/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
creamygirl 610
berpox 610
jomfruane 570
10  3773 570
Kombinatorik og holddeling
Fra : Michael Jensen


Dato : 14-08-11 04:47

Hejsa

Jeg har en lille opgave som jeg har svært ved at knække:

Vi skal lave en lille løb på skolen hvor vi har 12 hold. Disse hold
skal rundt på 6 poster hvor de møder et andet hold. Dvs. at der er 2
hold på en post ad gangen. De skal rotere rundt så de prøver alle 6
poster, men undgår at møde et hold de tidligere har mødt.

Nogen der har en løsning på dette. Eller evt. en løsningsvejledning
(software til at løse det nemt i fremtiden)

Jeg går lidt i stå omkring 5-6 omgang når jeg begynder at løbe tør for
poster hvor holdene ikke har været før.

fx.
      p1   p2    p3   p4   p5   p6
Runde 1   1-12   2-11    3-10   4-9   5-8   6-7
Runde 2   2-9   10-12 1-11   5-6   4-7   3-8
Runde 3 ...
Runde 4 ...
Runde 5 ...
Runde 6 ....
Hilsen Michael

 
 
Pettersen,Roald (14-08-2011)
Kommentar
Fra : Pettersen,Roald


Dato : 14-08-11 13:28

In dk.videnskab on topic: "Kombinatorik og holddeling"
....
> Vi skal lave en lille løb på skolen hvor vi har 12 hold. Disse hold
> skal rundt på 6 poster hvor de møder et andet hold. Dvs. at der er 2
> hold på en post ad gangen. De skal rotere rundt så de prøver alle 6
> poster, men undgår at møde et hold de tidligere har mødt.

Hold 1-6 roterer rundt på posterne. Hold 7-12 går modsat

Når hold 7-12 igen kommer til at møde deres første modstander
springer de den post over og fortsætter til den næste.

Når hold 7-12 skal gå til den første post de var på.
går de istedet til den post de sprang over.

Ivar (14-08-2011)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 14-08-11 13:51

Pettersen,Roald skrev:

> Hold 1-6 roterer rundt på posterne. Hold 7-12 går modsat

Ja, som dette
1-12   2-11   3-10   4-9   5-8   6-7
6-11   1-10   2-9   3-8   4-7   5-12
5-10   6-9   1-8   2-7   3-12   4-11
4-9   5-8   6-7   1-12   2-11   3-10
3-8   4-7   5-12   6-11   1-10   2-9
2-7   3-12   4-11   5-10   6-9   1-8



> Når hold 7-12 igen kommer til at møde deres første modstander
> springer de den post over og fortsætter til den næste.

> Når hold 7-12 skal gå til den første post de var på.
> går de istedet til den post de sprang over.

Sker det?



Pettersen,Roald (14-08-2011)
Kommentar
Fra : Pettersen,Roald


Dato : 14-08-11 14:12

In dk.videnskab on topic: "Re: Kombinatorik og holddeling"
> Ja, som dette
> 1-12   2-11   3-10   4-9   5-8   6-7
....
> 4-9   5-8   6-7   1-12   2-11   3-10
....
>> Når hold 7-12 igen kommer til at møde deres første modstander
>> springer de den post over og fortsætter til den næste.
>
>> Når hold 7-12 skal gå til den første post de var på.
>> går de istedet til den post de sprang over.
>
> Sker det?

Ja, fordi der er et lige antal poster.

Ivar (14-08-2011)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 14-08-11 14:16

Pettersen,Roald skrev:

>>> Når hold 7-12 igen kommer til at møde deres første modstander
>>> springer de den post over og fortsætter til den næste.
>>> Når hold 7-12 skal gå til den første post de var på.
>>> går de istedet til den post de sprang over.
>>
>> Sker det?

> Ja, fordi der er et lige antal poster.

Jeg forstår dig ikke. Mener du, at min liste er forkert,
eller mener du, at der "hoppes" som du forklarer i min liste?


Ivar Magnusson



Pettersen,Roald (14-08-2011)
Kommentar
Fra : Pettersen,Roald


Dato : 14-08-11 14:47

In dk.videnskab on topic: "Kombinatorik og holddeling"
>>>> Når hold 7-12 igen kommer til at møde deres første modstander
>>>> springer de den post over og fortsætter til den næste.
>>>> Når hold 7-12 skal gå til den første post de var på.
>>>> går de istedet til den post de sprang over.
>>>
>>> Sker det?
>
>> Ja, fordi der er et lige antal poster.
>
> Jeg forstår dig ikke. Mener du, at min liste er forkert,
> eller mener du, at der "hoppes" som du forklarer i min liste?

Din liste illusterer meget fint at halvvejs mødes holdene igen,
bare ikke på samme post. Og de skulle helst ikke mødes to gange.

Altså i linie/omgang 4,5 og 6 mødes de samme hold igen,
som de mødte i linie/omgang 1,2 og 3, nu bare ved nogle nye poster.

Ivar (14-08-2011)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 14-08-11 17:46

Pettersen,Roald skrev:

> Altså i linie/omgang 4,5 og 6 mødes de samme hold igen,
> som de mødte i linie/omgang 1,2 og 3, nu bare ved nogle nye poster.

Okay, nu kan jeg se hvad du mener.

Der er lidt suduko over opgaven. For hver post skal der i de 6 runder
stå talene 1 til 12, dem skal man så gentage i en anden rækkefølge,
for de næste 5 poster. Der må desuden ikke være det samme talsæt
to gange. Dette gør, at det ikke kan lade sig gøre.


Ivar Magnusson



Pettersen,Roald (14-08-2011)
Kommentar
Fra : Pettersen,Roald


Dato : 14-08-11 15:30

In dk.videnskab on topic: "Re: Kombinatorik og holddeling"
> In dk.videnskab on topic: "Kombinatorik og holddeling"
> ...
>> Vi skal lave en lille løb på skolen hvor vi har 12 hold. Disse hold
>> skal rundt på 6 poster hvor de møder et andet hold. Dvs. at der er 2
>> hold på en post ad gangen. De skal rotere rundt så de prøver alle 6
>> poster, men undgår at møde et hold de tidligere har mødt.
>
> Hold 1-6 roterer rundt på posterne. Hold 7-12 går modsat

Dette fungere når der er et ulige antal poster.

> Når hold 7-12 igen kommer til at møde deres første modstander
> springer de den post over og fortsætter til den næste.
>
> Når hold 7-12 skal gå til den første post de var på.
> går de istedet til den post de sprang over.

Det går ikke. På de poster er de hold, som de allerede har mødt.
Det hold de mangler at møde er på en post de har været på før.
Beklager.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177422
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6407884
Brugere : 218876

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste