nedgradere?
Fra : Hans Houmøller

Dato : 07-08-11 18:54

Kan man gå et trin baglæns og nedgradere sin Mac til et foregående
styresystem?
Hvis: "Ja, det kan man!" Hvordan gør man det så?

(Jeg har forsøgt at gøre det på min iMac ( at gå fra Lion til
Snowleopard via cd'en), men det ville den ikke, da den gav besked om, at
der ikke var plads nok på disken, jeg ville installere på.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-08-11 18:58

Hans Houmøller <hanshoumoller@gmail.com> wrote:

> [...]
> Snowleopard via cd'en), men det ville den ikke, da den gav besked om, at
> der ikke var plads nok på disken, jeg ville installere på.

Ikke nemt. Prodeduren er i korte træk følgende:

1: lav en backup af dine data
2: start fra 10.6 installations disken
3: formater disken
4: installer 10.6
5: kør din backup af dine data ind igen.

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 07-08-11 19:12

> [...]
> 3: formater disken
> 4: installer 10.6
> 5: kør din backup af dine data ind igen.

Vil 10.6 TimeMachine reetablere en 10.7 backup?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-08-11 19:17

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110807 <nospam0002+20110807@gmail.com> wrote:

> Vil 10.6 TimeMachine reetablere en 10.7 backup?

Hm, good point. Jeg vil tro at det ikke vil virke, men jeg har ikke selv
testet den

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-08-11 19:37

> Hm, good point. Jeg vil tro at det ikke vil virke, men jeg har ikke selv
> testet den

Jeg faldt over den her vejledning. Måske er der noget brugbart i den:

<http://web.me.com/pondini/Time_Machine/14.html>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-08-11 19:21

> [...]

> Snowleopard via cd'en), men det ville den ikke, da den gav besked om, at
> der ikke var plads nok på disken, jeg ville installere på.

Jeg bryder mig bestemt ikke om at snuppe noget fra andres arbejde, men
jeg vil tillade mig at citere fra den glimrende e-bog Take Control of
Upgrading to Lion af Joe Kissell:

If All Else Fails...How to Downgrade

As wonderful as Lion is, you might find it necessary to downgrade to
your old system at some point if:

An essential application does not work under Lion.
You encounter frequent crashes or compatibility problems.
Drivers for your third-party hardware are not available, and replacing
that hardware is not an option.

Reverting to an older system is never pleasant, but if you followed the
instructions for backing up your old system, it can be relatively
straightforward.

Assuming that, before upgrading to Lion, you created a bootable
duplicate of your old system on another volume (as discussed under Back
Up Your Disk), follow these steps:

1. If you downloaded or modified any data while working in Lion, be sure
to save a copy of that data onto another volume before restoring your
cloned system.

2. Start up your Mac from a volume other than the one containing Lion.
This can be the hard disk or partition where your duplicate system
exists, a startup CD or DVD, or any other volume with a valid Mac OS X
system. (Unfortunately, Recovery Mode won't work in this instance
because you need to run third-party software.)

3. Launch your backup program (such as SuperDuper or Carbon Copy
Cloner). Following the program's instructions for making a bootable
duplicate, choose the volume where the duplicate exists as the source.
For the destination (or target), choose the volume containing Lion.

4. Start the backup.

5. When the backup finishes, choose the newly restored volume in the
Startup Disk preference pane and restart.

Your computer should now be running your previous system again.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-08-11 19:27

> Assuming that, before upgrading to Lion, you created a bootable
> duplicate of your old system on another volume

Ret vigtigt step der Dr. Münster ;)

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-08-11 21:31

> Ret vigtigt step der Dr. Münster ;)

Som jeg gang på gang på gang har understreget, hver gang nogen naivt har
kvidret, at så tager de bare deres Time Machine backup og fører alting
over. Time Machine er fantastisk god til mange ting, men man har bare
ingen reserve, hvis man kun har den, og det tager altså længere tid at
føre data over fra en Time Machine backup end fra en kopi af harddisken.
Og som i det her tilfælde, så har den det med at blive overskrevet hver
time.
Så: Det sidste man gør, før man opgraderer styresystemet er at
lave en bootbar kopi af sin harddisk. Den rører man så ikke ved, før man
efter måske et par dage er helt sikker på, at alt fungerer, som det
skal. Gør det ikke det, kan man lynhurtigt indlæse den bootbare kopi.
Det samme gælder, hvis man får ny computer eller installerer ny
harddisk på den. Det er det sikreste, og det er simpelthen det letteste,
hvis der opstår problemer.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-08-11 21:38

> [...]
> Det samme gælder, hvis man får ny computer eller installerer ny
> harddisk på den. Det er det sikreste, og det er simpelthen det letteste,

Jeg har som regel 3 eller 4: Time Machine, en bootbar clon + offsite
sync af de vigtigste ting + en harddisk offsite som bliver opdateret med
jævne mellemrum med de vigtige ting.

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 07-08-11 19:22

> Hm, good point. Jeg vil tro at det ikke vil virke, men jeg har ikke selv
> testet den

Nu har du jo ferie, så du har masser af tid til lige at se efter :)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-08-11 19:26

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110807 <nospam0002+20110807@gmail.com> wrote:

> Nu har du jo ferie, så du har masser af tid til lige at se efter :)

Du kan restore f.eks fra Lion's recovery consol til 10.6 hvis du har en
komplet timemachine af 10.6 ... men så ruller du jo alting tilbage til
før du opgraderede

en 10.6 vil ikke kunne restore fra en 10.7 time machine disk (iflg. det
jeg kan læse mig til, f.eks.
<http://superuser.com/questions/263228/trouble-accessing-external-hard-d
rive-using-snow-leopard-after-accessing-it-on-be>)

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 07-08-11 19:24

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> [...]
> Startup Disk preference pane and restart.
>
> Your computer should now be running your previous system again.

En fin lille vejledning, men det fremgår ikke 100% klart at de ændrede
data ikke føres med. Man ruller tilbage til "dengang" og må så selv
tage den derfra.

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-08-11 21:31

> [...]

> En fin lille vejledning, men det fremgår ikke 100% klart at de ændrede
> data ikke føres med. Man ruller tilbage til "dengang" og må så selv

Hvilken del af punkt 1. er det, du ikke forstår?
Når den slags sker, har man formodentlig kun arbejdet få timer til
allerhøjst få dage i Lion, før man fortryder. Det vil for de fleste vel
være et overskueligt antal dokumenter, man skal gemme på en anden disk
og så føre tilbage til computeren, når man har nedgraderet. Hvis ens
e-mmail f.eks. kører i IMAP, vil man jo helt automatisk få de nyeste fra
serveren, så e-mail skal man jo f.eks. ikke gemme. Omfanget af det, man
skal gemme, afhænger naturligvis af, hvad man laver på sin computer.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 07-08-11 23:06

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> Hvilken del af punkt 1. er det, du ikke forstår?

Så har man alle sine data på et andet drev og udenfor ens
applikationer. Hurra!

> [...]
> serveren, så e-mail skal man jo f.eks. ikke gemme. Omfanget af det, man
> skal gemme, afhænger naturligvis af, hvad man laver på sin computer.

Nu er du morsom :) Bruger du ikke din computer til andet end email?

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-08-11 23:39

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110808 <nospam0002+20110808@gmail.com> wrote:

> Så har man alle sine data på et andet drev og udenfor ens
> applikationer. Hurra!

> Nu er du morsom :) Bruger du ikke din computer til andet end email?

Aha, du tænker på, at der ikke står, at man skal kopiere sine ændrede
data tilbage til harddisken fra det eksterne drev, når man har
installeret Mac OS X 10.6 igen. Det har du ret i. Det har han da glemt
at skrive. Han regner nok med, at det giver sig selv.
Det er jo kun de få data, man har ændret, siden man installerede
Lion, det drejer sig om. De ældre ting ligger jo på backuppen. Jeg har
f.eks. artikler, jeg har skrevet de sidste 8-9 år liggende. Det er meget
begrænset, hvor meget jeg når at skrive på de højst et par dage, der kan
gå, før man fortryder at have installeret Lion. Det samme gælder vel, at
det er begrænset, hvor mange billeder, man kan nå at tage, eller hvor
meget musik man kan nå at købe. Alt fra før, man opgraderede til Lion,
ligger jo på den backup, man indlæser igen.
Det hele afhænger naturligvis af, hvor meget man bruger sin
computer og til hvad. For visse personer kan det naturligvis være en
større mængde data, som er spredt rundt om. Jeg nægter dog at tro, at
det gælder for andet end en meget lille del af Mac-brugerne. Og mon
ikke, det er de mere professionelle, der godt kan finde ud af at klare
sådan et problem?
--
Henrik Münster
Esbjerg