Procentregning og statestik (DR.DK)
Fra : Emil

Dato : 08-08-11 23:24

Hej
Jeg er ikke en ørn til statestik, men følgende udsagn forvirrer mig:

Citat:
Ifølge undersøgelsen er den danske selvmordsrate blandt psykiatriske
patienter 5,6 procent per 100.000 indbyggere over 18 år.
Citat slut
Link <http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2011/08/08/08152927.htm>

Menes der 5,6% af alle indbyggere over 18 år, eller
menes der 5,6 selvmod pr 100 patienter over 18 år?
Ellers mangler der oplysning om antal patienter over 18 år, og antal
indbyggere over 18 år.

Hvordan skal statestikken fortolkes?
Det er en fortolkning, som jeg er ude efter; ikke de faktiske tal.
For mig ser det ud som om, at de blander æbler og pærer. Hjælp mig til
at tolke tallene.

m.v.h. Emil

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 09-08-11 06:05

Den 09/08/11 00.23, Emil skrev:
> [...]
> Det er en fortolkning, som jeg er ude efter; ikke de faktiske tal.
> For mig ser det ud som om, at de blander æbler og pærer. Hjælp mig til

Du har ret i at det er noget vrøvl.

Nu står der:
"Ifølge undersøgelsen er den danske selvmordsrate blandt psykiatriske
patienter 5,6 procent per 100.000 sindslidende indbyggere over 18 år. I
Sverige er tallet ifølge rapporten kun 0,31 procent, lyder det
fejlagtigt i undersøgelsen."

Det er stadig noget vrøvl.

/Lars

Fra : alexbo

Dato : 09-08-11 07:33

"Emil" skrev

> Ifølge undersøgelsen er den danske selvmordsrate blandt psykiatriske
> patienter 5,6 procent per 100.000 indbyggere over 18 år.

Jeg tror der er 5,6 selvmord om året pr. 100.000 patienter, der er ingen
mening i at nævne et antal, hvis der reelt menes en procentdel.
Sverige som der sammenlignes med har en selvmordprocent på 0,31
det kan være i patienternes levetid hvis vi sætter den til 50 år så er det
6,2 selvmord om året pr. 100.000 patienter.

Formentlig er det patienterne selv der har skrevet artiklen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Krabsen

Dato : 09-08-11 07:51

Den 09-08-2011 08:33, alexbo skrev:

> [...]
> det 6,2 selvmord om året pr. 100.000 patienter.
>
> Formentlig er det patienterne selv der har skrevet artiklen.

Der er ikke tvivl om, at ordet 'procent' er løbet journalisten i fingrene.

Se f.eks.
http://videnskab.dk/kort-nyt/selvmordsraten-blandt-psykisk-syge-er-hojest-i-danmark

Her fremgår det, at vi snakker om absolutte tal, ikke procent.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 09-08-11 18:37

"Krabsen" <usenet@krabsen.dk> wrote in message

> Her fremgår det, at vi snakker om absolutte tal, ikke procent.

Men der står også: "hvor mange psykiatriske patienter ud af 100.000
indbyggere over 18 år, der i løbet af 2009 begik selvmord".

Dvs. hvis Danmark har 1000 patienter i den gruppe og Sverige kun 100 (måske
pga. forskellige måder at definere psykiatriske patienter på), så er der
tale om 5,6 ud af 1000 henh. 0,31 ud af 100. Altså ikke nær så forskellige
rater.

Og endelig så er det hele forkert:
http://www.information.dk/275358