Derik mere vand ... eller?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 01-08-11 03:42

På videnskab.dk kan man læse en artikel, hvori der fremføres nogle
påstande (eller modstande) vedrørende den almindelige anbefaling om, at
vi alle bør drikke mere vand:

http://videnskab.dk/krop-sundhed/otte-glas-vand-om-dagen-er-vrovl

Det er svært at tage noget alvorligt efterhånden og lægmand ved jo snart
ikke hvad der er op eller ned, når sagkundskaben aldrig kan blive enige
om noget som helst (salt, vin etc.).

Jeg mener dog, af personlig erfaring, at kunne konstatere en fysisk
sammenhæng mellem koncentrationen af affaldsstoffer (gul/mørk urin) og
kropsligt velvære. Sætter jeg vandindtaget op, når min urin, i en
periode, er mørk, bliver den lys og klar i løbet af en dag eller to og
"trætheden" aftager.

Som med så meget andet, ved man jo ikke om dette ville have været sket,
selv om man ikke havde drukket mere vand.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-08-11 08:08

Kurt Hansen skrev:

> Det er svært at tage noget alvorligt efterhånden og lægmand ved jo snart
> ikke hvad der er op eller ned, når sagkundskaben aldrig kan blive enige
> om noget som helst (salt, vin etc.).

Har der været fremsat videnskabelige udsagn om at vi bør undgå at
drikke vand? Mig bekendt er der ingen uenighed om det.

Drik du roligt vand eller anden væske - gerne lige lidt mere end
du er tørstig til. Vi mister mindst 1 liter væske hvert døgn, og
i varme perioder som nu bliver det let til meget mere. Der er
ikke nogen uenighed om at det tab skal erstattes, helst løbende.

--
Bertel

Fra : Krabsen

Dato : 01-08-11 08:23

> Har der været fremsat videnskabelige udsagn om at vi bør undgå at
> drikke vand? Mig bekendt er der ingen uenighed om det.

Er British Medical Journal videnskabelig nok

http://fpn.dk/liv/krop_valvare/article2492878.ece

http://www.kontinens.dk/page/231/

Fra : Max

Dato : 01-08-11 08:47

Hej Krabsen

> Er British Medical Journal videnskabelig nok

Der er jo ingen af de artikler der siger at man skal
undgå at drikke vand.

--
Mvh Max

Fra : Krabsen

Dato : 01-08-11 09:18

Den 01-08-2011 09:47, Max skrev:
> Hej Krabsen

> Der er jo ingen af de artikler der siger at man skal
> undgå at drikke vand.

Har nogen påstået det? Kurt startede tråden med en henvisning til
påstande omkring anbefalingen om at drikke _mere_ vand..

Fra : Max

Dato : 01-08-11 11:18

Hej Krabsen

> Har nogen påstået det? Kurt startede tråden med en henvisning til
> påstande omkring anbefalingen om at drikke _mere_ vand..

Men du kommenterede Bertels svar.

Max

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-08-11 09:04

Krabsen skrev:

> Er British Medical Journal videnskabelig nok

Det er jo ikke det du henviser til.

Jeg har prøvet dehydrering to gange. Den første gang kunne være
blevet farlig hvis jeg havde været alene, men jeg var i en bus
med et selskab. Problemet er at når man først er dehydreret, så
forekommer vand som noget af det mest ulækre man kan forestille
sig. Man bliver træt og har mest lyst til bare at sove.

Anden gang kunne jeg mærke symptomerne i tide og drikke noget
vand i en fart og så lægge mig til at hvile lidt i skyggen til
det gik over.

At man skal indtage passende mængder salt når man drikker meget
vand, regner jeg for en selvfølge.

Jeg har været medhjælper på en musikfestival gennem fem år hvor
jeg drak en slurk vand med måske ti minutters mellemrum. Det var
fint. Jeg har de sidste 4 år været medhjælper på en
bridgefestival hvor jeg går næsten konstant fra morgen til aften
med nogle timers pauser. Der drikker jeg også vand hele tiden
fordi jeg sveder konstant. Jeg putter ekstra salt på min mad. Det
fungerer også fint.

Jeg har ingen planer om at lave et eksperiment med at undvære
vand. Der er for mange mennesker der er afhængige af at jeg kan
udfylde min plads.

--
Bertel

Fra : Krabsen

Dato : 01-08-11 09:20

> Det er jo ikke det du henviser til.
>
> Jeg har ingen planer om at lave et eksperiment med at undvære
> vand.

Som skrevet andetsteds drejer det sig ikke om at undvære vand men om, om
man kan drikke _for meget_ vand.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-08-11 09:28

Krabsen skrev:

> Som skrevet andetsteds drejer det sig ikke om at undvære vand men om, om
> man kan drikke _for meget_ vand.

Det kunne du jo bare have sagt. Man kan sagtens drikke for meget
vand. Man kan faktisk dø af det. Men problemerne på festivallerne
drejer sig ikke om vandforgiftning. De drejer sig om vandmangel.

--
Bertel

Fra : Krabsen

Dato : 01-08-11 15:24

> Det kunne du jo bare have sagt.

Tja - det kunne du jo bare have læst ..

- emnelinien lyder 'Drik mere vand - eller?'

- KHs indlæg omhandler udelukkende vurderinger af anbefalingerne om at
drikke _mere_ vand.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 01-08-11 22:17

Den 01/08/11 10.28, Bertel Lund Hansen skrev:

> Det kunne du jo bare have sagt. Man kan sagtens drikke for meget
> vand. Man kan faktisk dø af det. Men problemerne på festivallerne
> drejer sig ikke om vandforgiftning. De drejer sig om vandmangel.

Eller en anden form for forgiftning.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-08-11 23:33

Lars Kongshøj skrev:

> Eller en anden form for forgiftning.

Det er som regel en kombination - spiritus virker vanddrivende,
men indtaget af den megen væske kan få personerne til at glemme
at drikke vand. Det kan faktisk blive ret alvorligt. En af mine
kammerater var sløj i over en uge efter at han havde været
indlagt for spirituøs, søvnløs dehydrering - såkaldt aquaminus
festivitatis.

--
Bertel

Fra : Kurt Hansen

Dato : 03-08-11 03:55

Den 03/08/11 00.33, Bertel Lund Hansen skrev:

> En af mine kammerater var sløj i over en uge efter at han havde
> været indlagt for spirituøs, søvnløs dehydrering
> - såkaldt aquaminus festivitatis.

He-he, den var go'
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Dieter Britz

Dato : 01-08-11 09:09

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> i varme perioder som nu bliver det let til meget mere. Der er
> ikke nogen uenighed om at det tab skal erstattes, helst løbende.

Problemet her er, at de der sælger vand på flaske vil overtale os til
at drikke mere end vi behøver. Som nogen sagde i det link, så kan man
jo drikke ud af hanen. I hvert fald i Ã…rhus, hvor vi har noget af det
bedste vand der findes.

Men man kan også glemme at drikke nok, især når man er ældre, som mig.
NÃ¥r jeg har travlt glemmer jeg det tit. SÃ¥ melder sig hovedpine og
andet. Man skal have nok, men behøver ikke mere end nok. For mig er det
ca. 1,5 L per dag.
--
Dieter Britz (dieterhansbritz<at>gmail.com)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-08-11 09:24

Dieter Britz skrev:

> [...]
> at drikke mere end vi behøver. Som nogen sagde i det link, så kan man
> jo drikke ud af hanen. I hvert fald i Århus, hvor vi har noget af det

Det er ikke kun Århus. Tænk har testet drikkevand, og postevand
slog suverænt alle flaskeprodukterne på alle parametre.

Det drikkevand der blev leveret i pasticflasker, havde et markant
højere bakterietal end postevand og vand på glasflaske. Det
oversteg ikke den tilladte grænseværdi, men det var
bemærkelsesværdigt.

På Bridgefestivalen kan jeg få alt det købevand som jeg vil, men
jeg tager kun en flaske og fylder den så op med postevand når den
er tom.

--
Bertel

Fra : Ole Pagh

Dato : 01-08-11 08:58

Kurt Hansen sendte dette med sin computer:
> På videnskab.dk kan man læse en artikel, hvori der fremføres nogle påstande
> (eller modstande) vedrørende den almindelige anbefaling om, at vi alle bør
> drikke mere vand:

Uha uha! Vand er skam noget farligt noget.
Læs mere her:
http://www.dhmo.org/

:/ :oÞ 8-o

--
/ Ole

Fra : /Peter

Dato : 01-08-11 19:17

"Kurt Hansen" <kurt@ugyldig.invalid> skrev i en meddelelse

En kvart liter i timen er hvad kroppen kan udnytte,
alt andet ryger ud i bunden, og noget gennem huden.

Fra : nbdk.dk

Dato : 02-08-11 06:56

On 01-08-2011 20:16, /Peter wrote:
> "Kurt Hansen"<kurt@ugyldig.invalid> skrev i en meddelelse
>

> En kvart liter i timen er hvad kroppen kan udnytte,
> alt andet ryger ud i bunden, og noget gennem huden.

Det kommer da sandelig an på temperaturen, ens aktivitets niveau, og
kropsstørrelse også vil jeg tro.

--
MVH. N_B_DK

Fra : /Peter

Dato : 02-08-11 17:54

"nbdk.dk" <nbdk.dk@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Det kommer da sandelig an på temperaturen, ens aktivitets niveau, og
> kropsstørrelse også vil jeg tro.

Kroppens celler forlanger ikke mere vand fordi du
anstrenger fysisk, eller det er varmt udenfor kroppen.
Men for komme af med varmen sveder man måske mere
men cellerne skal nok få hvad de skal bruge.
Det man kan komme til at mangle er mineraler og "brændstof".

En kvart liter/time skulle kunne gøre det, selv i 45 grader.

Fra : /Peter

Dato : 02-08-11 19:01

"/Peter" <nospam@no.mail> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det man kan komme til at mangle er mineraler og "brændstof".
>
> En kvart liter/time skulle kunne gøre det, selv i 45 grader.

Måske forkert formuleret af mig, prøver lige igen:
Man kan ikke drikke på forhånd, dvs. man kan ikke drikke 4 liter og gå
på det i 16 timer for eksempel.
Man skal fordele det og det er så ca. en kvart liter i timen.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 03-08-11 03:50

Den 02/08/11 20.00, /Peter skrev:

> Man kan ikke drikke på forhånd, dvs. man kan ikke drikke 4 liter og gå
> på det i 16 timer for eksempel.

Hvis kameler kan, hvorfor kan mennesker sig ikke? Tuaregerne har et
trick med at tune deres kameler, når de skal ud på en længere ørkenvandring.

Når kamelen står med hovedet nede i spanden og drikker, tager de to
musten og lister sig ind på dyret bagfra, lister den ene mursten ind
under dyrets testikler og "KLAMMMMM" .... får nosserne et ordentlig slag
med den anden.

"UUUUHHHHHHHrrrhhh", siger kamelen og sluger 25 liter vand ekstra og er
derefter i stand til at tilbagelægge strækningen fra Tripoli til
Dar-es-Salam uden optankning undervejs!
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-08-11 08:56

Kurt Hansen skrev:

> Hvis kameler kan, hvorfor kan mennesker sig ikke?

Spørg i dk.vittigheder.

--
Bertel

Fra : /Peter

Dato : 03-08-11 16:16

"/Peter" <nospam@no.mail> skrev i en meddelelse news:4e383a11$0$56774>>
> [...]
> på det i 16 timer for eksempel.
> Man skal fordele det og det er så ca. en kvart liter i timen.

http://fpn.dk/liv/krop_valvare/article2503901.ece

2 deciliter / kvarter var det

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-08-11 23:39

/Peter skrev:

> [...]

I høj grad.

> Kroppens celler forlanger ikke mere vand fordi du
> anstrenger fysisk,

Er du mør? Du kan tro den forlanger mere vand end en
stillesiddende kontormand har brug for.

> Men for komme af med varmen sveder man måske mere

Måske? Du mangler viden om kroppens funktioner. Det lyder også
som om du aldrig har prøvet at tage fat.

> Det man kan komme til at mangle er mineraler og "brændstof".

Det er rigtigt at indtagelse af vand - selv det man måske har
behov for - kan føre til primært saltmangel hvilket også kan være
farligt.

> En kvart liter/time skulle kunne gøre det, selv i 45 grader.

Jeg kender ikke behovet nøjagtigt, så det vil jeg ikke udtale mig
om. Jeg slår blot fast at ens vandbehov afhænger af temperatur,
luftudskiftning, kropsstørrelse, fysisk udfoldelse, indtag af
evt. vanddrivende stoffer samt arvelige forhold. Nogle sveder så
meget uden at anstrenge sig at de har brug for mere vand end
gennemsnittet.

--
Bertel

Fra : Kurt Hansen

Dato : 03-08-11 03:52

Den 03/08/11 00.39, Bertel Lund Hansen skrev:

> I høj grad.

> Er du mør? Du kan tro den forlanger mere vand end en
> stillesiddende kontormand har brug for.

Nej, mør bliver han aldrig, snarere tørstegt.

De danske soldater i Irak og nu Afghanistan fortæller, at de skulle og
måtte drikke 12-14 liter vand om dagen for ikke at dehydrere.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : kjaer

Dato : 04-08-11 08:46

Kurt Hansen wrote:
> Den 03/08/11 00.39, Bertel Lund Hansen skrev:
>
> De danske soldater i Irak og nu Afghanistan fortæller, at de skulle og
> måtte drikke 12-14 liter vand om dagen for ikke at dehydrere.

Det er mere farligt at lytte til den slags råd end at være med i krigen.

Fra : Dieter Britz

Dato : 04-08-11 12:05

/Peter wrote:
[...]
> [...]
> Det man kan komme til at mangle er mineraler og "brændstof".
>
> En kvart liter/time skulle kunne gøre det, selv i 45 grader.

Det er ikke bare i varmen. I vinter er luften meget tør, og vi
udånder vand ud af lungerne, så der behøver man også mere vand.
--
Dieter Britz (dieterhansbritz<at>gmail.com)

Fra : Sømand1

Dato : 08-08-11 15:29

"/Peter" <nospam@no.mail> wrote in message
> "Kurt Hansen" <kurt@ugyldig.invalid> skrev i en meddelelse
>

> En kvart liter i timen er hvad kroppen kan udnytte,
> alt andet ryger ud i bunden, og noget gennem huden.

Det afhænger også meget af hvad man ellers tager ind af fødevarer. På visse typer
kost behøver man ikke drikke ret meget yderligere.

Fra : Per A. Hansen

Dato : 05-08-11 09:14

"Kurt Hansen" skrev i meddelelsen

> [...]

>ikke hvad der er op eller ned, når sagkundskaben aldrig kan blive enige om

Der er nogen uenighed om vandintagelsen, men megen vanddrikkeri tømmer
kroppen for en
række mikronæringsstoffer.
Det er usundt at drikke en masse vand i meget varmt vejr, uden at erstatte
de mistede mineralstoffer.

Mvh. Per A. Hansen