Strukturen på en Mac-HD
Fra : Kurt Hansen

Dato : 11-08-11 04:26

Jeg tillader mig at bryde ud af tråden "Filnavne i en mappe ...", da den
ellers kan blive lang og uoverskuelig og forgrene sig vidt.

Henrik Münster svarede:

> Netop. Det er faktisk også meningen.

> Du skal kun bevæge dig i din brugermappe, der ligesom evt. andre
> brugermapper ligger i mappen "Brugere". Alt andet skal du holde
> snitterne fra.

Retorisk spørgsmål: Hvorfor er det så synligt? Det strider, for mig at
se, lidt imod Apples grundfilosofi. Hvis jeg visker min Windows-tavle
ren og forsøger at se fordoms- og erfaringsfrit på den computer i dag,
ville det eneste rigtige være, at den indloggede bruger kun ser en blank
harddisk. Her kan han så oprette sin mappestruktur.

> Når din Mac er sat op med mapper som ovenfor, så vidner det om,
> at den er sat op af nogen, der ikke rigtig ved, hvad meningen med Mac
> OS X er.

Er der noget jeg kan og bør ændre - flytte noget, omdøbe noget? Den
eneste mappe jeg aktivt bruger og går direkte ind i, er "Danacord". De
andre aner jeg ikke hvad der indeholder og var gerne fri for at se dem i
det daglige, men naturligvis med mulighed for at gøre dem synlige, hvis
der skulle opstå en situation hvor noget siger, at jeg bare skal gå ind
i den-og-den mappe og gøre sådan-og-sådan.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-08-11 06:03

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> wrote:

> [...]
> ville det eneste rigtige være, at den indloggede bruger kun ser en blank
> harddisk. Her kan han så oprette sin mappestruktur.

Fordi det ikke er et lukket system og der er tilfælde hvor du har brug
for at røre ved de mapper ...

> [...]
> der skulle opstå en situation hvor noget siger, at jeg bare skal gå ind
> i den-og-den mappe og gøre sådan-og-sådan.

Normalt er alle de mapper du som bruger arbejder i placeret i din
brugermappe ...

Med mindre der er flere der bruger maskinen, og fælles data af en eller
anden grund ikke ligger på netværket (som jo er det smarteste....)

/thomas

Fra : Kurt Hansen

Dato : 11-08-11 08:08

Den 11/08/11 07.03, Thomas von Hassel skrev:

> Fordi det ikke er et lukket system og der er tilfælde hvor du har brug
> for at røre ved de mapper ...

Jo måske, men så kunne jeg jo bare gå ind et sted og fjerne fluebenet i
"vis ikke skjulte mapper og filer". For ikke-systemmennesker ville det
give ro og overblik. Der kører jo løbende debatter - også lige nu - om
hvad folk bruger deres Macs til og hvor meget eller hvor lidt kendskab
har til andet end de har brug for, for at kunne udføre det arbejde de er
sat til.

Både på Mac og Windows synes jeg der er for meget "støj", som jeg gerne
kunne undvære at traske rundt i hver dag.

> Normalt er alle de mapper du som bruger arbejder i placeret i din
> brugermappe ...

Mappen "Danacord" skulle så ligge i min brugermappe? Jo, jeg kan da godt
smide den der over, men jeg har lidt svært ved at se fordelen, da jeg jo
ikke slipper for at se alle de andre alligevel.

> Med mindre der er flere der bruger maskinen, og fælles data af en eller
> anden grund ikke ligger på netværket (som jo er det smarteste....)

Jeg ER koblet på et firmanetværk, men på distancen. Det kører bare så
drææææbende langsomt, at det er uanvendeligt i praksis at arbejde
direkte på serveren. Heldigvis har vi ikke det store behov for at dele
dokumenter, så jeg hiver det ned med FTP og arbejder "offline".
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-08-11 22:52

> [...]

> Både på Mac og Windows synes jeg der er for meget "støj", som jeg gerne
> kunne undvære at traske rundt i hver dag.

Det er jo ikke let for Apple at gøre alle glade. Hvis de gør for meget
usynligt, brokker de avancerede brugere sig og omvendt. I det mindste
vil de fleste af os gerne kunne installere og slette programmer. Da
programmappen er fælles for alle brugere, skal den jo næsten være let
tilgængelig.
I den nye Mac OS X 10.7 Lion er Bibliotek i din brugermappe
blevet usynligt. Mange har undret sig over, at Bibliotek i roden stadig
er synligt, for her kan man lave meget større ulykker. I hvert fald ser
det ud til, at Apple begynder at gøre mere usynligt for ukyndige.

> Mappen "Danacord" skulle så ligge i min brugermappe? Jo, jeg kan da godt
> smide den der over, men jeg har lidt svært ved at se fordelen, da jeg jo
> ikke slipper for at se alle de andre alligevel.

I Indstillinger i Finder kan du vælge at nye Findervinduer åbner et
bestemt sted. Mine står til at åbne i min brugermappe. Sætte man den til
det, er det begrænset, hvor meget man ser til de ovenliggende niveauer.
Fordelene er, som jeg har skrevet før, at hver bruger har sine egne ting
afskærmet fra andre brugeres ting. Hvsi du er den eneste bruger, er det
selvfølgelig begrænset, hvor sjovt det er. Du opnår også, at du holder
dig langt fra styresystemet og andre mere følsomme dele, og det er da
også meget rart, at man ikke kan komme til at lave de store ulykker. Men
skæld ikke mig ud over det. Det er ikke min idé. Sådan er Unix bare
lavet.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 11-08-11 09:41

Hej,

> Retorisk spørgsmål: Hvorfor er det så synligt? Det strider, for mig at
> se, lidt imod Apples grundfilosofi.

Husk nu på, at det er dig der gætter på, hvad Apples grundfilosofi er,
og ikke en official filosofi fra Apples side... så når de strider imod
den, er det ikke sikkert at de selv ved det.

Noget helt er, at i Lion så er flere af systembibliotekerne som standard
blevet skjult for almindelige brugere, så man skal ind og vælge
specifikt at man gerne vil se dem.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 11-08-11 11:45

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> writes:

> [...]
> og ikke en official filosofi fra Apples side... så når de strider imod
> den, er det ikke sikkert at de selv ved det.

Kan man tjene penge på det? Ja/Nej.

Hvis ikke, må det vente.