den skal, så jeg
vil sige at jeg var nok heldig, jeg kan ikke se andet end alle mine
programmer og ting og sager kører helt normalt på min nye harddisk, så
jeg har nu tørret sveden af panden, og siger så yes jeg har ikke mistet
noget!!!! . pyyyyyyyy......
/KE.

Fra : KE Kofod / 7100 Vejl~

Dato : 15-08-11 23:09

Den 15-08-2011 23:45, KE Kofod / 7100 Vejle skrev:

> [...]
> programmer og ting og sager kører helt normalt på min nye harddisk, så
> jeg har nu tørret sveden af panden, og siger så yes jeg har ikke mistet
Jeg må nok for god ordens skyld også fortælle at for mit vedkommende var
det Win7 og ikke en XP, men hvorfor ikke også på en XP! .
/KE.

Fra : Allan Vebel

Dato : 15-08-11 23:22

KE Kofod / 7100 Vejle skrev:

> så jeg har nu tørret sveden af panden, og siger
> så yes jeg har ikke mistet noget!!!! . pyyyyyyyy......

Jeg har en Ghost af alle vores maskiner, og er
på igen i løbet af 10 minutter, + opdatering, hvis
noget går galt.

Det er da sket at en harddisk er gået ned, så
tager man bare en ny ovre på hylden

Harddiske her i huset holder omkring 3 år, pc'en
er stort set altid tændt, og det slider.

Styresystem og data ligger altid på 2 forskellige
diske, hvor der er jævnlig backup at datadisken.

Jeg har mit mail-system intakt helt tilbage fra 1994,
så mit backup-system fungerer altså

--
Allan Vebel
http://vebel.dk/wdg

Fra : Edmund

Dato : 16-08-11 00:53

Den 16-08-2011 00:22, Allan Vebel skrev:

> Jeg har en Ghost af alle vores maskiner, og er
> på igen i løbet af 10 minutter, + opdatering, hvis
> noget går galt.

Har du også været ude for, at første gang at XP startes efter en klon
til ny disk, skal den startes op i fejlsikker tilstand for at virke.
Glemte jeg det, måtte jeg klone igen.

--
Mvh Edmund

Fra : Allan Vebel

Dato : 16-08-11 01:28

Edmund skrev:

> Har du også været ude for, at første gang
> at XP startes efter en klon til ny disk, skal
> den startes op i fejlsikker tilstand for at virke.

Nej, det fungerer altid med det samme.

Fejlsikret tilstand er en ekstra sikkerhed, som
du ikke skal være så bekymret omkring, den
fortæller blot at der skal noget ekstra til, måske
en driver der ikke er optimeret.

Jeg har genskabt tusindvis af maskiner på den
måde, enkelte starter op i fejlsikret, og starter
næste gang normalt op.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk/wdg

Fra : Edmund

Dato : 16-08-11 06:02

Den 16-08-2011 02:27, Allan Vebel skrev:
> Edmund skrev:

> Jeg har genskabt tusindvis af maskiner på den
> måde, enkelte starter op i fejlsikret, og starter
> næste gang normalt op.

OK, mit problem var, at jeg selv skulle tvinge den i fejlsikker
tilstand, men kun hvis det var en ny disk, ( eller var det til en anden
partition, kan ikke rigtig huske det længere, kan huske jeg skrev indlæg
om det dengang :)

--
Mvh Edmund

Fra : Per

Dato : 16-08-11 05:54

Allan Vebel wrote:
> KE Kofod / 7100 Vejle skrev:
>

> Jeg har en Ghost af alle vores maskiner, og er
> på igen i løbet af 10 minutter, + opdatering, hvis
> noget går galt.

Et program alle burde have. Et imageprogram er det vigtigste af alle imo.

Jeg fatter ikke, at der ikke er langt langt flere, der benytter sig den type
programmer. Hold op hvor kunne det redde meget - ja for ikke at sig ALT !!

Det ville være fedt, hvis et sådan program, var standard indbygget i alle
styresystemer.

Vh. per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-08-11 06:45

Per skrev:

> Det ville være fedt, hvis et sådan program, var standard
> indbygget i alle styresystemer.

Det ville da ærgre mig at skulle betale mere for et styresystem
fordi der indbygges et program som jeg aldrig bruger. Og med et
indbygget program følger jo ikke viden om hvordan det skal
bruges. Man kan lave mange ulykker med et imageprogram.

--
Bertel

Fra : Edmund

Dato : 16-08-11 07:19

> [...]
> indbygget program følger jo ikke viden om hvordan det skal
> bruges. Man kan lave mange ulykker med et imageprogram.

Det er da indbygget i din "kære" Windows 7 :)
Og hjælpen er indbygget i selve programmet :)

--
Mvh Edmund

Fra : Edmund

Dato : 16-08-11 07:02

Den 16-08-2011 06:54, Per skrev:
> Allan Vebel wrote:

> Det ville være fedt, hvis et sådan program, var standard indbygget i
> alle styresystemer.

De har også forsøgt sig med mere eller mindre held, den i Windows XP var
virkelig langsom og omstændig.

Den i Windows 7 er faktisk udmærket og simpel, bortset fra at man ikke
kan vælge at komprimere sin backup. Med andre image programmer vil man
kunne halvere image-størrelsen (ca.)

Har man dual boot med f.eks Vista og Windows7, tager den også backup af
Vista partitionen hver gang, det syntes jeg er lidt spil af tid og plads.

Kontrolpanel\Alle elementer i Kontrolpanel\Sikkerhedskopiering og
gendannelse

--
Mvh Edmund