iTunes på NAS
Fra : Hammeren

Dato : 06-08-11 18:05

Hejsa -

Kan man være sikker på at en NAS, der praler af at kunne køre iTunes server,
kan streame musik uden en ekstern iTunes client ?

Forklaring:
Jeg har en PC stående hvorpå alt min musik ligger. På PC'en er også
installeret iTunes.
På min iPad har jeg så et fjernstyringsprogram (iRemote) til PC'ens iTunes.
Jeg kan nu via iPad og iRemote fjernestyre PC'ens iTunes, og streame musik
rundt til forskellige enheder i huset (Airport Express).
Det er PC'en der afspiller musikken og det fortsætter den med selv om
iPad'en slukkes

Spørgsmålet går på om jeg kan erstatte PC'en med en NASder kan køre iTunes
server? Kan NAS'en selv afspille musikken og streame ?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-08-11 18:27

Hammeren <group@dreamfabric.dk> wrote:

> [...]
>
> Spørgsmålet går på om jeg kan erstatte PC'en med en NASder kan køre iTunes
> server? Kan NAS'en selv afspille musikken og streame ?

Nej, en NAS iTunes server vil dukke op i din maskines iTunes som et delt
bibliotek, a la Home Sharing mellem 2 alm. iTunes bibliotker.

/thoma

Fra : Jens Erik Bech

Dato : 06-08-11 18:39

Den 06/08/11 19.26, Thomas von Hassel skrev:

> Nej, en NAS iTunes server vil dukke op i din maskines iTunes som et delt
> bibliotek, a la Home Sharing mellem 2 alm. iTunes bibliotker.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Lad mig lige komme med et tillægsspørgsmål. Min ven har solgt sin PS3 og
anskaffet et "AppleTV2."
Han kan leje film på den, hvilket han fryder sig over(USA gavekort)
Han kan også spille mp4-film som streames fra iTunes i hans MacBook Pro.

Men for at streame en Divx film eller en MKV, skal han omkode til "Apple
iTunes format"

Kan han bruge andre DLNA servere til at få spillet noget på "AppleTV2,"
som for eksempel den "PS3 media Server" jeg kan streame alskens film med?

MvH
Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-08-11 18:49

Jens Erik Bech <jenserikbech@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Kan han bruge andre DLNA servere til at få spillet noget på "AppleTV2,"
> som for eksempel den "PS3 media Server" jeg kan streame alskens film med?

Ikke uden at lave sjove ting ved hans Apple TV*

/thomas

* <http://firecore.com/atvflash-black>

Fra : Ukendt

Dato : 06-08-11 19:08

Hej,

> [...]
> Kan han bruge andre DLNA servere til at få spillet noget på "AppleTV2,"
> som for eksempel den "PS3 media Server" jeg kan streame alskens film med?

DLNA kan ikke bruges. Du kan dog bruge programmer som kan sende AirPlay
afsted - der findes også programmer som kan transcode på samme måde som
fx PS3 Media Server gør det (også selvom du hårdnakket benægter at det
kan være muligt).

Den mest fleksible løsning er at jailbreake enheden og installere fx
XBMC. Det er relativt nemt og kræver kun at du har et micro-USB kabel
til rådighed - det koster ikke noget. Det fungerer vældigt godt i praksis.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Jens Erik Bech

Dato : 06-08-11 19:52

Den 06/08/11 20.07, Jens Kristian Søgaard skrev:
> [...]
> afsted - der findes også programmer som kan transcode på samme måde som
> fx PS3 Media Server gør det (også selvom du hårdnakket benægter at det
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Hvor ser du at jeg hårdnakket benægter det? Jeg ser at PS3 Media Server
har "Afkodningsindstillinger," hvilket er noget andet end
"transkodningsindstillinger" Afkodning er at læse formatet som det er.
transkodning er at omkode det til et andet beslægtet format, jeg må
hellere sige så vidt jeg er oplyst om det, for ikke at blive sat i
kategorien -hård benægter.

Det er et diskret indlæg i en anden gruppe du trækker herind, hvilket
er dubious behaviour. Jeg stillede mig lettere tvivlende til om man
kunne omkode en fil og sende den afsted i samme sekund, hvorpå den
skulle afspilles på et andet device.
Jeg formodede at man ikke kan rekode i sådant et lyntempo, samtidig med
at man kunne spole videre i filmen og begynde afspilning et andet sted.
Mine store erfaringer med omkodning siger mig at det har en almindelig
PC ikke kræfter til.

Jeg lægger i modsætning til dig altid beviser med som så kan
modbevises. du derimod kommer altid med postulater uden skygge af bevis.
Mit omstændighedsbevis til PS3 Mediaserver var at Informationen i den
tilstreamede PS3 sagde at de filer der afspillede var "MKV filer og MOV"
filer.
Disse filer kan PS3 ikke afspille, hvorefter jeg konkluderer at det må
være "PS3 mediaplayer" som udfører afspilningsproceduren.

Det må være det den kalder afkodningsindstillinger?
Kan andet konkluderes på de foreliggende beviser?
Da det erkendes som MKV og MOV filer på PS3, kan de ikke være
transkodede-vel? Hvis de var transkodede ville de være lavet om til
"mp4" for eksempel eller "m2ts."

> Den mest fleksible løsning er at jailbreake enheden og installere fx
> XBMC. Det er relativt nemt og kræver kun at du har et micro-USB kabel
> til rådighed - det koster ikke noget. Det fungerer vældigt godt i praksis.
,,,,,,,,,,,,,
Han har AppleTV stående i Sverige og han skulle så tage den med til mig,
hvorefter jeg skulle jailbreake o.s.v. Det skal vi ikke ind på.
Disse hemmelige programmer der kan transkode undervejs og streame kunne
vel så uden problemer streame en m4v transkodet stream af en MKV direkte
til Apple TV2?))

lad os få navnet på det hemmelige stream og transkodningsprogram.

MvH
Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-08-11 20:02

> [...]

> Disse filer kan PS3 ikke afspille, hvorefter jeg konkluderer at det må
> være "PS3 mediaplayer" som udfører afspilningsproceduren.

Det er netop transcoding ...

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 06-08-11 20:33

Hej,

> Hvor ser du at jeg hårdnakket benægter det?

Jeg følger også med i de andre nyhedsgrupper, du skriver i...

> Det er et diskret indlæg i en anden gruppe du trækker herind, hvilket
> er dubious behaviour.

Kan ikke se, hvad der skulle være særligt diskret ved dit indlæg, eller
hvad der skulle være suspekt ved min adfærd.

> Jeg stillede mig lettere tvivlende til om man
> kunne omkode en fil og sende den afsted i samme sekund, hvorpå den
> skulle afspilles på et andet device.

Du skrev helt konkret, at det var "langt ude i hampen". Det ved jeg ikke
om man kan kalde lettere tvivlende... men hovedpointen er at du tager
fejl. Det kan sagtens lade sig gøre.

Man benytter sig af en transcoding-buffer for at modvirke afbrydelser
ved jitter og lign, så det kan sagtens lade sig gøre.

> Jeg lægger i modsætning til dig altid beviser med som så kan
> modbevises. du derimod kommer altid med postulater uden skygge af bevis.

Bla bla bla bla. Du ævler løs.

Prøv evt. bare at gøre noget så simpelt som at søge på google. Du vil fx
med det samme finde følgende side:

http://www.tuaw.com/2009/07/06/ps3-media-server-transcodes-and-remuxes-in-real-time/

Hvor der står at PS3 Media Server kan transcode og remuxe i real-time.

Jeg har fx også selv brugt det til at transcode indhold til Sony Bravia
fjernsyn.

Alt dette er helt alm. ting som er indenfor alm. gængs accepteret
teknisk mulighed.

Det du mener at bevise er noget som ligger udenfor hvad, der gængs
accepteres som muligt, når du mener at en DLNA server (DMS) pludseligt
begynder at kunne afspille film selv. Det er lidt ligesom hvis man
siger, at man lige har overført penge på sin netbank via
IMAP-protokollen eller at din webserver selv kan gennemføre Skype
videosamtaler. Begge dele er noget de fleste vil løfte et øjenbryn over.

> Disse filer kan PS3 ikke afspille, hvorefter jeg konkluderer at det må
> være "PS3 mediaplayer" som udfører afspilningsproceduren.

Ja, og du konkluderer stadig forkert.

> Da det erkendes som MKV og MOV filer på PS3, kan de ikke være
> transkodede-vel?

Jo eller remuxede.

> Hvis de var transkodede ville de være lavet om til
> "mp4" for eksempel eller "m2ts."

Nej.

> Han har AppleTV stående i Sverige og han skulle så tage den med til mig,
> hvorefter jeg skulle jailbreake o.s.v. Det skal vi ikke ind på.

Han kan vel selv gøre det i Sverige forudsat at han har en alm.
computer. Det er ikke noget særligt teknisk svært.

> [...]
> til Apple TV2?))
> lad os få navnet på det hemmelige stream og transkodningsprogram.

Hvem har sagt at der skulle være tale om hemmelige programmer?
Måske er du bare for doven til selv at søge på google?

Et af de programmer som kan det, jeg nævnte er AirFlick.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 06-08-11 18:46

Jens Erik Bech <jenserikbech@gmail.com> writes:

> Men for at streame en Divx film eller en MKV, skal han omkode til
> "Apple iTunes format"

Dimsen kan ikke dekode andet.

> Kan han bruge andre DLNA servere til at få spillet noget på
> "AppleTV2," som for eksempel den "PS3 media Server" jeg kan streame
> alskens film med?

Næppe. Apple er ikke glade for DLNA da det smadrer deres fødekæde.

Hvis fjernsynet ikke kan DLNA'e selv, så er en WD TV Live boks meget
mere altædende (og kan sluttes til et ikke-HDMI fjernsyn). Jeg har
været glad for min.

http://www.wdc.com/en/products/products.aspx?id=330

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-08-11 18:50

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110806 <nospam0002+20110806@gmail.com> wrote:

> og kan sluttes til et ikke-HDMI fjernsyn

Hvad er det ? ;)

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 06-08-11 19:04

Hej,

> Spørgsmålet går på om jeg kan erstatte PC'en med en NASder kan køre iTunes
> server? Kan NAS'en selv afspille musikken og streame ?

Det du kan gøre er at få adgang til musikken på din iPad og så lade
iPad'en afspille musikken og sende den til dine Airport Express. Det
foregår nemt og smertefrit.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 06-08-11 20:59

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Det du kan gøre er at få adgang til musikken på din iPad og så lade
> iPad'en afspille musikken og sende den til dine Airport Express. Det
> foregår nemt og smertefrit.

Ganske enkelt, og lidt genialt.

Firefly media server som ofte står bag iTunes serverløsningen får dog
ikke altid pæn ord med på vejen.

--
Mvh Martin

www.facebook.com/martin.bredthauer

Fra : Hammeren

Dato : 07-08-11 11:01

"Jens Kristian Søgaard" <jens@mermaidconsulting.dk> wrote in message
> [...]
> foregår nemt og smertefrit.
>
> --
> Jens Kristian Søgaard, Mermaid Consulting ApS,

Korrekt, men så er problemet at i det øjeblik iPad lukkes / slukkes - så
stopper musikken !
Det var netop det jeg ville undgå, og so mjeg undgår ved ta bruge en PC som
NAS.

Fra : Ukendt

Dato : 07-08-11 12:04

Hej,

> Korrekt, men så er problemet at i det øjeblik iPad lukkes / slukkes - så
> stopper musikken !

Hvorfor slukker du din iPad?

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 06-08-11 19:15

thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) writes:

> Hvad er det ? ;)

Den moderne udgave af en pladespiller.

Prøv du at forklare en folkeskoleelev fidusen ved en telefonboks.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-08-11 19:17

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110806 <nospam0002+20110806@gmail.com> wrote:

> Den moderne udgave af en pladespiller.
>
> Prøv du at forklare en folkeskoleelev fidusen ved en telefonboks.

<http://www.imdb.com/title/tt0183649/>

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 06-08-11 19:31

> <http://www.imdb.com/title/tt0183649/>

Se der er en af ulemperne ved at se alle de der amerikanske
skod-film. Spil du noget Star Craft i stedet...

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 06-08-11 21:07

Jens Erik Bech <jenserikbech@gmail.com> writes:

> er dubious behaviour. Jeg stillede mig lettere tvivlende til om man
> kunne omkode en fil og sende den afsted i samme sekund, hvorpå den
> skulle afspilles på et andet device.

Det afhænger meget af hvor hård kodningen skal være. Er båndbredden høj
nok kan man jo nøjes med en god, gammel kodning som ikke kræver meget
cpu-kraft i en lav opløsning. Det bør en moderne cpu kunne gøre i ren
software.