Apple nu USAs største firma....
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-08-11 00:33

"As of Tuesday’s close Apple had a market value of $336.3-billion, just
above Exxon Mobil’s $335.1-billion figure." (billion = milliarder)

http://www.ibtimes.com/articles/195820/20110810/apple-exxon-mobil-s-p-500.htm

Det er da også lidt sjovt at se, at de faktisk er blandt de 10 firmaer,
der klarer sig bedst med meget små udsving i aktiekurserne selv nu i den
herværende aktie-turbolens...

Og så hørte jeg i 'Mennesker og Medier' (fredag, DR P1 13:00-14:00) her
i eftermiddags, at Lasse Jensen nævnte, Apple nu også er verdens største
multimedie-koncern.

...Bare det så ikke er gået så stærkt, at de glemmer
'forsyningslinierne' i form af deres bagland = kunderne....

mvh. Erik Richard

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 13-08-11 08:47

Den 13/08/11 01.32, Erik Richard Sørensen skrev:

> ...Bare det så ikke er gået så stærkt, at de glemmer
> 'forsyningslinierne' i form af deres bagland = kunderne....
>
> mvh. Erik Richard

Jeg kan se at Apple efterhånden har den samme position som MS havde da
jeg switchede til Mac fra Win platformen.
Apple er bare dominerende på andre områder en MS var/er.
Desværre føler man ikke længere at man er en del af noget særligt, men
er nu blot bruger af en gigant som efterhånden stort set kan gøre som de
vil... præcis som MS gjorde for 10 år siden.

Der er bare ikke længere nogen brugbare steder at switche hen, medmindre
man gider rode/pille ved tingene.

Så det er vel bare at betale eller gå i kloster...

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-08-11 08:54

Henry Lerche Madsen <henrylerchemadsen@mac.com> wrote:

> [...]
> man gider rode/pille ved tingene.
>
> Så det er vel bare at betale eller gå i kloster...

Det er da rart hvis det begynder at gå op for folk at Apple ikke er, og
aldrig har været, deres ven, men "blot" et børsnoteret firma, sat i
verden for at tjene penge ...

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-08-11 12:30

> Det er da rart hvis det begynder at gå op for folk at Apple ikke er, og
> aldrig har været, deres ven, men "blot" et børsnoteret firma, sat i
> verden for at tjene penge ...

Jeg synes, det er en mærkelig måde at opfatte sine medmennesker på. Jeg
håber da, at de fleste, jeg kommer i kontakt med i min dagligdag, gerne
vil yde mig bedst mulig service og har en vis stolthed i udførelsen af
deres arbejde. Hvis du kommer op til mig på sygehuset, så vil jeg da
også gerne hjælpe dig bedst muligt og sikre, at du får en god oplevelse.
For mig er du da ikke bare smør på brødet.
På samme måde er jeg ret sikker på, at Apple blev grundlagt af
nogle fanatikere, der gerne ville gøre en forskel. At der også er nogle
forretningsmæssige hensyn at tage, når man skal køre et stort firma, er
en anden sag. Man kan jo ikke bare forære det hele væk.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-08-11 12:39

> [...]
> forretningsmæssige hensyn at tage, når man skal køre et stort firma, er
> en anden sag. Man kan jo ikke bare forære det hele væk.

Apple tjener jo netop gode penge på at skabe gode oplevelser for deres
kunder når de bruger produkterne, så de to ting er ikke nødvendigvis
uforenelige ...

Men det er sundt altid at huske hvad der er den primære drivkraft, og i
sidste ende kan Apple ikke gøre noget som helst hvis de ikke tjener
penge.

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-08-11 16:10

> [...]
>
> Men det er sundt altid at huske hvad der er den primære drivkraft, og i
> sidste ende kan Apple ikke gøre noget som helst hvis de ikke tjener

Det er jo netop det. De to ting er helt sikkert forenelige. Faktisk
afhænger de langt hen ad vejen af hinanden. Der er bare forskel på, hvad
den primære drivkraft er. Derfor forstår jeg ikke helt din konklusion.
Forskellen på firmaer eller mennesker er jo netop, at nogle gør det for
at tjene penge. Og for at tjene penge, skal de give folk gode
oplevelser. Ellers går kunderne andre steder hen. Andre gør det for at
give folk gode oplevelser. For at kunne gøre det, skal de have råd til
at udvikle nye produkter, markedsføre dem, producere dem osv.
De fleste af os herinde er mere eller mindre Apple-fanatikere.
Mange af os har læst bøger eller i det mindste adskillige artikler om
Steve Jobs. Alle steder står der, at han inderst inde gerne vil gøre
"det rigtige" overfor andre. Han er nærmest Zen-buddhist i sin holdning
til livet. Han er overdrevet fanatisk med Apples produkter og kan være
ved at drive folk til vanvid med sin perfektionisme. Samtidig stråler
det ud af ham, at han er stolt af produkterne. Hvis noget ikke går godt
som f.eks. MobileMe, bliver han vred, og så ruller der ofte hoveder. Jeg
synes, det alt sammen vidner om, at drivkraften hos Apple er ønsket om
at lave gode produkter og gøre noget godt for folk.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-08-11 16:37

> Det er jo netop det. De to ting er helt sikkert forenelige. Faktisk
> afhænger de langt hen ad vejen af hinanden. Der er bare forskel på, hvad
> den primære drivkraft er. Derfor forstår jeg ikke helt din konklusion.

Kæden hopper af for visse når Apple tager en beslutning af teknologiske
og/eller økonomiske grunde. Et godt eksempel er den manglende
understøttelse i 10.7 for PPC Apps. De gør det jo ikke for at pisse folk
af, men fordi antallet af brugere af teknologien er så lavt at det ikke
kan svare sig at bruge tid, folk og penge på at holde det i live. Der er
flere eksempler. Men folk der ser Apple som deres _ven_ ser det som et
personligt svigt når netop deres kæphest bliver slagtet ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-08-11 17:31

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> flere eksempler. Men folk der ser Apple som deres _ven_ ser det som et
> personligt svigt når netop deres kæphest bliver slagtet ...

Det passer jo ganske enkelt ikke. Det er meget få langtids brugere af
Apple software, - og det er stadig langt hovedparten, - der ikke stadig
mere eller mindre er afhængig af netop at kunne bruge PPC baserede
programmer.

Men snakker du derimod om den gruppe, der skifter /fra/ en anden
platform /til/ Mac, - så har du delvis ret, - selvom der fx. også er en
del Windows brugere, der fx. har brugt AppleWorks 6 (primært USA/CA),
Macromedia Studio MX, Filemaker Pro/Advanced 7.x-9.x, Canvas 8.x/9.x
osv.. Mange af dem sidder med hybridversioner, der indeholder både Mac
Og Win versioner, og hvor Mac versionerne umiddelbart kan installeres på
relevante maskiner/systemer. - Den gruppe står nu pludselig uden
mulighed for at kunne nøjes med én maskine, men er tvunget til stadig at
køre et Windows setup - eller anskaffe sig emuleringssoftware + Windows,
så de kan installere det på en Mac.

Men da salget af Apple hardware nu er mest bærbare MB/MBP til den alm.
forbruger eller mindre virksomhed, bliver du alligevel begrænset ved, at
der i de bærbare MBP/MB ligger en begrænsning i sig selv pga. max. str.
på både RAM og ikke mindst disk kapacitet. - Og nej, her er løsningen
ikke hverken USB, FW eller TB med Windows på en ekstern disk. - Det er
ganske enkelt /for/ langsom og ustabil. - Det problem kunne dog løses,
hvis Apple gjorde, som HP har gjort på deres 17" Pro series laptops, -
ved at lave plads til en HD mere, så der kan monteres op til 2x1tb
harddiske.

Og ja, Apple svigter en meget stor gruppe brugere på den måde... Når det
så er sagt, så går der allerede nu rygter om, at udviklerne bag
Parallels Desktop arbejder med at lave den nye PD 7.x, (der ventes sidst
på efteråret / først på vinteren), implementerer muligheden for at kunne
installere OS X 10.5/10.6 og på den måde få Rosetta tilbage. - Hvis
Apple så samtidig fjernede den totale overvågning over computere med
10.7, så ville en - bl.a. for mig - væsentlig hindring for at skifte til
10.7 også være væk.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-08-11 17:48

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Det passer jo ganske enkelt ikke.

Hvad er det der ikke passer ?

> Det er meget få langtids brugere af
> Apple software, - og det er stadig langt hovedparten, - der ikke stadig
> mere eller mindre er afhængig af netop at kunne bruge PPC baserede
> programmer.

Uden hårde tal er det ikke andet end spekulationer ... og efter hvad jeg
kan lure er det ikke _hovedparten_ af brugere som er afhænige af PPC
programmer. Og det er jo ikke fordi Apple har trukket tæppet væk under
folk fra den ene dag til den anden, lige siden skiftet til Intel har
Apple's budskab været: Skift nu til noget der er Intel native, det her
forsvinder.

Og du kender min holdning til at køre med forældet og usupporteret
software ...

> [...]
> på efteråret / først på vinteren), implementerer muligheden for at kunne
> installere OS X 10.5/10.6 og på den måde få Rosetta tilbage.

10.5 og 10.6 må iflg. licenbetingelserne ikke køres virtuel, 10.6 server
må du allerede nu godt køre virtuelt ...

> - Hvis
> Apple så samtidig fjernede den totale overvågning over computere med
> 10.7, så ville en - bl.a. for mig - væsentlig hindring for at skifte til
> 10.7 også være væk.

Du mangler stadig at dokumentere de påstande ....

/thomas

Fra : Henrik, Silkeborg

Dato : 13-08-11 17:49

> [...]

10.7, så ville en - bl.a. for mig - væsentlig hindring for at skifte til

??? Det lød internt...?

H.

Fra : Ukendt

Dato : 13-08-11 17:56

Hej,

> [...]
> 10.7, så ville en - bl.a. for mig - væsentlig hindring for at skifte til

Det er det også. Bare glem det igen.

Erik har en ide om at han bliver overvåget af Apple, Google, rummænd med
små antenner på hovedet og sikkert også andre.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Henrik, Silkeborg

Dato : 13-08-11 19:15

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:
> Hej,

> Det er det også. Bare glem det igen.
>
> Erik har en ide om at han bliver overvåget af Apple, Google, rummænd med
> små antenner på hovedet og sikkert også andre.

Ok, måske han har et rellevant link?

H.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-08-11 19:27

<Henrik> wrote:

> [...]
> Bare glem det igen. > > Erik har en ide om at han bliver overvåget af
> Apple, Google, rummænd med > små antenner på hovedet og sikkert også

Det har jeg bedt ham om at producere 3-4 gange nu ... men jeg har ikke
fået noget ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-08-11 22:45

Thomas von Hassel wrote:

> Det har jeg bedt ham om at producere 3-4 gange nu ... men jeg har ikke
> fået noget ...

Og du har fåete at vide, hvor jeg har det fra!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-08-11 23:10

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Og du har fåete at vide, hvor jeg har det fra!

Nej, men hvis jeg har overset det så skulle det jo være en smal sag at
poste linket igen.

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-08-11 11:17

> Nej, men hvis jeg har overset det så skulle det jo være en smal sag at
> poste linket igen.

og lige efter planen, nu er der "funkstille" fra ERS ...

/thomas

Fra : Henrik, Silkeborg

Dato : 14-08-11 16:50

> Det har jeg bedt ham om at producere 3-4 gange nu ... men jeg har ikke
> fået noget ...
>
> /thomas

Ok, måske der så ikke er noget om det...

H.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-08-11 18:25

<Henrik> wrote:

> [...]
> 10.7, så ville en - bl.a. for mig - væsentlig hindring for at skifte til

Det er bare ERS' nabo's wifi der endeligt har kogt den sidste rest af
forstand væk ....

/thomas

Fra : Kent

Dato : 14-08-11 11:49

Thomas von Hassel forklarede:
> [...]
> flere eksempler. Men folk der ser Apple som deres _ven_ ser det som et
> personligt svigt når netop deres kæphest bliver slagtet ...

Jeg forstår ikke, hvorfor disse personer som åbenbart har brug for
noget specielt software/hardware ikke sørger for at beholde en maskine
udelukket til disse funktioner. Selvfølglig holder hardware ikke evigt,
men hvis et program har kørt tilstrækkelig hurtigt og godt på en
maskine for 6 år siden, hvorfor så ikke beholde denne maskine kun til
det brug. Og så have en en nyere som bliver holdt opdateret.

Jeg har selv en skanner som der ikke findes opdateret software til
Windows 7, men derfor installerede jeg da ikke XP da jeg købte en ny
stationær PC. Jeg må bare se i øjnene, at jeg aldrig får skannet mine
lysbilleder ind på PC. Og så slipper familien også for at se mere til
billederne

Kent

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-08-11 12:10

Kent <kbm@invalid.invalid> wrote:

> [...]
> maskine for 6 år siden, hvorfor så ikke beholde denne maskine kun til
> det brug. Og så have en en nyere som bliver holdt opdateret.

Det er også den metode jeg selv anbefaler hvis det endeligt skal være.
Men det må aldrig blive en sovepude, jeg vil altid anbefale at man
begynder at finde alternativer så hurtigt som det er økonomisk og på
andre måder muligt.

På et tidspunkt bliver det besværligt og dyrt at holde gamle OS på
gammel hardware i live.

Jeg har et par skrækhistorier som var ved at koste virksomheder livet
fordi de trode de kunne spare på den korte bane ved at udskyde indkøb af
supporteret software ...

> [...]
> stationær PC. Jeg må bare se i øjnene, at jeg aldrig får skannet mine
> lysbilleder ind på PC. Og så slipper familien også for at se mere til

Jeg har en kæmpe stak billeder som jeg vil sende til
http://www.scancafe.com/ når de engang åbner for ordrer udenfor USA ...

/thomas

Fra : Henrik, Silkeborg

Dato : 14-08-11 20:27

> [...]
> supporteret software ...

> Jeg har en kæmpe stak billeder som jeg vil sende til

Me too. Kan de klare de gamle Kodak Disc Film fra '80'erne?

H.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-08-11 20:31

<Henrik> wrote:

> Me too. Kan de klare de gamle Kodak Disc Film fra '80'erne?

<https://www.scancafe.com/pricing/scanning>

"35mm negatives
• 35mm slides
• paper pictures up to 8x10
• 110, 120, 126, 127 & 200 (medium) format film "

ser ikke sådan ud ...

/thomas

Fra : Kurt Brixen

Dato : 15-08-11 09:01

On 2011-08-14 19:31:14 +0000, Thomas von Hassel said:

> [...]
> • 35mm slides
> • paper pictures up to 8x10
> • 110, 120, 126, 127 & 200 (medium) format film "

Det danske http://www.scanpixel.dk/ ser da heller ikke så dyr ud. De
scanner i Marokko, derfor er det billigt.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-08-11 12:26

Kurt Brixen <kbrixen@gmail.invalid> wrote:

> Det danske http://www.scanpixel.dk/ ser da heller ikke så dyr ud. De
> scanner i Marokko, derfor er det billigt.

Nogen der har erfaring med dem ? (selvom det nok er mere relevant i
fotogrupperne ...)

/thomas

Fra : Kent

Dato : 14-08-11 11:43

Henrik Münster tastede følgende:
> [...]
> synes, det alt sammen vidner om, at drivkraften hos Apple er ønsket om
> at lave gode produkter og gøre noget godt for folk.

Da Apple blev oprettet kunne Steve Jobs sagtens have Zen i hans
holdning til kunder og maskiner, men SJ er vel næppe den eneste, som
har noget at skulle have sagt i dagens Apple? Der skal vel tages hensyn
til øvrige aktionære.

Og det er måske grunden til, at Apple i flere tilfælde har været meget
længere om at erkende et problem end kunder og presse har været.

Jeg tror da ikke at Bill Gates og co. har det som en del af deres
forretningsmodel at behandle kunder dårligt. Men Bill og co. har sørget
for at komme efter alle der på nogen måde har kunne klare med et par
advokater. Og det er vel nøjagtigt, hvad Apple gør i dag?

Kent

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-08-11 12:10

> [...]

> Og det er måske grunden til, at Apple i flere tilfælde har været meget
> længere om at erkende et problem end kunder og presse har været.

Ikke helt. Apples politik er og har altid været aldrig at sige noget
indtil de rent faktisk ved hvad der er galt og har en løsning på det. et
nyligt eksempel er "location-gate" .... pressen og andre skreg på Apple
for at komme med et statement, men det kom først da de havde undersøgt
sagen tilbunds, havde en forklaring og et fix.

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-08-11 08:59

> [...]

> ...Bare det så ikke er gået så stærkt, at de glemmer
> 'forsyningslinierne' i form af deres bagland = kunderne....

Det irriterer mig lidt at den historie har fået så meget omtale. I
realiteten betyder det nemlig ikke så meget.

Et firmas virkelige værdi skal ses i deres regnskaber ... hvordan
aktimarkedet reagerer er en sekundær indikator.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-08-11 12:08

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
>
> Et firmas virkelige værdi skal ses i deres regnskaber ... hvordan
> aktimarkedet reagerer er en sekundær indikator.

Nu er du godt nok naiv, Thomas.! - Hvad tror du, der ville ske med
Apples aktier, hvis ikke de kunne levere det overskud, de nu engang gør?
- Kurserne vil rasle ned hurtigere, end du kan nå at tælle til 1!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-08-11 12:15

> [...]

> Apples aktier, hvis ikke de kunne levere det overskud, de nu engang gør? -
> Kurserne vil rasle ned hurtigere, end du kan nå at tælle til 1!

Kan du ikke læse det jeg skriver ? ... aktierne er et udtryk for en
blandning i tilstanden af det generelle marked og virksomhedens
resultater ... og er derfor kun rigtig interessant hvis du handler med
aktier ...

Derfor er det meget mere interessant at kigge på regnskaber og andre tal
end aktiekursen og marketcap ..

/thomas

Fra : Henrik, Silkeborg

Dato : 13-08-11 09:35

> [...]
>
> ...Bare det så ikke er gået så stærkt, at de glemmer
> 'forsyningslinierne' i form af deres bagland = kunderne....

Jeg tror på at Apple er meget bevidste om hvorfor de har Succes. Os!

H.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-08-11 09:53

<Henrik> wrote:

> [...]
> Richard
>
> Jeg tror på at Apple er meget bevidste om hvorfor de har Succes. Os!

Det er en af grundende.

Den anden, og måske lige så vigtige årsag til succes, er at de har
formået at tiltrække så mange udviklerere til iOS på så kort tid ...
Mange Apps tiltrækker brugere som igen tiltrækker flere udviklere ...
mao. en god cirkel ... især når man ser at iOS brugere er meget mere
tilbøjelige til at betale for Apps i forhold til android hvor det mest
er gratis og reklamebefængte apps der ryger over disken.

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-08-11 14:33

> [...]

> ...Bare det så ikke er gået så stærkt, at de glemmer
> 'forsyningslinierne' i form af deres bagland = kunderne....

<http://moconews.net/article/419-put-a-cap-on-it-why-apple-doesnt-compet
e-with-exxon/>

"In other words, judge Apple against its competitors, not against energy
companies or Chinese banks. PC companies are paying the price for
failing to act before a 30-year-old business began to stagnate, and if
any of them had capitalized on opportunities they knew were available,
they might be in a position to share some of that market value with
Apple."

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-08-11 14:46

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> any of them had capitalized on opportunities they knew were available,
> they might be in a position to share some of that market value with

Der er da nok, der har prøvet... IBM, Olivetti, ICE Hermes, Amstrad
osv., men hvad er de nu? - Små sideskud i en branche... IBM lever da -
endnu..., Olivetti er nu kun et 'handelsmærke' ICE Hermes eksisterer
ikke mere og Amstrad er også kun et handelsmærke....

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-08-11 14:48

> [...]

> Olivetti er nu kun et 'handelsmærke' ICE Hermes eksisterer ikke mere og

Har du en hat med obskure navne du kan hive op ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-08-11 14:55

Thomas von Hassel wrote:

> Har du en hat med obskure navne du kan hive op ?

Lige en korrektion. - Firmaet hed ikke ICE Hermes, men ICL Hermes...

Men nej, de nævnte firmaer var blandt verdens største firmaer inden for
kontor- og kommunikation til business brug, men de kendte ikke deres
besøgelsestid. - Længere er den ikke...

mvh. Erik Richard

Fra : Ukendt

Dato : 13-08-11 16:06

Hej,

> Der er da nok, der har prøvet... IBM, Olivetti, ICE Hermes, Amstrad
> osv., men hvad er de nu? - Små sideskud i en branche... IBM lever da -
> endnu...

Måske skulle du lige blive opdateret på verden af i dag. At afskrive IBM
som et bette sideskud af en virksomhed som lige akkurat lever "endnu".

IBM har næsten samme markedsværdi som Microsoft. De ligger nu og slåsser
med fx Apple og Microsoft om placeringerne i top 5 over amerikanske
virksomheder med størst markedsværdi.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-08-11 16:37

> [...]

> IBM har næsten samme markedsværdi som Microsoft. De ligger nu og slåsser
> med fx Apple og Microsoft om placeringerne i top 5 over amerikanske

Måske fordi IBM efter de solgte deres PC business ikke har så stor
synlighed mere for den almindelige forbruger. Men IBM har stadig masser
af relevans og ikke mindst et massivt R&D budget

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 14-08-11 13:05

thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) writes:

> og lige efter planen, nu er der "funkstille" fra ERS ...

Det er interessant at se at bare det er skrevet i en anden gruppe end
her, så er det den gudsgivne sandhed. Måske skulle man bare begynde at
skrive dér?

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 14-08-11 13:06

Kent <kbm@invalid.invalid> writes:

> [...]
> stationær PC. Jeg må bare se i øjnene, at jeg aldrig får skannet mine
> lysbilleder ind på PC. Og så slipper familien også for at se mere til

En reservestationær med XP kan erhverves brugt for en beskeden penge.
Så kan du få scannet dine billeder ind og så kan den komme på
genbrugspladsen bagefter...

Fra : Kent

Dato : 16-08-11 20:57

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110814 kom med denne ide:

> En reservestationær med XP kan erhverves brugt for en beskeden penge.
> Så kan du få scannet dine billeder ind og så kan den komme på
> genbrugspladsen bagefter...

Jeg havde faktisk en fungerende, men det var en maxi-tower for stor til
at stå under bordet. Så den røg ud. Men jeg har stadigvæk muligheden
for at nedgradere min Lenovo til XP, hvis det skulle være. Men det
fungere bare ikke så godt som Win7.

Men måske er det bare en undskyldning for ikke at komme igang.

Kent

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-08-11 21:06

> [...]

> fungere bare ikke så godt som Win7.
>
> Men måske er det bare en undskyldning for ikke at komme igang.

Jeg vil nok bare køre XP som Virtuel maskine hvis det endeligt skal være

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 14-08-11 13:07

> [...]

> Jeg har et par skrækhistorier som var ved at koste virksomheder livet
> fordi de trode de kunne spare på den korte bane ved at udskyde indkøb af

Fortæl fortæl. Nu du har ferie og masser af tid :)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-08-11 14:07

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110814 <nospam0002+20110814@gmail.com> wrote:

> Fortæl fortæl. Nu du har ferie og masser af tid :)

Mellemstort trykkeri, kørte deres rip og udskydning under OS 9 på en
gammel powermac, enten G3 minitower eller måske enda lidt ældre, lortet
bryder ned, det tager dem et par dage at finde en erstatning for
maskinen og en mand der kunne finde ud af at re-installere deres setup,
profiler etc. etc. ... sure kunder, missede deadlines ... ikke noget man
vil gå igennem som trykkeri som har det svært nok i forvejen.

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 14-08-11 14:17

Hej,

> [...]
> profiler etc. etc. ... sure kunder, missede deadlines ... ikke noget man
> vil gå igennem som trykkeri som har det svært nok i forvejen.

Det er en klassiker!
Men man kan nok godt regne med, at de får fremtiden har liiiidt mere
fokus på at holde sig opdateret

Jeg var for ikke så lang tid siden ude ved en virksomhed som havde et
produktionsstop pga. defekt på en IBM 5155. I'm not kidding.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-08-11 14:19

> [...]

> Hej,

> Det er en klassiker!
> Men man kan nok godt regne med, at de får fremtiden har liiiidt mere

man kan jo håbe ...

> Jeg var for ikke så lang tid siden ude ved en virksomhed som havde et
> produktionsstop pga. defekt på en IBM 5155. I'm not kidding.

gud fader ...

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 14-08-11 14:33

Hej,

> gud fader ...

Skal dog siges at de selv havde remedierne on-site til at komme
videre... men stadigvæk interessant at tænke på. År efter år har den
gjort sit arbejde uden at gøre væsen af sig

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 14-08-11 14:39

> [...]

> profiler etc. etc. ... sure kunder, missede deadlines ... ikke noget man
> vil gå igennem som trykkeri som har det svært nok i forvejen.

Tjoh, men de overlevede da, hvilket er ret godt gået hvis de ikke havde
en der havde forstand på maskinen der gik ned.

Men mon ikke ejeren fik et lidt andet forhold til drift, efter den
oplevelse?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-08-11 14:45

> [...]

> en der havde forstand på maskinen der gik ned.
>
> Men mon ikke ejeren fik et lidt andet forhold til drift, efter den

jo, men det er da surt at skulle igennem en "learning by suffering"
istedet for at lytte efter det ene råd og opfordning efter den anden ...

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 14-08-11 14:40

> gud fader ...

Eneste trøst var vel at den kunne virtualiseres nemt? :)

Med mindre selvfølgelig den styrede alverdens ting gennem parallel- og
serielport :((

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 14-08-11 14:48

> jo, men det er da surt at skulle igennem en "learning by suffering"
> istedet for at lytte efter det ene råd og opfordning efter den anden ...

Nogen erfaringer skal nogen mennesker gøre selv.

Han kunne nok have haft glæde af den der lille leg med "nu er lynet
slået ned i jeres server!" inden den faktisk døde.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 16-08-11 23:10

> [...]

> muligheden for at nedgradere min Lenovo til XP, hvis det skulle
> være. Men det fungere bare ikke så godt som Win7.

vmware har en player til Windows og Fusion til Mac. Det kan man komme
ret langt med

(og der er også en XP Mode til 7)