Hvordan gemmer FileMaker
Fra : Henrik Münster

Dato : 06-08-11 23:41

Nu er der jo al den snak om Mac OS X Lion, der indfører versions og
autosave, så dokumenter, man arbejder med, bliver gemt automatisk. Det
er jo noget helt nyt for Mac OS X, og jeg har indtryk af, at man har
ændret i filsystemet, for at det hele kan fungere.
Jeg kan huske, at jeg for nogle år siden prøvede at lege lidt
med databaseprogrammet FileMaker, hvis nogen husker det. Det undrede mig
meget, at der ikke var et menupunkt, hvor man kunne gemme det, man
arbejdede med. Jeg konkluderede så, at det måtte ske automatis. Men var
det rigtigt, og hvordan foregik det? Og hvorfor valgte man den løsning
til FileMaker, men man i tekstbehandlere og regneark selv skal gemme?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-08-11 23:51

> [...]
> er jo noget helt nyt for Mac OS X, og jeg har indtryk af, at man har
> ændret i filsystemet, for at det hele kan fungere.

Det har ikke noget med filsystemet at gøre ...

> [...]
> det rigtigt, og hvordan foregik det? Og hvorfor valgte man den løsning
> til FileMaker, men man i tekstbehandlere og regneark selv skal gemme?

Der er flere andre programmer som ikke opererer med et standard
"dokument" som også gemmer automatisk.

"Problemet" med autsave og versionering er at det er relativt bøvlet at
implementere, men nogen revolution er det ikke. Apple har bare lavet det
så det a: er nemt for alm. bruger at bruge, og b: nemt for udviklere at
implementere i deres applikationer uden at skulle opfinde den dybe
tallerken igen.

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-08-11 10:02

> Det har ikke noget med filsystemet at gøre ...

Der er da lavet nye API'er og et nyt "File coordination framework", men
det er måske noget andet. Det er ikke lige mit område.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 07-08-11 10:42

Hej,

> Der er da lavet nye API'er og et nyt "File coordination framework", men
> det er måske noget andet. Det er ikke lige mit område.

Det har ikke en brik med filsystemet at gøre, nej.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-08-11 01:08

Henrik Münster wrote:
> [...]
> det rigtigt, og hvordan foregik det? Og hvorfor valgte man den løsning
> til FileMaker, men man i tekstbehandlere og regneark selv skal gemme?

Som Thomas skriver, har det intet med selve filsystemet at gøre.

'Auto Save' funktionen i Filemaker Pro 2,0 til 5.0 blev styret af et
skjult AppleScript, og det kunne slås fra, hvis man var lidt ferm til at
bruge ResEdit, så dukkede de normale 'Save' og 'Save As' op i menuen
'Arkiv'. Fra og med Filemaker 6.0 er det en valgfri mulighed som i en
hel del andre programmer, og det er stadig et AppleScript, der styrer
funktionen.

I NisusWriter Express og NisusWriter Pro er der også indbygget
automatisk 'Save' og 'Save As', når det valgte interval nås. Første gang
er det 'Save As', der kommer frem, så man kan vælge modtagermappen.
Modsat Filemaker er det en Perl macro, der styrer funktionerne i NWE og
NWP, da det er væsentlig lettere at implementere. Selve makroen er ret
kompliceret, da den samtidig styrer funktionen 'Save Backup Copy "\."' i
de forskellige versioner mellem hver auto-arkivering.

Man kan desuden altid vælge COM+SHIFT+S til 'Save As' / 'Arkiver som',
hvis man fx. vil omdøbe dokumentet uden at miste det oprindelige
dokuments indhold og/eller formattering. Gør man det, reverterer det
oprindelige dokument altid tilbage til den version, man først har åbnet
og er derfor også urørt.

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-08-11 10:02

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> [...]
> dokuments indhold og/eller formattering. Gør man det, reverterer det
> oprindelige dokument altid tilbage til den version, man først har åbnet

Jeg er godt klar over, at mange programmer har kunnet gemme efter et
fast interval enten i minutter eller anslag. Desværre har mine
programmer, som for tiden er Pages, aldrig gjort det. Jeg har nu indtryk
af, at Apples udgave i Lion er noget mere kompliceret. Den gemmer også,
hvis et andet program skal have adgang til dokumentet. F.eks. hvis det
skal sendes med en e-mail. Desuden gemmer det ældre versioner. Man
behøver derfor ikke manuelt at vælge "Arkiver som", hvis man seneree vil
kunne gå tilbage til en ældre udgave af dokumentet. Det kan man nemlig
altid. Dokumenter bliver også låst efter 14 dage (kan ændres), så man
ikke ved en fejl ændrer i dem. Alt i alt er det meget kærkomne ændringer
for en skribent som mig.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-08-11 11:49

Henrik Münster wrote:

> [...]
> programmer, som for tiden er Pages, aldrig gjort det. Jeg har nu indtryk
> af, at Apples udgave i Lion er noget mere kompliceret.

Det er stadig et AppleScript, der styrer arivering - også i Lion.

> Den gemmer også, hvis et andet program skal have adgang
> til dokumentet. F.eks. hvis det skal sendes med en e-mail.

Et andet program, der bruger et Pages dokument, kan /IKKE/ gemme
ændringer i Pages formatet! - Det er ganske enkelt programmeringsmæssigt
umuligt.

> [...]
> altid. Dokumenter bliver også låst efter 14 dage (kan ændres), så man
> ikke ved en fejl ændrer i dem. Alt i alt er det meget kærkomne ændringer

Det gør den også i Pages 4.0.5 under 10.5.x. Her skal du blot aktivt slå
det til. - 'Preferences' -> 'General' -> 'Saving' -> "Backup previous
version when saving", så der arkiveres en ny backup version hver gang,
man trykker COM+S. - Eneste forskel her er, at i 10.7 gøres det via et
script, mens man i 10.5.x/10.6.x skal gøre det manuelt ved at trykke COM+S.

mvh. Erik Richard

Fra : Ukendt

Dato : 07-08-11 12:06

Hej,

> Det er stadig et AppleScript, der styrer arivering - også i Lion.

Hvad er det så for et AppleScript?

> Et andet program, der bruger et Pages dokument, kan /IKKE/ gemme
> ændringer i Pages formatet! - Det er ganske enkelt programmeringsmæssigt
> umuligt.

Det er noget vrøvl.

Det Henrik henviser til er, at Apple i deres nye API har gjort det
muligt at der automatisk gemmes, når et andet program skal bruge en fil
som allerede er åbnet af et andet program... eksempelvis hvis man skal
vedhæfte et åbent Pages-dokument til en mail.

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-08-11 16:21

> [...]

> script, mens man i 10.5.x/10.6.x skal gøre det manuelt ved at trykke COM+S.

Jo, men hidtil har det jo givet et ekstra dokument med tilnavnet
".backup". Det skal man jo fjerne manuelt på et tidspunkt, hvis man da
ikke vil ende med hundredevis af den slags ekstra dokumenter på sin
harddisk. Jeg gemmer mine gamle artikler i rækkefølge, og når en artikel
er færdigredigeret, er der ingen grund til, at jeg har flere udgaver
liggende.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-08-11 16:46

> [...]
> harddisk. Jeg gemmer mine gamle artikler i rækkefølge, og når en artikel
> er færdigredigeret, er der ingen grund til, at jeg har flere udgaver

Autosave og versions pakker bare alt dette væk så brugeren ikke skal
tænke over det ...

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-08-11 19:15

> Autosave og versions pakker bare alt dette væk så brugeren ikke skal
> tænke over det ...

Øøøøøh ja. Det er da også ret væsentligt. Når jeg skal lede efter et
dokument i en mappe med gamle artikler, så er det da rart, at mappen
ikke er fyldt med alle mulige ekstra versioner og backup-filer.
Computere fungerer jo sådan, at der sker en masse under overfladen, som
bliver skjult for os brugere.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-08-11 01:35

Henrik Münster wrote:

> [...]
> harddisk. Jeg gemmer mine gamle artikler i rækkefølge, og når en artikel
> er færdigredigeret, er der ingen grund til, at jeg har flere udgaver

Det skal man da også i alle de programmer, jeg har sat til at lave
auto-backup. - Her ligger de blot i 'Dokumenter' i nogle mapper
tilhørende det enkelte program, - og så er det jo bare at åbne dem
engang imellem og tømme...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-08-11 07:22

> [...]

> auto-backup. - Her ligger de blot i 'Dokumenter' i nogle mapper
> tilhørende det enkelte program, - og så er det jo bare at åbne dem

Erik, vi snakker om 10.7 som du jo har boycottet ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-08-11 13:15

Thomas von Hassel wrote:

> Erik, vi snakker om 10.7 som du jo har boycottet ...

Og der er /INGEN/ forskelle på hverken Pages eller Filemaker til 10.5.x,
10.6.x eller 10.7.x!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-08-11 13:45

> [...]

> snakker om 10.7 som du jo har boycottet ...
>
> Og der er /INGEN/ forskelle på hverken Pages eller Filemaker til 10.5.x,

så siget vi det ...

<http://support.apple.com/kb/HT4684>

"What's included
All iWork 9.1 applications
? Adds support for Mac OS X Lion, including:
? Full-Screen
? Resume
? Auto Save
? Versions
? Character picker"

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-08-11 14:34

Thomas von Hassel wrote:

> så siget vi det ...
>
> <http://support.apple.com/kb/HT4684>
>
> "What's included
> All iWork 9.1 applications
> ? Adds support for Mac OS X Lion, including:
> ? Full-Screen
> ? Resume
> ? Auto Save
> ? Versions
> ? Character picker"

Tja, de funktioner er der også i den Pages, jeg bruger. Af gode grunde
kan jeg ikke verificere Lion support.... 'Versions' er dimmed i 10.5.8,
men er markeret som 'On'... - Som jeg tidl. har skrevet, så er jeg
tvunget til at bruge Pages i forb. med nogle oversættelsesopgaver. - Og
det irriterer min blindtarm noget så grusomt, at den automatisk åbnede i
full-screen, indtil jeg fandt ud af at slå det fra.!

mvh. Erik Richard