Andet multimedie
bentjuul 3670
JPG til Vector
Fra : Steen F.

Dato : 12-08-11 00:07

Kan man lave et jpg eller png-billede om til et vector-billede?
Det er en tegning som jeg gerne vil forstørre, men den pixelerer når den
forstørres. Så jeg tænkte at vector måske var løsningen. Det er en meget
simpel tegning med 2-3 farver.
Det drejer sig om en temmelig stor forstørrelse, fra 4x4 cm til 30x30 cm.
Kan det lade sig gøre?

Mvh
Steen F.

Fra : Kurt Lund

Dato : 16-08-11 17:18

"Steen F." <steen@steenmartin.dk> wrote

> [...]
> simpel tegning med 2-3 farver.
> Det drejer sig om en temmelig stor forstørrelse, fra 4x4 cm til 30x30 cm.

En tegning kan traces i f.eks. Adobe Illustrator - alternativt rentegnes
manuelt. Der findes dog gratis alternativer på markedet, men jeg kan lige
her og nu ikke komme i tanke om nogen navne.

--
Kurt Lund

Fra : Steen F.

Dato : 16-08-11 22:29

Den 16-08-2011 18:17, Kurt Lund skrev:
> En tegning kan traces i f.eks. Adobe Illustrator - alternativt rentegnes
> manuelt. Der findes dog gratis alternativer på markedet, men jeg kan lige
> her og nu ikke komme i tanke om nogen navne.

Jeg har adgang til Illustrator på arbejdet. Kan du forklare mig hvordan
man gør?

Fra : Max

Dato : 17-08-11 06:50

Hej Steen

http://layersmagazine.com/illustrator-tracing.html

--
Mvh Max

Fra : Steen F.

Dato : 26-08-11 16:26

Den 17-08-2011 07:49, Max skrev:
> Hej Steen

> http://layersmagazine.com/illustrator-tracing.html

Tak for linket :)

Fra : Steen F.

Dato : 19-09-11 02:08

Den 17-08-2011 07:49, Max skrev:
> http://layersmagazine.com/illustrator-tracing.html

Det lykkedes desværre ikke at få et fornuftigt resultat i vector.
Kan man re-sample et jpg-billede i Photoshop så det får flere pixels
el.lign?

Fra : Rado

Dato : 19-09-11 06:27

On Mon, 19 Sep 2011 03:07:48 +0200, "Steen F." <steen@steenmartin.dk>
wrote:

>Det lykkedes desværre ikke at få et fornuftigt resultat i vector.

Det burde det nu hvis det er en simpel tegning. Her er noget jeg
testede i forbindelse med en tidligere diskussion her:

http://miscfiles.net/temp/vk/

Se billedet af Andersine nederst på siden, til venstre originalen, til
højre det vektoriserede billede der er klart bedre end originalen.

Det øverste billede er et foto, til venstre en forstørret/optimeret
udgave af originalen, til højre en vektoriseret udgave af det
optimerede billedet til venstre. Ikke nogen decideret forbedring med
vektor.

De er iøvrigt lavet i Inkscape, der har en temmelig god tracer:

http://inkscape.org/

>Kan man re-sample et jpg-billede i Photoshop så det får flere pixels
>el.lign?

Hvis man bruger den rigtige resample algoritme så burde det ikke
pixelere selv ved flere gange forstørrelse. Kan ikke lige huske hvilke
algoritmer Photoshop bruger. Bruger selv IrfanView og Lanczos filter
til at resample med, det giver et fint resultat synes jeg.

Pixelering opstår mest når man bruger reSIZE, som det normalt kaldes
når der ikke anvendes interpolering som der gør ved resample.

Der findes deciderede programmer til forstørrelse af billeder i ekstra
god kvalitet, men personligt er jeg nu ikke imponeret af resultatet
hos dem jeg har testet. Men hvor godt det bliver afhænger jo nok også
en del af udgangsmaterialet.

--
Rado

"Materialism is the philosophy of the subject that forgets
to take account of itself." - Arthur Schopenhauer

Fra : Leif Neland

Dato : 19-09-11 11:45

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> god kvalitet, men personligt er jeg nu ikke imponeret af resultatet
> hos dem jeg har testet. Men hvor godt det bliver afhænger jo nok også

Næ, man er jo blevet forvænt af hvad der kan lade sig gøre i CSI i tv, f.ex.
at aflæse navneskiltet på en person på den anden side af vejen, taget med et
overvågningskamera, spejlet i en forrude, eller lignende vilde overdrivelser

Leif

Fra : Rado

Dato : 21-09-11 15:51

On Mon, 19 Sep 2011 12:44:44 +0200, "Leif Neland" <leif@neland.dk>
wrote:

> [...]
>overvågningskamera, spejlet i en forrude, eller lignende vilde overdrivelser

Man kan nu vist godt få en hel del ud af et alm. billede med
professionelt udstyr og diverse avancerede mønster genkendelses
algoritmer. Men der er selvfølgelig grænser.

Fra : Steen F.

Dato : 20-09-11 03:32

Den 19-09-2011 07:26, Rado skrev:
> Se billedet af Andersine nederst på siden, til venstre originalen, til
> højre det vektoriserede billede der er klart bedre end originalen.

Det ser faktisk rigtig godt ud!

> [...]

> Pixelering opstår mest når man bruger reSIZE, som det normalt kaldes
> når der ikke anvendes interpolering som der gør ved resample.

Måske er det bare en FOR stor mundfuld jeg er ude i. Et billede på 4x4
cm skal forstørres op til enten 20x20 cm eller 30x30 cm til udprintning.

Jeg har lagt et eksempel her, og hvis du kan få et fornuftigt resultat
ud af det, så hører jeg gerne nærmere Evt. også på mail (den er valid).
www.steenmartin.dk/vector/polse.bmp

Mvh
Steen

Fra : emjeppesen

Dato : 20-09-11 06:51

Steen F. skrev:

>Jeg har lagt et eksempel her, og hvis du kan få et fornuftigt resultat
>ud af det, så hører jeg gerne nærmere Evt. også på mail (den er valid).
>www.steenmartin.dk/vector/polse.bmp

Prøv at spørge ejeren af billedet, om du må få et større eksemplar.

Hilsen emj

Fra : Steen F.

Dato : 20-09-11 22:46

Den 20-09-2011 07:51, emjeppesen skrev:
> Prøv at spørge ejeren af billedet, om du må få et større eksemplar.

Tak for hjælpen. Det er dog ikke en mulighed.

Fra : Rado

Dato : 21-09-11 16:27

On Tue, 20 Sep 2011 04:31:54 +0200, "Steen F." <steen@steenmartin.dk>
wrote:

> [...]
>
>Jeg har lagt et eksempel her, og hvis du kan få et fornuftigt resultat
>ud af det, så hører jeg gerne nærmere Evt. også på mail (den er valid).

OK, det billede du har uploadet her er knap så egnet til vektortrace.
Det skal helst være billeder med farveregioner i samme farvenuance, og
med rimeligt skarpe overgange/kontraster mellem de forskellige farver.
Ligesom billedet af Andersine.

Du kan se resultatet her:

http://miscfiles.net//temp/0001/polse

Det øverste billede er en simpel resampling i høj kvalitet (Lanczos
filter),

Det i midten er en 1200x1240 resampling kørt gennem Inkscapes
vektortracer (Colors/48 scans) og exporteret.i 900x930.

Det nederste er billedet i midten hvor baggrund etc. er manipuleret
lidt i et PSP hvorefter det har fået endnu en vektortrace for at få
kanterne finpudset lidt.

Man kan evt. fikse det hele op lidt op med airbrush osv. så det bliver
pænere, men det er et lidt større arbejde.

Der er en zip her med alle billeder i 900x930 og 1200x1240 størrelse:

http://miscfiles.net//temp/0001/polse/polse.zip