Andet multimedie
bentjuul 3670
Tekst i PDF bliver krims-krams
Fra : Kurt Hansen

Dato : 11-08-11 14:40

Jeg laver et ugentlig nyhedsbrev i Quark Express og sender ud til en
række kunder. En af dem siger nu, at han aldrig har kunnet printe det
ud, da teksten (ikke billeder) kommer ud som krims-krams.

Hvorfor han først reagerer nu og om andre modtagere oplever det samme,
men ikke har brokket sig, ved jeg p.t ikke.

I Quark eksporterer jeg i PDF-format. Jeg har kigget i dialogboksene,
men kan ikke se nogen steder, at jeg kan/skal tage stilling til om
skrifter skal indlejres. Jeg tænkte at det måske var problemet.

Jeg kører på Mac og bruger OpenType. Der anvendes kun Helvetica, Times
og Georgia i dokumentet.

Kan jeg gemme i PDF på en anden måde, end den indbyggede
eksport-mulighed? Jeg har Acrobat Pro. Jeg skal, som minimum, have
mulighed for at komprimere billederne, da PDF-størrelsen skal holdes på
max. 2 Mb.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Erik Olsen

Dato : 11-08-11 17:46

Kurt Hansen wrote:
> [...]
> eksport-mulighed? Jeg har Acrobat Pro. Jeg skal, som minimum, have
> mulighed for at komprimere billederne, da PDF-størrelsen skal holdes

Hvis du har Adobe Acrobat, burde du kunne printe til pdf med Adobe
Destiller som lægger sig som en printer.

Alternativt kan PDFCreator http://sourceforge.net/projects/pdfcreator/
bruges.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 12-08-11 05:50

Den 11/08/11 18.46, Erik Olsen skrev:

> Hvis du har Adobe Acrobat, burde du kunne printe til pdf med Adobe
> Destiller som lægger sig som en printer.

Jeg er helt ny og uerfaren på Mac og jeg kan ikke se en
Destiller-printer i Udskriv-dialogen. Der er kun min korrekturprinter,
en gammel HP-Deskjet.

Der er en knap der står PDF på. Hvis jeg klikker på den, får jeg
følgende valgmuligheder:

Arkivér som PDF...
Arkivér som Postscript...
Fax PDF...
- - -
Send PDF med e-post
Save as Adobe PDF
Arkivér som PDF X...
Arkivér PDF til iPhoto
Arkivér PDF i Mappen modtaget fra Internet
- - -
Redigér menu...

Acrobat Destiller har jeg ingen erfaring med at bruge og kan ikke
umiddelbart se hvordan og hvorledes.

Jeg har prøves at arkivere som Postscript og smide den ind i Destiller
bagefter, men arbejdsgangen er lidt skummel for mig.

> Alternativt kan PDFCreator http://sourceforge.net/projects/pdfcreator/
> bruges.

Jeg vil bare gerne have en dialogboks eller på anden vis have mulighed
for at fravælge f.eks. skæremærker o.a., bestemme om skrifter skal
indlejres, samt at komprimere dokumentet til max. 2 Mb. Det kan jeg
altsammen (undtaget det med skrifterne, så vidt jeg kan se) i Quark og
resultatet bliver flot, men nogen kan altså ikke skrive teksten ud.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Erik Olsen

Dato : 12-08-11 16:27

Kurt Hansen wrote:

> [...]
> en gammel HP-Deskjet.
> Acrobat Destiller har jeg ingen erfaring med at bruge og kan ikke

I et Windows-system er Adobe Destiller en del af Adobe Acrobat-pakken.
Den kan det du nævner. Jeg aner intet om Mac, beklager.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : kjaer

Dato : 13-08-11 19:35

Kurt Hansen wrote:

Hvis du bruger dit eget dumme navn næste gang du finder på et problem, så
ved vi hvad det drejer sig om

Fra : Kurt Hansen

Dato : 14-08-11 12:46

Den 13/08/11 20.34, kjaer skrev:
> Kurt Hansen wrote:
>
> Hvis du bruger dit eget dumme navn næste gang du finder på et problem,
> så ved vi hvad det drejer sig om

Øhhh, ikke forstået. Hvad har jeg gjort mig skyldig i?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen