Lion & TM
Fra : Hans Houmøller

Dato : 11-08-11 22:58

Jeg er en af de mange her, der har opgraderet til Lion fra SnowLeopard.
Samtidig med det er der sket det, at den eksterne HD, jeg hele tiden har
brugt til TimeMachine, hele tiden står og blinker med det røde lys, den
plejer at bruge, mens den sikkerhedskopierer. Ikonet på skærmen drejer
rundt, som det plejer, men når der er færdigt med det, blinker HD'en
videre som om, den stadig var i gang med at sikkerhedkopiere.

Jeg kan ikke gennemskue, om det skyldes min opgradering (det skete jo
ikke i Snowleopard), om min eksterne har lidt skade, eller om det er
noget hdelt andet.

Har nogen et bud på en forklaring?

Ingen dumme spørgsmål
- kun dumme svar

Hans

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-08-11 23:21

Hans Houmøller <hanshoumoller@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Jeg kan ikke gennemskue, om det skyldes min opgradering (det skete jo
> ikke i Snowleopard), om min eksterne har lidt skade, eller om det er

prøv at køre et check på disken med diskværktøj ...

/thomas

Fra : Hans Houmøller

Dato : 11-08-11 23:47

Den 12/08/11 00.21, Thomas von Hassel skrev:
> prøv at køre et check på disken med diskværktøj ...
>
> /thomas

Det gør jeg med det samme og vender tilbage.

Jeg har siden mit indlæg gjort som andre: genhentet Lion og installeret
en gang til.
--
Ingen dumme spørgsmål
- kun dumme svar

Hans

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-08-11 00:01

Hans Houmøller <hanshoumoller@gmail.com> wrote:

> Det gør jeg med det samme og vender tilbage.
>
> Jeg har siden mit indlæg gjort som andre: genhentet Lion og installeret
> en gang til.

Hvad skulle det hjælpe? Er det kendt, at det afhjælper nogle problemer?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-08-11 00:43

Henrik Münster wrote:

> Hvad skulle det hjælpe? Er det kendt, at det afhjælper nogle problemer?

Måske, hvis der er forkerte tilladelser, - men probleme3t er åbenbart
ret kendt. Det har været oppe i comp.sys.mac.apps og comp.sys.mac.system
indtil flere gange, siden Lion kom frem. - Et andet problem - nævnt i de
samme grupper, er, at Lion ganske enkelt ikke kan finde den eksterne TM
disk - heller via Diskværktøj.... - Et tredie problem, der også har
været oppe, er, at TM ikke vil finde og restaurere en mistet mappe. - En
fjerde mistede hele sit iTunes bibliotek, osv.osv.. - Men de fleste går
på - enten, at TM disken arbejder hele tiden - eller, at TM disken ikke
kan findes.

mvh. Erik Richard

Fra : Hans Houmøller

Dato : 12-08-11 00:59

Den 12/08/11 01.42, Erik Richard Sørensen skrev:

> [...]

Det er så nu, jeg vender tilbage, og diskværktøjet skrev, at der
tilsyneladende ikke var noget galt med TM-disken.

Mens jeg skriver dette, er der en sikkerhedskopiering i gang, med
drejende ikon og blinkende rødt lys, så jeg kan endnu ikke sige, om der
er sket en ændring. Det vender jeg tilbage med osse.

--
Ingen dumme spørgsmål
- kun dumme svar

Hans

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-08-11 05:56

> [...]

> drejende ikon og blinkende rødt lys, så jeg kan endnu ikke sige, om der
> er sket en ændring. Det vender jeg tilbage med osse.

En 10.6.x Time Machine backup skal opgraderes til 10.7 ... det er muligt
at det er den process der fejler, men jeg har indtilnu ikke oplevet
nogen problemer ...

Hvis den stadig fejler så prøv at kigge i logfilerne med Konsole.app ...
kan være den skriver noget spændende ?

At geninstallere Lion er imho. spild af tid med mindre der er andre
problemer du ikke har fortalt om ...

/thomas

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 12-08-11 07:56

> [...]
> kan være den skriver noget spændende ?
>
> At geninstallere Lion er imho. spild af tid med mindre der er andre

Hvorfor ikke bare slette det sparsebundle, som vedrører SL og så lave et
helt nyt i Lion?

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-08-11 08:22

> Hvorfor ikke bare slette det sparsebundle, som vedrører SL og så lave et
> helt nyt i Lion?

Ja, det er jo en mulighed hvis det knækker helt. Men der er jo nogen der
gerne vil have revisioner bagud ....

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-08-11 11:24

Jesper Haaber Gylling wrote:

> Hvorfor ikke bare slette det sparsebundle, som vedrører SL og så lave et
> helt nyt i Lion?

Hvis du gør det, mister du muligheden for at tilbagekopiere noget som
helst, hvis du nedgraderer til SnowLeopard igen, hvilket der faktisk er
en hel del, der allerede har gjort.

mvh. Erik Richard

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 12-08-11 15:18

On 12-08-2011 12:23, Erik Richard Sørensen wrote:

> Hvis du gør det, mister du muligheden for at tilbagekopiere noget som
> helst, hvis du nedgraderer til SnowLeopard igen, hvilket der faktisk er
> en hel del, der allerede har gjort.

"en hel del" ?
Hvor mange er det og ud af hvor mange, der er blevet på Lion ??

Jesper \

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-08-11 16:21

Jesper Hartoft <news1@hartoft.net> wrote:

> "en hel del" ?
> Hvor mange er det og ud af hvor mange, der er blevet på Lion ??

jeg synes generelt at Erik skulle få instslleret lion istedet for blindt
at hakke på systemet...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-08-11 16:50

Thomas von Hassel wrote:

> jeg synes generelt at Erik skulle få instslleret lion istedet for blindt
> at hakke på systemet...

Og jeg synes generelt, at mange herinde burde kigge lidt ud over deres
egen næsetip og den danske andedam og følge lidt mere med i, hvad der
foregår i virkelighedens verden!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-08-11 16:53

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Og jeg synes generelt, at mange herinde burde kigge lidt ud over deres
> egen næsetip og den danske andedam og følge lidt mere med i, hvad der
> foregår i virkelighedens verden!

Hvis du har så godt styr på virkeligheden så kan du måske fortælle
hvormange % der skifter tilbage til 10.6 ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-08-11 20:34

Thomas von Hassel wrote:

> Hvis du har så godt styr på virkeligheden så kan du måske fortælle
> hvormange % der skifter tilbage til 10.6 ?

Det kan jeg af gode grunde ikke, da jeg ikke har kendskab til alle, der
dels er skiftet /til/ Lion, dels har problemer som de /ikke/ kommer frem
med. - Det er jo langt fra alle Mac brugere, der i det hele taget er med
i et eller andet forum.

Men ud fra det, der er kommet frem i de engelsksprogede grupper, jeg
jævnligt frekventerer, så er mit skøn, at det er godt og vel halvdelen

Og så kan jeg tilføje, at det er +90% af alle, der er med i vores Nisus
gruppe, der har haft problemer. Heraf ca. 80% med så alvorlige
problemer, at de er gået tilbage til 10.6.x. Flere af dem
(universitetsforskere) har endda kontaktet Apple direkte, da det er
altafgørende for dem, at systemet virker uden problemer. Apple har end
ikke gidet - eller villet - svare dem. /Det/ finder jeg under al kritik!

Et af de problemer, der ikke har været så meget omtalt i de engelske
grupper, er problemer med både AppleScript og Perl macros, men som de
fleste af vores Nisus brugere bruger som standard. - Det er ikke 'bare'
et almindeligt script eller macro, men meget komplicerede og avancerede
styre- og positionerings scripts/macros. - Selv vores japanske
macro-troldmand Kinoshita har måttet opgive. - Og selv en af dem, der i
sin tid var med til at udvikle AppleScript, Bob Sern, har måttet give op...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-08-11 21:21

> [...]

> dels er skiftet /til/ Lion, dels har problemer som de /ikke/ kommer frem
> med. - Det er jo langt fra alle Mac brugere, der i det hele taget er med

tak, det var min pointe ...

> Men ud fra det, der er kommet frem i de engelsksprogede grupper, jeg
> jævnligt frekventerer, så er mit skøn, at det er godt og vel halvdelen

næppe ... så forklar hvordan alle anmeldelser + rating på App Store er
stort set perfekte ?

> [...]
> (universitetsforskere) har endda kontaktet Apple direkte, da det er
> altafgørende for dem, at systemet virker uden problemer.

hvorfor har de så opgraderet ?

> Apple har end
> ikke gidet - eller villet - svare dem. /Det/ finder jeg under al kritik!

er du ny her ?

> [...]
> sin tid var med til at udvikle AppleScript, Bob Sern, har måttet give op...

Så du fortæller mig at Nissus er afhængige af Perl og AppleScripts til
selv de mest almindelige opgaver ?

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-08-11 21:27

> næppe ... så forklar hvordan alle anmeldelser + rating på App Store er
> stort set perfekte ?

exibit a:

<http://dl.dropbox.com/u/693028/rating.png>

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-08-11 22:40

Thomas von Hassel wrote:

> exibit a:
> <http://dl.dropbox.com/u/693028/rating.png>

Og? - Der er immerhen stadig 16,38%, der giver 3 eller færre stjerner,
og det kan jeg altså ikke få til at stemme med en total rating på 4,5 af
5,0. - I min hovedregning er 4,5 af 5,0 lig med 90%. - Og igen iflg. min
regnebog skulle det nærmere give 4,2 ud af 5,0....

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-08-11 22:46

> [...]

> 5,0. - I min hovedregning er 4,5 af 5,0 lig med 90%. - Og igen iflg. min
> regnebog skulle det nærmere give 4,2 ud af 5,0....

Det er ikke 4,5 stjerner .. det er over 4, men ikke 5 ... grafikken er
ikke så nøjagtig.

Men 16,38 er stadig ikke 50% som du påstod ... og der er ingen der siger
at de 16% også nedgradere til 10.6 ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-08-11 23:06

Thomas von Hassel wrote:

> Det er ikke 4,5 stjerner .. det er over 4, men ikke 5 ... grafikken er
> ikke så nøjagtig.
>
> Men 16,38 er stadig ikke 50% som du påstod ... og der er ingen der siger
> at de 16% også nedgradere til 10.6 ...

Thomas, du læser altså det, jeg skriver som en vis herre læser
Bibelen. - Igen - "så er mit skøn, at det er godt og vel halvdelen" -
"der nedgraderer igen".

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-08-11 23:12

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Thomas, du læser altså det, jeg skriver som en vis herre læser
> Bibelen. - Igen - "så er mit skøn, at det er godt og vel halvdelen" -
> "der nedgraderer igen".

halvdelen ? ... det er vist 50% iflg. min lommeregner ... halvdelen af
hvad .. alle ? .. de 16% ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-08-11 00:05

Thomas von Hassel wrote:

> halvdelen ? ... det er vist 50% iflg. min lommeregner ... halvdelen af
> hvad .. alle ? .. de 16% ?

Suk. - Af dem, der har problemer selvfølgelig.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-08-11 08:54

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Suk. - Af dem, der har problemer selvfølgelig.

Det stod der sku da ikke noget om ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-08-11 22:21

Thomas von Hassel wrote:

> tak, det var min pointe ...

> næppe ... så forklar hvordan alle anmeldelser + rating på App Store er
> stort set perfekte ?

Dine egne ord igen jvf. ovenfor.... Det er et fåtal, der responderer
tilbage til AppStore

> hvorfor har de så opgraderet ?

Højst sandsynlig fordi de havde ventet noget bedre.

> er du ny her ?

??

> Så du fortæller mig at Nissus er afhængige af Perl og AppleScripts til
> selv de mest almindelige opgaver ?

NisusWriter er ikke det eneste program, der bruger AppleScript og Perl
macros, men nej, NW er ikke afhængig af hverken AS eller PM til de
almindelige ting, men både NWP og NWE er så avancerede, at man kan bygge
både scripts og Perl macros til ret avancerede handlinger - som fx. at
lave dobbelte cross-references til diacritics i 2-byte sprog. - /Det/ er
der ikke andre programmer, der kan. - Hvorfor tror du egentlig, jeg
skrev 'avancerede' og ikke 'almindelige'?

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-08-11 22:34

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Dine egne ord igen jvf. ovenfor.... Det er et fåtal, der responderer
> tilbage til AppStore

> Højst sandsynlig fordi de havde ventet noget bedre.

Man opgraderer ikke bare kritiske systemer bare fordi man tror at det er
bedre ...

> ??

Apple har _aldrig_ været gode til at kommunikere sålænge de er ved at
undersøge problemerne ...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-08-11 22:58

Thomas von Hassel wrote:

> Man opgraderer ikke bare kritiske systemer bare fordi man tror at det er
> bedre ...

Tja, nogle af dem er så fanatiske Apple fans, at de sluger alt råt. -
Hvorfor tror du egentlig, at fx. jeg ikke gør?

> Apple har _aldrig_ været gode til at kommunikere sålænge de er ved at
> undersøge problemerne ...

Hm, jeg véd så ikke, om jeg har haft særligt gode forbindelser til
Apple... Jeg har altid - undtagen 1 gang - fået svar fra dem, men måske
skyldes det, at jeg altid gik gennem Apple Danmark, som jeg jo arbejdede
sammen med i en del år...

> Du skrev:
> "men som de fleste af vores Nisus brugere bruger som standard"

Du glemte let og elefant fortsættelsen - "Det er ikke 'bare' et
almindeligt script eller macro,"

Det er netop en af fordelene ved NWE/NWP, at man kan automatisere en
masse komplicerede handlinger, - funktioner som især sprogforskerne
bruger 'som standard', da det sparer tid.

Prøv du fx. _manuelt_ at sortere et 2-siders A4 dokument med kinesiske
skrifttegn med flere diacritics - bestående af op til 2048 glyphs - både
efter diacritics og glyphs... Du kan begynde kl. 8:00 om morgenen, og du
vil ikke være nået halvvejen, når du ellers skulle gå hjem kl.
16.00..-)) - Med et AppleScript og en Perl macro kan du klare processen
på under 5 minutter...

mvh. erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-08-11 23:03

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Tja, nogle af dem er så fanatiske Apple fans, at de sluger alt råt. -
> Hvorfor tror du egentlig, at fx. jeg ikke gør?

Men netop du af alle burde jo gøre det ... af uforklarlige årsager
lytter folk åbenbart til hvad du siger, så hvis du rådgiver uden enda
selv at have 10.7 installeret et sted så er det jo op af bakke ...

> [...]
> Apple... Jeg har altid - undtagen 1 gang - fået svar fra dem, men måske
> skyldes det, at jeg altid gik gennem Apple Danmark, som jeg jo arbejdede

Jo, men Apple danmark er jo ikke meget mere end et marketing kontor ...

Hvis du vil have direkte kontakt så skal du være developer og bruge et
support incident ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-08-11 00:03

Thomas von Hassel wrote:

> Men netop du af alle burde jo gøre det ... af uforklarlige årsager
> lytter folk åbenbart til hvad du siger, så hvis du rådgiver uden enda
> selv at have 10.7 installeret et sted så er det jo op af bakke ...

Og ja, jeg har frarådet at opgradere, nu når det har vist sig, at det
kun er en beta, de har sendt ud! - Og istedet tilrådet, at de bliver på
enten 10.5.8 eller 10.6.x...

> Jo, men Apple danmark er jo ikke meget mere end et marketing kontor ...
>
> Hvis du vil have direkte kontakt så skal du være developer og bruge et
> support incident ...

Jeg har altid fået svar direkte fra Cupertino, selvom jeg har
ringet/skrevet til AppleDanmark.

mvh. Erik Richard

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 12-08-11 07:56

Hans Houmøller <hanshoumoller@gmail.com> writes:

> [...]
> skærmen drejer rundt, som det plejer, men når der er færdigt med det,
> blinker HD'en videre som om, den stadig var i gang med at

Jeg har set noget tilsvarende. Det ser ud til at Spotlight gerne vil
indeksere drevet. Jeg lod den køre færdig og siden har den ikke gjort
sådan.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-08-11 08:22

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110812 <nospam0002+20110812@gmail.com> wrote:

> Jeg har set noget tilsvarende. Det ser ud til at Spotlight gerne vil
> indeksere drevet. Jeg lod den køre færdig og siden har den ikke gjort
> sådan.

Ja, det tog også min et par timer at gøre Spotlight færdig på alle mine
diske ...

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 12-08-11 08:24

> Ja, det er jo en mulighed hvis det knækker helt. Men der er jo nogen der
> gerne vil have revisioner bagud ....

Et oplagt tidspunkt til at gøre den gamle til en sikkerhedskopi og lave
en ny :)