Og blæseren kører
Fra : Steen

Dato : 27-07-11 09:16

Min MacBook har godtnok en del år på bagen (13" ultimo 2007), men burde
alligevel køre fint nok. Alligevel bliver den rygende varm ved ganske
almindelig brug, som mail, web etc.
Tøsen har en ditto der er et år nyere, og hun klager over det samme.
Jeg har kigget i aktivitetsovervågning, men har ikke set noget unormalt.
Eneste punkt jeg har bidt mærke i på, er at jeg har installeret Picasa -
og det program er jo helt vild med at opdatere ansigtsgenkendelse og
billeder.
Andre med evigt varme computere - blæsere der larmer næsten konstant -
og hvad kan man gøre ved det?
Der er 2GB RAM, og det er vist max i denne model.
--
Steen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-07-11 09:19

Steen <isteen@gmail.com> wrote:

> [...]
> Tøsen har en ditto der er et år nyere, og hun klager over det samme.
> Jeg har kigget i aktivitetsovervågning, men har ikke set noget unormalt.

Har du sat den til at vise _alle_ processer og ikke kun dine egne ?

/thomas

Fra : Steen

Dato : 27-07-11 14:23

> Har du sat den til at vise _alle_ processer og ikke kun dine egne ?
>
> /thomas

Det vil jeg lige være opmærksom på næste gang..tak for tippet
--
Steen

Fra : Ukendt

Dato : 27-07-11 15:30

Den 27/07/11 10.15, Steen skrev:
> [...]
> og hvad kan man gøre ved det?
> Der er 2GB RAM, og det er vist max i denne model.

Det kan sagtens være støv på blæseren og køleribberne inden i den. Jeg
har blæst min ren med en kompressor to gange på 1 1/2 år, og den står
ikke i specielt støvede omgivelser.
På min MacBook Pro skruer man bunden af, så er der fri adgang til
blæserne. Afblæsningen skal foregå med forsigtighed, da blæserne ikke
kan tåle at blive blæst op på mange tusinde omdrejninger, så man skal
lige holde ved dem eller blokere dem med en papirklips eller lignende.

CPU-temperaturen faldt meget på min, fra ca. 65 til 45 grader ved
almindelig brug.

Jeg bruger iStat Menus V2.0 til at aflæse temperaturen.

Noget andet er, at jeg har oplevet at hvis man har mange sider åbnet i
Safari samtidig, kan Safari godt gå amok i CPU-forbrug. Især hvis der er
flash på et par af siderne.

--
Mvh. Anders Sørensen
Fjern NejTakTilSpam. i e-mail adressen ved svar.

Fra : Steen

Dato : 27-07-11 21:38

Anders Sørensen <anders@NejTakTilSpam.torp-sorensen.dk> wrote:

> [...]
>
> Noget andet er, at jeg har oplevet at hvis man har mange sider åbnet i
> Safari samtidig, kan Safari godt gå amok i CPU-forbrug. Især hvis der er

Okay, tak for info. Jeg kan sa prøve at se om jeg kan finde noget støv
at rense væk, og se om det hjælper på problemet
--
Steen

Fra : Snorre Berg

Dato : 28-07-11 00:06

Den 27.07.11 22.37, skrev Steen:

> Okay, tak for info. Jeg kan sa prøve at se om jeg kan finde noget støv
> at rense væk, og se om det hjælper på problemet

Min ble sendt til doktor med alvorlig pustebesvær, sterk feber og
tidvise blackouts for noen år sida. Datadoktor Tidemann på Eplehuset i
Trondheim sprettet den opp, for en ikke ubetydelig godtgjørelse, og der
fant han en skjeggpryd som minst kunne fylt ansiktet til én kanskje to
profeter.
Siden den gangen har jeg prøvd å forebygge at fjøla skal fuske i faget
som støvsuger, men nå lurer jeg jammen på om ikke den begynner å få
innvendig hårvekst igjen. Neste gang skal jeg ta skjegget sjøl.

Fra : Steen

Dato : 28-07-11 11:55

Snorre Berg <snorreberg@gmail.com> wrote:

> [...]
> som støvsuger, men nå lurer jeg jammen på om ikke den begynner å få
> innvendig hårvekst igjen. Neste gang skal jeg ta skjegget sjøl.

kernel_task bruger 10-15% CPU, og det er vel ikke unormalt meget - så
måske er det et støvproblem (ikke fordi den har stået specielt støvet).
--
Steen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-07-11 21:23

Steen <isteen@gmail.com> wrote:

> kernel_task bruger 10-15% CPU, og det er vel ikke unormalt meget - så
> måske er det et støvproblem (ikke fordi den har stået specielt støvet).

Hele tiden ? ... den står hos mig og svinger mellem 0.5 og 3% det meste
af tiden ...

/thomas

Fra : Steen

Dato : 28-07-11 22:27

> Hele tiden ? ... den står hos mig og svinger mellem 0.5 og 3% det meste
> af tiden ...
>
> /thomas

Næ...den er godtnok faldet til 5% nu.
Men Flash trækker tænder ud. Jeg er netop nu inde på ind hjemmeside,
hvor Aktivitetsovervågning meddeler af Flash suger 30% CPU
--
Steen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-07-11 22:45

> Næ...den er godtnok faldet til 5% nu.
> Men Flash trækker tænder ud. Jeg er netop nu inde på ind hjemmeside,
> hvor Aktivitetsovervågning meddeler af Flash suger 30% CPU

Jep, det er "normalt" ... klag til Adobe ...

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 28-07-11 21:41

thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) writes:

> Hele tiden ? ... den står hos mig og svinger mellem 0.5 og 3% det meste
> af tiden ...

Time Machine har nok kørt mens Steen kiggede.