Danmark/USA efter krigen
Fra : Per Andreasen

Dato : 26-07-11 13:58

Jeg har forsøgt uden held med dette indlæg i historie-gruppen. Nu forsøger
jeg her:

Der eksisterede et lidt anstrengt forhold, hvad samhandel angår, imellem
Danmark og USA fra krigens afslutning og frem til slutningen af
halvtredserne. F. eks. var der så vidt jeg erindrer en direkte boycut af
amerikanske film (Vi tog til Landskrona med Scarlett-bådene for at se "Borte
med Blæsten"), og der var tydeligvis begrænsninger i importen af andre
varer. Amerikanske biler var så godt som umulige at købe, CocaCola kom langt
senere til Danmark end til andre vesteuropæiske lande, og der er mange andre
eksempler.
Jeg ved selvfølgelig, at der var importbegrænsninger i det hele taget p.g.a.
den dårlige økonomiske situation i landet. Valutacentralen, hed det vist.
Men jeg husker det som om det især var amerikanske varer, man ikke kunne få
i butikkerne. Den økonomiske situation kan vel ikke have været værre her end
i Tyskland, hvor det faktisk var muligt at købe amerikanske varer i
halvtredserne. Kan nogen i gruppen redegøre for, hvorfor dette "anstrengte"
forhold eksisterede? Eller er det bare en erindringsforskydelse fra min
side, at USA fik en negativ forskelsbehandling af Danmark hvad samhandel
angår?

mvh Per Andreasen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-07-11 14:01

Per Andreasen skrev:

> i butikkerne. Den økonomiske situation kan vel ikke have været værre her end
> i Tyskland, hvor det faktisk var muligt at købe amerikanske varer i
> halvtredserne.

Kan det ikke have noget at gøre med de amerikanske soldater der
var stationeret i Tyskland?

> Kan nogen i gruppen redegøre for, hvorfor dette "anstrengte"
> forhold eksisterede? Eller er det bare en
> erindringsforskydelse fra min side, at USA fik en negativ
> forskelsbehandling af Danmark hvad samhandel angår?

Jeg har ingen erindring om noget anstrengt forhold til USA, men
det er heller ikke sikkert at jeg ville have opdaget det. Mine
forældre holdt/holder dog af at være orienterede og at diskutere.

--
Bertel

Fra : Harald Mossige

Dato : 26-07-11 15:17

Den 26.07.2011 14:58, skreiv Per Andreasen:
> [...]
> forhold eksisterede? Eller er det bare en erindringsforskydelse fra min
> side, at USA fik en negativ forskelsbehandling af Danmark hvad samhandel

Stort sett handler det om handelsbalanse, men også importforbud av
"luksusvarer".

De krigsherjede landene hadde få eller ingen varer å selge til USA, og
derfor var der også lite handel mellom landene. Især "luksusvarer".

Når det gjelder Tyskland, så er det så enkelt, at USA var okupasjonsmakt.

HM

Fra : kk

Dato : 26-07-11 17:11

Harald Mossige skrev:
> [...]
> var der også lite handel mellom landene. Især "luksusvarer".
>
> Når det gjelder Tyskland, så er det så enkelt, at USA var okupasjonsmakt.

Sådan husker jeg det også!
mvh
kk

Fra : Max

Dato : 26-07-11 21:39

Hej Per

> [...]
> hed det vist. Men jeg husker det som om det især var amerikanske
> varer, man ikke kunne få i butikkerne. Den økonomiske situation kan

Naturligvis gik det hårdest ud over amerikanske vare, det var jo næsten
kun dem der kunne levere almindelige forbrugsvare lige efter krigen.
Valutacentralen var jo et middel til at undgå at der flød flere penge ud
af landet end der kom ind. Som en sjov ting kan jeg da fortælle at
firmaet jeg arbejder i til dagligt har sine rødder i den situation, vi
startede nemlig med at producere en vare man normalt ville købe
i USA, men da man ikke kunne dette, ja så måtte de laves her
i landet.

Max

Fra : Harald Mossige

Dato : 26-07-11 22:15

Den 26.07.2011 22:39, skreiv Max:
> [...]
> startede nemlig med at producere en vare man normalt ville købe
> i USA, men da man ikke kunne dette, ja så måtte de laves her

-> hard valutta spart. Sysselsetting skapt.

På tide å eksportere løsninger vestover i dag

Fra : Max

Dato : 26-07-11 22:33

Hej Harald

> På tide å eksportere løsninger vestover i dag

Det har vi gjort i over 50 år, vi blev jo bedre til at
lave tingene end de selv var :)

Max

Fra : Harald Mossige

Dato : 26-07-11 23:40

Den 26.07.2011 23:33, skreiv Max:
> Hej Harald

> Det har vi gjort i over 50 år, vi blev jo bedre til at
> lave tingene end de selv var :)

Jeg tenker på handelsbalansen.

Fra : Aage Andersen

Dato : 26-07-11 23:14

"Per Andreasen"
Eller er det bare en erindringsforskydelse fra min
> side, at USA fik en negativ forskelsbehandling af Danmark hvad samhandel
> angår?

Jeg vil snarere tro at USA helt naturligt blev favoriseret, som et led i
Marshallhjælpen.

Fra : Harald Mossige

Dato : 26-07-11 23:49

Den 27.07.2011 00:13, skreiv Aage Andersen:
> "Per Andreasen"
> Eller er det bare en erindringsforskydelse fra min
>
> Jeg vil snarere tro at USA helt naturligt blev favoriseret, som et led i
> Marshallhjælpen.

Marshalhjelpen var storpolitikk:
Det krigsherjede Europa hadde godt utdannede mennesker, men lite
fabrikker og markeder.

Sovjet hadde: - - -.

Husk, det handler *alltid* om penger.