Køb af mac i USA....
Fra : K.A.Hansen

Dato : 04-08-11 11:10

Mit Barnebarn, der er en stor Apple fan, har påtænkt at købe en
Macbook pro 13" i USA

Men det indebærer dog efter både hans og min mening, en del
ulemper.
Da jeg selv er windows-bruger, og kun har et begænset kendskab
til Apple's
produkter, vil jeg gerne høre nærmere fra deltagere i denne
gruppe.

Selv har jeg opgjort følgende:

US tastatur, som formodentlig ikke kan ændres
kan tastatur layout ændres til dansk?
kan OS sprog ændres til dansk?
vil der være nogen garanti på produktet her i landet?
Kan udstyret købes uden betaling af lokal moms? ( evt. i taxfree
i lufthavn)
og er der over hovedet nogen økonomisk gevinst, ifald der også
skal betales told?

håber nogen kan hjælpe kidt med ovenstående spørgsmål + dem jeg
ikke selv
far kunnet finde.

mvh
kaj

Fra : Jens Erik Bech

Dato : 04-08-11 12:01

Den 04/08/11 12.10, K.A.Hansen skrev:
> [...]
> betales told?
>
> håber nogen kan hjælpe kidt med ovenstående spørgsmål + dem jeg ikke selv

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Her i landet koster det vist et par tusind at skifte tastatur på en
MacBook Pro. Der har været mange spørgsmål, men jeg har ikke set svar på
hvor man kan købe enkeltaster der kan udskiftes. Altså Æ,Ø,Å.

Det kunne være interessant for første gang i internettets historie at få
et link til æ-ø-å taster og en vejledning til at skifte dem på samtlige
MacBooks.

Med hensyn til sprog, så er det sådan at en Mac kan skifte til alle
sprog. Det er indbygget. Under installation får du valget om hvilket
sprog styresystemet skal bruge.

MvH
Jens

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 04-08-11 17:01

Jens Erik Bech <jenserikbech@gmail.com> wrote:

> Der har været mange spørgsmål, men jeg har ikke set svar på
> hvor man kan købe enkeltaster der kan udskiftes. Altså Æ,Ø,Å.

Fra apple.dk

"Baggrundsbelyst tastatur i fuld størrelse med 78 (USA) eller 79 (ISO)
taster, inklusive 12 funktionstaster og 4 piletaster (omvendt "T")"

Bemærk forskellen i antal taster. Man kan altså ikke gå fra US til 100%
korrekt ISO blot ved at skifte enkelttaster.

Har bemærket at nogle er ligeglade med hvilket tast. layout deres
computer har. (Måske er der endda nogle som går efter US-layout -
programmører o.lign. folk?!) Som alm. dansk Mac bruger synes jeg dog at
det er en fordel at have DK-layout, som så også passer til de tegn der
er på tasterne.

--
Mvh Martin

www.facebook.com/martin.bredthauer

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 04-08-11 17:01

K.A.Hansen <kahan@postti.tele.dk> wrote:

> og er der over hovedet nogen økonomisk gevinst, ifald der også
> skal betales told?

Hvis den sælges brugt i DK vil man ikke kunne få så god en pris med US
tast. layout. Så under den præmis ryger økonomien i det, vil jeg tro.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 04-08-11 17:22

spam@talentmedia.dk (Martin Bredthauer) writes:

> computer har. (Måske er der endda nogle som går efter US-layout -
> programmører o.lign. folk?!) Som alm. dansk Mac bruger synes jeg dog at

Det er nemmere at programmere på et US-tastatur (placering af
specialtegn mv), men jeg foretrækker at have danske tegn. Jeg har
kolleger der foretrækker et engelsk tastatur.

Fra : Ukendt

Dato : 05-08-11 05:11

Hej,

> Mit Barnebarn, der er en stor Apple fan, har påtænkt at købe en Macbook
> pro 13" i USA

Umiddelbart vil jeg sige glem det - det kan ikke betale sig.

> US tastatur, som formodentlig ikke kan ændres

Det kan ikke betale sig at udskifte det fysiske tastatur, nej.

> kan tastatur layout ændres til dansk?

Ja.

> kan OS sprog ændres til dansk?

Ja.

> Kan udstyret købes uden betaling af lokal moms? ( evt. i taxfree i
> lufthavn)

Det kræver viden om, hvor i USA dit barnebarn vil købe den. Reglerne om
lokal moms varierer fra stat til stat derovre.

> og er der over hovedet nogen økonomisk gevinst, ifald der også skal
> betales told?

Du skal ikke betale egentlig told af det. Men du skal, hvis du er
lovlydig borger, betale dansk moms af dit indkøb. Det kommer dog lidt an
på, hvor lang tid dit barnebarn skal være væk. Hvis der fx er tale om at
man skal på et skoleophold på 1 år i USA, så står sagen anderledes end
hvis det er 14 dages ferie.

Vi kan lige kigge på et regneeksempel:

Pris i USA: 6.245,60 kr. (omregnet fra 1,199$)
Lokal moms i fx New York: 436,40 kr.
Moms ved indrejse: 1.561,40 kr.
Mindste Apple-oplader: 279 kr.

Samlet pris: 8.522 kr.

Grunden til at jeg inkluderer prisen på en Apple-oplader er, at maskinen
jo kommer med oplader med amerikansk strømstik. Hvis man gerne vil have
et originalt Apple-stik til Danmark, så kan man skaffe sig det stykke
plastik ved at købe en billig Apple-oplader herhjemme.

Hvis man havde købt den bærbare i Danmark ville den koste 8.999 kr. så
der er da en lille smule at spare, hvis man alligevel skal rejse
derover. Jeg ville dog ikke gøre det udelukkende set ud fra betragtning
af, at der evt. senere kan komme problemer og bøvl med garanti, osv.

Men måske er dit barnebarn studerende, gymnasieelev eller lign?
I så fald kan man købe med studierabat hos Apple og få den bærbare til
8458,75 kr. i Danmark.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : K.A.Hansen

Dato : 05-08-11 15:06

Tak for alle indlæg -- han har indset fornuften i at
holde sig til indkøb af den slags udstyr her i landet.

Så må han blot spare op et par måneder mere.

mvh
kaj