Filnavne i en mappe til liste i tekst elle~
Fra : Kurt Hansen

Dato : 09-08-11 15:42

Er der en særlig snedig Mac-måde at få navnene på filerne i en mappe
gjort til en liste - enten i ren tekst (TextEdit, Word etc.), eller ind
som en kolonne i et regneark?

For ikke at forvirre, spørger jeg her først og hvis ikke det giver
resultat, poster jeg senere i dk.edb.regneark (hedder den vist).
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 09-08-11 15:46

Hej,

> Er der en særlig snedig Mac-måde at få navnene på filerne i en mappe
> gjort til en liste - enten i ren tekst (TextEdit, Word etc.), eller ind
> som en kolonne i et regneark?

Jeg ville blot åbne Terminal.app og skrive:

ls -1 /Min/Mappe/ > filliste.txt

Så får du en filliste.txt-fil indeholdende filnavnene på filerne i mappen.

Vil du have undermapper og deres indhold med også, skriver du:

ls -R1 /Min/Mappe/ > filliste.txt

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Jonas Bo Jalling

Dato : 09-08-11 15:49

On 09/08/11 16.46, Jens Kristian Søgaard wrote:
> [...]
>
> Så får du en filliste.txt-fil indeholdende filnavnene på filerne i mappen.
>
> Vil du have undermapper og deres indhold med også, skriver du:

Bah. Jeg er sku ikke hurtig nok ;)

Mvh Jonas

Fra : Kurt Hansen

Dato : 09-08-11 16:45

Den 09/08/11 16.46, Jens Kristian Søgaard skrev:
> [...]
>
> Så får du en filliste.txt-fil indeholdende filnavnene på filerne i mappen.
>
> Vil du have undermapper og deres indhold med også, skriver du:

Svar til begge: Aha! Endelig lidt der smager af PC

Desværre virker ls ikke på samme måde som dir i DOS. Når jeg åbner
terminalen, befinder jeg mig i min mappe under "Brugere". Jeg skal et
par skridt tilbage og så nogle skridt frem. På samme niveau som
"Brugere" ligger mappen "Firmanavn". det er en undermappe her jeg skal
ned i.

I DOS ville jeg skrive 'dir ..' for at gå eet niveau op, men 'ls ..'
eller 'ls..' har ingen effekt.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 09-08-11 17:03

Hej,

> Svar til begge: Aha! Endelig lidt der smager af PC

Det er faktisk omvendt. Det er din PC der smager af det her...

> Desværre virker ls ikke på samme måde som dir i DOS. Når jeg åbner
> terminalen, befinder jeg mig i min mappe under "Brugere". Jeg skal et
> par skridt tilbage og så nogle skridt frem.

Det skal du jo ikke med den kommando, jeg skrev. Der skriver man den
fulde sti til mappen.

Hvis du vil skifte mappe, skal du bruge kommandoen cd på samme måde som
på din PC.

Fra : Ukendt

Dato : 09-08-11 22:00

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Det skal du jo ikke med den kommando, jeg skrev. Der skriver man den fulde sti til mappen.

Ikke nødvendigvis. Ls tager også en relativ sti og den virker rimeligvis på
samme måde som den gamle dir så man kan godt skrive ls -1 ..

Mvh. Joakim

Fra : Ukendt

Dato : 10-08-11 05:14

Hej,

> Ikke nødvendigvis.

Nej, selvfølgelig ikke. Men jeg omtalte den den præcise kommando, jeg skrev.

> Ls tager også en relativ sti og den virker rimeligvis på
> samme måde som den gamle dir så man kan godt skrive ls -1 ..

Alt andet ville jo ikke give mening.

Fra : Jonas Bo Jalling

Dato : 09-08-11 15:48

On 09/08/11 16.41, Kurt Hansen wrote:
> [...]
>
> For ikke at forvirre, spørger jeg her først og hvis ikke det giver
> resultat, poster jeg senere i dk.edb.regneark (hedder den vist).

Hej Kurt,

Du kan åbne Terminalen, skifte hen til det korrekte bibliotek vha.
"cd", og derefter skrive "ls".
ls er "det samme som" dir i DOS.

evt. kan du skrive "ls -1" for at få et filnavn på hver linje.

"ls -1 > filer.txt" laver en fil (filer.txt) der indeholder alle
filnavnene i pågældende dir.

Mvh Jonas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 09-08-11 16:58

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> writes:

> Jeg ville blot åbne Terminal.app og skrive:
>
> ls -1 /Min/Mappe/ > filliste.txt

Der findes CLIPBOARD.EXE til Windows som man kan pipe ind i og så ryger
det automatisk på klippebrættet.

Er der en tilsvarende facilitet til OS X?

Fra : Ukendt

Dato : 09-08-11 17:04

Hej,

> Der findes CLIPBOARD.EXE til Windows som man kan pipe ind i og så ryger
> det automatisk på klippebrættet.

> Er der en tilsvarende facilitet til OS X?

Ja, du piper det bare ind i pbcopy.

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 09-08-11 17:03

On Tue, 09 Aug 2011 17:45:27 +0200, <Kurt Hansen> wrote:
> I DOS ville jeg skrive 'dir ..' for at gå eet niveau op, men 'ls ..'
> eller 'ls..' har ingen effekt.

cd (change directory)

http://barelystable.com/tutorials/terminal/Terminal_Tutorial/Introduction.html
(jeg har ikke kvalitetsikret denne, er bare første og beste jeg fant på
Google).

--
Tor Einar Samdahl
"As usual I haven't really thought this out"

Fra : Kurt Hansen

Dato : 10-08-11 05:50

Den 09/08/11 18.02, Tor Einar Samdahl skrev:

> [...]
> (jeg har ikke kvalitetsikret denne, er bare første og beste jeg fant på

Den er sikkert fin, men ingen af eksemplerne her fortæller mig, så vidt
jeg kan se, hvordan jeg skal bryde baglæns ud af min brugermappe.

'CD ..' virker ikke. Det er som om at min brugermappe betragtes som rod
og at der ikke ligger noget over den.

Da det ikke er mig der har grundinstalleret og konfigureret maskinen,
har jeg ingen indflydelse haft på indretningen af mappehierarkiet, som
ser således ud:

Kurts iMac
- Backup
- Macintosh HD
-- Bibliotek
-- Brugere
-- Danacord
--- Nyhedsbreve
---- 2011-31
---- 2011-32
---- 2011-33
-- Private
-- Programmer
__ System
- Netværk

Jeg skal ned i f.eks. '2011-32'. Hvordan kommer jeg det?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 10-08-11 06:01

Hej,

> Den er sikkert fin, men ingen af eksemplerne her fortæller mig, så vidt
> jeg kan se, hvordan jeg skal bryde baglæns ud af min brugermappe.

Jo, det fortalte de godt nok.

> 'CD ..' virker ikke. Det er som om at min brugermappe betragtes som rod
> og at der ikke ligger noget over den.

Du skal skrive nøjagtigt det, jeg skrev - ikke ændre på det. Du må ikke
skrive CD med store bogstaver, det er en anden kommando end cd med små
bogstaver.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 10-08-11 07:42

Den 10/08/11 07.01, Jens Kristian Søgaard skrev:

> Du skal skrive nøjagtigt det, jeg skrev - ikke ændre på det. Du må ikke
> skrive CD med store bogstaver, det er en anden kommando end cd med små
> bogstaver.

Altså:

> ls -1 /Min/Mappe/ > filliste.txt

Jeg begynder at føle mig virkelig dum og ubegavet og nogen vil sikkert
(igen) falde for fristelsen til at gøre sig lystige over min påståede
erfaring, men det her overgår min forstand.

Fra PC (i DOS) er jeg vant til at vide, at roden hedder c:\>, men hvad
pokker hedder den på en Mac?

Hvis jeg befinder mig i /brugere/kh/, som er min brugermappe, og
skriver: ls -1 /danacord/nyhedsbreve/

.... hovsa, lige to sekunder ...

Heureka, det virker sgu! Tænk, det var jeg overbevist om at jeg /havde/
prøvet. Fint-fint, tak for hjælpen
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-08-11 07:45

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> wrote:

> [...]
> erfaring, men det her overgår min forstand.
>
> Fra PC (i DOS) er jeg vant til at vide, at roden hedder c:\>, men hvad

/

/thomas

Fra : Kurt Hansen

Dato : 10-08-11 07:59

Den 10/08/11 08.44, Thomas von Hassel skrev:

> /

Aha, nå ja ... det forklarer jo alting.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 10-08-11 07:48

Hej,

> Fra PC (i DOS) er jeg vant til at vide, at roden hedder c:\>, men hvad
> pokker hedder den på en Mac?

Der er ikke en global rod i DOS. På unix-afarter, som fx Mac OS X, så
kan du referere til roden med /

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-08-11 22:22

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> wrote:

> 'CD ..' virker ikke. Det er som om at min brugermappe betragtes som rod
> og at der ikke ligger noget over den.

Netop. Det er faktisk også meningen.

> [...]
> __ System
> - Netværk
>
> Jeg skal ned i f.eks. '2011-32'. Hvordan kommer jeg det?

Du skal kun bevæge dig i din brugermappe, der ligesom evt. andre
brugermapper ligger i mappen "Brugere". Alt andet skal du holde
snitterne fra. Det er en af de store fordele ved Unix. Hvis der er flere
brugere har de hver sin brugermappe, og hver brugermappe er hermetisk
lukket fra de andre. Jeg siger ikke, den er lukket af med et højt
sikkerhedsniveau, men den er lukket af, så en bruger ikke ved en fejl
sletter eller ødelægger noget for en anden bruger.
Til gengæld er din brugermappe din egen lille sandkasse, hvor du
kan tonse rundt som du vil uden fare for at ødelægge systemet. Nogle
vælger at have flere brugermapper, så deres daglige brugermappe ikke har
administratorrettigheder. Man kunne måske også forestille sig at have en
brugermappe til erhverv og en til private formål. Det eneste, du måske
skal lave andre steder end i din brugermappe, er at installere eller
slette programmer.
Når din Mac er sat op med mapper som ovenfor, så vidner det om,
at den er sat op af nogen, der ikke rigtig ved, hvad meningen med Mac OS
X er. Det undrer mig, at ikke andre har studset over det, men de er
måske så meget nørder, at de bare bevæger sig rundt i hele systemet, som
det passer dem. Det kan være en dårlig idé for os andre, der ikke altid
ved, hvad vi gør.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 09-08-11 17:18

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> writes:

> Hej,

> Ja, du piper det bare ind i pbcopy.

Interessant. 1e6 tak.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-08-11 17:25

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110809 <nospam0002+20110809@gmail.com> wrote:

> Interessant. 1e6 tak.

geek! :)

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 09-08-11 17:39

> geek! :)

Eftersom både Jens Kristian og jeg kan leve af det, går det vel.

Ikke som de der systemadministrations-dimser der går i spunk hvis
tallene ikke kan være i en byte mere

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 10-08-11 08:32

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> writes:

> 'CD ..' virker ikke. Det er som om at min brugermappe betragtes som
> rod og at der ikke ligger noget over den.

Unix er ikke DOS. Der skelnes mellem store og små bogstaver i
Terminal.app'en.

Det nemmeste (jeg har opdaget) er at åbne TErminal.app med
Æble-mellemrum t-e-r-m return, skrive "cd " (husk mellemrum og ingen
gåseøjne) og så "flytte" folderen over i Terminal.app vinduet.

Altså som du ville flytte den i Finderen selv.
Klik-holdnede-hive-slippe.

Hvis du står "i" selve folderen, kan du hive folderen selv ved at trække
i ikonet ved siden af navnet allerøverst i midten.

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 11-08-11 10:08

On Wed, 10 Aug 2011 23:21:53 +0200, <Henrik Münster> wrote:

> Netop. Det er faktisk også meningen.

nja, jeg kan jo flytte meg overalt på maskinen i terminal.

Men brukte Kurt 'CD ..' og ikke 'cd ..' så vil det ikke virke.

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-08-11 22:52

Tor Einar Samdahl <teisam@online.no.vil.itj.ha.no.spam> wrote:

> nja, jeg kan jo flytte meg overalt på maskinen i terminal.

Det kan godt være, men det er ikke meningen. Det er jo netop meningen,
man kun bevæger sig i sin egen brugermappe. Så kan ens ting ikke ses af
andre, og man kommer ikke til at lave ulykker i systemet. Det er da en
meget stor fordel ved Mac OS X (og altså Unix), at det er lavet sådan.
Det har altid undret mig i Windows, at man kan logge ind i forskellige
navne, men man ender stort set samme sted. I Mac OS X kan man have vidt
forskellige opsætninger og sine egne private dokumenter i forskellige
brugermapper.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 11-08-11 11:46

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> writes:

> 'CD ..' virker ikke. Det er som om at min brugermappe betragtes som
> rod og at der ikke ligger noget over den.

Så må du jo rydde op i din brugermappe :)

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 11-08-11 23:01

On Thu, 11 Aug 2011 23:51:45 +0200, <Henrik Münster> wrote:
> Det kan godt være, men det er ikke meningen. Det er jo netop meningen,
> man kun bevæger sig i sin egen brugermappe.

Meningen, men ikke umulig. Og neppe det som var årsaken til at Kurt ikke
fikk gått videre oppover. Der lå nok feilen i å bruke 'CD ..' i stedet
for 'cd ..'.